Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt minipillen Conludag i flere omganger, både etter min første fødsel, og nå i snart ett år etter den siste. Det som forundrer meg (og gjør meg litt nervøs), er at jeg plutselig har begynt å få mellomblødninger. Det er ikke bare "spor" eller mørk utflod, men en skikkelig mens som varer i en uke. Dette har skjedd to måneder på rad.

Dette vil i praksis si at jeg har mens annenhver uke, og det setter jeg svært liten pris på. Bør jeg slutte med minipillen?

Det eneste alternativet jeg kan se er å sette inn hormonspiral. Problemet er at jeg er engstelig for å få dette gjort, ettersom jeg har hørt så mange skrekkhistorier forbundet med spiraler, selv om jeg vet at dette skal være noe helt annet. Er den smertefull å sette inn? Og er det best å vente til jeg eventuelt har fått alle de barna jeg skal ha (den kan vel sitte inne i 5 år.)?

Og sist, men ikke minst, jeg ble så fryktelig kvalm med enfasepiller (p-piller), og jeg har hatt hyperemesis i begge svangerskapene mine. Er det en sjanse for at jeg kan reagere slik på hormonspiralen også?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/28707-mellombl%C3%B8dning-med-conludag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke unormalt med uregelmessige blødninger på minipillen, men få for en sikkerhets skyld en sjekk av livmorhalsen. Hvis blødningen kommer derfra er det jo ingen grunn til å bytte prevensjon.

Hvis det var så problematisk med spiral som du antyder, ville det nok ikke være så mange kvinner som bruker dem? Det er ikke spesielt vondt å sette inn, du kan gjerne bruke den selv om du ønsker flere barn, det er ikke grunn til å tro at du blir kvalm av den, for kvalme regner vi med er relatert til østrogen i p-piller og det hormonet finnes ikke i spiralen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...