Gå til innhold

Tett i pappen - nesten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et seriøst, men litt teit spørsmål, men jeg spør likevel.

Som oftest når jeg våkner om morgenen, er jeg delvis tett i nesa.

Dette vedvarer i perioder utover dagen, og særlig når jeg er veldig trøtt merker jeg at jeg blir helt tett i nesa. Jeg har aldri forstått hvorfor. Det skifter mellom den ene og den andre siden, ikke noe forståelig mønster. Noen ganger er det helt tett.

Det hjelper sjelden å pusse nesa, for det kommer ikke noe særlig ut.

Jeg trenger også mye søvn før jeg føler meg uthvilt, lurer på om dette kan skyldes at jeg ofte ikke har helt frie luftveier om natten.

Otrivin hjelper, men jeg har ikke lyst til å bli avhengig av det, og begrenser bruken til når jeg er forkjølet.

Har ikke astma eller andre luftveisplager, ingen kjente allergier heller.

Hvordan har dere det? Er dette normalt? Kan det gjøres noe med, eller er det liten vits i å gå til legen med det?

Skrevet

Har slitt med det samme problemet i mange år.

Kjøpte meg et slikt "nesehorn" på apoteket, sånn til å ha saltvann i, og skylle nesa med.

Funka bra her.

Gjest been there done that
Skrevet

Jeg hadde samme problemet inntil jeg gikk til en øre-nese-halsspesialist. Det er et vanlig problem, men som det går an å gjøre noe med. Skyldes oftest kronisk oppsvulmede neseslimhinner. Å ha så mye tett i nesen fører til at man får mindre oksygen, dårligere nattesøvn og ofte mer sliten.

Som behandlng kan man få en reseptbelagt nesespray (cortison) eller iblant en liten operasjon (tar bare noen minutter og du får lokalbedøvelse).

Du bør be fastlegen din om henvisning til ø.n.h.spesialist! Mange allmennleger har ikke spesielt godt greie på slike spesialområder.

Jeg ble helt bra igjen! Har det mye bedre nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...