Gå til innhold

Egenmelding etter ett års sykmelding?

Anbefalte innlegg

Gjest lalalalalalalal

Jeg har snart vært sykmeldt i ett år (helt eller delvis - er for øyeblikket 50 % sykmeldt)

Forbereder meg nå på å gå tilbake til 100 % jobb når året er omme, regner med at det skal gå bra sånn at jeg slipper å søke rehabiliteringespenger.

Jeg vet at reglene er slik at jeg må være i jobb i 26 uker etter ett års symelding, før jeg har rett til sykepenger på nytt ved evtn. sykdom.

Men hva med egenmeldinger??? Dersom jeg i løpet av disse 26 ukene feks får influensa eller forstuer foten - hva skjer da?

Har jeg rett til å bruke egenmelding? Hvis ikke, hva skjer dersom jeg blir syk noen dager/evtn blir alvorlig syk?

Jobber i IA-bedrift, dersom det har noe å si.

Fortsetter under...

Du kan bruke egenmelding når du har arbeidet i 16 dager igjen. (hvis du begynner i jobb rett etter at året er slutt. Du kan også bli sykmeldt i de 26 ukene så lenge det er innenfor arbeidsgiverperioden på 16 dager.

Har du vært syk og det går mindre enn 16 kalenderdager før du blir syk igjen så går det på samme arbeidsgiverperiode.

Har du vært syk i en hel arbeidsgiverperiode - enkle dager eller samlet - så må det gå 16 kalenderdager igjen før du kan være syk. Har det gått 16 dager så begynner en ny arbeidsgiverperiode.

Det har ingen ting å si om du er i en IA bedrift. (Det som betyr noe da er hvor mange dager du kan bruke egenmelding og hvor mange dager em du kan bruke i løpet av et kalenderår)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...