Gå til innhold

Når skifte til vinterdekk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er etter 31.10 som du har lov til å sette på vinterdekkene, det betyr ikke at du ikke kan sette på dem før, men da må det være føreforholdene som er årsaken til at du kan sette dem på.

Med andre ord, hvis det snør og er glatt den 20.10, så kan du sette dem på.

Men det er heller ingen vits i å sette dem på hvis det er spådd varmegrader og fint vær i november heller.

Det er etter 31.10 som du har lov til å sette på vinterdekkene, det betyr ikke at du ikke kan sette på dem før, men da må det være føreforholdene som er årsaken til at du kan sette dem på.

Med andre ord, hvis det snør og er glatt den 20.10, så kan du sette dem på.

Men det er heller ingen vits i å sette dem på hvis det er spådd varmegrader og fint vær i november heller.

*Host* Tok deg! Vinterdekk kan du kjøre på hele året om du vil, det er _piggdekk_ du må vente til 1. november med! Hah! ;o)

*Host* Tok deg! Vinterdekk kan du kjøre på hele året om du vil, det er _piggdekk_ du må vente til 1. november med! Hah! ;o)

kjører du på vinterdekk hele året så tror jeg du er ille ute når vinteren kommer:P om det ikke er helårs dekk ..

kjører du på vinterdekk hele året så tror jeg du er ille ute når vinteren kommer:P om det ikke er helårs dekk ..

Vinterdekk = piggfrie dekk, de kan du kjøre på hele året, kalles nok også helårsdekk ja. Piggdekk er også vinterdekk, men jeg måtte bare erte MRXX litt. ;o)

Annonse

Vinterdekk = piggfrie dekk, de kan du kjøre på hele året, kalles nok også helårsdekk ja. Piggdekk er også vinterdekk, men jeg måtte bare erte MRXX litt. ;o)

Piggfrie vinterdekk og helårsdekk er ikke det samme. Det er ikke lurt å kjøre på piggfrie vinterdekk hele året.

Din luring, dette er flisespikeri og du visste mer enn godt nok hva jeg mener, hehe.

Men jeg må selvsagt innrømme at du har rett, selv om det ikke er lett, men jeg klarer ikke å vri meg unna, så da er det bare å legge seg flat:-)

Men hevnen er søt.

Nå lærte jeg noe nytt - hva er forskjellen på piggfri vinterdekk og helårsdekk?

Helårsdekk finnes ikke, annet enn i kjeften på sleipe selgere! Det påstår i hvertfall denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/04/10/323853.html

Og denne hevder at helårsdekk kun egner seg på sydligere breddegrader:

http://www.ringblad.no/bilsidene/article1963747.ece

Nå lærte jeg noe nytt - hva er forskjellen på piggfri vinterdekk og helårsdekk?

Piggfrie vinterdekk er laget for kun vinterføre og har egenskaper deretter. Det er dårligere dekk på sommerføre og kan f.eks være dårligere ved vannplaning og hard bremsing på tørr asfalt.

Mens helårsdekk er laget for å kunne brukes hele året. Altså de har andre egenskaper, som er bra både på sommer og vinterføre.

For de fleste bilførere så merker de ikke rare forskjellen. Dere jenter vil knapt merke at det ikke var hjul på bilen en gang:-)

Din luring, dette er flisespikeri og du visste mer enn godt nok hva jeg mener, hehe.

Men jeg må selvsagt innrømme at du har rett, selv om det ikke er lett, men jeg klarer ikke å vri meg unna, så da er det bare å legge seg flat:-)

Men hevnen er søt.

Noe må jo jeg godte meg litt med og! ;o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...