Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på ultralydundersøkelse i dag! Frisk og fin baby der inne, som ikke ville vise oss hvilket kjønn den var:-)

Men vi blei satt 12 dager tilbake på termin! Hadde første dag i siste mens 21. mai. Skulle da hatt eggløsning 4. juni. Hadde jeg det, fikk jeg positiv graviditetstest på dag 13 etter eggløsning. Det vil si dag 27 i syklusen.Hvordan kan de da sette meg 12 dager tilbake? Kan jo ikke ha fått positiv test dagen etter befruktning!? Hun nevnte noe om at egget kan ha gått i dvale og greier, men jeg klarer ikke å tro på henne!

Dessuten ligger jeg allerede foran skjemaet på sf-målet, etter menstermin! Og hvis den nye terminen stemmer, kjente jeg masse liv allerede i uke 15 i første svangerskap!

Virker ikke dette litt underlig? Er så sikker på at det MÅ være feil, og at knøttet kommer i slutten av februar, og ikke langt ute i mars!

Noen andres tanker om dette? Ikke at det betyr så mye - den kommer når den kommer - men man er jo litt utålmodig da...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt at alt sto bra at til med bebisen! :-)

Jeg skjønner hvordan du har det nå, ganske frustrerende å ha to så forskjelluge termindatoer å forholde seg til.

Det eneste som er sikkert er at ungen kommer når den er klar..

Jeg fikk satt termin av legen til 12. februar, og på ul til 27.februar.

Selv mente jeg at termindatoen måtte være 17. februar, og den 20. ville babyen ut.

Prøv å slå deg til ro med den datoen _du_ tror er riktig, men ha de andre i bakhodet.

Kanskje ikke verdens beste råd, men...

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2302714
Del på andre sider

Jo lenger på vei man er, jo større spring er det i størrelsen på fosterne. Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det. Du kan som du selv sier ikke ha testet positivt dagen etter befruktning. Sa du det til vedkommende som tok ultralyden? Jeg klaget over kortere tilbakesetting fikk beskjed om at de godt kunne ta feil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2303696
Del på andre sider

Jeg fikk også sist gang satt utltralyd termin til 14 ! dager over min egen og mens termin. I og med at dette var veldig planlagt visste jeg nøyaktig når befruktningen kunne skjedd,i tillegg var pappaaen bortreist i tidsrommet befruktningen skulle skjedd i henhold til UL. Heldigvis brukte jeg en jordmor som hørte på meg. Det medførte at da jeg var ti dager på overtid ifølge min egen termin ble jeg sendt på overtidskontroll på sykehuset-for sikkerhetsskyld som hun kallte det. Og da viste det seg at babyen hadde for lite fostervann,jeg hadde gått over tiden,så jeg slapp ikke ut igjen av sykehuset og ble satt på umiddelbar kur. Jeg fødte 11 dager over min egen termin men 4 dager før ul termin.....

Forhåpentligvis så stemmer vel som regel Ul termin men for mind del er jeg glad for at jeg fikk en forståelsefull jordmor som støttet min vurdering og tok sjangsen på bedre føre var enn etter snar......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304026
Del på andre sider

Jeg fikk også sist gang satt utltralyd termin til 14 ! dager over min egen og mens termin. I og med at dette var veldig planlagt visste jeg nøyaktig når befruktningen kunne skjedd,i tillegg var pappaaen bortreist i tidsrommet befruktningen skulle skjedd i henhold til UL. Heldigvis brukte jeg en jordmor som hørte på meg. Det medførte at da jeg var ti dager på overtid ifølge min egen termin ble jeg sendt på overtidskontroll på sykehuset-for sikkerhetsskyld som hun kallte det. Og da viste det seg at babyen hadde for lite fostervann,jeg hadde gått over tiden,så jeg slapp ikke ut igjen av sykehuset og ble satt på umiddelbar kur. Jeg fødte 11 dager over min egen termin men 4 dager før ul termin.....

Forhåpentligvis så stemmer vel som regel Ul termin men for mind del er jeg glad for at jeg fikk en forståelsefull jordmor som støttet min vurdering og tok sjangsen på bedre føre var enn etter snar......

Ja, jeg sa til henne at det ikke kunne stemme, på grunn av når jeg tok graviditetstesten! Jordmoren, som det seinere viste seg at var student, stod på sitt, og begynte å snakke om at egget kunne ha gått i dvale, for så å utvikle seg videre 12 - 13 dager seinere! Virket veldig søkt for meg, som om hun ikke kunne innrømme en feil.

Samboer satt og fulgte med på målene hun tok. Kraniet målte hun mange ganger, og målte alt fra 3,8 til 5,8 cm. Likevel bestemte hun seg til slutt for at det var 4,0 som var riktig! Aner ikke hvor mye forskjell to cm fra eller til utgjør i alder på et foster jeg, men det må jo være litt!

Kan jo ikke si noe på det jeg, men jeg er redd for nettopp det du sier der, at jeg blir gående eviglangt over tiden, hvis de ikke tar meg seriøst på at min egentlige termin er tidligere!

Jeg brukte forresten eggløsningstester også, så jeg mener jeg er sikker på når befruktningen skjedde, men hvem kan vel argumentere mot at egget har gått i dvale?! Vanskelig å motbevise...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304126
Del på andre sider

Jo lenger på vei man er, jo større spring er det i størrelsen på fosterne. Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det. Du kan som du selv sier ikke ha testet positivt dagen etter befruktning. Sa du det til vedkommende som tok ultralyden? Jeg klaget over kortere tilbakesetting fikk beskjed om at de godt kunne ta feil.

Jeg forklarte dette for jordmoren ja! (Viste seg seinere at hun er student forreseten) Men da mente hun at egget kunne ha blitt befruktet til den tiden jeg trodde, men at det hadde gått i dvale i nesten to uker før det hadde utviklet seg videre. Mener nå å ha hørt om dette før, at det er mulig, men det virker veldig søkt altså! Tror nå heller hun målte litt feil, men ikke ville innrømme det!

Hun målte alt fra 3,8 til 5,8 cm på kraniet, hvilket jeg mener må utgjøre stor forskjell i fosterets alder! Likevel la hun seg til slutt på 4,0! Hun hadde sikkert en grunn for å velge akkurat dette målet som det riktige, men jeg klarer ikke å tro på det!

Det jeg er litt engstelig for, er nettopp det "matildes mor" er litt inne på. Hva om jeg blir gående langt på overtid? Av den faktiske terminen mener jeg! Møtte ingen forståelse for mine argumenter hos denne jordmoren, så hvorfor skulle jeg gjøre det seinere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304131
Del på andre sider

Annonse

Godt at alt sto bra at til med bebisen! :-)

Jeg skjønner hvordan du har det nå, ganske frustrerende å ha to så forskjelluge termindatoer å forholde seg til.

Det eneste som er sikkert er at ungen kommer når den er klar..

Jeg fikk satt termin av legen til 12. februar, og på ul til 27.februar.

Selv mente jeg at termindatoen måtte være 17. februar, og den 20. ville babyen ut.

Prøv å slå deg til ro med den datoen _du_ tror er riktig, men ha de andre i bakhodet.

Kanskje ikke verdens beste råd, men...

Lykke til videre!

Joda, babyen kommer jo vanligvis når den er klar, men hva om den IKKE gjør det?? Hva om jeg blir gående eviglangt over termin? Kan jo faktisk gå nesten en mnd over min faktiske termin jeg nå da, før de setter meg igang! Og det er da vel ikke nødvendigvis bra?

Er klar over at jeg helt sikkert bekymrer meg unødvendig her altså, men jeg liker ikke å bli avfeid så glatt fra en jordmorstudent, uten å bli trodd! Hva om ingen andre vil høre på meg heller, når den tid kommer?

Dessuten vil jo barnet regnes som prematurt hvis det kommer 14 dager før min faktiske termin, for det er jo en hel mnd før terminen jordmoren satt! Og det medfører vel mye styr og mange dager på sykehuset!?

For ikke å snakke om at jeg mister nesten to av de tre ukene med permisjon før fødselen... Hvis jeg føder på faktisk termin!

Urgh, mange bekymringer her, om ting som sikkert ikke vil bli noe problem, men jeg ergrer meg litt over behandlingen jeg fikk!

Uansett er selvfølgelig det viktigste at jeg fikk vite at babyen er frisk og fin, og den kommer helt sikkert når den faktisk er klar for det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304137
Del på andre sider

Gjest Lissi25

Ja, jeg sa til henne at det ikke kunne stemme, på grunn av når jeg tok graviditetstesten! Jordmoren, som det seinere viste seg at var student, stod på sitt, og begynte å snakke om at egget kunne ha gått i dvale, for så å utvikle seg videre 12 - 13 dager seinere! Virket veldig søkt for meg, som om hun ikke kunne innrømme en feil.

Samboer satt og fulgte med på målene hun tok. Kraniet målte hun mange ganger, og målte alt fra 3,8 til 5,8 cm. Likevel bestemte hun seg til slutt for at det var 4,0 som var riktig! Aner ikke hvor mye forskjell to cm fra eller til utgjør i alder på et foster jeg, men det må jo være litt!

Kan jo ikke si noe på det jeg, men jeg er redd for nettopp det du sier der, at jeg blir gående eviglangt over tiden, hvis de ikke tar meg seriøst på at min egentlige termin er tidligere!

Jeg brukte forresten eggløsningstester også, så jeg mener jeg er sikker på når befruktningen skjedde, men hvem kan vel argumentere mot at egget har gått i dvale?! Vanskelig å motbevise...

Det er ikke noen vits i å diskutetere dette med hverken jordmor eller lege. Jeg hadde store diskusjoner både med lege og jordmor? Jordmor kunne si på dagen hvilken termindato jeg hadde bare med å måle.Om det er jomfrufødsel eller ikke, de er veldig sta. :-) Men hvor mange føder til termin? 5 prosent?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304258
Del på andre sider

Jeg forklarte dette for jordmoren ja! (Viste seg seinere at hun er student forreseten) Men da mente hun at egget kunne ha blitt befruktet til den tiden jeg trodde, men at det hadde gått i dvale i nesten to uker før det hadde utviklet seg videre. Mener nå å ha hørt om dette før, at det er mulig, men det virker veldig søkt altså! Tror nå heller hun målte litt feil, men ikke ville innrømme det!

Hun målte alt fra 3,8 til 5,8 cm på kraniet, hvilket jeg mener må utgjøre stor forskjell i fosterets alder! Likevel la hun seg til slutt på 4,0! Hun hadde sikkert en grunn for å velge akkurat dette målet som det riktige, men jeg klarer ikke å tro på det!

Det jeg er litt engstelig for, er nettopp det "matildes mor" er litt inne på. Hva om jeg blir gående langt på overtid? Av den faktiske terminen mener jeg! Møtte ingen forståelse for mine argumenter hos denne jordmoren, så hvorfor skulle jeg gjøre det seinere?

Er du veldig bekymret for å gå langt på overtid ville jeg betalt for en ny ultralyd privat og fått regnet ut termin på nytt var jeg deg. Jeg synes også det høres merkelig ut at hun målte så forskjellige mål og til sist havnet på det nesten laveste. Gjennomsnittet ville vært mer naturlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304398
Del på andre sider

Det er ikke noen vits i å diskutetere dette med hverken jordmor eller lege. Jeg hadde store diskusjoner både med lege og jordmor? Jordmor kunne si på dagen hvilken termindato jeg hadde bare med å måle.Om det er jomfrufødsel eller ikke, de er veldig sta. :-) Men hvor mange føder til termin? 5 prosent?

Problemet kan jo eventuelt være at man blir satt i gang altfor sent hvis man går over termin. Jeg vet om en som gikk en måned over termin, og det er ikke bra for barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304400
Del på andre sider

Er du veldig bekymret for å gå langt på overtid ville jeg betalt for en ny ultralyd privat og fått regnet ut termin på nytt var jeg deg. Jeg synes også det høres merkelig ut at hun målte så forskjellige mål og til sist havnet på det nesten laveste. Gjennomsnittet ville vært mer naturlig.

Jeg regner med at hun mente det var det beste bildet, det som ga henne målet 4,0. Men hvordan kan hun ikke ha stusset på det selv, når hun fikk så forskjellige mål??

Lurer litt på å ta privat ultralyd uansett, fordi jeg er veldig nysgjerrig på kjønnet på babyen! Men vil den terminen de setter kunne "overstyre" den sykehuset satt da? Det er vel kanskje større sjanse for å bli hørt i hvert fall, med en "second opinion"...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304791
Del på andre sider

Det er nettopp som Sofline sier, at jeg tenker på dette med overtid! Det blir helt sikkert ikke noe problem, men det kan være greit å ha markert allerede nå, at jeg mener deres termin er feil! Det er mange situasjoner som kan oppstå der leger/jordmødre vurderer eventuelle tiltak utfra hvor langt man er på vei, og da vil jeg gjerne ha mest mulig korrekt termin!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304796
Del på andre sider

Jeg regner med at hun mente det var det beste bildet, det som ga henne målet 4,0. Men hvordan kan hun ikke ha stusset på det selv, når hun fikk så forskjellige mål??

Lurer litt på å ta privat ultralyd uansett, fordi jeg er veldig nysgjerrig på kjønnet på babyen! Men vil den terminen de setter kunne "overstyre" den sykehuset satt da? Det er vel kanskje større sjanse for å bli hørt i hvert fall, med en "second opinion"...

Sannsynligvis vil de høre på det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286912-feil-ultralydtermin/#findComment-2304956
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...