Gå til innhold

Hva skjer i Burma?

Gjest Vil følge med, men klarer ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Orker noen å forklare kort for meg?

Jeg har fått med meg at demonstrerende munker blir drept, men hvorfor? Og hva demonstrerer de mot?

Unnskyld, jeg føler meg som den "krig-og-fred-og-politikk-og-sånn-dokka" , som ikke får med meg noen ting av det som skjer i verden. SÅ vær så snill og ikke mobb...:´(

Skrevet

I snart 40 år har en militærjunta hersket over Burma. Det er diktatur, ikke demokrati. Landet som i 1948 var verdens mestproduserende land når det gjaldt ris, er nå et av verdens fattigste land. Det er enormt stort om folket endelig klarer å reise seg mot dette vanstyret, og styrte juntaen og erstatte den med demokratisk valgte ledere.

Skrevet

I snart 40 år har en militærjunta hersket over Burma. Det er diktatur, ikke demokrati. Landet som i 1948 var verdens mestproduserende land når det gjaldt ris, er nå et av verdens fattigste land. Det er enormt stort om folket endelig klarer å reise seg mot dette vanstyret, og styrte juntaen og erstatte den med demokratisk valgte ledere.

P.S

Jeg skulle også ha forklart at ordet junta opprinnelig er spansk og betyr noe så greit som en komité. Men når det altså dreier seg om en "militærjunta" i moderne, internasjonalt språkbruk, betyr det stort sett alltid at et militærkupp har funnet sted. Altså at de militære med makt har tatt over ledelsen.

D.S

Skrevet

Takk skal du ha:) Nå ble det litt klarere. Jeg har også lest om militærdiktatoren Than Shwe i avisen i dag. Så nå har jeg litt mer peiling, føler jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...