Gå til innhold

Catch 22 - samvær med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hygiene og struktur er viktig og blir også sett på som viktig. Omsorgssvikt betyr ikke nødvendigvis at du slår barnet ditt. Min eks har samvær en gang i mnd under tilsyn av sin mor. Han slo ikke barna, men han lot de flyte rundt...han ruset seg med de tilstede...han hadde en hygiene som innebar at det var konstant rotete og møkkete i leiligheten....han hadde ikke måltider eller leggetider noe som gikk utover ungenes fungering i skolehverdagen....ungene var ustelte og slitne og hadde ikke grenser...de ble aggressive og kranglete.

Jeg fikk ikke orden på dette før jeg gikk til advokat.

Men det er viktig å legge til at dette var vedvarende noe som var slik og som ikke var utløst av noe midlertidig.

Jeg følte også at jeg ikke kunne gjøre noe. Jeg gikk til barnevernet og ba om hjelp men de kunne ikke gjøre noe. Hadde dette skjedd hos meg hadde de imidlertid tatt fra meg ungene. Jeg fikk også beskjed om at jeg ved å tillate slikt samvær kunne risikere tiltale for omsorgssvikt.

Det er et dilemma slike ting.

Men din eks må ordne opp i dette.

Ja, det er et dilemma :(

Enda verre når det siste jeg vil er at han mister samværsrett, da jeg er overbevist om at dette kun er en periode utløst av depresjon.

Takk for svar, okke som :)

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

19

• multippel

5

• Atene

3

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En ting til: Du sier at "jeg jobber litt med å". Jeg vet ikke om det er du som skal ta deg av dette. Det er ikke sikkert det er så lurt. Kjenner du noen han stoler på som kan hjelpe til?

Jeg kan si litt om hva jeg gjorde (og gjør), men ikke her. Du kan evt. maile meg på embla_2000 at yahoo.com (erstatt at med @).

Takk for det, jeg e-mailer deg i kveld etter at barnet er i seng.

Skrevet

I mitt tillfelle er det far som nekter å ha samvær med barna sine, det er jeg som har hovedomsorgen. Han blir ikke straffet fordi det er "frivillig" å ha samvær...

Men skulle jeg ha nektet _han_ samvær, hvis han hadde ønsket det... Ja, da hadde _jeg_ blitt straffet.

Ah, slikt sett.

Det har du rett i. Det er opp til enhver forelder om de vil ha samvær eller ikke. Jeg beklager at din situasjon er slik den er, det må være sårt for barna :(

Skrevet

Hva sier far selv, da? Kanskje han er enig?

Det beste ville jo være om han var det, men jeg kan jo forstå at han vil se barnet sitt. Kan dere ha litt "fellessamvær" noen små uker, der far ikke har ansvaret alene? Til han kommer seg litt, mener jeg?

Vi har snakket om det og mens han sier seg enig i at han burde få hjelp, så sier han seg ikke enig i å begrense samværet i mellomtiden. Jeg oppfordrer han til å ha barnet mye ute, slik at han ikke tilbringer for mye tid i leiligheten og eksen prøver nå på det. Krysser fingrene for at dette skal ordne seg selv så fort som mulig.

Takk for svar :)

Skrevet

Hva med å få til samvær med litt tilsyn da, at noen andre også er tilstede?

Dette sier ikke eksen seg enig i, dessverre.

Skrevet

Jeg har en venninde som ringte barnevernet og spurte dem om hjelp.

Hun forklarte situasjonen, at hun visste han var en god far egentlig - men at han har problemer nå, og trenger litt hjelp til å rydde opp i dem - evnt. til å forstå dem.

De var veldig hjelpsomme, og ordnet det så far og datter fikk være hos tante og onkel (fars bror) når de skulle ha samvær, og så begrenset de det litt i en periode så det ikke ble så mye for onkelen.

Det ble ingen barnevernssak ut av det - de bare fikk litt hjelp og veiledning underveis, og det fungerte kjempebra for dem :)

Jeg skal vurdere å ringe de, selv om jeg er litt skeptisk :/

Skrevet

Den der kjenner jeg du. Og har ingen løsning for deg helller. Ville bare uttrykke min sympati. Jeg tror ikke du har noen annen mulighet enn å forsøke og stoppe samvær og fortelle barnevernet at du holder på med det.

Du burde antagelig komme deg til en advokat.

Jeg er så redd for at situasjonen skal eskalere om jeg tar drastiske skritt, da han tross alt er en god far mestparten av tiden. Må tenke meg litt om, men skal søke råd om leiligheten ikke er ren innen to uker.

Skrevet

Vi er enige om det meste og han mener han må ha hjelp, men ting tar tid. I mellomtiden er han ikke villig til å ha sønnen vår mindre, selv om situasjonen ikke er ideell.

Hygienen i leiligheten er så ille at enkelte som bryr seg om han har brutt sammen i gråt når de har sett den. Jeg betviler at det er et skjønnsspørsmål om det er godt nok for en toåring å krabbe rundt i eller ikke.

Forøvrig opprettholder han en jobb (selv om han ofte tar seg fri for å spille dataspill og dermed har minimalt med penger) og vi er gode venner.

Kan du få ham til å være med på å be om en samtale på familiekontoret? Slik at du ikke trenger å be om "mekling", men mer at en tredjeperson kan være med på å snakke om situasjonen sammen med dere?

Skrevet

Ja, det er et dilemma :(

Enda verre når det siste jeg vil er at han mister samværsrett, da jeg er overbevist om at dette kun er en periode utløst av depresjon.

Takk for svar, okke som :)

Han vil ikke miste samværsretten. Den står sterkt i Norge. Selv om min eks har en dom på seg så kan saken når som helst taes opp igjen og reguleres.

Jeg tror jeg ville satt som premiss at han må få vasket leiligheten før barnet er der.

Når jeg snakker om hygiene snakker heller ikke jeg om støv i krokene. Hos min eks var det rottelik i veggene fordi han hadde satt ut gift og de hadde dødd der...stanken var uutholdelig. Gryter var fulle av mugg....fulle askebegre knuste flasker...rent og møkkete tøy om hverandre etc mengder med søppel og avispapir.

Er du deprimert så klarer du antagelig ikke å få gjort noe med dette. Så om noen kan hjelpe han så hadde det vært fint kanskje. hehe jeg vasket min eks leilighet mange mange ganger! Føler meg litt dum i ettertid kanskje.-)

Får han hjelp for depresjonen?

Jeg syns at om han ikke klarer å holde mer orden så må løsningen alt ettersom hvor langt du er villig til å strekke deg at han har barnet mer på dagtid og gjør forskjellige aktiviteter og at barnet er hjemme hos deg om natten.

Skrevet

Jeg er så redd for at situasjonen skal eskalere om jeg tar drastiske skritt, da han tross alt er en god far mestparten av tiden. Må tenke meg litt om, men skal søke råd om leiligheten ikke er ren innen to uker.

Det gikk bra her tilslutt altså, minstemann er fornøyd, jeg er fornøyd og faren er fornøyd så det går an å løse det selv om det kan ta litt tid.

Jeg nektet faren å se ungen en periode, det var akkurat som han ikke skjønte at han var far og hadde forpliktelser. Dessuten hadde han oppført seg utrolig kjipt mot de store ungene mine og jeg var redd han skulle oppføre seg likedan med minstemann.

Han er ikke perfekt nå heller altså, men jeg overlever det stort sett.

Skrevet

Kan du få ham til å være med på å be om en samtale på familiekontoret? Slik at du ikke trenger å be om "mekling", men mer at en tredjeperson kan være med på å snakke om situasjonen sammen med dere?

Ja, det er hva jeg planlegger.

Det ser ut som jeg blir samboer til neste år og det er litt problematisk for han. Så da kan vi snakke litt om det samtidig, for å forebygge eventuelle konflikter.

Skrevet

Han vil ikke miste samværsretten. Den står sterkt i Norge. Selv om min eks har en dom på seg så kan saken når som helst taes opp igjen og reguleres.

Jeg tror jeg ville satt som premiss at han må få vasket leiligheten før barnet er der.

Når jeg snakker om hygiene snakker heller ikke jeg om støv i krokene. Hos min eks var det rottelik i veggene fordi han hadde satt ut gift og de hadde dødd der...stanken var uutholdelig. Gryter var fulle av mugg....fulle askebegre knuste flasker...rent og møkkete tøy om hverandre etc mengder med søppel og avispapir.

Er du deprimert så klarer du antagelig ikke å få gjort noe med dette. Så om noen kan hjelpe han så hadde det vært fint kanskje. hehe jeg vasket min eks leilighet mange mange ganger! Føler meg litt dum i ettertid kanskje.-)

Får han hjelp for depresjonen?

Jeg syns at om han ikke klarer å holde mer orden så må løsningen alt ettersom hvor langt du er villig til å strekke deg at han har barnet mer på dagtid og gjør forskjellige aktiviteter og at barnet er hjemme hos deg om natten.

Takk for godt råd :)

Det er slik jeg har gjort det, mye av tiden. Når det kommer til vaskingen er jeg litt sta, jeg mener at dette burde han klare selv. Jeg hjelper han allerede med økonomien (betale regninger osv) og en del praktisk. Leiligheten hans er ikke så ille som din eks sin, men absolutt ikke bra nok.

Jeg skal undersøke ang. fri rettshjelp, ringe familiekontoret og ta kontakt med helsestasjonen for å høre om de kan snakke litt med han.

Han skal kontake fastlegen ang. depresjon, men som alt annet, så blir det ikke gjort...

Skrevet

Det gikk bra her tilslutt altså, minstemann er fornøyd, jeg er fornøyd og faren er fornøyd så det går an å løse det selv om det kan ta litt tid.

Jeg nektet faren å se ungen en periode, det var akkurat som han ikke skjønte at han var far og hadde forpliktelser. Dessuten hadde han oppført seg utrolig kjipt mot de store ungene mine og jeg var redd han skulle oppføre seg likedan med minstemann.

Han er ikke perfekt nå heller altså, men jeg overlever det stort sett.

Det er godt å høre at dere fikk en ok løsning etterhvert.

Her er vi gode venner, men det er lite som nytter. Jeg sliter litt med å sette ned foten, da jeg vet hvor mye pappaen betyr for sønnen vår.

Skrevet

Det er slik jeg har gjort det, mye av tiden. Når det kommer til vaskingen er jeg litt sta, jeg mener at dette burde han klare selv. Jeg hjelper han allerede med økonomien (betale regninger osv) og en del praktisk. Leiligheten hans er ikke så ille som din eks sin, men absolutt ikke bra nok.

Jeg skal undersøke ang. fri rettshjelp, ringe familiekontoret og ta kontakt med helsestasjonen for å høre om de kan snakke litt med han.

Han skal kontake fastlegen ang. depresjon, men som alt annet, så blir det ikke gjort...

Du må passe på deg selv også da! Du er alene med ett lite barn og det kan bli mye å passe på eksen også!

Men hvis han har en depresjon så må han til fastlegen og få behandling! Jeg tror ikke det nytter å gå å vente på at dette skal gå over. Det er jo fler ting som rakner her og som du er så grei å hjelpe han med - økonomien. Dårlig økonomi er ingen antidepressiva kur heller det motsatte:-)

Litt betingelser syns jeg faktisk du kan kreve her.

1. Gå til legen

2. Få leiligheten vasket før samvær

Så hvis du fremdeles vil engasjere deg for han så blir det en tung vei om han ikke innser at han må gjøre noe selv også.

Skrevet

Ja, det er hva jeg planlegger.

Det ser ut som jeg blir samboer til neste år og det er litt problematisk for han. Så da kan vi snakke litt om det samtidig, for å forebygge eventuelle konflikter.

Synes alltid du skriver om eksen din på en måte som gjør at jeg tror dere vil få til et ok samarbeide også i fremtiden. Du legger merke til ting du mener ikke er ok, men det virker ikke som om du fordømmer ham som person av den grunn :-)

Skrevet

Synes alltid du skriver om eksen din på en måte som gjør at jeg tror dere vil få til et ok samarbeide også i fremtiden. Du legger merke til ting du mener ikke er ok, men det virker ikke som om du fordømmer ham som person av den grunn :-)

Takk for det, det varmet :)

Vi har hatt et godt samarbeid siden bruddet, mye takket være han. Selv om jeg gikk la han alle sårede følelser til side og gjør det beste for sønnen vår. Nå, ett år etter, snakker vi sammen som gamle venner.

Gjest beskytt barnet
Skrevet

Ja, jeg kjenner mødre som har blitt fratatt omsorgen for barnet fordi de ikke klarte å holde barnet sitt unna faren (som var overgriper i dette tilfelle).

Dersom du har støtte fra barnevernet i å nekte faren samvær, da vil du ikke komme i en vanskelig posisjon i en eventuell rettssak. For da kan du vise til at du gjorde dette fordi du fikk beskjed om det fra barnevernet.

Var jeg deg, ville jeg gjort det barnevernet ba meg om, og også bedt dem om råd og støtte i forhold til hva du skal gjøre juridisk sett.

Skrevet

Jeg skal vurdere å ringe de, selv om jeg er litt skeptisk :/

Det ville jeg vært også - det er naturlig tror jeg...

Men normalt sett hjelper de jo flere familier enn tragediene vi hører om i pressen. Og mamma har gode erfaringer med tjenesten her (hun jobber i skolen), så det er nok ikke så ille som vi tror.

Om ikke annet kan du jo ta en telefon og høre, presentere deg med fornavn og forklare situasjonen - du trenger ikke fortelle alt med en gang, og så spørre om råd.

Skrevet

Jeg har bare lyst til å tilføye. Det å stille krav og da mener jeg ikke urettmessig kontroll, men rimlige krav som må til for at sønnen din skal ha akseptable forhold, det er ikke å være slem. TVERTIMOT:-)Det er noe han vil takke deg for senere. Hans forhold til sitt eget barn vil ha veldig mye å si i forhold til hvordan dere får løst dette.

Skrevet

Hei.

Hvorfor kan ikke barnet være hos far?

Jeg håper det løser seg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...