Gå til innhold

Å sikte med uladd hagle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår nabo hadde i morrest besøk av ubudne gjester som kom tilbake før vedkommende omsider forsvant for godt, ikke tyver, men noen som tydeligvis ikke var helt edru og gjerne ville inn. Min kjære har ei uladd hagle stående i gangen - hadde det fått noe rettslig etterspill om han hadde siktet på denne uvedkommende med ei uladd hagle for å skremme ham vekk?

Hagla står der på grunn av at den er flyttet fra et annet hus hvor den hittil har vært oppbevart og den har liksom ikke havnet noe annet sted ennå, den er alt for stor for våpenskapet. Jeg tror ikke det finnes ammunisjon til den i huset bare for å ha sagt det.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

17

• Sofline

6

• Orio

6

• birdie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det høres for frekt ut.

Hva er for frekt? Å prøve å tvinge seg inn til noen i fylla og nekte å gå sin vei eller å forsvare egen eiendom?

Skrevet

Tror ikke det ville falt heldig ut, selv om den ikke var ladd.

Reglene for våpenhåndtering er strenge, og selv om den ikke er ladet, så skal våpen være låst inne i våpenskap, uten sluttstykke og separeret fra ammunisjon.

Dersom det hadde kommet frem at det var blitt siktet med hagle så tror jeg dere fort hadde endt opp som en liten nyhetssak, uavhengig av om den var ladd eller ei.

Skrevet

Tror ikke det ville falt heldig ut, selv om den ikke var ladd.

Reglene for våpenhåndtering er strenge, og selv om den ikke er ladet, så skal våpen være låst inne i våpenskap, uten sluttstykke og separeret fra ammunisjon.

Dersom det hadde kommet frem at det var blitt siktet med hagle så tror jeg dere fort hadde endt opp som en liten nyhetssak, uavhengig av om den var ladd eller ei.

Angående rettslig etterspill, så ja..

Din kjære ville nok fått inndratt sin våpenlisens og bot, for mangelfull oppbevaring samt hvordan våpenet ble benyttet.

Det beste her ville jo vært å ringe politiet og fått dem til å fjerne inntrengeren?

Våpenloven finner du her: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/jd-19630125-9722.html

Skrevet

Din kjære ville nok fått inndratt sin våpenlisens og bot, for mangelfull oppbevaring samt hvordan våpenet ble benyttet.

Det beste her ville jo vært å ringe politiet og fått dem til å fjerne inntrengeren?

Det var aldri snakk om å gå ut med hagla altså, bare for å ha sagt det. :o) Den har stått i et våpenskap frem til nå og jeg skal pushe på litt for at den skal havne der igjen, liker ikke å ha den stående på denne måten heller.

Skrevet

Jeg har sett litt på våpenloven nå og hagla må ikke oppbevares i våpenskap, det finnes to våpen i huset og det andre ligger i våpenskapet. Det er kun dersom det er mer enn 4 våpen og andre typer våpen de må oppbevares i våpenskap. Men det er helt klart ikke noen god plass den står på nå! Så den skal flyttes så snart jeg kommer hjem i dag.

Skrevet

Husker du ikke saken fra i sommer, der en båteier tok med seg uladd hagle da han så at noen prøvde å stjele båten hans?

Tyven ble så skremt at han hoppet til sjøs og druknet. Båteieren ble siktet for uaktsomt drap. Saken er henlagt nå, men opplevelsen var neppe morsom.

Skrevet

Jeg har ikke greie på det, men mener det ville være en usannsynlig dum ting å gjøre.

Man sikter ikke på folk med våpen, rett og slett.

Gjest norsknorskere
Skrevet

"I morrest" ?? Aldri hørt den varianten før.

Skrevet

Og apropos rettslig etterspill, dette må vel kunne klassifiseres under denne paragrafen:

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

Så kan man diskutere om det kan kalles "nødverge". Men det må vel nettopp gjøres i et "rettslig etterspill".

Skrevet

Og apropos rettslig etterspill, dette må vel kunne klassifiseres under denne paragrafen:

§ 227. Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Aar straffes den, som i Ord eller Handling truer med et strafbart Foretagende, der kan medføre høiere Straf end 1 Aars Hefte eller 6 Maaneders Fængsel, under saadanne Omstændigheder, at Truselen er skikket til at fremkalde alvorlig Frygt, eller som medvirker til saadan Trusel. Under særdeles skjerpende omstendigheter, jf. § 232 tredje punktum, kan fengsel inntil 6 år idømmes.

Så kan man diskutere om det kan kalles "nødverge". Men det må vel nettopp gjøres i et "rettslig etterspill".

Nå var det egentlig aldri på tale å sikte med hagla, vi var ikke ute av dyna engang. :o) Og hagla skal ikke stå i gangen lenger, det er helt klart!

Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler.

Skrevet

Nå var det egentlig aldri på tale å sikte med hagla, vi var ikke ute av dyna engang. :o) Og hagla skal ikke stå i gangen lenger, det er helt klart!

Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler.

"Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler."

En ung mann i Arendal ble drapsmann på denne måten, han avfyrte geværet, og traff biltyven...

Saken vakte stor oppsikt i media for et par år tilbake, men personlig er jeg glad vi lever i et land der ikke alt skal løses med våpen. Det er en helt annen debatt, men jeg blir skremt når jeg ser hvordan dette er i enkelte stater i USA, folk kjører med våpen i hanskerommet, bærer dem på seg hele tiden, og har våpen klare i gangen i fall inntrengere...

Jeg tror at med slike våpenlover blir terskelen for å benytte dem så mye lavere, og respekten for menneskeliv så mye mindre.

Ingen sammenligning forøvrig til våpenet i gangen deres, bare så det er sagt.

Skrevet

"Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler."

En ung mann i Arendal ble drapsmann på denne måten, han avfyrte geværet, og traff biltyven...

Saken vakte stor oppsikt i media for et par år tilbake, men personlig er jeg glad vi lever i et land der ikke alt skal løses med våpen. Det er en helt annen debatt, men jeg blir skremt når jeg ser hvordan dette er i enkelte stater i USA, folk kjører med våpen i hanskerommet, bærer dem på seg hele tiden, og har våpen klare i gangen i fall inntrengere...

Jeg tror at med slike våpenlover blir terskelen for å benytte dem så mye lavere, og respekten for menneskeliv så mye mindre.

Jeg er enig i at man ikke skal løsne mer på våpenloven og at hvermannsen skal ha adgang til å ha så mange våpen man vil!

Men det finnes jo andre måter å beskytte egen eiendom på, men man har jo ikke engang lov til å ta i en inntrenger uten å risikere å bli stilt for retten og få bøter og fengelsstraff etterpå mens banditten går fri...

Skrevet

''Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler.''

--> For en vanvittig hillbilly-tankegang!

Skrevet

Dette er jo ute på bondelandet, så jeg hadde ikke nølt. Lensmannen må jo vekkes han også - før han kan troppe opp og komme til unnsetning. Jeg hadde gjort det om jeg ble redd, ja. Sikkert ikke lurt, men jeg hadde aldri stått og sett på noen bryte seg inn. :)

Skrevet

Amen.

Det er ikke verdt det å bli drapsmann for noen eiendelers skyld, om det nå er ved direkte avfyring eller ved å skremme så voldsomt at det får fatale konsekvenser (jfr drukningssaken i Fredrikstad).

Skrevet

Amen.

Det er ikke verdt det å bli drapsmann for noen eiendelers skyld, om det nå er ved direkte avfyring eller ved å skremme så voldsomt at det får fatale konsekvenser (jfr drukningssaken i Fredrikstad).

Jeg mener ikke at man skal skyte, men jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være. Men det er jo for tjusan banditten som går fri i slike tilfeller!

Skrevet

''Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler.''

--> For en vanvittig hillbilly-tankegang!

Deg om det. Den saken fra i sommer fikk jo et grusomt utfall, men som jeg alikevel mener båteieren ikke var skyldig i.

Minner meg om et par banditter som ble tatt etter et bankran og som i etterkant beklaget seg over politiet:"De skøyt jo på oss jo!" Hallo!? Dakar tyven....

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1191062439' post='3685206]

Dette er jo ute på bondelandet, så jeg hadde ikke nølt. Lensmannen må jo vekkes han også - før han kan troppe opp og komme til unnsetning. Jeg hadde gjort det om jeg ble redd, ja. Sikkert ikke lurt, men jeg hadde aldri stått og sett på noen bryte seg inn. :)

Jeg tviler nå egentlig på at han hadde tatt frem hagla, to karer hadde vel vært avskrekkende nok og de hadde nok fint greid å få sent ham fra eiendommen. :o)

Men i alvorligere tilfeller hadde jeg ikke nølt med å sikte med uladd hagle jeg heller - ladd hagle hadde jeg ikke tort å ta i engang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...