Gå til innhold

Om å gi gave i bryllup

Gjest eimeddårligsamvittighetkanskje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er skikk og bruk her? Ei venninne av meg har nylig gifta seg, de hadde et lite bryllup med kun nær familie, men fikk likevel masse gaver fra fjern og nær slekt, naboer og venner. Forventes det at alle gir? Jeg er som sagt venninne med henne, men har litt dårlig råd og føler liksom ikke for å gi siden jeg ikke ble invitert, selv om jeg skjønner at hun kun skulle ha nær familie i selskapet. Er det dårlig gjort av meg? Ikke har jeg ringt og gratulert henne heller, kanskje jeg burde gjøre det i det minste?

Skrevet

Jeg ville i det minste ringt og gratulert henne!

Skrevet

Er bare at nå har det gått en uke, og jeg ringte ikke i starten pga jeg var litt snurt for ikke å bli invitert, har tross alt vært venner med henne siden barnehagen... men som sagt, så skjønner jeg at de ville ha et lite bryllup med kun nær familie da. Hva skal jeg si liksom, er så dumt å ringe så lenge etterpå...

Gjest Lotus78
Skrevet

Man gir da bryllupsgaver til venner og bekjente når de gifter seg selv om man ikke var i bryllupet, men det trenger ikke å være noe dyrt. Det kan f.eks være en fin duk.

Skrevet

Ettersom dere er venninner ville jeg ringt henne og gratulert med bryllupet. Tror også jeg ville kjøpt en gave. Det trenger ikke være stort og dyrt. Synes man skal gi ut fra det man har råd til, og ikke tenke på hva andre mener.

Skrevet

Er bare at nå har det gått en uke, og jeg ringte ikke i starten pga jeg var litt snurt for ikke å bli invitert, har tross alt vært venner med henne siden barnehagen... men som sagt, så skjønner jeg at de ville ha et lite bryllup med kun nær familie da. Hva skal jeg si liksom, er så dumt å ringe så lenge etterpå...

Jo lenger du venter med å ringe, dess verre blir det, tror nå jeg. Du kan jo f.eks. si at du har hatt det veldig travelt eller noe sånt.

Skrevet

En uke er jo ikke så lenge! Ring henne du - denne uka!

Hun venter sikkert på telefon fra deg :-)

Skrevet

Ikke tenk på at det har gått en uke, bare ring og gratuler! Ikke sikkert venninna di tenker noe over dette. En uke er tross alt ikke lang tid. Derimot kan vel vennskapet være i fare dersom du fortsetter å gi henne en kald skulder. Det ønsker du vel ikke?

Ikke alle orker tanken på et stort og flott bryllup med mange gjester. Derfor syns jeg ikke du skal ta det personlig at du ikke ble bedt. Husk, det er mange hensyn å ta, hadde de invitert deg måtte de garantert invitert mange andre også for ikke å fornærme noen. De har sikkert vært nødt til bare å sette en grense ett sted for hvem de skulle invitere.

Skrevet

En gratulasjon er absolutt på sin plass. Jeg synes også du kan gi en liten gave. Det trenger jo ikke være noe dyrt, en flaske vin for eksempel. At du ikke ble bedt når de kun hadde nærmeste familie synes jeg ikke er noe å bli fornærmet over.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hadde min venninne giftet seg hadde jeg kjøpt presang enten jeg ble bedt i selskap eller ikke. Jeg ville ikke brydd hodet mitt med hva som er "riktig" eller "ikke riktig", men hadde med stor selvfølge gitt en liten oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg ville gitt en liten gave. Det trenger ikke være noe stort og dyrt, hva med litt deilig massasjeolje? Kjærlighetsdikt? Visdomsord om ekteskap? Blomsterløk (hvis de har hage)? En vinflaske? Skumbad og badeolje (hvis de har badekar)?

Du bør i alle fall ringe og gratulere. :- )

Skrevet

En uke er ikke lenge. Føler du behov for å forklare det kan du jo bare si at du ville la dem nyte hvetebrødsdagene i fred og ro. :- )

Når du ikke var invitert i selskap er det heller ingen tidsfrist på gratulasjoner og gaver. Og hva skal du gjøre? Du må jo nesten gratulere henne neste gang du treffer henne, og jo lenger tid som går jo vanskeligere vil det bli.

Gjest Shira :o)
Skrevet

En uke er ikke for lenge. Ring og gratuler, hør hvordan bryllupet var.

Jeg hadde også gitt gave, trenger ikke være noe stort, men en liten hilsen.

At noen vil ha lite bryllup har jeg stor forståelse for, med bare nær familie. Det koster, og det er vanskelig og sile ut hvilken venner som man skal be eller ikke. Hadde du blitt bedt, og ikke en annen venninne, så hadde kanskje andremann følt seg snurt? Osv.

Ring du, hun blir sikkert glad for å høre i fra deg :o)

Skrevet

Akkurat bryllupsgaver får man jo fra både fjern og nær. En oppmerksomhet er på sin plass selv om du ikke er invitert.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville gitt gave uansett, det er jo det symbolske som er viktig, ikke verdien på gaven. Fikk flere gaver til eget bryllup som neppe kostet noe særlig, men som var hyggelige å få uansett - og alle kortene har jeg faktisk beholdt.

Evt. kan du jo sende henne/dem en blomsterbukett (selvplukket!?, om det fremdeles finnes blomster ute..) med et hyggelig kort til.

Skrevet

Jeg er enig med de andre - en uke er ikke lenge!

Og du kan gjerne stikke over med en liten oppmerksomhet nå i etterkant. Jeg synes ihvertfall det er veldig hyggelig å overrekke gaver personlig, så det kan jo være en god unnskyldning for at gaven gis nå og ikke på selve bryllupsdagen.

Gjest Elextra
Skrevet

Man gir da bryllupsgaver til venner og bekjente når de gifter seg selv om man ikke var i bryllupet, men det trenger ikke å være noe dyrt. Det kan f.eks være en fin duk.

En fin duk er da slett ikke billig :=

Skrevet

En fin duk er da slett ikke billig :=

Det _kan_ jo bero på et definisjonsspørsmål av "fin"....;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det _kan_ jo bero på et definisjonsspørsmål av "fin"....;-)

Her på Øvre Singsaker må man ut med en 1000-lapp for en fiiin duk *filer en negl*

Skrevet

Her på Øvre Singsaker må man ut med en 1000-lapp for en fiiin duk *filer en negl*

Her på Kløfta er 'fiin' de øverste rullene med voksduk på Jernia. Metersprisen kan faktisk komme helt opp i 98 kroner!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...