Gå til innhold

Å sikte med uladd hagle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deg om det. Den saken fra i sommer fikk jo et grusomt utfall, men som jeg alikevel mener båteieren ikke var skyldig i.

Minner meg om et par banditter som ble tatt etter et bankran og som i etterkant beklaget seg over politiet:"De skøyt jo på oss jo!" Hallo!? Dakar tyven....

For meg er det vannvittig å sette egen eiendom foran andres liv og helse. Minner meg om en tur i Texas en gang, der jeg traff mange som syntes det var en selvfølge å ha ladde våpen hjemme og at en hadde rett til å skyte eventuelle inntrengere, om de så bare var inne på eiendommen deres, hvor de hadde skiltet med "no trespassing". Den private eiendomsrett står foran alt annet.

*rister på hodet*

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

17

• Sofline

6

• Orio

6

• birdie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal skyte, men jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være. Men det er jo for tjusan banditten som går fri i slike tilfeller!

''jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være''

Du om det. Vold løser jo alle problemer.

Skrevet

For meg er det vannvittig å sette egen eiendom foran andres liv og helse. Minner meg om en tur i Texas en gang, der jeg traff mange som syntes det var en selvfølge å ha ladde våpen hjemme og at en hadde rett til å skyte eventuelle inntrengere, om de så bare var inne på eiendommen deres, hvor de hadde skiltet med "no trespassing". Den private eiendomsrett står foran alt annet.

*rister på hodet*

Jeg har jo sagt at jeg ikke mener våpen her. Man skal selvfølgelig ikke skyte i hytt og pine - våpen hører jakt og sport til, ikke noe annet.

Ikke spør meg hvorfor han har hagla, såvidt jeg vet har han drevet verken med våpensport eller jakt...

Skrevet

''jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være''

Tja - det funker jo ikke å tilkalle politiet, de får jo en klapp på skuldra med beskjed om å stikke fra stedet og ikke gjøre det igjen og that's it. Kanskje blir de taua inn og løslatt etter et par timer på grunn av bevisets stilling.

Jeg er egentlig ikke for borgervern da jeg er redd det skal ta av helt og at folk skal ta seg for store friheter, men hadde noen brutt seg inn hos meg så hadde jeg ikke stoppet noen om de hadde satt etter vedkommende, det innrømmer jeg...

Skrevet

Jeg lurer på din reaksjon, om du ble utsatt for innbrudd. Sett at du var eneste voksne person hjemme, barna hjemme, og en innbruddstyv står på trammen. Han/de forlater området, for så å returnere rett etterpå. Det er et godt stykke unna lovens lange arm.

Jeg hadde ikke nølt med å slå personen rett ned, evt siktet med en hagle (uladd), eller avfyre varselsskudd med startpistol e.l. samtidig med at jeg grep etter mobilen for å ringe politiet.

Jeg hadde vært livredd for hva vedkommende hadde gjort med meg og evt barna, om han rakk å komme seg innenfor døra.

Skrevet

Jeg har jo sagt at jeg ikke mener våpen her. Man skal selvfølgelig ikke skyte i hytt og pine - våpen hører jakt og sport til, ikke noe annet.

Ikke spør meg hvorfor han har hagla, såvidt jeg vet har han drevet verken med våpensport eller jakt...

Synes uansett det er vanvittig å sikte på noen med skytevåpen - med mindre det er direkte fare for liv.

Skrevet

Synes uansett det er vanvittig å sikte på noen med skytevåpen - med mindre det er direkte fare for liv.

Vi gjorde det jo ikke da. Slæpp off.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1191064797' post='3685218]

Jeg lurer på din reaksjon, om du ble utsatt for innbrudd. Sett at du var eneste voksne person hjemme, barna hjemme, og en innbruddstyv står på trammen. Han/de forlater området, for så å returnere rett etterpå. Det er et godt stykke unna lovens lange arm.

Jeg hadde ikke nølt med å slå personen rett ned, evt siktet med en hagle (uladd), eller avfyre varselsskudd med startpistol e.l. samtidig med at jeg grep etter mobilen for å ringe politiet.

Jeg hadde vært livredd for hva vedkommende hadde gjort med meg og evt barna, om han rakk å komme seg innenfor døra.

Det tror jeg de fleste av oss hadde gjort. Hadde ringt politiet og så funnet frem det tyngste jeg hadde klart å slå med og stått klar til å knalle ned vedkommende om h*n stakk hodet inn! Ungene mine beskytter jeg med tenner og klør!

Skrevet

Det tror jeg de fleste av oss hadde gjort. Hadde ringt politiet og så funnet frem det tyngste jeg hadde klart å slå med og stått klar til å knalle ned vedkommende om h*n stakk hodet inn! Ungene mine beskytter jeg med tenner og klør!

Nemlig :)

Skrevet

Vi gjorde det jo ikke da. Slæpp off.

Neida, snakker ikke om deg, men generelt, slæpp off :-)

Skrevet

Neida, snakker ikke om deg, men generelt, slæpp off :-)

Åååkei. :o) *Slaaaaaper aaaav.....*

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du reagerer så sterkt på dette innlegget? Flyr du rundt i andres hager på lørdagsmorgenene kanskje? :P

Om man er i andres hager for å prøve å komme seg inn, stikker av for så å komme tilbake igjen syns jeg egentlig ikke synd på dem om noen velger å sikte på dem med hagle. Uladd selvfølgelig.

Skrevet

Jeg kan ikke lovparagrafene, men er rimelig sikker på at det ville kunne fått et rettslig etterspill. Dersom situasjonen var slik at dere hadde grunn til å føle dere alvorlig fysisk truet, ville dere muligens kunne ha påberopt dere nødverge, men det skal mye til før dette blir aktuelt.

Skrevet

Han er vel kar nok til å klare å få de vekk uten våpen?

Skrevet

Det hadde garantert fått rettslig etterspill, men selvsagt formidlene omstendigheter at det var i nødverge, hvis det er tilfelle

Skrevet

Det hadde garantert fått rettslig etterspill, men selvsagt formidlene omstendigheter at det var i nødverge, hvis det er tilfelle

Det gikk heldigvis ikke så veldig langt da, vi hørte ikke mer til uromomentet etter den andre gangen han dro. Hagla er forøvrig nå flyttet til et annet og ikke så tilgjengenlig rom for andre,.

Skrevet

Han er vel kar nok til å klare å få de vekk uten våpen?

Nå ordnet naboen opp i dette selv på en veldig rolig og fin måte. Min kjære hadde nok være temmelig amper om han hadde vært nødt til å gå ut, men jeg ser ikke for meg at han hadde husket at hagla sto der engang.

Skrevet

Det er strenge regler for oppbevaring av våpen. De skal være i låst våpenskap, og ammunisjonen (tror jeg) skal være et annet sted. Å oppbevare hagla i gangen er et klart brudd på dette, men jeg er ikke sikker på hva konsekvensen vil være. Miste våpenlisens, kanskje?

Alvorlige trusler er straffbart. Å sikte på noen med en hagle, selv om den ikke er ladd, er helt klart en straffbar trussel. Å hevde det er nødverge fordi dere ble forstyrret av noen som ikke var helt edru kommer dere ikke langt med.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du reagerer så sterkt på dette innlegget? Flyr du rundt i andres hager på lørdagsmorgenene kanskje? :P

Om man er i andres hager for å prøve å komme seg inn, stikker av for så å komme tilbake igjen syns jeg egentlig ikke synd på dem om noen velger å sikte på dem med hagle. Uladd selvfølgelig.

For den som blir siktet på har det ikke noe å si om hagla er ladd eller ikke, det vet han jo ingenting om. Og det er vel det som er hensikten; en uladd hagle er ikke egnet til å skremme noen.

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal skyte, men jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være. Men det er jo for tjusan banditten som går fri i slike tilfeller!

Å "grisebanke" banditten går langt ut over det som kan kalles nødverge, det ligner mer på gjengjeldelse (og skal altså avgjøres av domstolene).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...