Gå til innhold

Er det farlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ganske sterke smerter for tiden og tar ibux fordi det gjør at jeg klarer å fungere å tar det verste. Klarer meg uten sterkere. Men på pakken står det max 4 ganger 400mg pr døgn. Jeg tar mer enn dette. Det dobbelte kanskje. Hvordan kan dette skade meg eller gi skadevirkninger. Håper at dette er et forbigående problem og at jeg vil slippe å bruke det i lengden. Men akkurat nå trengs det altså

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du er max uheldig slik en nær venn av meg var, kan du ende opp med store indre blødninger og innleggelse på sykhus og lang sykemelding.

Gå heller til legen for å få en annen type smertestillende som fungerer bedre og hvor du kan holde deg til anbefalt dose.

Skrevet

Du kan lese om ibux på www.felleskatalogen.no

Ibux er et preparat som kan doseres vesentlig høyere enn det som er anbefalingen i pakningsvedlegget til de pakkene man får kjøpt uten resept. Men dersom du er oppe i 3200 mg pr døgn, så tar du svært mye.

Synes du skal kontakte legen og diskutere alternative medikamenter, kanskje ville et annet nsaids (dvs. preparater som har likhetstrekk med ibux) kunne virke bedre. Av og til anbefales det også å ta en kombinasjon av ibux og paracet, (men i såfall er det viktig å huske på at paracetamol aldri må overdoseres!).

Dersom du får magesmerter må du umiddelbart slutte å ta ibux.

Skrevet

Du kan lese om ibux på www.felleskatalogen.no

Ibux er et preparat som kan doseres vesentlig høyere enn det som er anbefalingen i pakningsvedlegget til de pakkene man får kjøpt uten resept. Men dersom du er oppe i 3200 mg pr døgn, så tar du svært mye.

Synes du skal kontakte legen og diskutere alternative medikamenter, kanskje ville et annet nsaids (dvs. preparater som har likhetstrekk med ibux) kunne virke bedre. Av og til anbefales det også å ta en kombinasjon av ibux og paracet, (men i såfall er det viktig å huske på at paracetamol aldri må overdoseres!).

Dersom du får magesmerter må du umiddelbart slutte å ta ibux.

Vet du om det har noe forskjell om jeg bytter ut litt. Og feks kutter ned på ibux men erstatter med noe paraseth feks?

Skrevet

Vet du om det har noe forskjell om jeg bytter ut litt. Og feks kutter ned på ibux men erstatter med noe paraseth feks?

Her bør du gå til din primærlege å hjelp. Overdosering og/eller overforbruk av paracetamol kan være livsfarlig

Annonse

Skrevet

Jeg forutsetter at du har smerter som må behandles, og at du har en eller annen form for samarbeid med lege osv.

Helt konkret, så vil du nok løpe mindre risiko for bivirkninger, dersom du erstatter noe ibux med paracet. Dersom du tar medikamenter 4 ganger pr døgn, så kunne du f.eks. ta 4-600 mg ibux kombinert med 500 mg paracet hver gang.

Paracet kan skade leveren, og det er en absolutt maks grense for hvor mye paracet man kan ta i løpet av et døgn (det anbefales å ikke ta mer enn 1 g (dvs. 2 tabl) x 3 daglig, og abslutt maks er 1 g x 4)

Du bør ikke bruke paracet regelmessig over lengre tid uten at du får kontrollert leverfunksjon hos lege.

Skrevet

Det kan føre til nyreproblemer, hvis jeg ikke husker helt feil. Gå heller til legen og få resept på kraftigere midler.

Skrevet

Det kan føre til nyreproblemer, hvis jeg ikke husker helt feil. Gå heller til legen og få resept på kraftigere midler.

Noe av greia er at jeg ikke vil ha piller som er vanedannende eller gir trøtthet sløvhet som bivirkning. Er en aktiv person og vil fortsette med det.

Får god smertelindring med 400mg ibus som varer 4 timer kanskje.

Skrevet

Noe av greia er at jeg ikke vil ha piller som er vanedannende eller gir trøtthet sløvhet som bivirkning. Er en aktiv person og vil fortsette med det.

Får god smertelindring med 400mg ibus som varer 4 timer kanskje.

Ikke alt som er vanedannende eller har trøtthet som bivirkning. Jeg fikk noen på resept av legen som var en sterk form for Ibux. Ingen problemer med dem.

Skrevet

Ikke alt som er vanedannende eller har trøtthet som bivirkning. Jeg fikk noen på resept av legen som var en sterk form for Ibux. Ingen problemer med dem.

Kan jeg spørre hvilken medisin det var.?

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken medisin det var.?

Den heter Ibumetin (600 mg ibuprofen i hver pille). Tar man den over lengre tid vil man bli overvåket for nyreproblemer.

Skrevet

Den heter Ibumetin (600 mg ibuprofen i hver pille). Tar man den over lengre tid vil man bli overvåket for nyreproblemer.

Det er akkurat samme virkestoffet som ibux.Regner med det blir det samme som å ta tre piller ibux på engang. Ibux inneholder også ibuprofen du har bare fått en større dose. De jeg har fått på resept er også 400mg i en pille og de heter ibux.

Annonse

Skrevet

Det er akkurat samme virkestoffet som ibux.Regner med det blir det samme som å ta tre piller ibux på engang. Ibux inneholder også ibuprofen du har bare fått en større dose. De jeg har fått på resept er også 400mg i en pille og de heter ibux.

Forskjellen blir her at man ikke kan ta disse pillene flere ganger i døgnet, og at man ikke kan ta dem daglig i lang tid uten oppfølging. Jeg hadde ikke turt å ta så mye Ibux som du gjør.

Skrevet

Forskjellen blir her at man ikke kan ta disse pillene flere ganger i døgnet, og at man ikke kan ta dem daglig i lang tid uten oppfølging. Jeg hadde ikke turt å ta så mye Ibux som du gjør.

Nei. Jeg skal prøve å kutte kraftig ned på det. På boksen står det max 3 doser av 400mg pr dag. Så skal forsøke å kutte ned til det. Det står på wikipedia at maxdose er såpass mye jeg bruker akkurat men at det må være under legetilsyn som du sier. Neste gang jeg er hos legen skal jeg forklare problemet at jeg ofte bruker mer enn det hun har foreskrevet.

Skrevet

Nei. Jeg skal prøve å kutte kraftig ned på det. På boksen står det max 3 doser av 400mg pr dag. Så skal forsøke å kutte ned til det. Det står på wikipedia at maxdose er såpass mye jeg bruker akkurat men at det må være under legetilsyn som du sier. Neste gang jeg er hos legen skal jeg forklare problemet at jeg ofte bruker mer enn det hun har foreskrevet.

Bra. :-) Håper du slipper å ha smerter.

Skrevet

Har du vært hos lege og fått undersøkt hva som gir smertene?

Når du trenger mer smertestillende enn det som er anbefalt bør du uansett ta det opp med legen. Kanskje det er noe annet du kan bruke som er bedre for deg? Hvis du bruker det mye/lenge kan det også være greit å sjekke opp lever og nyrer med blodprøver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...