Gjest flaggstanga Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Hei. Jeg vil først takke for flotte sider. Jeg reiser hyppig til Danmark for å bli inseminert. Har gjort det tre ganger uten å lykkes. Har tatt masse blodprøver og ul i forkant av inseminasjon og alt var bra, bortsett fra shbg på 114.Har regelmessige sykler på 27 - 29 dager. Er 37 år og skal til Ullevål for utrednig i forbindelse med en eventuell lap. Lurer på flere ting: 1. Jeg blir som regel inseminert samme dag som jeg får positiv test (om morgenen) eller dagen etter om den er positiv om kvelden. Jeg har alle gangene fått mens 16 dager etter inseminasjon. Betyr det at jeg bør insemineres en dag senere iom at de opptinte sædcellene kun lever i ca 24 timer. (At el kommer sent hos meg i forhold til Lh stigning). 2. Sist gang hadde jeg ingen menssmerter før dagen mensen kom og den kom 16 dager etter ins.(pleier å ha masse murringer) Det som også var ulikt fra andre mensstruasjoner er at jeg hadde og har fremdeles vondt i korsryggen. Kan jeg har vært veldig kortvarig gravid? (syklusen var på 27 dager). 3. Mellom eggløsning og mens har jeg ofte en dump smerte i den ene eggstokken når jeg tisser. Hva kan det være? 4.En gynekolog mente at når jeg hadde prøvd 3 ganger uten å lykkes så var jeg antageligvis tett i egglederne iom at jeg ofte har vondt i høyre eggleder under mensen 3. første dager og så blir det en mer dump smerte resten av perioden. Hva mener du? 5. Kan man ha vanlige menssmerter og plager (PMS) før ventet menstruasjon eller vil disse ikke komme om man er gravid. 6. På klinikken i Danmark menser de at kvinner som nærmer seg 40 (sånn som meg) har eggløsning hurtigere etter LH-økning enn andre. Stemmer det med det du vet. 7.I Danmark sa de at gynekologen min kunne scanne meg før egglsøning for å måle foliklene og så gi meg en egglsøningssprøyte. Er du enig? Jeg synes uansett at det nesten er umulig å få time hos gyn, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å klaffe. Beklager mange spørsmål, men det jeg tenker masse på dette. Det hemmer hverdagen ganske mye, så jeg er veldig takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286962-kunstig-inseminasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 SHBG på 114 har ingen betydning, syklus på 27-29 er helt normalt. Jeg skal svare på dine spørsmål punkt for punkt. 1. De mest fruktbare dager er tre dager som slutter på eggløsningsdagen, så det betyr ikke noe om du inseminieres en dag for tidlig. 2. Mange, kanskje de fleste graviditeter avsluttes så det bare oppfattes som en litt forisnket menstruajson. Hvis du har hatt litt blødning ut i bukhulen fra det sted eggløsningen fant sted, kan det gi smerter i noen tid etterpå. 3. Tilstanden endometriose kan gi slike smerter og kan også redusere mulighet for graviditet. 4. Jeg tror kanskje mer på at årsaken kan være endometriose, men en laparoskopi (kikkhullsoperasjon) vil avsløre mulig årsak. 5. Man vil ha de vanlige premenstruelle plager slev om man blir gravid. 6. Det vet jeg faktisk ikke, men de eldre kvinner har kortere tid fra 1.menstruasjon til eggløsning. 7. Ja, det er mulig, men jeg er i tvil om det bedre muligheten. Dessverre er det slik at kvinner som er opp i 30-årene har mindre sjanse for å bli gravid fordi eggene er eldet, det kan ta lengre tid før et godt egg løsner og klar seg befrukte. En blodprøve på dag 3-5 (FSH og østradiol) og måling av eggstokkenes størrelse kan si noe om den biologiske alder på eggstokken. Jeg foreslår altså avklaring ved laparoskopi, og det må kunne utføres på en kommunal klinikk i og med at du har forsøkt så lenge. Vennlig hilsen Mette H Moen PS takk for hyggelig kommentar om nettsiden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286962-kunstig-inseminasjon/#findComment-2303328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 SHBG på 114 har ingen betydning, syklus på 27-29 er helt normalt. Jeg skal svare på dine spørsmål punkt for punkt. 1. De mest fruktbare dager er tre dager som slutter på eggløsningsdagen, så det betyr ikke noe om du inseminieres en dag for tidlig. 2. Mange, kanskje de fleste graviditeter avsluttes så det bare oppfattes som en litt forisnket menstruajson. Hvis du har hatt litt blødning ut i bukhulen fra det sted eggløsningen fant sted, kan det gi smerter i noen tid etterpå. 3. Tilstanden endometriose kan gi slike smerter og kan også redusere mulighet for graviditet. 4. Jeg tror kanskje mer på at årsaken kan være endometriose, men en laparoskopi (kikkhullsoperasjon) vil avsløre mulig årsak. 5. Man vil ha de vanlige premenstruelle plager slev om man blir gravid. 6. Det vet jeg faktisk ikke, men de eldre kvinner har kortere tid fra 1.menstruasjon til eggløsning. 7. Ja, det er mulig, men jeg er i tvil om det bedre muligheten. Dessverre er det slik at kvinner som er opp i 30-årene har mindre sjanse for å bli gravid fordi eggene er eldet, det kan ta lengre tid før et godt egg løsner og klar seg befrukte. En blodprøve på dag 3-5 (FSH og østradiol) og måling av eggstokkenes størrelse kan si noe om den biologiske alder på eggstokken. Jeg foreslår altså avklaring ved laparoskopi, og det må kunne utføres på en kommunal klinikk i og med at du har forsøkt så lenge. Vennlig hilsen Mette H Moen PS takk for hyggelig kommentar om nettsiden Det var noen skrivefeil. Her kommer rettet utgave: SHBG på 114 har ingen betydning, syklus på 27-29 er helt normalt. Jeg skal svare på dine spørsmål punkt for punkt. 1. De mest fruktbare dager er tre dager som slutter på eggløsningsdagen, så det betyr ikke noe om du insemineres en dag for tidlig. 2. Mange, kanskje de fleste graviditeter avsluttes så det bare oppfattes som en litt forsinket menstruasjon. Hvis du har hatt litt blødning ut i bukhulen fra det sted eggløsningen fant sted, kan det gi smerter i noen tid etterpå. 3. Tilstanden endometriose kan gi slike smerter og kan også redusere mulighet for graviditet. 4. Jeg tror kanskje mer på at årsaken kan være endometriose, men en laparoskopi (kikkhullsoperasjon) vil avsløre mulig årsak. Man kan elektrokoagulere endometriosen bort undre inngrepet, det øker mulighet for graviditet. 5. Man vil ha de vanlige premenstruelle plager selv om man blir gravid. 6. Det vet jeg faktisk ikke, men de eldre kvinner har kortere tid fra 1.menstruasjonsdag til eggløsning. 7. Ja, det er mulig, men jeg er i tvil om det bedre muligheten. Dessverre er det slik at kvinner som er opp i 30-årene har mindre sjanse for å bli gravide fordi eggene er blitt gamle (de fornyes ikke underveis som det er tilfelle med sædceller). Det kan ta lengre tid før et godt egg løsner og lar seg befrukte. En blodprøve på dag 3-5 (FSH og østradiol) og måling av eggstokkenes størrelse kan si noe om den biologiske alder på eggstokkene. Jeg foreslår altså avklaring ved laparoskopi, og det må kunne utføres på en kommunal klinikk i og med at du har forsøkt så lenge. Vennlig hilsen Mette H Moen PS takk for hyggelig kommentar om nettsiden 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/286962-kunstig-inseminasjon/#findComment-2303482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.