Gå til innhold

Rettigheter ved enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest annie32
Skrevet

Jeg drømmer om å starte enkeltmannsforetak, men er usikker på diverse ting på den økonomiske siden. Hva om jeg blir gravid (har nemlig lyst på ett barn til en gang) og f.eks syk i svangerskapet? Hvilke rettigheter har jeg da? Og hvilke rettigheter til fødselspenger har jeg? Kan ikke tenke meg at jeg kan ta ut noe lønn i begynnelsen, så grunnlaget blir nok heller dårlig... Men noen som har vært oppi denne situasjonen, og som kan svare meg? Det hadde vært fint! :-)

Skrevet

Når du driver et enkeltmannsforetak mottar du kun 65% av fødselspengene dersom du ikke tegner egen forsikring hos Nav. denne forsikringen må i så tilfelle tegnes før du blir gravid, den kan heller ikke tegnes mens du er i fødselspermisjon. Det kan fort bli dyrt dersom barn blir syke for du vil ikke få omsorgspenger slik som arbeidstakere får. Tenk deg godt om og vurder nøye fordeler og ulemper med et as, da regnes du som arbeidstaker og har samme rettigheter. Har selv fått erfare hvor vanvittig dårlig man kommer ut med et kroniskt sykt barn. Det er snakk om at det kommer nye regler som skal ivareta selvstendig næringsdrivendes rettigheter.

Gjest annie32
Skrevet

Når du driver et enkeltmannsforetak mottar du kun 65% av fødselspengene dersom du ikke tegner egen forsikring hos Nav. denne forsikringen må i så tilfelle tegnes før du blir gravid, den kan heller ikke tegnes mens du er i fødselspermisjon. Det kan fort bli dyrt dersom barn blir syke for du vil ikke få omsorgspenger slik som arbeidstakere får. Tenk deg godt om og vurder nøye fordeler og ulemper med et as, da regnes du som arbeidstaker og har samme rettigheter. Har selv fått erfare hvor vanvittig dårlig man kommer ut med et kroniskt sykt barn. Det er snakk om at det kommer nye regler som skal ivareta selvstendig næringsdrivendes rettigheter.

Skal vurdere as nærmere...Tusen takk for godt og informativt svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...