Gå til innhold

Avtale rundt samvær.

Anbefalte innlegg

Gjest anne silje34
Skrevet

Jeg har akkurat blitt separert. Og ønsker å høre hvilke errfaringer dere har når det gjelder å få til et samarbeid rundt barna som er forutsigbart og ikke innebærer mer kontakt mellom foreldrene enn strengt tatt mulig i hverdagen. Jeg tenker på bringing, henting, tider osv. Klær. De praktiske tingene.

Skrevet

Bytte fra mamma til pappa og omvendt kan foregå på skolen/barnehagen. For eksempel kan du bringe på fredag, så henter pappa når arbeidsdagen er over.

Si til skole/barnehage at dere vil ha dobbelt opp med beskjeder, slik at to lapper blir hengt opp/lagt på plassen til barnet/barna.

Etter hva jeg har lest burde ikke barn ha to sett med klær (ett hos hver av foreldrene). Barn identifiserer seg gjennom klærne sine og vil visstnok føle seg tryggere om de tar klær med seg fram og tilbake.

Lykke til med å finne ordninger til det beste for hele familien :)

Gjest Gurojenta
Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det er viktig at foreldrene kan ha en god dialog og et godt samarbeide, det bør ikke være noe mål i seg selv at foreldre skal snakke minst mulig sammen og sees minst mulig. Dette er slett ikke bare for barnet! Det er selvsagt heller ikke bra for barnet å leve midt i en konflikt mellom foreldre, men har man klart å få et barn sammen bør man også kunne snakke såpass sammen at man får til et godt samarbeide. Men er jo foreldre resten av livet sammen enten man vil eller ikke.

Gjest anne silje34
Skrevet

Jeg vil bare påpeke at det er viktig at foreldrene kan ha en god dialog og et godt samarbeide, det bør ikke være noe mål i seg selv at foreldre skal snakke minst mulig sammen og sees minst mulig. Dette er slett ikke bare for barnet! Det er selvsagt heller ikke bra for barnet å leve midt i en konflikt mellom foreldre, men har man klart å få et barn sammen bør man også kunne snakke såpass sammen at man får til et godt samarbeide. Men er jo foreldre resten av livet sammen enten man vil eller ikke.

Noen har levd sammen med en ektefelle som er skadelig og nedbrytende og har ikke annet valg enn å skjerme seg mest mulig fra det. I en ideell verden har du rett. Enkelte kommuniserer ikke uansett. Av og til går det ikke. Man må ta vare på seg selv for å være en god forelder.

Skrevet

Bytte fra mamma til pappa og omvendt kan foregå på skolen/barnehagen. For eksempel kan du bringe på fredag, så henter pappa når arbeidsdagen er over.

Si til skole/barnehage at dere vil ha dobbelt opp med beskjeder, slik at to lapper blir hengt opp/lagt på plassen til barnet/barna.

Etter hva jeg har lest burde ikke barn ha to sett med klær (ett hos hver av foreldrene). Barn identifiserer seg gjennom klærne sine og vil visstnok føle seg tryggere om de tar klær med seg fram og tilbake.

Lykke til med å finne ordninger til det beste for hele familien :)

''Etter hva jeg har lest burde ikke barn ha to sett med klær (ett hos hver av foreldrene). Barn identifiserer seg gjennom klærne sine og vil visstnok føle seg tryggere om de tar klær med seg fram og tilbake.''

Når man har ungene 50/50 er jo det helt håpløst. Selvfølgelig har ungene hver sin garderobe både hos meg og hos pappan, noe annet hadde vært helt uholdbart. Finnes det virkelig fagfolk som mener at barn føler seg mer hjemme ved å ha med seg en bag med klær fremfor å vite at de har eget tøy liggende hos begge foreldrene?

Skrevet

''Etter hva jeg har lest burde ikke barn ha to sett med klær (ett hos hver av foreldrene). Barn identifiserer seg gjennom klærne sine og vil visstnok føle seg tryggere om de tar klær med seg fram og tilbake.''

Når man har ungene 50/50 er jo det helt håpløst. Selvfølgelig har ungene hver sin garderobe både hos meg og hos pappan, noe annet hadde vært helt uholdbart. Finnes det virkelig fagfolk som mener at barn føler seg mer hjemme ved å ha med seg en bag med klær fremfor å vite at de har eget tøy liggende hos begge foreldrene?

Jeg tror ikke poenget er at man skal ta med seg alt man trenger hver gang, men at de ikke skal oppleve vanntette skott, slik at de ikke får lov å ta med seg klær kjøpt av mor når de skal til far, og omvendt.

Hos dere går vel tøyet litt frem og tilbake?

Skrevet

Jeg tror ikke poenget er at man skal ta med seg alt man trenger hver gang, men at de ikke skal oppleve vanntette skott, slik at de ikke får lov å ta med seg klær kjøpt av mor når de skal til far, og omvendt.

Hos dere går vel tøyet litt frem og tilbake?

Javisst, her sendes tøy frem og tilbake over en lav sko. :o) Det hender dog det er plagg jeg gjerne vil ha hos meg i begynnelsen når de er helt nye fordi jeg liker dem så godt, men ellers er det fri flyt ja.

Skrevet

Fin teori det der. Har du forsøkt det i praksis?

Skrevet

Noen har levd sammen med en ektefelle som er skadelig og nedbrytende og har ikke annet valg enn å skjerme seg mest mulig fra det. I en ideell verden har du rett. Enkelte kommuniserer ikke uansett. Av og til går det ikke. Man må ta vare på seg selv for å være en god forelder.

Guro jenta har rett i at det beste er at foreldrene samarbeider, men dessverre så går ikke alltid det.

Jeg snakker ikke med min eks annet enn via sms. Det er en lang historie bak dette og hadde du kjent meg hadde du skjønt at dette ikke er vrangvilje, men en ren nødvendighet for oss.

Jeg kjenner ikke deres situasjon.

Dere skal til mekling. Du må huske på det at i en meklingsituasjon så er meklerens fremste motivasjon å komme frem til enighet. De hører ikke selv om du forteller om de mest horrible ting. Så du må stole på deg selv og hva du mener er det beste for barna.

Å få til et fast opplegg og en skriftlig avtale uten rom for tolkning vil være svært viktig for å forhindre uenighet senere. Alt ettersom hvordan det er så bør denne avtalen følges så godt det lar seg gjøre.

Om det er ubehagelig å overhodet møtes så kan henting og levering foregå via skole/barnehage. Opplys personalet om ordningen.

Skrevet

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet: Hvor lenge tenker du at 50/50 er en god løsning? Når unger kommer opp i tenårene er det vel venner og diverse aktiviteter som spiller stadig sterkere inn, og styrer hvor de ønsker å oppholde seg i helger og fritid, og det lar seg vel dessuten ikke gjøre å utstyre rommene deres på begge bostedene med alt det som tenåringer ofte har, og som pleier å bety mye for dem?

Skrevet

Hva med at den ene leverer i barnehagen/skole og at den andre henter der. Vi holdt på med det en lang periode, både når vi hadde felles omsorg og nå når faren har bare samvær.

Skrevet

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet: Hvor lenge tenker du at 50/50 er en god løsning? Når unger kommer opp i tenårene er det vel venner og diverse aktiviteter som spiller stadig sterkere inn, og styrer hvor de ønsker å oppholde seg i helger og fritid, og det lar seg vel dessuten ikke gjøre å utstyre rommene deres på begge bostedene med alt det som tenåringer ofte har, og som pleier å bety mye for dem?

Vi er begge åpne for at ungene etterhvert vil komme til å ville tilbringe mer tid hos den ene enn hos den andre og da skal de selvfølgelig få bestemme det selv innen rimelighetens grenser.

Skrevet

Det handler vel mer om at man ikke skal ha helt separate garderober :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...