Gjest siri Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Jeg er en av de mange som er plaget med sopp, men med meg er det visst kronisk... Har vært hos legen flere ganger, men hun bare sier jeg skal gjøre det samme som jeg alltid har gjort. Canesten i 14 dager (både krem og stikkpiller), diflucan og ginophilus hver kveld i en uke før mensen - i seks måneder. Ginophilus er vel bare forebyggende? Problemet er at jeg aldri blir kvitt det! Finnes det ikke noe annet? Har noen prøvd candidavan (fåes i helsekostbutikker)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28696-canesten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle. Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter. Partner behandles bare hvis han har symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28696-canesten/#findComment-115883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest siri Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle. Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter. Partner behandles bare hvis han har symptomer. Høres jo greit ut å forebygge sopp, men det hjelper vel ikke om man ikke blir kvitt det først? Canesten og diflucan hjelper rett og slett ikke på meg. Mener du jeg skal prøve eddik eller yoghurt? Finnes det ikke noen andre legemidler man kan prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28696-canesten/#findComment-115910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.