Gå til innhold

Om vanlig høflighet ...

Anbefalte innlegg

Gjest og folkeskikk..
Skrevet

Er det flere enn meg som reagerer på folk som ikke presenterer seg når De tar telefonen !!! Jeg svarer med etternavn i hustelefonen og fornavn i mobilen.

Jeg syns som oftest at folk som svarer med "Hallo" høres litt ufordragelige ut :-)

Kort sagt syns jeg det går inn under vanlig høflighet og folkeskikk å presentere seg..

Skrevet

Det er da ingen grunn til at jeg skal presentere meg når jeg tar min egen telefon. Om man ringer min mobil, så er det da jeg som svarer 99,9 % av gangene.

Skrevet

Jeg syns også man skal presentere seg, jeg pleier bare å si "Hei, det er .... (fornavnet mitt). Syns ikke det er nødvendig med fullt navn.

Når jeg er på jobb, svarer jeg naturligvis mer formelt.

kakki1365380609
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å si etternavnet mitt til folk jeg ikke vet hvem er. Jeg gjorde før, men etter en lengre preiode med ubehagelige (bare pusting) telefoner, bestemte jeg meg for å bare svare "hallo". Dersom folk lurer på om de har ringt rett/feil er det bare til å spørre hvor man har kommet.

Tror ikke folk flest ser noe problem i det..

Gjest min rett
Skrevet

Jeg unnlater også å svare med navnet mitt ofte, særlig om jeg ikke vet hvem som ringer.

Da kan jeg forbeholde meg retten til f.eks si at jeg ikke er tilstede e.l om det er noen jeg ikke ønsker å snakke med, f.eks. selgere og slikt.

På jobb svarer jeg alltid med navn og også til de jeg kjenner.

Skrevet

Alltid presentert meg med etternavnet i hustelefonen, da vet jo den som ringer at hun/han har kommet riktig også og jeg kan ikke se på displayet hvem som ringer. I mobilen derimot sier jeg fornavnet om jeg ikke i farta får med meg navnet i displayet på den som ringer i , da sier jeg gjerne: hei "Mari".

Gjest Og folkeskikk.....l
Skrevet

Det er da ingen grunn til at jeg skal presentere meg når jeg tar min egen telefon. Om man ringer min mobil, så er det da jeg som svarer 99,9 % av gangene.

Dette er ett spørsmål om høflighet, ikke om folk vet hvem De ringer til eller ikke...!!!!. Da misforsto du helt..

Gjest og folkeskikk....
Skrevet

Jeg unnlater også å svare med navnet mitt ofte, særlig om jeg ikke vet hvem som ringer.

Da kan jeg forbeholde meg retten til f.eks si at jeg ikke er tilstede e.l om det er noen jeg ikke ønsker å snakke med, f.eks. selgere og slikt.

På jobb svarer jeg alltid med navn og også til de jeg kjenner.

*ler* Altså ikke bare er Du uhøflig men Du lyver i tillegg!!

Skrevet

Har bare mobiltelefon. Sier gjerne navnet mitt hvis det er ukjent nummer. Hvis det er noen jeg kjenner som ringer ser jeg jo hvem det er, og svarer gjerne "heihei" eller noe sånt. De vet jo hvem de har ringt :)

Skrevet

Dette er ett spørsmål om høflighet, ikke om folk vet hvem De ringer til eller ikke...!!!!. Da misforsto du helt..

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er uhøflig av meg å ikke presentere meg når jeg svarer min egen telefon.

Skrevet

Hvis det er et ukjent nummer svarer jeg "Hei, det er Etternavnetmitt", er det noen jeg kjenner så svarer jeg litt forskjellig. :o) Da kan jeg godt finne på å si "Hallais!" eller "Hei XXX" eller "Hei, kjærest!"

Gjest hallo, hallo, hvordan...
Skrevet

Det er veldig vanlig blant enkelte, særlig på bygda, å bare si "Hallo".

Skrevet

Jeg svarer med navnet mitt, og liker at andre gjør det samme.

Synes ikke derimot det er noen grunn til å karakterisere det som "uhøflighet" om andre trives best med andre svar-former.

Skrevet

Jeg setter pris på om folk sier navnet sitt når jeg ringer, men synes ikke de er uhøflige om de lar være. Hvis de sier navnet sitt, så slipper jeg å lure på om jeg har ringt feil, hvem som svarer etc,.

Skrevet

Jeg pleier vanligvis å presentere meg. men jeg har hatt endel ubehagelige telefoner også....så om jeg ikke vet hvem et er så tar jeg enten ikke telefnen før jeg har sjekket nummeret eller jeg sier bare hallo. Men vanligvis så presenterer jeg meg.

Skrevet

Jeg synes det er mye verre med de som ikke presenterer seg når de ringer selv. Dette ble jeg møkk lei av da jeg var gift og vi hadde fasttelefon. Jeg tok telefonen, og svarte med navn som jeg alltid gjør, og vedkommende sa bare: Er Klodrik hjemme? Noen ganger kauket jeg videre til mannen min at "det er en anonym person som vil snakke med deg". Dette hørte personen utvilsomt.

Skrevet

Jeg svarer bare hallo når jeg tar telefonen, vanligvis.

I mobilen svarer jeg med fornavnet.

Skrevet

Jeg stusset litt på den første setningen din, siden du skrev De. Det var da veldig til høflighet, tenkte jeg. Men så ser jeg at du skriver Du også.

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er uhøflig av meg å ikke presentere meg når jeg svarer min egen telefon.

Jo, men det er veldig ok for den som ringer å vite at han har kommet til rett person. Det er jo ikke sikkert at h*n er klar over at h*an har kommet til Glimtipper.

Skrevet

Jeg svarer med fornavnet mitt i både fasttelefon og mobil. Teit å si etternavnet mitt, når mannen i huset har et annet etternavn.

Egentlig er jeg ikke så nøye på presentasjonen, pga at vi har nummervisning, og stort sett blir oppringt av kjentfolk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...