Gå til innhold

Å sikte med uladd hagle

Anbefalte innlegg

Skrevet

"I morrest" ?? Aldri hørt den varianten før.

Da har du ikke hørt så mye. :- )

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

17

• Sofline

6

• Orio

6

• birdie

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har sett litt på våpenloven nå og hagla må ikke oppbevares i våpenskap, det finnes to våpen i huset og det andre ligger i våpenskapet. Det er kun dersom det er mer enn 4 våpen og andre typer våpen de må oppbevares i våpenskap. Men det er helt klart ikke noen god plass den står på nå! Så den skal flyttes så snart jeg kommer hjem i dag.

Alle våpen skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende. Det kravet vil du vel ikke si at gangen oppfyller? :- )

''Det er kun dersom det er mer enn 4 våpen "og" andre typer våpen de må oppbevares i våpenskap.''

Bare for å være pirkete, men "og" skulle i denne setningen vært byttet ut med "eller".

Skrevet

Alle våpen skal oppbevares utilgjengelig for uvedkommende. Det kravet vil du vel ikke si at gangen oppfyller? :- )

''Det er kun dersom det er mer enn 4 våpen "og" andre typer våpen de må oppbevares i våpenskap.''

Bare for å være pirkete, men "og" skulle i denne setningen vært byttet ut med "eller".

Ja, det skulle være eller om det skulle vært gramatikalsk riktig. :o)

Men som du ser trengs ikke våpenskap for hagla ettersom vi har bare 2 våpen tilsammen i huset. Den er forøvrig flyttet fra gangen nå.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1191064797' post='3685218]

Jeg lurer på din reaksjon, om du ble utsatt for innbrudd. Sett at du var eneste voksne person hjemme, barna hjemme, og en innbruddstyv står på trammen. Han/de forlater området, for så å returnere rett etterpå. Det er et godt stykke unna lovens lange arm.

Jeg hadde ikke nølt med å slå personen rett ned, evt siktet med en hagle (uladd), eller avfyre varselsskudd med startpistol e.l. samtidig med at jeg grep etter mobilen for å ringe politiet.

Jeg hadde vært livredd for hva vedkommende hadde gjort med meg og evt barna, om han rakk å komme seg innenfor døra.

Jeg hadde forholdt meg knusende rolig, ja. Kanskje forsøkt å få ringt til politi, om det var mulig, men å gi meg i kast med å angripe en innbryter med ungene i hus? Selv ikke alene, der det "kun" var mitt eget liv og helse som sto på spill, hadde jeg forsøkt meg på noen slike dumdristigheter.

Skrevet

Jeg mener ikke at man skal skyte, men jeg synes faktisk ikke det er ille å grisebanke en som holder på å bryte seg inn eller stjele bilen eller båten eller hva det nå måtte være. Men det er jo for tjusan banditten som går fri i slike tilfeller!

Jeg synes det er vanvittig å skulle grisebanke noen i det heletatt.

Hadde mannen min grisebanket noen (ikke nødvergerett), hadde jeg skilt meg fra ham.

Skrevet

Jeg synes det er vanvittig å skulle grisebanke noen i det heletatt.

Hadde mannen min grisebanket noen (ikke nødvergerett), hadde jeg skilt meg fra ham.

Det tror jeg at jeg er enig i.

Skrevet

For den som blir siktet på har det ikke noe å si om hagla er ladd eller ikke, det vet han jo ingenting om. Og det er vel det som er hensikten; en uladd hagle er ikke egnet til å skremme noen.

Det er jo meningen den skal skremme. Og folk som trenger seg inn hos folk har bare godt av å bli skremt.

For den som truer er det jo viktig at den ikke er ladd så det ikke skjer noe uhell. Men det trenger jo ikke inntrengeren vite.

Skrevet

Det er jo meningen den skal skremme. Og folk som trenger seg inn hos folk har bare godt av å bli skremt.

For den som truer er det jo viktig at den ikke er ladd så det ikke skjer noe uhell. Men det trenger jo ikke inntrengeren vite.

Hva hvis inntrengeren også har våpen - et ladd et? Og blir møtt med våpen?

Skrevet

Da går det galt.. :o)

Jeg har selv ikke noe våpen, og kommer aldri til å ha det.

Men om noen ville vifta litt med hagla hadde jeg forstått det :o)

Tenker mest på om man bor litt ut på landet, og ikke har så mange naboer.

Skrevet

Ja, det skulle være eller om det skulle vært gramatikalsk riktig. :o)

Men som du ser trengs ikke våpenskap for hagla ettersom vi har bare 2 våpen tilsammen i huset. Den er forøvrig flyttet fra gangen nå.

Jeg tenkte mer på juridiske riktig, jeg da. :- )

Skrevet

Ja, hva hvis inntrengeren har et ladd våpen? Du er iskald og inviterer han inn...?! ;o) Med eller uten våpen. Jeg hadde dælja en hammer i kneet på banditten. Minst.

Skrevet

Rettslig etterspill vet jeg ikke, men jeg synes det er rett og slett fullstendig bak mål å sikte på noen med skytevåpen. Ladd eller ikke, det vet jo ikke den som står foran munningen noe om- så det er faktisk helt uinteressant.

Dessuten er det ikek lov til å ha hagla "slengende" i gangen, men det vet han sikker godt.

Skrevet

Synes uansett det er vanvittig å sikte på noen med skytevåpen - med mindre det er direkte fare for liv.

Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

"Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler."

En ung mann i Arendal ble drapsmann på denne måten, han avfyrte geværet, og traff biltyven...

Saken vakte stor oppsikt i media for et par år tilbake, men personlig er jeg glad vi lever i et land der ikke alt skal løses med våpen. Det er en helt annen debatt, men jeg blir skremt når jeg ser hvordan dette er i enkelte stater i USA, folk kjører med våpen i hanskerommet, bærer dem på seg hele tiden, og har våpen klare i gangen i fall inntrengere...

Jeg tror at med slike våpenlover blir terskelen for å benytte dem så mye lavere, og respekten for menneskeliv så mye mindre.

Ingen sammenligning forøvrig til våpenet i gangen deres, bare så det er sagt.

I den saken der hadde han som skjøt og drepte sin far blitt forsøkt drept rett før av biltyven. Jeg er absolutt ikke for amerikanske tilstander, men jeg synes det blir for drøyt når man ikke kan forsvare seg selv om man frykter for eget liv.

Skrevet

Jeg hadde forholdt meg knusende rolig, ja. Kanskje forsøkt å få ringt til politi, om det var mulig, men å gi meg i kast med å angripe en innbryter med ungene i hus? Selv ikke alene, der det "kun" var mitt eget liv og helse som sto på spill, hadde jeg forsøkt meg på noen slike dumdristigheter.

Ingen kan på forhånd si hvordan man reagerer i så spesielle situasjoner.

Skrevet

Jeg tror nok det kunne endt med straff av din kjære på en eller annen måte.

Oldeforeldrene mine truet en gang noen innbruddstyver med gevær. De stod og banket og truet på ytterdøra. Oldemora mi ropte da til oldefaren min: "Xxx, hent geværet." Da forsvant de fort...

Gjest hakkenosignidag
Skrevet

I den saken der hadde han som skjøt og drepte sin far blitt forsøkt drept rett før av biltyven. Jeg er absolutt ikke for amerikanske tilstander, men jeg synes det blir for drøyt når man ikke kan forsvare seg selv om man frykter for eget liv.

I første innlegg hørtes det veldig uskyldig ut.. Ikke "tyver" bare noen fulle som ikke helt ville avslutte lørdagskvelen, tok jeg det som.. Nå er det plutselig snakk om liv og eiendom.. Er for at folk som oppbevarer våpen ulovlig, for så å være hjernedøde nok til å være villig til å bruke det som skremsel bør bures inne. DETTE er Norge, ikke ville veste! Er det rart vi ser tendensen til en skremmende utvikling i samfunnet??

Skrevet

"Og ja - jeg husker godt episoden fra i sommer, man samtidig synes jeg det er for drøyt at man ikke skal få beskytte sine egne eiendeler."

En ung mann i Arendal ble drapsmann på denne måten, han avfyrte geværet, og traff biltyven...

Saken vakte stor oppsikt i media for et par år tilbake, men personlig er jeg glad vi lever i et land der ikke alt skal løses med våpen. Det er en helt annen debatt, men jeg blir skremt når jeg ser hvordan dette er i enkelte stater i USA, folk kjører med våpen i hanskerommet, bærer dem på seg hele tiden, og har våpen klare i gangen i fall inntrengere...

Jeg tror at med slike våpenlover blir terskelen for å benytte dem så mye lavere, og respekten for menneskeliv så mye mindre.

Ingen sammenligning forøvrig til våpenet i gangen deres, bare så det er sagt.

Jeg kan forresten nevne en ganske ny sak fra Danmark. En urmaker hadde blitt utsatt for to ran i løpet av kort tid, ble redd og gjorde det dumme og anskaffet seg et skytevåpen. Det gikk som det måtte gå, og han ble forsøkt ranet igjen. Da raneren truet ham med et våpen, skjøt han.

Urmakeren ble siktet for drapsforsøk eller hva det nå var og satt i fengsel, og raneren gikk så vidt jeg husker fri. Han ble truffet, men det var ikke alvorlig. Senere søkte han erstatning for tapt arbeidsfortjeneste (!?). Så vidt jeg husker har de frafalt siktelsen mot urmakeren nå.

Skrevet

I første innlegg hørtes det veldig uskyldig ut.. Ikke "tyver" bare noen fulle som ikke helt ville avslutte lørdagskvelen, tok jeg det som.. Nå er det plutselig snakk om liv og eiendom.. Er for at folk som oppbevarer våpen ulovlig, for så å være hjernedøde nok til å være villig til å bruke det som skremsel bør bures inne. DETTE er Norge, ikke ville veste! Er det rart vi ser tendensen til en skremmende utvikling i samfunnet??

Hvem snakker om ulovlig oppbevaring av våpen? Hvis du hadde sett en innbruddstyv bevisst prøve å kjøre ned faren din, hadde du så stått passivt og sett på?

Skrevet

Ingen kan på forhånd si hvordan man reagerer i så spesielle situasjoner.

Nei, ikke i detalj, men jeg vet helt sikkert at jeg _ikke_ hadde tatt initiativ til voldshandlinger dersom jeg fikk ubudne gjester. Om den som brøt seg inn gikk til angrep derimot, eller gjorde utfall mot ungene, så hadde nok saken stilt seg annerledes og da vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...