Gå til innhold

fornærmet på svigerdatter, hva syns dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette med hemmelige oppskrifter er heltteit! Jeg tror folk som på død og liv skal holde en oppskift hemmelig gjør det for å gjøre seg selv mere interessant - forferdelig barnslig spør du meg.

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Orio

5

• candyqueen_83

3

• DarkPink

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Basert på dette enkelttilfellet synes jeg absolutt du overreagerer. Nå vet jeg ikke om hun sa det på en spesielt utrivelig måte, men om det er hennes mormors hemmelige oppskrift, så skjønner jeg godt at hun vil holde på den, selv om du også på et vis er familie. Jeg kunne hvertfall godt ha sagt noe lignende, selv om jeg kommer godt overens med min svigermor.

Skrevet

''Det vet jeg ikke, det strekker seg noen generasjoner bakover. ''

Minner meg om den gamle historien med den unge damen som skal lage en "familierett", hvorpå hennes mann lurer på hvorfor hun lager den i to kjeler fremfor å bruke én stor. Jo, fremhevet hun, slik har alltid min mor gjort det.

Men hun bestemmer seg for å spørre moren sin hvorfor det er slik, og moren svarer også at slik har alltid _hennes_ mor gjort det.

Når så moren i histroien ringer til mormoren med det samme spørsmålet, repliserer mormoren: "Det er fordi jeg ikke hadde en kjel som var stor nok!"

;-)

"Jeg har også noen gamle, både håndskrevne og trykte kokebøker jeg har arvet etter bestemødre og oldemødre. Disse oppskriftene inneholder mange minner og et bånd til mennesker som betydde mye for meg, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde hatt lyst til å dele oppskriftene med "hvem som helst"."

Nei, hvis dette føles feil for deg, så skjønner jeg jo at du ikke deler. Men jeg skjønner ikke at et minne, hva enten det er en gammel kakeoppskrift eller et annet minne, blir noe som helst mindre eller dårligere ved at man holder det for seg selv.

Det er jo selvsagt fordi det er kult å kunne lage en kake som folk elsker, uten at de like gjerne kan lage den selv eller få den hvor som helst! "Åh, DarkPink lager VERDENS beste kake." "Kan vi ikke spørre DarkPink om hun kan lage den superkaken sin i bursdagsselskapet mitt?" ;)

Skrevet

Ja slik kan noen legge grunnlag for at forholdet skal utvikle seg negativt !! jeg syns det var veldig stas i mine yngre dager når min svigermor ville ha en oppskrift på noe jeg hadde bakt og vi fikk oss en god latter både hun og jeg da vi for en stund lette gjennom oppskriftene hennes etter en jeg hadde mista som jeg viste hun hadde fått av meg, bak 7 av 10 oppskrifter sto det i parantes ( fått av Siril).

Prøv å se stort på det du og vær slik du pleier, noen svigerdøtre vil kort og greit ikke ha noe forhold til sin svigermor mens andre er rene drømmen, jeg vet det for jeg har begge deler

Skrevet

Kanskje det var posekake, og hun var flau over å måtte innrømme det? :o)

Der har vi det, den var fin :o)

Gjest Vekten87
Skrevet

Kanskje det var posekake, og hun var flau over å måtte innrømme det? :o)

– candyqueen_83

er ikke så dum den heller.. skal ikke se bort ifra det :)

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene.

Jeg synes ikke du har grunn til å være fornærmet - kunne tenkt meg å holde visse oppskrifter for meg selv, selv jeg.

Skrevet

''Det vet jeg ikke, det strekker seg noen generasjoner bakover. ''

Minner meg om den gamle historien med den unge damen som skal lage en "familierett", hvorpå hennes mann lurer på hvorfor hun lager den i to kjeler fremfor å bruke én stor. Jo, fremhevet hun, slik har alltid min mor gjort det.

Men hun bestemmer seg for å spørre moren sin hvorfor det er slik, og moren svarer også at slik har alltid _hennes_ mor gjort det.

Når så moren i histroien ringer til mormoren med det samme spørsmålet, repliserer mormoren: "Det er fordi jeg ikke hadde en kjel som var stor nok!"

;-)

"Jeg har også noen gamle, både håndskrevne og trykte kokebøker jeg har arvet etter bestemødre og oldemødre. Disse oppskriftene inneholder mange minner og et bånd til mennesker som betydde mye for meg, så jeg er ikke sikker på om jeg hadde hatt lyst til å dele oppskriftene med "hvem som helst"."

Nei, hvis dette føles feil for deg, så skjønner jeg jo at du ikke deler. Men jeg skjønner ikke at et minne, hva enten det er en gammel kakeoppskrift eller et annet minne, blir noe som helst mindre eller dårligere ved at man holder det for seg selv.

Minner mister ikke verdi av å deles med andre. Men det kan føles feil hvis andre skal servere bestemors kavringkake, f.eks. Det er slett ikke sikkert den blir sånn som den "skal", noen kan jo til og med finne på å endre oppskriftene. (Noe jeg har lett for å gjøre selv.)

Det er bare en gang noen har spurt meg om en av disse oppskriftene, og da hadde jeg ikke noe problem med å gi den bort. Men de kommer nok aldri inn under oppskrifter jeg kunne finne på å legge ut her på dol. :- )

Skrevet

Når vi er i klubb eller bursdag, og får servert en ekstra god kake, er det alltid en eller annen som spør om oppskrift. Ingen har sålangt svart nei.

Selv deler jeg ut oppskrifter. Men jeg hadde nok godtatt det om en ikke ville dele en hemmelig oppskrift!

Skrevet

Ikke bry deg om det, sånne "hemmeligheter" er noe av det dummeste jeg vet og jeg synes det er helteit å skulle være så sær på oppskriftene sine.

Skrevet

Tusen takk til alle som har svart! Jeg prøver å ikke være vanskelig

og masete svigermor! Jeg ga ikke uttrykk for at jeg var fornærmet

overfor sv.datter, men føler meg såret og er fornærmet inni meg...hehe

Jeg prøver jo å late som ingenting! Det kan hende det er moren hennes

som vil holde oppskriften hemmelig... Jeg spurte ikke mer om dette

fordi jeg ble så paff at jeg ikke fikk sagt stort.

Om jeg hadde spurt om en oppskrift og fått til svar at jeg ikke fikk den fordi den var en familiehemmelighet så hadde jeg sannsynligvis trodd vedkommende spøkte....

candyqueen_83
Skrevet

Om jeg hadde spurt om en oppskrift og fått til svar at jeg ikke fikk den fordi den var en familiehemmelighet så hadde jeg sannsynligvis trodd vedkommende spøkte....

Hadde nok trodd det var en spøk jeg også. Flira litt først, så sett dum ut mens jeg ventet på svar :o)

Skrevet

Du har selvfølgelig ingen grunn til å være fornærma! Når det er sagt, synes jeg svigerdatra er sær, men det er da ingenting å henge seg opp i!

Jeg blir bare glad dersom noen synes jeg lager god mat, og vil ha oppskrifta, jeg. Synes det er kjempehyggelig. Men folk er forskjellige.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde blitt veldig flirfull om jeg hadde opplevd det samme. Fornærma hadde jeg ikke giddet bli, til det synes jeg reaksjonen var altfor sær. :D

Gjest ChiengMai
Skrevet

''Hva syns dere som er svigerdøtre, har jeg ingen grunn til å være fornærmet...?''

Tja ... For meg er i alle fall svigermor i høyeste grad familie, så jeg hadde delt med henne uten å nøle det aller minste. Men jeg ville nok bedt henne holde oppskrifta innenfor familien.

Skrevet

''Er det jeg som overreagerer når jeg syns at svigerdatteren min går inn for at forholdet skal være vanskelig?''

Ja, da synes jeg du overreagerer. Det blir litt for lite å dømme henne på. Jeg skjønner ikke utgangspunktet med hemmelige oppskrifter, men har hun lovet mor/bestemor eller tante å holde det hemmelig, så er det jo ikke rart at hun gjør det.

Skrevet

Det er jo selvsagt fordi det er kult å kunne lage en kake som folk elsker, uten at de like gjerne kan lage den selv eller få den hvor som helst! "Åh, DarkPink lager VERDENS beste kake." "Kan vi ikke spørre DarkPink om hun kan lage den superkaken sin i bursdagsselskapet mitt?" ;)

Jeg har ei venninne som lager en fantastisk konfektkake - til bare sjeldne anledninger. Selv om jeg liker å bake selv, har jeg ikke lyst til å få den oppskriften. Synes det er stas dersom jeg får den hos henne, eller dersom hun lager den til meg!

Skrevet

Jeg har oppskrifter jeg ikke har lov å gi videre.. Ikke for å være uhøflig, men jeg får rett og slett ikke lov... Er det så ille da?!

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det virker alldeles dust og selvgodt å holde en oppskrift hemmelig (med mindre det er av økonomiske hensyn i en bedrift el.). Sånn selvgodhet blir jeg rett og slett målløs (og en smule kvalm) av....

På den annen side hadde svigerdatteren din sikkert lovet å holde dette hemmelig og en hemmelighet er en hemmelighet. Dette kan hun ikke styre selv!

Jeg skjønner meg heller ikke på folk som gidder å bruke energi på å være fornærma. Vi får bare innse at alle er forskjellige og slutte å "dyrke" selvmedlidenheten ;)

Skrevet

Jeg synes dette med hemmelige oppskrifter er heltteit! Jeg tror folk som på død og liv skal holde en oppskift hemmelig gjør det for å gjøre seg selv mere interessant - forferdelig barnslig spør du meg.

Fullstendig enig med deg!

For mange år siden var jeg hos en venninne og vi stelte oss for å gå på fest. Jeg hadde glemt parfymen min hjemme og hun hadde fått en ny parfyme. Høflig spurte jeg om jeg kunne få litt parfyme av henne, men nei..det kunne jeg da ikke. Hun likte ikke at vi var to som duftet det samme!! Herre min..jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...