Gjest lalalalalalalal Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg har snart vært sykmeldt i ett år (helt eller delvis - er for øyeblikket 50 % sykmeldt) Forbereder meg nå på å gå tilbake til 100 % jobb når året er omme, regner med at det skal gå bra sånn at jeg slipper å søke rehabiliteringespenger. Jeg vet at reglene er slik at jeg må være i jobb i 26 uker etter ett års symelding, før jeg har rett til sykepenger på nytt ved evtn. sykdom. Men hva med egenmeldinger??? Dersom jeg i løpet av disse 26 ukene feks får influensa eller forstuer foten - hva skjer da? Har jeg rett til å bruke egenmelding? Hvis ikke, hva skjer dersom jeg blir syk noen dager/evtn blir alvorlig syk? Jobber i IA-bedrift, dersom det har noe å si. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 ''Har jeg rett til å bruke egenmelding?'' Nei, det kan du ikke. ''Hvis ikke, hva skjer dersom jeg blir syk noen dager/evtn blir alvorlig syk?'' Da blir du trukket i lønn siden du ikke har opptjent rett til sykepenger. ''Jobber i IA-bedrift, dersom det har noe å si.'' Det har ikke noe å si. 0 Siter
Gjest lalalalalalalal Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 ''Har jeg rett til å bruke egenmelding?'' Nei, det kan du ikke. ''Hvis ikke, hva skjer dersom jeg blir syk noen dager/evtn blir alvorlig syk?'' Da blir du trukket i lønn siden du ikke har opptjent rett til sykepenger. ''Jobber i IA-bedrift, dersom det har noe å si.'' Det har ikke noe å si. Takk for svar! Hvor finner jeg dette i lovverket? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Takk for svar! Hvor finner jeg dette i lovverket? På trygdeetatens sider http://www.nav.no vil jeg tro. 0 Siter
Gjest lalalalalalalal Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 På trygdeetatens sider http://www.nav.no vil jeg tro. Nei, på nav sine sider står dette ikke - har lett lenge, tro meg! Heller ikke folketrygdloven er klar. Legen min visste heller ikke dette... Hvor har du det fra da? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Sakset fra folketrygdloven: § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene. Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel 12, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at ytelsene begynte å løpe. Her står det om retten til å benytte egenmelding: 8-24. Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder. Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes a) bedriftspermittering permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10. c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller d) militær- eller siviltjeneste. Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med. Og her har du linken til lovdata der du finner alle paragrafene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/usr/www/lovdata/all/hl-19970228-019.html&kap%208& 0 Siter
Gjest lalalalalalalal Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Sakset fra folketrygdloven: § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene. Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel 12, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at ytelsene begynte å løpe. Her står det om retten til å benytte egenmelding: 8-24. Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder. Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes a) bedriftspermittering permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10. c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller d) militær- eller siviltjeneste. Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med. Og her har du linken til lovdata der du finner alle paragrafene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/usr/www/lovdata/all/hl-19970228-019.html&kap%208& Har lett meg frem til og lest alt du har klippet ut før jeg stilte spm, men takk likevel... Jeg greier ikke å finne noe klart svar på mitt spm i verken folketrygdloven eller arbeidsmiljøloven, gjør du??? 0 Siter
kaffepiken Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Har lett meg frem til og lest alt du har klippet ut før jeg stilte spm, men takk likevel... Jeg greier ikke å finne noe klart svar på mitt spm i verken folketrygdloven eller arbeidsmiljøloven, gjør du??? Du kan helt klart ikke bli sykmeldt, og jeg tror dessverre det også betyr at du må vente like lenge før du kan benytte egenmeldinger. Men jeg er enig med deg, det står jo ikke i klartekst. Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet din nærmeste tillitsvalgte for å finne ut av dette. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 1. oktober 2007 Skrevet 1. oktober 2007 Nei, på nav sine sider står dette ikke - har lett lenge, tro meg! Heller ikke folketrygdloven er klar. Legen min visste heller ikke dette... Hvor har du det fra da? Det var det jeg fikk opplyst hos NAV trygd da jeg selv hadde vært sykemeldt et år, så jeg har det fra saksbehandleren derfra. 0 Siter
Gjest det må være løsning Skrevet 2. oktober 2007 Skrevet 2. oktober 2007 Uansett, selv om du ikke har rett på alt dette ( utrolig dumt synes jeg, nekte folk rett til å få influensa for eks ), så går det jo an å snakke med arbeidgiveren og lage avtale: i situasjon hvor du blir syk får du fri fra jobben, som du tar igjen når du er tilbake og frisk. Er du borte en uke pga influensa, så jobber du overtid eller helg eller hva det skulle være aktuelt og slik at du jobber opp disse dagene du var borte og det blir betraktet som avspassering. Det må jo kunne gå. 0 Siter
ekte nick Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Dette er misforstått. Du har uansett rett på sykepenger fra arbeidsgiver innenfor arbeidsgiverperioden. Det vil si 14 (eller er det 16?) dager. Men du har ikke rett på sykepenger fra trygdekontoret fordi du har "brukt opp" denne. Så altså hvis du er syk lenger enn arbeidsgiverperioden, så får du ingen penger. Jeg mener at du kan benytte både egenmelding og sykmelding. Men du bør altså "sørge for" å ikke være syk mer enn 2 uker. Deretter må det gå 16 (?) dager før du blir syk igjen. 0 Siter
Gjest lalalalalalalal Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Dette er misforstått. Du har uansett rett på sykepenger fra arbeidsgiver innenfor arbeidsgiverperioden. Det vil si 14 (eller er det 16?) dager. Men du har ikke rett på sykepenger fra trygdekontoret fordi du har "brukt opp" denne. Så altså hvis du er syk lenger enn arbeidsgiverperioden, så får du ingen penger. Jeg mener at du kan benytte både egenmelding og sykmelding. Men du bør altså "sørge for" å ikke være syk mer enn 2 uker. Deretter må det gå 16 (?) dager før du blir syk igjen. Puh. Det høres ut som en lettelse i så fall! Finnes dette klart beskrevet i loven noe sted? Takk for svar! 0 Siter
ekte nick Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Puh. Det høres ut som en lettelse i så fall! Finnes dette klart beskrevet i loven noe sted? Takk for svar! Vet ikke hvor det står men jeg har vært gjennom det selv, derfor vet jeg det. Det er bare å ta en telefon til trygdekontoret ditt og spørre, så får du vite det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.