Gå til innhold

fornærmet på svigerdatter, hva syns dere?

Anbefalte innlegg

Gjest svigermor som vil være grei
Skrevet

Jeg var i bursdag hos sønn og svigerdatter her om dagen og fikk

servert en nydelig kake. Jeg ble veldig paff da jeg ba om oppskriften

og ikke fikk den, fordi svigerdatteren min sa at det var en hemmelighet

i familien!!!! Hva syns dere som er svigerdøtre, har jeg ingen grunn

til å være fornærmet...? Er det jeg som overreagerer når jeg syns at

svigerdatteren min går inn for at forholdet skal være vanskelig?

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Orio

5

• candyqueen_83

3

• DarkPink

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette er ingenting å bli fornærmet over :-)

Skrevet

Jeg synes i grunnen det er merkelig å holde oppskrifter hemmelig innenfor familien om det ikke er av komersielle grunner. Hva er motivasjonen?

Når det er sagt, så mente hun kanskje ikke noe vondt med det. Spesielt ikke om dette er den eneste situasjonen som var litt dum.

Skrevet

Jeg synes i grunnen det er merkelig å holde oppskrifter hemmelig innenfor familien om det ikke er av komersielle grunner. Hva er motivasjonen?

Når det er sagt, så mente hun kanskje ikke noe vondt med det. Spesielt ikke om dette er den eneste situasjonen som var litt dum.

''Jeg synes i grunnen det er merkelig å holde oppskrifter hemmelig innenfor familien om det ikke er av komersielle grunner. Hva er motivasjonen?''

Helt enig! En mann (!) jeg kjenner sier at han vil holde noen oppskrifter hemmelige fordi han vil at hans gjester skal oppleve noe spesielt når de kommer til han. Jeg derimot ville syntes det var topp å få servert en kake eller annet laget etter 'min' oppskrift - da får jeg ihvertfall noe jeg liker! ;-)

''Når det er sagt, så mente hun kanskje ikke noe vondt med det. Spesielt ikke om dette er den eneste situasjonen som var litt dum.''

Ja, hva enten det gjelder svigermor som irriterer seg over svigerdatter eller omvendt så gjelder det jo å prøve å øegge godvilja til. Kanskje synes svigerdatteren at hemmelighetsskremmeriet er tåpelig, men hun har lovd mor/søster å holde det hemmelig?

Gjest nettlusa
Skrevet

Dette syns jeg var skikkelig teit av henne, og den kommentaren om familien da, som om du ikke er familie liksom. Skjønner du ble såret, jeg. Forutsetter at du ikke er en masete og innpåsliten kjerring, dog ;-)

Skrevet

''Jeg synes i grunnen det er merkelig å holde oppskrifter hemmelig innenfor familien om det ikke er av komersielle grunner. Hva er motivasjonen?''

Helt enig! En mann (!) jeg kjenner sier at han vil holde noen oppskrifter hemmelige fordi han vil at hans gjester skal oppleve noe spesielt når de kommer til han. Jeg derimot ville syntes det var topp å få servert en kake eller annet laget etter 'min' oppskrift - da får jeg ihvertfall noe jeg liker! ;-)

''Når det er sagt, så mente hun kanskje ikke noe vondt med det. Spesielt ikke om dette er den eneste situasjonen som var litt dum.''

Ja, hva enten det gjelder svigermor som irriterer seg over svigerdatter eller omvendt så gjelder det jo å prøve å øegge godvilja til. Kanskje synes svigerdatteren at hemmelighetsskremmeriet er tåpelig, men hun har lovd mor/søster å holde det hemmelig?

"...oppleve noe helst spesielt når de kommer til han..."

Heh... Det er litt typisk noen mennesker da. De er litt "egne" og vil så gjerne være spesielle. Sikkert av samme typen som slutter å like enkelte band/artister om de blir for populære ;) Jeg kan ikke tenke meg annet enn hyggelige konsekvenser av å dele oppskrifter og lignende.

Er også helt enig med din kommentar om godvilje. Man kommer så langt med det :)

Skrevet

Som jeg svarte Glimtipper så ser jeg ikke poenget i hemmelighold av oppskrifter , så jeg ville nok lett himle litt med øynene over enhver som nekter å dele oppskrifter med andre (med unntak for kommersielle tilfeller).

Når det er sagt så skjønner jeg at du lett kan føle deg litt satt ut av dette. Svigerdøtre flest ville sikkert ha reagert voldsomt på en svigermor som hadde sagt det samme, fordi dette da innebærer at man samtidig sier at svigerdatteren ikke er medlem av familien.

Men det er jo sikkert ikke _ment_ slik, og kanskje hun har forpliktet seg overfor mot/søstre til å ikke dele oppskriften? Uansett synes jeg at både svigermødre og svigerdøtre bør bestrebe seg på å være 'the bigger person' når det gjelder såpass 'små' ting som dette, slik at de ikke bidrar til eskalering av konflikten.

Skrevet

"...oppleve noe helst spesielt når de kommer til han..."

Heh... Det er litt typisk noen mennesker da. De er litt "egne" og vil så gjerne være spesielle. Sikkert av samme typen som slutter å like enkelte band/artister om de blir for populære ;) Jeg kan ikke tenke meg annet enn hyggelige konsekvenser av å dele oppskrifter og lignende.

Er også helt enig med din kommentar om godvilje. Man kommer så langt med det :)

''Sikkert av samme typen som slutter å like enkelte band/artister om de blir for populære ;) ''

He he, komisk!!

''Jeg kan ikke tenke meg annet enn hyggelige konsekvenser av å dele oppskrifter og lignende.''

ENIG!

Gjest Elextra
Skrevet

Antakelig har hun selv fått oppskriften av sin mor under betingelse av at hun ikke gir den videre. Men da kunne hun jo ordlagt seg annerledes overfor deg, slik at du forstod i stedet for å bli støtt, men det er en annen historie.

Jeg synes altså du bør heve deg over å reagere på dette, forklaringen er antakelig så enkel som nevnt over.

Skrevet

Vår familie har en hemmelig oppskrift, som har gått i arv fra generasjon til generasjon. Det tok lang tid før vi fikk oppskriften, det skjedde først da familiens eldste ikke lenger orket å lage det når vi hadde lyst til å servere (og derfor spurte pent om å få oppskriften). Den oppskriften ville jeg ikke dele med noen, det er det ingen i familien som gjør.

Skrevet

Dette syns jeg var skikkelig teit av henne, og den kommentaren om familien da, som om du ikke er familie liksom. Skjønner du ble såret, jeg. Forutsetter at du ikke er en masete og innpåsliten kjerring, dog ;-)

Hemmelige familieoppskrifter har det med å gå i arv fra mor til datter (eller noen ganger svigerdatter). Det er sånn sett ikke svigerdatterens "egen" hemmelighet hun forteller.

Skrevet

Hemmelige familieoppskrifter har det med å gå i arv fra mor til datter (eller noen ganger svigerdatter). Det er sånn sett ikke svigerdatterens "egen" hemmelighet hun forteller.

At du ikke vil være den første som bryter kjeden med hemmelighold skjønner jeg, men bortsett fra akkurat dét: Hva er egentlig begrunnelsen for å holde oppskriften hemmelig fra først av?

Skrevet

Å synes det er sært eller ikke skjønne hvorfor noen skulle ønske å holde en oppskrift hemmelig er en ting. Men i noen familier er det sånn, noen liker å ha oppskriftene for seg selv av forskjellige grunner. Det er ingen grunn til å bli fornærmet.

Skrevet

At du ikke vil være den første som bryter kjeden med hemmelighold skjønner jeg, men bortsett fra akkurat dét: Hva er egentlig begrunnelsen for å holde oppskriften hemmelig fra først av?

Det vet jeg ikke, det strekker seg noen generasjoner bakover.

Jeg har også noen gamle, både håndskrevne og trykte kokebøker jeg har arvet etter bestemødre og oldemødre. Disse oppskriftene inneholder mange minner og et bånd til mennesker som betydde mye for meg, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde hatt lyst til å dele oppskriftene med "hvem som helst".

candyqueen_83
Skrevet

Vår familie har en hemmelig oppskrift, som har gått i arv fra generasjon til generasjon. Det tok lang tid før vi fikk oppskriften, det skjedde først da familiens eldste ikke lenger orket å lage det når vi hadde lyst til å servere (og derfor spurte pent om å få oppskriften). Den oppskriften ville jeg ikke dele med noen, det er det ingen i familien som gjør.

Hva er det oppsrift på?`Siden det er så spesielt liksom.

Skrevet

Jeg har også noen gamle, både håndskrevne og trykte kokebøker jeg har arvet etter bestemødre og oldemødre. Disse oppskriftene inneholder mange minner og et bånd til mennesker som betydde mye for meg, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde hatt lyst til å dele oppskriftene med "hvem som helst".

''Det vet jeg ikke, det strekker seg noen generasjoner bakover. ''

Minner meg om den gamle historien med den unge damen som skal lage en "familierett", hvorpå hennes mann lurer på hvorfor hun lager den i to kjeler fremfor å bruke én stor. Jo, fremhevet hun, slik har alltid min mor gjort det.

Men hun bestemmer seg for å spørre moren sin hvorfor det er slik, og moren svarer også at slik har alltid _hennes_ mor gjort det.

Når så moren i histroien ringer til mormoren med det samme spørsmålet, repliserer mormoren: "Det er fordi jeg ikke hadde en kjel som var stor nok!"

;-)

"Jeg har også noen gamle, både håndskrevne og trykte kokebøker jeg har arvet etter bestemødre og oldemødre. Disse oppskriftene inneholder mange minner og et bånd til mennesker som betydde mye for meg, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde hatt lyst til å dele oppskriftene med "hvem som helst"."

Nei, hvis dette føles feil for deg, så skjønner jeg jo at du ikke deler. Men jeg skjønner ikke at et minne, hva enten det er en gammel kakeoppskrift eller et annet minne, blir noe som helst mindre eller dårligere ved at man holder det for seg selv.

Skrevet

..ved at man IKKE holder det for seg selv, skulle det selvsagt stå! ;-)

Gjest Vekten87
Skrevet

er selv svigerdatter.. hadde hun spørt meg om en oppskrift hadde jeg for all del ikke holdt den hemmelig.. hva er det for noe tull.. hadde blitt kjempe glad for at hun spurte etter den...

litt sær person dette.. kanskje hun har andre gode sider.. men denne var litt rar hehe

candyqueen_83
Skrevet

Kanskje det var posekake, og hun var flau over å måtte innrømme det? :o)

Gjest svigermor som vil være grei
Skrevet

Dette er ingenting å bli fornærmet over :-)

Tusen takk til alle som har svart! Jeg prøver å ikke være vanskelig

og masete svigermor! Jeg ga ikke uttrykk for at jeg var fornærmet

overfor sv.datter, men føler meg såret og er fornærmet inni meg...hehe

Jeg prøver jo å late som ingenting! Det kan hende det er moren hennes

som vil holde oppskriften hemmelig... Jeg spurte ikke mer om dette

fordi jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt stort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...