Gå til innhold

Hårtap - Kvinne 30 år

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 30 år som gradvis har slitt med hårtap fra omtrent 23 års alderen. Litt bakggrunnsinformasjon. Jeg har gått på p-piller fra jeg var 18 år. Har brukt Trionetta og i senere tid begynt på Yasmin. Hårtapet startet etter et traumatisk samlivsbrudd i 2001. Startet da også i jobb etter endt utdannelse. Bransjen jeg jobber i er hektisk og har forårsaket at jeg har levd med mye stress siden den tid. Jeg har prøvd forskjellige tiltak mot hårtapet, som å skifte p-pille merke til Yasmin i 2004, spist forskjellige vitaminer, blant annet B vitaminer, senke stress nivået, men håravfallet fortsetter. Mistet mest hår i starten, som antakeligvis var fordi jeg hadde mest hår da. Jeg hadde tidligere tykt hår, nå er det blitt så tynt at hodebunnen synes delvis på den ene siden i kronen bak, hvor jeg har en virvel. Ingen andre kvinner i familien opplever/har opplevd det samme. Har ikke gjennomgått svangerskap. Har lest på forskjellige internett sider at stress kan forårsake at noen hårsekker kan gå inn i en hvileperiode. Har du noen råd til meg om hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/286967-h%C3%A5rtap-kvinne-30-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

min mor var plaget med å miste hår, hun fikk råd fra en venninnde om at hun kunne spise c-vitamin (flytende) og en eller annen honning. dette er slik du finner i en vanlig butikk i kost hyllene.. husker ikke navnene, men c-votaminen hadde gult lokk og honningen var brun men rute mønster utenpå. (honning mønster).. hun tar en skje av hver daglig. håret er blitt kjemefint.. men smaker helt .........! så hvis du ikke vil ta dette kan du jo høre på sunkost butikker om de har noe til deg, via tabletter....

Jon Langeland, hudlege

Hei Stressless! Du beskriver hårtapet ditt som langvarig over en periode på mange år med gradvis tynnere hår. De 2 vanligste årsakene til hårtap hos kvinner er "synkronisert håravfall" og androgenetisk/hormonelt . Flekkvis håravfall, på latin "alopecia areata" er mer sjelden og er typisk med helt hårløse flekker , mens de 2 første gir en diffus symmetrisk uttynning. Synkronisert håravfall, også kalt "telogent effluvium", starter etter forskjellige ting som gir en plutselig forandring i kroppen og dermed forårsaker midlertidig stans av hårveksten i alle hårrøtter samtidig. Årsaker kan være fødsel, blodgivning, febersykdom, stans av p-piller mm . Etter noen uker blir det et unormalt stort håravfall som kan pågå i 2-3 måneder med betydelig yttynning før håret kommer gradvis tilbake. Den hormonelle varianten, androgenetisk håravfall, kan komme gradvis over år og gir hos kvinner spesielt en uttynning over toppen , men "viker" kan også forekomme . Ikke så sjelden finnes det fin "flassing" i hodebunnen samtidig, såkalt "flasseksem" eller "seborrhe" som også utløses og forverres av de samme hormonene. Etter din beskrivelse høres du ut til mest sannsynlig å ha androgenetisk håravfall, men det er ikke umulig at det kan ha vært grader av telogent effluvium også utløst av stress. Imidlertid er det også slik at kvinner som utsettes for stress over lengre tid også kan ha en høyere andel androgene hormoner og dermed være mer utsatt for den såkalte "androgenetiske alopeci" , som ellers hyppigst rammer menn. Vi har ikke så mye å by på av effektiv behandling bortsett fra å leve sunt, spise variert og få i seg de vanlige vitaminene A, B, D og E og evt behandle lokalt med Rogaine forte (minoxidil ) som kan ha en viss effekt. Det finnes en p pille som heter Diane og inneholder antiandrogen, men jeg har ikke sett noen studier som viser at Diane kan hjelpe til å få håret tilbake. Det er imidlertid svært sjelden at man ser skallethet på grunn av androgenetisk alopeci hos kvinner. Håravfallet kommer gjerne i "trappetrinn" for så å stabilisere seg igjen i lengre perioder. Håper håravfallet ditt stanser og at situasjonen kan bedre seg igjen, evt med bruk av Rogaine forte. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...