Gå til innhold

Gift tobarnsmor blir utenlandsstudent

Anbefalte innlegg

Gjest sarah church
Skrevet

En bekjent av meg med to barn i alderen 10 og 15 år har bestemt seg for å dra til utlandet og studere. Hun forlater mann og barn for en periode og gir seg helt til studiene.

Vil gjerne høre synspunkter.

Skrevet

Spiller ingen rolle hva jeg/vi mener så lenge det er enighet for de som det angår

Gjest sarah church
Skrevet

Spiller ingen rolle hva jeg/vi mener så lenge det er enighet for de som det angår

Det er mye som blir diskutert på dol uten at det spiller en rolle.

Skrevet

Hvor lenge er "en periode"?

Jeg tror ikke jeg hadde klart det selv, men vi er i en familiesituasjon der det er jeg som tar hoved-"byrden" med tanke på ungene så det å reise fra dem ville jo blitt veldig annerledes enn hvordan ting er nå. Eller, kanskje jeg er så møkklei når ungene mine når den alderen at jeg hadde grepet sjansen begjærlig? ;)

Vanskelig å svare fornuftig uten å kjenne dem det gjelder, egentlig. Uansett er det jo nok av enslige forsørgere som takler hverdagen helt fint, og foreldre som forlater redet for kortere eller mer permanent tid uten at ungene får varige mén av det. :) Siden avgjørelsen er tatt, vil jeg tro at paret det gjelder har diskutert saken igjennom på tomannshånd både vel og nøye, eller hva? Med så store unger skal man vel ikke se bort fra at de har vært en del av familierådet, de også.

Skrevet

Det er mye som blir diskutert på dol uten at det spiller en rolle.

Det er sant, men tror ikke det hadde blitt noen større diskusjon om det hadde vært mannen som hadde gjort det.

Skrevet

Jeg kunne ikke har gjort det for min egen del, men jeg er sikkert på at familien min ville ha støttet meg i det hvis det skulle vært aktuelt.

Det er så forskjellig, at jeg kan ikke komme med noen synspunkter i den saken du henviser til, men så lenge de er enige om at dette fungerer for dem, så er det ikke andre har noe med...

Skrevet

Jeg lurer på om du ville stilt samme spørsmålet om det var en mann som gjorde det tilsvarende.

Gjest sarah church
Skrevet

Jeg lurer på om du ville stilt samme spørsmålet om det var en mann som gjorde det tilsvarende.

Det vet jeg rett og slett ikke, men hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg har ikke sagt hva jeg mener. Jeg ber om andres meninger.

Det er slik i samfunnet at det kreves at mødre stiller opp for sine barn. Derfor vil jeg gjerne ha debatt. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålet hvis det hadde vært en mann så hadde jeg ønsket debatt om fedres rolle, og det hadde vært et annet tema.

Sjøfolk er vekk fra sine barn lenge om gangen, hvor mange av dem er mødre?

Skrevet

Jeg kunne ikke gjort det.

Hva andre gjør, får nesten være opp til dem. :-)

Skrevet

Enig.

Gjest Elextra
Skrevet

For meg synes det ganske utenkelig at en av foreldrene forlater barna for studier utenlands - med mindre forholdet med den andre foreldren er på hell (og selv da ville jeg vært betenkt med at en av foreldrene var mer eller mindre ute av barnas liv for en lengre periode).

Men det kan sikkert tenkes mange grunner til at det passer slik for enkelte - det kan jeg vanskelig ha noen mening om.

Skrevet

Det vet jeg rett og slett ikke, men hvis du leser innlegget mitt så ser du at jeg har ikke sagt hva jeg mener. Jeg ber om andres meninger.

Det er slik i samfunnet at det kreves at mødre stiller opp for sine barn. Derfor vil jeg gjerne ha debatt. Hvis jeg hadde stilt samme spørsmålet hvis det hadde vært en mann så hadde jeg ønsket debatt om fedres rolle, og det hadde vært et annet tema.

Sjøfolk er vekk fra sine barn lenge om gangen, hvor mange av dem er mødre?

Sjøfolk er i en særstilling. De vil alltid være mye borte. Jeg er selv sammen med en sjømann. Det er ingen som stiller spørsmål til at han kommer til å være vekk fra vårt kommende omtrent halvparten av tiden. Men jeg er ganske sikker på at jeg ville bli sett på med rare øyne hvis det var jeg som hadde den jobben. Jeg jobbet til sjøs før, men valgte det vekk, blant annet fordi jeg ønsker meg en familie.

Skrevet

Jeg kunne gjort det - dersom barna mine var større enn de er nå. Jeg er selv oppdratt til å være veldig selvstendig, og ville ikke tatt noe skade av om mamma hadde reist utenlands en periode da jeg var passe stor. Mine barn har en fantastisk far, og jeg tror han ville klart å demme opp for mitt fravær i en periode.

Gjest sarah church
Skrevet

Sjøfolk er i en særstilling. De vil alltid være mye borte. Jeg er selv sammen med en sjømann. Det er ingen som stiller spørsmål til at han kommer til å være vekk fra vårt kommende omtrent halvparten av tiden. Men jeg er ganske sikker på at jeg ville bli sett på med rare øyne hvis det var jeg som hadde den jobben. Jeg jobbet til sjøs før, men valgte det vekk, blant annet fordi jeg ønsker meg en familie.

Det er umulig med svangerskap, fødsel og amming som sjøkvinne det sier seg selv. Kvinner og menn stiller ikke likt der, og det er greit. Det har vært og er akseptert at mannfolk er borte og barna følger mor.

Små barn trenger sin mor, det har jeg ingen tvil om, men når barna er 10 og 15 år er situasjonen annerledes. Jeg lurer på hvorfor noen synes det er så greit med 50-50 deling mellom mor og far, men ikke at mor drar vekk for å studere når de er gifte. Hun kan ha email og tlf. kontakt med så store barn, hun kan komme hjem på besøk og de kan besøke henne.

De bor i sitt hjem sammen med sin far og som mor er en del av. Jeg vil tro at dette er sunnere enn å ha to hjem. Nå har jeg kastet en ball:)

Gjest sarah church
Skrevet

Regner ikke med at du blir spurt:) Kunne du delt omsorgen til dine barn? Jeg tror dette er sunnere enn å ha to hjem. Se mitt svar til Sofline.

Skrevet

Regner ikke med at du blir spurt:) Kunne du delt omsorgen til dine barn? Jeg tror dette er sunnere enn å ha to hjem. Se mitt svar til Sofline.

Om jeg kunne delt omsorgen til mine barn? Som i 50/ 50, mener du?

Jeg er gift med mine barns far. Og han ble valgt med omhu, kan du si: Han er verdens beste far. Og han her like mye far, som jeg er mor.

Så ja, jeg hadde gått for 50/ 50 hvis det ble brudd. Jeg tror vi kunne fått det til å fungere godt. Det ville gjort oss til "likemenn" - ingen hadde hatt overtaket på den andre, verken økonomisk eller "bestemmelsesmessig" (flott ord, forresten! Diktet det opp nå. *stolt*)

Gjest Elextra
Skrevet

Det er umulig med svangerskap, fødsel og amming som sjøkvinne det sier seg selv. Kvinner og menn stiller ikke likt der, og det er greit. Det har vært og er akseptert at mannfolk er borte og barna følger mor.

Små barn trenger sin mor, det har jeg ingen tvil om, men når barna er 10 og 15 år er situasjonen annerledes. Jeg lurer på hvorfor noen synes det er så greit med 50-50 deling mellom mor og far, men ikke at mor drar vekk for å studere når de er gifte. Hun kan ha email og tlf. kontakt med så store barn, hun kan komme hjem på besøk og de kan besøke henne.

De bor i sitt hjem sammen med sin far og som mor er en del av. Jeg vil tro at dette er sunnere enn å ha to hjem. Nå har jeg kastet en ball:)

''Det er umulig med svangerskap, fødsel og amming som sjøkvinne det sier seg selv.''

Hvorfor det? Om du jobber på sjøen har du samme rett til permisjon som andre, de færreste ammer lengre enn de har permisjon. Enenste problemet jeg kan se er siste tiden av gravditeten, men da kan kanskje omplassering eller eventuelt svangerskapspenger være løsningen. Tror det finnes mange yrker på land som er like fysisk tunge som arbeid på sjøen, og som således gir de samme utfordringene for gravide.

Gjest Birgitta
Skrevet

Hvis man overhodet skal ha noen synspunkter om dette, så regner jeg med at det er en bra for familien? Jeg har ingen grunn til å ha noen annet synspunkt. Mor tar utdanning som hun brenner for (og gir seg helt hen til studiene!). Da regner jeg med at foreldrene er enige i dette, mor er et godt forbilde for barna og alt er fryd og gammen. Det er sikkert bedre enn en bitter mor hjemme som ofrer seg for familien.

Skrevet

Det er ingen umulighet å bli mor selv om man jobber til sjøs. Man har som andre krav på fødselspermisjon og tilrettelegging av arbeidet. Det var også andre grunner til jeg valgte det fra. Men det er ingen tvil om at det vil være svært vanskelig hvis begge foreldrene jobber til sjøs. Men jeg kjenner kvinner som har jobbet til sjøs mens mannen har hatt jobb i land, og det har fungert fint.

''Små barn trenger sin mor, det har jeg ingen tvil om, men når barna er 10 og 15 år er situasjonen annerledes. Jeg lurer på hvorfor noen synes det er så greit med 50-50 deling mellom mor og far, men ikke at mor drar vekk for å studere når de er gifte. Hun kan ha email og tlf. kontakt med så store barn, hun kan komme hjem på besøk og de kan besøke henne.

De bor i sitt hjem sammen med sin far og som mor er en del av. Jeg vil tro at dette er sunnere enn å ha to hjem.''

Dette er jeg enig med deg i. Selv om jeg ikke tviler på at mange foreldre får det til å fungere fint med å ha barna 50-50.

Skrevet

''Det er umulig med svangerskap, fødsel og amming som sjøkvinne det sier seg selv.''

Hvorfor det? Om du jobber på sjøen har du samme rett til permisjon som andre, de færreste ammer lengre enn de har permisjon. Enenste problemet jeg kan se er siste tiden av gravditeten, men da kan kanskje omplassering eller eventuelt svangerskapspenger være løsningen. Tror det finnes mange yrker på land som er like fysisk tunge som arbeid på sjøen, og som således gir de samme utfordringene for gravide.

Jobber man til sjøs som gravid har man rett på permisjon allerede fra man er rundt seks måneder på vei så vidt jeg husker. Og det behøver slett ikke være fysisk tungt å være sjømann. Det er ikke mye fysisk hard jobbing man gjør som styrmann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...