Gå til innhold

Overvektige kvinner og slanke menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en uke på et typisk sol-og bad-sted i Syden med overvekt (haha) av nordiske turister sitter jeg igjen med et inntrykk av at det er mange som sliter med atskillige kg for mye.

Ikke at det var noen overraskelse, men forholdene var betydelig verre i år enn sist jeg var på samme sted for fire år siden. Ofte er det også kvinnene som er tungvekterne, mens mennene deres er slanke og velholdte langt opp i 60-årene.

Det er viktig å understreke at det ikke er det estetiske som bekymrer meg, jeg mister verken matlyst eller noe annet av å se en valkete og buklete kropp i bikini, og jeg synes det er flott at de tør å kle av seg og få litt sol på kroppen. Stranda er for alle.

Det er utelukkende det helsemessige jeg er opptatt av, og mange kvinner helt ned i 35-års alderen var så tykke at det var så vidt knærne holdt.

Jeg husker spesielt ei som hadde fast plass ved bassenget, men som av og til tok turen ned på stranda og ut i havet. Da tenkte jeg at endelig kan du bevege deg fritt uten at den tunge kroppen er i veien. Men hun svømte ikke. Vasset bare litt og sto ellers stille. Etterpå strevde hun seg tilbake til plassen sin.

Lurer på hvordan hun får det om 20 år.

Om knær og hofter holder hvis hun ikke foretar segr noe drastisk.

Men det skal ikke mye kunnskap til for å forstå at oppgaven er vanskelig. For hva slags mosjon kan hun utøve hvis hun ikke kan svømme og knapt nok orker å gå.

Hva er det jeg vil fram til? Nei, si det. Kanskje har jeg ikke noe budskap. Bortsett fra at jeg vil si noen ord til dere som backer opp hverandre her på DOL, enten dere skal ned 2 eller 50 kg:

Fortsett med det.

Vektmestring i det små handler om å unngå å bli som hun jeg forteller om. Det kan virke som et luksusproblem å skulle ta av et par kg. Men jeg tror det er helt rett å passe på så problemet ikke utvikler seg. Og det er mye lettere å forebygge overvekt enn å behandle det.

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

27

• Dorthe

12

• hidi, the scorpion

11

• Sofline

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ikke lett. Jeg har lagt på meg altfor mye de to siste årene og synes slett ikke jeg spiser usunt og mye, men likevel siger kgene seg på. Hvis jeg skal holde vekta jeg har bør jeg spise 1300 kal om dagen dvs at hvis jeg vil ned bør jeg spise 1000. Men da sulter jeg ihjel, synes jeg sjøl i hvert fall.

Skrevet

Det er ikke lett. Jeg har lagt på meg altfor mye de to siste årene og synes slett ikke jeg spiser usunt og mye, men likevel siger kgene seg på. Hvis jeg skal holde vekta jeg har bør jeg spise 1300 kal om dagen dvs at hvis jeg vil ned bør jeg spise 1000. Men da sulter jeg ihjel, synes jeg sjøl i hvert fall.

Det er ikke lett, nei. Og det er nok alderen og hormonforandringene som spiller inn hos deg. Jeg la også på meg i ferien, og noe annet ville være rart etter å ha fråtset i sene og deilige middager, spaghettiretter tli lunsj og ikke minst øl og vin i rikt monn. Og så har jeg forelsket meg helt i en dessert som heter Panacotte eller noe slikt.

Den minnet om det vi kalte fløterand på skolekjøkkenet, krem tilsatt gelatin og litt vanilje og stivnet til en pudding, servert med varm saus av knuste jordbær. (Dette er noe jeg gjetter meg til ut fra smaken)

Har du smakt den? Jeg har tenkt å lage den på julaften hvis jeg finner oppskrift, men har til nå ikke lykkes. Siden du er litt gresk, setter jeg min lit til deg.

Men kiloene går ganske raskt av meg igjen nå som jeg er tilbake i hverdagen, så da gjør det jo ingenting med et par ekstra for en stakket stund.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hei på deg! Ikke lett for deg å trene vekk kiloene heller...

Hvorfor skal man sulte? Jeg har lagt på meg en kilo i året siden jeg var 30 (er nå snart 44), men er fremdeles slank, bortsett fra den lille bulen på magen og større bryster, he, he.

Spiser når jeg er sulten og spiser da sunt. Har en ørliten mistanke om at daglig cola-inntak kan ha skylden....

Skrevet

Det er ikke lett, nei. Og det er nok alderen og hormonforandringene som spiller inn hos deg. Jeg la også på meg i ferien, og noe annet ville være rart etter å ha fråtset i sene og deilige middager, spaghettiretter tli lunsj og ikke minst øl og vin i rikt monn. Og så har jeg forelsket meg helt i en dessert som heter Panacotte eller noe slikt.

Den minnet om det vi kalte fløterand på skolekjøkkenet, krem tilsatt gelatin og litt vanilje og stivnet til en pudding, servert med varm saus av knuste jordbær. (Dette er noe jeg gjetter meg til ut fra smaken)

Har du smakt den? Jeg har tenkt å lage den på julaften hvis jeg finner oppskrift, men har til nå ikke lykkes. Siden du er litt gresk, setter jeg min lit til deg.

Men kiloene går ganske raskt av meg igjen nå som jeg er tilbake i hverdagen, så da gjør det jo ingenting med et par ekstra for en stakket stund.

http://www.tine.no/page?id=28&key=40659&cat=712

Her er en oppskrift. Det finnes mange på nettet. Bare søk på Pannacotta. Det er nydelig!! :)

Skrevet

Jeg går ikke ned uansett hvor lite jeg spiser eller hvor ofte jeg spiser. Har lagt på meg 23 kg på to år.

Jeg tror jeg har en anelse hva du snakker om men nå har jeg sjekket kokeboka mi og der står det ikke noe som ligner engang i den :o( Beklager

Skrevet

Hei på deg! Ikke lett for deg å trene vekk kiloene heller...

Hvorfor skal man sulte? Jeg har lagt på meg en kilo i året siden jeg var 30 (er nå snart 44), men er fremdeles slank, bortsett fra den lille bulen på magen og større bryster, he, he.

Spiser når jeg er sulten og spiser da sunt. Har en ørliten mistanke om at daglig cola-inntak kan ha skylden....

Fordi jeg plages rent helsemessig av de ekstra kg. Altså jeg vil bare ned 8 kg, jeg var fryktelig tynn en lang period, men jeg vil veie det jeg alltid har veid 55-57 kg. Går ikke i det hele tatt. Svinger mellom 63 og 65 kg og klarer virkelig ikke å gjøre noen ting. Drikker ikke engang cola lenger, bare vann og en kopp kaffe om dagen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Fordi jeg plages rent helsemessig av de ekstra kg. Altså jeg vil bare ned 8 kg, jeg var fryktelig tynn en lang period, men jeg vil veie det jeg alltid har veid 55-57 kg. Går ikke i det hele tatt. Svinger mellom 63 og 65 kg og klarer virkelig ikke å gjøre noen ting. Drikker ikke engang cola lenger, bare vann og en kopp kaffe om dagen.

Kvinner over en viss alder legger på seg automatisk, om man ikke er veldig fysisk aktiv! Det er vår skjebne!

Min trivselsvekt var rundt 49 kg, nå er den rundt 60! Jeg går turer og håper at at jeg ikke blir tyngre...

Flink du som har gitt opp colaen! Jeg spiser ikke noe søtt (aldri), bortsett fra den forbaskade colaen. Har redusert fra 1 1/2ltr til i underkant av en liter om dagen....

Skrevet

Kvinner over en viss alder legger på seg automatisk, om man ikke er veldig fysisk aktiv! Det er vår skjebne!

Min trivselsvekt var rundt 49 kg, nå er den rundt 60! Jeg går turer og håper at at jeg ikke blir tyngre...

Flink du som har gitt opp colaen! Jeg spiser ikke noe søtt (aldri), bortsett fra den forbaskade colaen. Har redusert fra 1 1/2ltr til i underkant av en liter om dagen....

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal legge på oss. Jeg har vært i overgangsalderen i snart 10 år og spiser hormoner så det kan ikke være det. Nå har jeg lavt stoffskifte men spiser og øker Levaxindosen min og det skal jeg jammen gjøre til jeg går ned i vekt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal legge på oss. Jeg har vært i overgangsalderen i snart 10 år og spiser hormoner så det kan ikke være det. Nå har jeg lavt stoffskifte men spiser og øker Levaxindosen min og det skal jeg jammen gjøre til jeg går ned i vekt.

Det er rene fakta at kvinner legger på seg etter en viss alder (husker ikke helt når det begynner), med 1/2 kg til 1 kg i året!

Til tross for uforandret matinntak.

Det er ikke for ingenting at skuespillere over 40, trener som gale og spiser mindre....

Så spørsmålet blir vel heller: Vil vi leve livet eller forsøke å oppnå idealvekten vi hadde for tjue år siden...

Skrevet

Det er rene fakta at kvinner legger på seg etter en viss alder (husker ikke helt når det begynner), med 1/2 kg til 1 kg i året!

Det er ikke for ingenting at skuespillere over 40, trener som gale og spiser mindre....

Så spørsmålet blir vel heller: Vil vi leve livet eller forsøke å oppnå idealvekten vi hadde for tjue år siden...

Det er jo ikke noe problem så lenge vekten ikke går ut over helsen. Men en del av homonforandringene er jo også at vi lettere pådrar oss alskens greier i hofter og ledd. Og da blir det jo verre desto tyngre man er.

Jeg kjenner nesten ingen kvinner på min alder som ikke har problemer med hofter eller skuldre eller armer eller knær. Bortsett fra meg selv, bank i bordet.

Men det er jo ikke vanskelig å være enig i det du sier om heller unne seg ting/ikke sulte seg og godta noen kg ekstra. Det gjør ingenting.

Skrevet

Du er med andre ord en veldig liten skorpion?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er jo ikke noe problem så lenge vekten ikke går ut over helsen. Men en del av homonforandringene er jo også at vi lettere pådrar oss alskens greier i hofter og ledd. Og da blir det jo verre desto tyngre man er.

Jeg kjenner nesten ingen kvinner på min alder som ikke har problemer med hofter eller skuldre eller armer eller knær. Bortsett fra meg selv, bank i bordet.

Men det er jo ikke vanskelig å være enig i det du sier om heller unne seg ting/ikke sulte seg og godta noen kg ekstra. Det gjør ingenting.

Har selv skjevt bekken og masse smerter, men de kom ikke pga alder. Har selv ikke problemer utenom bekkenet (bank i bordet, som du sier), og jeg går turer for å holde resten av skjellettet mitt og musklene i live.

Alt vi kan håpe, er jo egentlig at vekta stabiliserer seg, slik at vi ikke veier over hundre om tretti år!

Vet heller ikke hvor gammel du er.

Skrevet

Jeg vil ha idealvekta mi for ellers så mister jeg jeg livskvaliteten min. Jeg må klare å bære min egen kropp for noen minutter i hvert fall og det klarer jeg ikke med den vekta jeg har nå.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vil ha idealvekta mi for ellers så mister jeg jeg livskvaliteten min. Jeg må klare å bære min egen kropp for noen minutter i hvert fall og det klarer jeg ikke med den vekta jeg har nå.

Så trasig! Men hva i all verden vil du gjøre? Sulte deg? Om du kan øke noe i forbindelse med piller, som du nevnte, ville jeg gjort det først.

Skrevet

Så trasig! Men hva i all verden vil du gjøre? Sulte deg? Om du kan øke noe i forbindelse med piller, som du nevnte, ville jeg gjort det først.

Jeg prøver men kan ikke øke til jeg blir dårlig heller. Men må øke sakte og har ikke tålmodighet, men har ikke blitt dårlig enda i hvert fall.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg prøver men kan ikke øke til jeg blir dårlig heller. Men må øke sakte og har ikke tålmodighet, men har ikke blitt dårlig enda i hvert fall.

Vær forsiktig ihvertfall! Har sett på bbc om vektreduksjon, og de som gikk fortest ned i vekt var de på atkinsondiett, men de som vant var noe ala Grethe Rhoede, etter 6 måneder.

Skrevet

Jøss, i vår felles(mannen min og meg) omgangskrets er det stikk motsatt.

Alle er noen år eldre enn meg og damene holder seg slankere enn mennene. De fleste er høye og slanke og virker opptatt av å holde seg i form. Mennene er ikke direkte tykke de heller, men de har forfalt litt mer ja.

Mitt inntrykk er at mennene trener skjeldnere, men voldsomt når det først skjer (farlig i den alderen), mens kvinnene trener mer jevnlig.

Skrevet

Jeg tror ikke du unngår alderstillegget som ofte følger med overgangsalderen selv om du tar hormoner. Og jeg tror fortsatt at alderen er hovedforklaringen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...