Gå til innhold

Noen som husker "Pollyanna"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun burde få sin renessanse. Mange trenger et piff for å tenke positivt.

Ehm...vi har en sånn tiåring i huset..som trenger en piff altså ;)

Skrevet

Jo mer jeg tenker på boka, jo sikrere blir jeg på at den er utdatert, ja - men kunne vært gøy å lese den lell ;)

Jeg synes det er gøy å lese gamle barnebøker. Akkurat som det er moro med Margrethe Munthes barnesanger med "moral"

Skrevet

Jeg synes det er gøy å lese gamle barnebøker. Akkurat som det er moro med Margrethe Munthes barnesanger med "moral"

Sant det! Jeg arva mormor og morfars serie "Mitt skattkammer" og leser ofte til ungene fra de bøkene. Her står det om negergutter som lever primitive liv osv ;)

Skrevet

Sant det! Jeg arva mormor og morfars serie "Mitt skattkammer" og leser ofte til ungene fra de bøkene. Her står det om negergutter som lever primitive liv osv ;)

Jeg har de bøkene fra jeg var liten også og tredje boka er helt utslitt fordi eldstemann måtte leses for minst to timer hver kveld. De samme historiene og versene, jeg kan dem nesten utenat enda.

Skrevet

Når du sier det, så begynner jeg nesten å lure her... Hmm, jeg innbiller meg at hun ble nesten blind, jeg? Eller var det Pendergast som var nesten blind??

Pendergast?! Hva eller hvem i all verden er/var det?

Skrevet

Det er eldstemor her i huset som trenger den boka for tida.. Uhm..øh ;)

Skjønner deg godt, jeg. Kommer boka i huser her, kommer jeg helt sikkert til å lese den først !!!

Skrevet

Pendergast?! Hva eller hvem i all verden er/var det?

Det var en eldre, sur nabo av tanta Pollyanna bodde hos. Historien endte med at Polyanna lærte han "å-være-glad-leken" slik at han ble snill og blid. Tilslutt gifta han seg med tanta til Pollyanna.... Tror jeg?

Skrevet

Skjønner deg godt, jeg. Kommer boka i huser her, kommer jeg helt sikkert til å lese den først !!!

Me too ;)

Gjest pollyanna i dag
Skrevet

Det var en eldre, sur nabo av tanta Pollyanna bodde hos. Historien endte med at Polyanna lærte han "å-være-glad-leken" slik at han ble snill og blid. Tilslutt gifta han seg med tanta til Pollyanna.... Tror jeg?

Egentlig er jo Pollyanna en form for ekstremversjon av kognitiv terapi. Sånn sett er det en interessant bok. Den er på mange måter utdatert, men temaene i boken er det ikke. Holdningen vi har til livet, hvordan tar vi det i forhold til hvordan vi har det. Den bør ikke leses uten samtale rundt forøvrig. Den bør ikke få stå som en enkel rettesnor for hvordan en skal tenke og forholde seg til ting. Men jeg syntes det var interessant at barnet mitt fikk lese den. Og den fenget. Kanskje nettopp fordi den var så ekstrem.

Skrevet

Jeg har filmen på engelsk.. koselig film! Litt morsomt at jeg så denne tråden idag for jeg så faktisk filmen i hyllen min igår og tenkte at den må jeg se igjen en dag. :)

Skrevet

Egentlig er jo Pollyanna en form for ekstremversjon av kognitiv terapi. Sånn sett er det en interessant bok. Den er på mange måter utdatert, men temaene i boken er det ikke. Holdningen vi har til livet, hvordan tar vi det i forhold til hvordan vi har det. Den bør ikke leses uten samtale rundt forøvrig. Den bør ikke få stå som en enkel rettesnor for hvordan en skal tenke og forholde seg til ting. Men jeg syntes det var interessant at barnet mitt fikk lese den. Og den fenget. Kanskje nettopp fordi den var så ekstrem.

Du har nok rett i det. Jeg skal iallefall få tak i boken og lese den sammen med ungene mine!

Skrevet

Jeg har filmen på engelsk.. koselig film! Litt morsomt at jeg så denne tråden idag for jeg så faktisk filmen i hyllen min igår og tenkte at den må jeg se igjen en dag. :)

Artig:)

Jeg tok et søk på Google og fant filmen i engelskspråklig versjon, ja. Et sted fant jeg tilsvarende film med norsk tekst, men den var utgått:-(

Skrevet

Åh, Pollyanna ja! Det var da minst tre bøker om henne? Jeg tror jeg har dem i en kasse et sted...*mimre*

:o)

Skrevet

Har alle bøkene om Pollyanna i bokhylla. i originalutgav.e Leste dem faktisk i fjor sommer. Det kalte fram gode bardomsminner.

Skrevet

Åh, Pollyanna ja! Det var da minst tre bøker om henne? Jeg tror jeg har dem i en kasse et sted...*mimre*

Jeg tror jeg har lest bare en av fortellingene. Husker Mr Pendergast og Pollyannas tante som gifta seg og at Pollyanna lærte Pendergast å føle glede ved å se farger gjennom et prisme? Jaja.. ;)

Skrevet

Har alle bøkene om Pollyanna i bokhylla. i originalutgav.e Leste dem faktisk i fjor sommer. Det kalte fram gode bardomsminner.

Nå har jeg bestilt en av bøkene jeg også og gleder meg til å lese:)

Skrevet

I alle fall 4 - Pollyanna, P vokser opp, P gifter seg og P og barna hennes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...