Gjest Undrene36 Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 hei jeg er 36 år har hatt vanlig mens tre ganger. Gikk på p-piller når jeg var 17 for å se om jeg fikk mensen normalt det fikk jeg ikke. Ble da bedt om å komme tilbake når jeg evnt skulle ha barn. Har brukt pergotime (tilslutt 3 tab i 5 dager.) Har fått 2 barn 12 og 7 år. Den første kom i uke 30 uten påviselig grunn, sistemann normalt svangerskap.Etter å ha lest om pco beg jeg å lure på om det var lurt å gå uten mens slik jeg gjør med tanke på kreft ol. Har fått endel uønsket hårvekst og synes jeg blir tynnere i hårveksten på hodet. Vekt ca 66-68 kg lengde 168 cm. Invendig ultralyd viser pco. Har prøvd Yasmin p piller ifjor men sluttet etter 8 mnd fordi jeg fikk migrene lignende hodepine og var kvalm/kastet opp i forbindelse med mens. Jeg var plaget med kviser opp til 30 års alderen.(Nå har jeg røde flammende skinn.) Det jeg lurer på er kan jeg ha pcos hva bør jeg gjøre videre nå? Hva er anbefalt å gjøre? Tok blodprøver i forbindelse med gynekolog time føre oppstart med p pillene ifjor. ""Legen min synes det må være greit å slippe mensen og de plagene."" Jeg er bekymret.Hilsen Ei helt uten mens 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286834-pco/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Hormonforholdene kan variere ved PCOS, men er det et visst høyt nivå av østrogen kan slimhinnen i livmoren bli stimulert i slik grad at det kan komme unormal celledeling, i verste fall kreft. Det at du har brukt p-pille i mange år (?) og har vært gravid to ganger kan ha fjernet den økte risiko. Jeg kjenner ikke dine hormonverdier, så jeg kan ikke klart si om du har PCOS, men ut fra det du beskriver virker det sannsynlig. Du bør beskytte livmorslimhinnen med hormonet gestagen, for eksempel Provera tabletter i 14 dager hver annen måned (det gir avstøtningsblødning så livmoren ’renses’). Et alternativ er en hormonspiral som også gir god prevensjon selv om det ikke er så sannsynlig at du kan bli gravid. Du bør få sjekket om du har det man betegner som ’nedsatt insulin-følsomhet’ med øket risiko for sukkersyke. Du bør fortsatt holde din vekt under 70 kg. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286834-pco/#findComment-2302090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
undrene36 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hormonforholdene kan variere ved PCOS, men er det et visst høyt nivå av østrogen kan slimhinnen i livmoren bli stimulert i slik grad at det kan komme unormal celledeling, i verste fall kreft. Det at du har brukt p-pille i mange år (?) og har vært gravid to ganger kan ha fjernet den økte risiko. Jeg kjenner ikke dine hormonverdier, så jeg kan ikke klart si om du har PCOS, men ut fra det du beskriver virker det sannsynlig. Du bør beskytte livmorslimhinnen med hormonet gestagen, for eksempel Provera tabletter i 14 dager hver annen måned (det gir avstøtningsblødning så livmoren ’renses’). Et alternativ er en hormonspiral som også gir god prevensjon selv om det ikke er så sannsynlig at du kan bli gravid. Du bør få sjekket om du har det man betegner som ’nedsatt insulin-følsomhet’ med øket risiko for sukkersyke. Du bør fortsatt holde din vekt under 70 kg. Vennlig hilsen Mette H Moen Jeg har ikke brukt p piller annet enn 6 mnd da jeg var 17 år og i 2006 ( 8mnd.) Tusen takk for svaret. Jeg skal nok undersøke prøvene og sjekke insulin-følsomheten. Har tenkt på dette mange år at det ikke kan være bra å ikke menstruere i det hele tatt. Legen har sagt at jeg har noe forhøyede verdier men ser ikke ut som en typisk pcos pas. Men jeg har fettet fordelt bare på mave og hofter og tynne ben og armer ) Kansje det hadde vært lurt å prøve annen p pille type for å se om plagene ble anneledes enn sist (yasmin ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286834-pco/#findComment-2303009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.