Gå til innhold

Rettigheter som syk mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et samboerpar med et barn på 8 mnd. Mannen er i full jobb. Jeg er under rehabiliteringsordningen til NAV, men 100% sykmeldt og hjemme med barnet. Heldigvis er helsen såpass bra at jeg klarer å ta meg av barnet vår, men noen dager er verre enn andre og da trenger jeg hjelp. NAV sier at i slike tilfeller har ikke samboeren min rett til å være hjemme med lønn. Det hadde han kun hvis barnet var sykt, ikke når jeg er syk. Betyr det at vi altså er avhengige av venner og familie i slike tilfeller? Jeg er altså 100% sykmeldt (kronisk tretthetssyndrom), og helsen varierer i perioder. Det er en mulighet for at plutselig blir så dårlig at jeg ikke klarer å passe barnet vårt alene mens samboeren min er på jobb. Og samboeren min kan ikke sykmeldes siden han ikke er syk. Har jeg da altså ingen som helst rettigheter i trygdevesenet?

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Dette reguleres av Ftrl. §9-5: § 9-5. Stønadssituasjonen for omsorgspenger Til en arbeidstaker som har omsorg for barn, ytes det omsorgspenger dersom han eller hun er borte fra arbeidet a) på grunn av nødvendig tilsyn med og pleie av et sykt barn i hjemmet eller i helseinstitusjon, B) fordi den som har det daglige barnetilsynet er syk. c) fordi den som har det daglige barnetilsynet er forhindret fra å ha tilsyn med barnet fordi vedkommende følger et annet barn til utredning eller til innleggelse i helseinstitusjon, eller d) fordi barnet på grunn av sykdom trenger oppfølging i form av legebesøk mv. selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen. Retten til omsorgspenger etter første ledd gjelder også fosterforeldre. Retten til omsorgspenger gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til og med det året barnet fyller 18 år. --> Det vil si at han kan benytte sine 10 "sykebern"dager også når du er syk. Utover dette er det egentlig ingen dekning. Thomas Myran Advokat

Skrevet

Merkelig svar fra trygdekontoret. Han kan selvfølgelig bruke sykt barn dager (eller syk barnepasser i dette tilfellet). Men det er bare 10 dager i året da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...