Gå til innhold

Er du for eller imot aktivdødshjelp?

Gjest Jeg er for(nesten i alle tilfeller)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ingen formelle krav til hva som kan kalles "aktiv" dødshjelp. Egentlig var det bare en antagelse fra min side, at de som bistår ofte vil synes det er lettere hvis den syke selv gjennomfører handlingen, f.eks. svelger en dødelig dose piller eller setter sprøyten med morfin selv. Legen som har skaffet skrevet ut medisinene (i visshet om hva de skal brukes til) begår da "passiv" dødshjelp.

"Passiv dødshjelp" er såvidt jeg vet, noe annet. Det du henviser til klassifiseres vel som "assistert selvmord".

Mange av forkjemperne for aktiv dødshjelp setter ikke som vilkår at pasienten ikke skal være i stand til selv å ta livet av seg.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

12

• Sofline

9

• frosken

8

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men hvordan kan man vite at pasienten ikke er under press fra sykehus og pårørende? Det blir jo helt feil hvis pasienten vil dø fordi h*n føler seg til byrde for omgivelsene. Jeg skjønner at mange vil dø pga smerter, men det finnes andre tilstander enn kreft og aids. Det finnes endel mennesker som trenger 24 timers stell og pleie som ikke vil dø men føler seg presset av omgivelsene til å gjøre det slutt. Slike tilstander vil vi vel egentlig ikke ha. I Nederland tar de livet av nyfødte, funksjonshemmede barn hvis foreldrene ønsker det. Det synes jeg er langt over grensa.

''I Nederland tar de livet av nyfødte, funksjonshemmede barn hvis foreldrene ønsker det. Det synes jeg er langt over grensa.''

Jeg håper virkelig aldri de tilstandene brer seg hitover. Det er langt, langt over grensa.

Skrevet

"Passiv dødshjelp" er såvidt jeg vet, noe annet. Det du henviser til klassifiseres vel som "assistert selvmord".

Mange av forkjemperne for aktiv dødshjelp setter ikke som vilkår at pasienten ikke skal være i stand til selv å ta livet av seg.

Du har sikkert rett, dette er ikke begreper jeg har satt meg inn i. Passiv dødshjelp er vel mer når livsforlengende behandling avsluttes? Jeg har som sagt ikke sett noen definisjon på dette, og det begynner å bli sent for en som våknet tidlig. :- )

Skrevet

Nå må jeg ha uttrykt meg fryktelig uklart. Igjen. Det du nevner er en av de viktigste grunnene til at jeg er imot aktiv dødshjelp. Den andre viktige grunnen er at jeg er redd lindrende behandling vil bli stadig mer nedprioritert.

Da er vi helt enige da på begge punkt :o)

Skrevet

''I Nederland tar de livet av nyfødte, funksjonshemmede barn hvis foreldrene ønsker det. Det synes jeg er langt over grensa.''

Jeg håper virkelig aldri de tilstandene brer seg hitover. Det er langt, langt over grensa.

Jeg synes det er helt groteskt jeg. Jeg skjønner ikke at folk klarer å ha gått gravide i 9 mnd og så gjøre det etterpå. Men jeg valgte bort fostervannsprøve også da jeg fikk minstemann for jeg ville ikke ta et valg hvis det var noe galt med fosteret. Tror ikke jeg hadde klart å ta abort så seint.

Jeg er ikke imot selvbestemt abort altså, bare for å gjøre det klart, men jeg tror aldri jeg kunne gjort det sjøl.

Skrevet

Jeg synes det er helt groteskt jeg. Jeg skjønner ikke at folk klarer å ha gått gravide i 9 mnd og så gjøre det etterpå. Men jeg valgte bort fostervannsprøve også da jeg fikk minstemann for jeg ville ikke ta et valg hvis det var noe galt med fosteret. Tror ikke jeg hadde klart å ta abort så seint.

Jeg er ikke imot selvbestemt abort altså, bare for å gjøre det klart, men jeg tror aldri jeg kunne gjort det sjøl.

Sånn har jeg det også. Jeg er for selvbestemt abort, men jeg tror ikke jeg hadde klart å ta det selv.

Skrevet

Du har sikkert rett, dette er ikke begreper jeg har satt meg inn i. Passiv dødshjelp er vel mer når livsforlengende behandling avsluttes? Jeg har som sagt ikke sett noen definisjon på dette, og det begynner å bli sent for en som våknet tidlig. :- )

Passiv dødshjelp er f.eks når folk har store smerter og får store doser med morfin for å lindre smertene og morfinen samtidig gjør at de mister endel av pustekapasiteten og dør etter en stund.

Skrevet

Sånn har jeg det også. Jeg er for selvbestemt abort, men jeg tror ikke jeg hadde klart å ta det selv.

Jeg er livredd for at dattera mi skal bli gravid og ta abort. Det tror jeg at jeg hadde synes var like ille som om jeg skulle gjort det selv. Derfor har jeg sagt til henne at hvis det skjer så må hun ikke fortelle meg det.

Men ellers så ser jeg mange gode grunner for at folk ønsker abort og det er faktisk deres egen avgjørelse.

Skrevet

Som en praksis i ett samfunn så tror jeg det vil bli svært vanskelig å utforme ett regelverk som er etisk forsvarlig.

Hvis jeg blir liggende syk, uten håp om å overleve eller forbedring av tilstanden og med store smerter...så ville jeg blitt meget glad for aktiv dødshjelp.

Hvis de derimot legger vekt på lindring og hjelp til å få littegranne glede ut av livet så hadde jeg valgt det:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...