Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det veldig sært å ha hemmelige oppskrifter? Trodde de fleste familier hadde sine hemmelige oppskrifter/knep og triks på kjøkkenet.

Jeg synes det kan være koselig med hemmelige oppskrifter, det er en del av det som binder oss sammen som familie på en måte.

Skrevet

Har aldri tenkt over det jeg. Snappa opp oppskrifter både her og der og har aldri hatt problemer med å gi dem videre.

Skrevet

Har aldri tenkt over det jeg. Snappa opp oppskrifter både her og der og har aldri hatt problemer med å gi dem videre.

Jeg er veldig glad i å snappe opp oppskrifter. Har heller ingen problemer med å dele dem med andre, hvis ikke jeg har blitt bedt om å holde den for meg selv, selvfølgelig.

Skrevet

Jeg er veldig glad i å snappe opp oppskrifter. Har heller ingen problemer med å dele dem med andre, hvis ikke jeg har blitt bedt om å holde den for meg selv, selvfølgelig.

Ja, det er noe annet, om vi har blitt bedt om å ikke gi dem videre. Jeg har kun en sånn oppskrift, fått fra et lite hjemmebakeri og en aldeles nydelig gulrotkake, men når jeg har fått beskjed om at den ikke skal videre så aksepterer jeg jo det.

Skrevet

Jeg synes det er ganske sært.

Det er nok ikke min eneste særhet.

Men ville du blitt såret/fornærmet hvis jeg ikke delte en oppskrift med deg?

Bare for å ha sagt det, det er veldig få oppskrifter jeg ikke deler med noen. Egentlig bare en, som har vært i familien i generasjoner overlevert til neste generasjon mot taushetsløfte.

Skrevet

Jeg synes det er litt sært.

Jeg kan nok være sær på flere måter, jeg. Og stort sett godtar vi at andre har sine små særheter. Men det er visst annerledes når det kommer til hemmelige oppskrifter, da er det sårende og fornærmende å ikke fortelle om dem.

Selv synes jeg det kan være koselig med hemmelige oppskrifter som går i arv i familien. Vår familie har bare en sånn oppskrift, og foreløbig har ingen bedt om å få den. Kanskje det har noe med saken å gjøre at jeg alltid, når jeg serverer den retten passer på å si at det er en hemmelig familieoppskrift, som vi har måttet love dyrt og hellig å ikke fortelle videre. :- )

Når det er sagt vil jeg legge til at det egentlig er den eneste oppskriften jeg ikke ville være villig til å gi fra meg. Når det gjelder oppskrifter er jeg egentlig tilhenger av "fri flyt".

Skrevet

Bare for å ha sagt det, det er veldig få oppskrifter jeg ikke deler med noen. Egentlig bare en, som har vært i familien i generasjoner overlevert til neste generasjon mot taushetsløfte.

Jeg ville hverken blitt såret eller fornærmet :-)

Men jeg ville nok blitt oppgitt og tenkt at vedkommende var litt barnslig.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Vi har ikke hemmelige oppskrifter, vi deler gladelig ut både oppskrifter og lure tips til dem som vil ha, familie eller ei.

Jeg blir ikke fornærmet om jeg ikke får en oppskrift, det gidder jeg ikke bruke tiden min på :o)

Litt sært muligens, men deres valg. Tror dette var mer vanlig før?

Skrevet

Men hva er vitsen? Hvis denne matretten er så god og fantastisk så må det da være mye bedre om mange kan smake dette vidunderet?

Nei, dette hemmelighetsskremmeriet når det gjelder private oppskrifter kommer jeg aldri til å fatte.

Skrevet

Men hva er vitsen? Hvis denne matretten er så god og fantastisk så må det da være mye bedre om mange kan smake dette vidunderet?

Nei, dette hemmelighetsskremmeriet når det gjelder private oppskrifter kommer jeg aldri til å fatte.

''Hvis denne matretten er så god og fantastisk så må det da være mye bedre om mange kan smake dette vidunderet?''

Det samme ville jeg tenkt.

Skrevet

Jeg ville hverken blitt såret eller fornærmet :-)

Men jeg ville nok blitt oppgitt og tenkt at vedkommende var litt barnslig.

Omtrent som jeg skulle sagt det selv! ;-)

Men jeg ville hatt forståelse for at f eks Orio ikke kunnde dele fordi det i hele familen var hausset opp til en kjempedeal å skulle holde oppskriften hemmelig, og da er det vanskelig for en langt nede i kjeden å bryte hemmeligholdet.

Men hadde jeg vært Orio ville jeg nok ha gledet meg til jeg selv var en matriark, og så spredd oppskriften gladelig! :-)

Skrevet

Jeg syns det er stas når noen spør etter en oppskrift jeg.

Tenker egentlig at det er en måte å gjøre seg interesant!!! på når noen "flirer lurt" og sier at oppskriften er hemmelig.

Skrevet

Jeg syns det er stas når noen spør etter en oppskrift jeg.

Tenker egentlig at det er en måte å gjøre seg interesant!!! på når noen "flirer lurt" og sier at oppskriften er hemmelig.

Jeg har ihvertfall lært av den andre diskusjonen at jeg neste gang noen spør etter en oppskrift på en av mine posekaker, så skal jeg smile lurt og si at det er en familiehemmelighet!! ;-)

Skrevet

Kanskje de går med en hemmelig drøm om å starte konditori med den kaken som kjennemerke. :-)

Skrevet

Jeg har ihvertfall lært av den andre diskusjonen at jeg neste gang noen spør etter en oppskrift på en av mine posekaker, så skal jeg smile lurt og si at det er en familiehemmelighet!! ;-)

Det er jo standardsvaret. Jeg har sikkert tatt oppi to-tre egg selv om det på posen bare står vann og olje. Noen ganger bytter jeg ut oljen med smeltet smør, og en gang hadde jeg til og med sjolkoladebiter i posemuffins. :- )

(Men det er hemmelig, ikke si det til noen.)

Skrevet

Vitsen er å ikke bryte et løfte, nemlig å ikke røpe oppskriften for noen. Det var betingelsen for å få oppskriften.

Skrevet

Kanskje de går med en hemmelig drøm om å starte konditori med den kaken som kjennemerke. :-)

Nettopp. Har planer om å starte Orios hjemmebakeri, og legge verden for mine føtter med min fantastiske kake. Det er bare å stille seg i kø. :- )

Jeg har lovet å ikke røpe oppskriften, og er av den gammeldagse typen som liker å holde løfter, derfor forteller jeg den ikke videre.

Skrevet

''Hvis denne matretten er så god og fantastisk så må det da være mye bedre om mange kan smake dette vidunderet?''

Det samme ville jeg tenkt.

Jeg er nødt til å invitere mange gjester. Det er eneste måten jeg kan dele denne fantastiske smaksopplevelsen med andre.

Grunnen er at jeg måtte love å ikke fortelle oppskriften videre for i det hele tatt å få oppskriften. Og når jeg forst har lovet det akter jeg å holde løftet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...