Gå til innhold

SOS-fadde

Gjest en som lurer litt av hvert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange her som er sos fadder? Lurte egentlig hvor mye det hjelper å sende de 250 kr i måneden. Bruker de alt på barnet? Og bor barnet hjemme eller i et sånt by? Hvor lenge skal man være fadder?

Håper på svar:)

Skrevet

Jeg tror ikke pengene går direkte til barnet, men at det blir brukt slik at barnet får en god oppvekst, for eksempel sikre rent vann, skolegang osv.

Skrevet

Jeg tror ikke pengene går direkte til barnet, men at det blir brukt slik at barnet får en god oppvekst, for eksempel sikre rent vann, skolegang osv.

Det stemmer, Sofline. MEN det går også an å gi direkte pengegave til sitt eget fadderbarn, f.eks. i forbindelse med bursdag eller når det måtte være.

Fra nettsidene til SOS-barnebyer:

''Hva fadderbidraget brukes til

Fadderbidragene brukes til å dekke alle kostnader ved barnas oppvekst, inkludert utdanning og medisinsk hjelp. Midlene dekker også lønn til de ansatte i barnebyen og driftskostnader. 90 prosent av fadderbidraget går til formålet, og 10 prosent brukes til administrasjon.

Hjelp til hele lokalsamfunnet

Fadderbidragene går også til SOS-barnebyers andre tilbud på stedet. Dette kan være familieprogram som styrker utsatte familier i nærmiljøet og på den måten forebygger at barn blir alene.

Mange steder drives også SOS-medisinske sentre, SOS-barnehager og SOS-skoler. Disse gir barna i barnebyen et helhetlig tilbud og er dessuten åpne for barn og familier i lokalsamfunnet. Slik bidrar du som SOS-fadder til å redusere fattigdom og bedre forholdene også for menneskene i områdene rundt barnebyen.''

Skrevet

Jeg har vært SOS-fadder siden 1970-tallet, og bare positive erfaringer med organisasjonen. Har nå mitt tredje barn.

Barnet bor i landsbyen sammen med "mor" og noen "søsken".

Skrevet

Det stemmer, Sofline. MEN det går også an å gi direkte pengegave til sitt eget fadderbarn, f.eks. i forbindelse med bursdag eller når det måtte være.

Fra nettsidene til SOS-barnebyer:

''Hva fadderbidraget brukes til

Fadderbidragene brukes til å dekke alle kostnader ved barnas oppvekst, inkludert utdanning og medisinsk hjelp. Midlene dekker også lønn til de ansatte i barnebyen og driftskostnader. 90 prosent av fadderbidraget går til formålet, og 10 prosent brukes til administrasjon.

Hjelp til hele lokalsamfunnet

Fadderbidragene går også til SOS-barnebyers andre tilbud på stedet. Dette kan være familieprogram som styrker utsatte familier i nærmiljøet og på den måten forebygger at barn blir alene.

Mange steder drives også SOS-medisinske sentre, SOS-barnehager og SOS-skoler. Disse gir barna i barnebyen et helhetlig tilbud og er dessuten åpne for barn og familier i lokalsamfunnet. Slik bidrar du som SOS-fadder til å redusere fattigdom og bedre forholdene også for menneskene i områdene rundt barnebyen.''

Det står ingenting på direkte pengegaver her. Jeg har ingen erfaring med SOS-barnebyer, men vet fra andre fadderbarnordninger at man absolutt ikke får lov til å gi penger direkte til barnet. Kun små gaver er lov.

Skrevet

Det står ingenting på direkte pengegaver her. Jeg har ingen erfaring med SOS-barnebyer, men vet fra andre fadderbarnordninger at man absolutt ikke får lov til å gi penger direkte til barnet. Kun små gaver er lov.

Det er lov. SOS sender ut egne giroer som skal brukes til evt gaver øremerket barnet.

Pengene blir satt inn på egen konto. Barnebymoren/andre foresatte kan bruke av disse pengene til å kjøpe større gjenstander til barnet, forøvrig blir de satt av til utdannelse e.l når barnet flytter fra barnebyen. Barnet får ikke vite om pengene før han/hun flytter hjemmefra.

Skrevet

Masse info her:

http://www.e-fadder.no/cgi-bin/sos/jsp/home.do?navMeta=HOME&site=NO&lang=no&hNav=show&BV_SessionID=@@@@1308717781.1191185229@@@@&BV_EngineID=ccccaddllhigmfhcfngcfkmdhkhdffj.0

Jeg er veldig overbevist om at pengene kommer dit de skal. Har vært fadder for en og samme unge siden han var sju år og nå er han 20 :)

SOS-barna bor alltid i barnebyer, i små familieenheter.

Bor de alltid i en sos-barneby..hvorfor det egentlig? Drar til aldri til sin opprinnelige famile.

Er det noen av dere som har direkte kontakt med sos-barnet?

Skrevet

Bor de alltid i en sos-barneby..hvorfor det egentlig? Drar til aldri til sin opprinnelige famile.

De fleste av ungene er enten foreldreløse, eller har foreldre som ikke kan ta vare på dem.

"mitt" fadderbarn mista mora da han ble født, og faren kunne ikke ta vare på ham og tvillingbroren.

De får en ny "mor" og nye "søsken" som bor sammen i et hus i barnebyen.

Gjest eks fadder
Skrevet

Vi har hatt fadderbarn en liten stund fordi at vi trodde pengene gikk til barnet.

Nå viser det seg at pengene går til barnebyen å at hvis vi vil gi penger til barnet så må vi betale dette på en ekstra giro utenom.

Hadde det vært omvendt skulle vi ha fortsatt.

Vi vil gi penger til et barn, ikke en hel barneby. Syntes ikke vi fikk noe forhold til dette barnet når vi liksom hjelper alle banra der.

Har litt dårlig samvittighet for dette, men vi hadde heldigvis ikke opprettet noen kontakt med barnet.

Skrevet

Vi har hatt fadderbarn en liten stund fordi at vi trodde pengene gikk til barnet.

Nå viser det seg at pengene går til barnebyen å at hvis vi vil gi penger til barnet så må vi betale dette på en ekstra giro utenom.

Vi vil gi penger til et barn, ikke en hel barneby. Syntes ikke vi fikk noe forhold til dette barnet når vi liksom hjelper alle banra der.

Har litt dårlig samvittighet for dette, men vi hadde heldigvis ikke opprettet noen kontakt med barnet.

Det ville jo satt barnet i en ekstremt sårbar situasjon. Om fadderbidraget sluttet å komme, hva skulle barnet leve av da ?

Gjest eks fadder
Skrevet

Det ville jo satt barnet i en ekstremt sårbar situasjon. Om fadderbidraget sluttet å komme, hva skulle barnet leve av da ?

Det er jo ikke bare jeg som betaler, og når pengene går til selve barnebyen og ikke personlig til barnet så ser jeg ikke problemet for vårt fadderbarn i å ikke betale.

Skrevet

Vårt fadderbarn har foreldre som ikke kan ta vare på ham. Men han besøker dem av og til - dette vet jeg pga. at vi får et par gode rapporter i året fra barnebyen om hva han holder på med i fritiden, hvordan det går på skolen osv. Og han sender alltid med et lite brev til oss. Så vi føler jo absolutt at muligheten er tilstede for å ha direkte kontakt med barnet.

Skrevet

Jeg synes at det er veldig betryggende at pengene vi gir, styres av noen som har oversikten over hva barna har behov for.

Direkte kontakt med barnet er likevel fult mulig. Vi får både brev og foto - og sender også selv hilsener til ham :)

Skrevet

Jeg synes at det er veldig betryggende at pengene vi gir, styres av noen som har oversikten over hva barna har behov for.

Direkte kontakt med barnet er likevel fult mulig. Vi får både brev og foto - og sender også selv hilsener til ham :)

Enig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...