Lillemus Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Eh? Har du ikke regnet litt for kjapt her? Uansett hvordan du snur og vender på det så er det 3 ukedager x 2 som blir forskjellen? Altså 6 av (gjenomsnittelig) 30 dager - som er 20 %, sant. Altså - det som skiller en "tradisjonell" 70/30- fordeling fra en 50/50- fordeling er 6 dager pr måned - eller nettopp 20 %... Til vanlig har jeg ungene 2 ettermiddager i uka + annenhver helg, ettermiddagene "inneholder" også påfølgende natt og helgen varer til mandag morgen. Om jeg skulle hatt normalt samvær på 1 ettermiddag i uka + annenhver helg så er ikke forskjellen stor - kun 1 ettermiddag i uka og antagelig natt til mandag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2305742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg tror det er vanskelig å si noe om dette på et prisipielt grunnlag. Den "beste løsningen" for familier i oppløsning vil jo være avhengig av så masse rundt og mellom dem, som f.eks; Har mor og far en pågående konflikt? Har foreldreansvaret vært likt eller skjevt mens man var en familie? Var ungene vant til at både mor og far var tilstede for å løse hverdagsutforringene, lage middag, hjelpe til med leksene etc. før bruddet? Bor både mor og far nær barnas nettverk etter bruddet? Er ungene fleksible mht forflytting, eller reagerer de på stress når de reiser mellom foreldrene? Jeg tror at det for noen familier vil være veldig naturlig å (fortsette) å dele omsorgsoppgavene likt etter et brudd, mens det for andre familier vil være mer slitsomt både for barn og voksne å gjøre det samme. Det viktigste er nok å greie å erkjenne hva som er behovet for akkurat _sin_ familie, og ikke finne løsninger som man ideelt hadde _ønsket_ at man kunne gjennomføre, eller som formidles som _det naturlige_ i samtiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2305757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Til vanlig har jeg ungene 2 ettermiddager i uka + annenhver helg, ettermiddagene "inneholder" også påfølgende natt og helgen varer til mandag morgen. Om jeg skulle hatt normalt samvær på 1 ettermiddag i uka + annenhver helg så er ikke forskjellen stor - kun 1 ettermiddag i uka og antagelig natt til mandag. Differansen mellom 30/70, 40/60 og 50/50 kan kanskje virke liten i antall dager fordi det er bare 30 dager man regner prosenten av. Uansett er det jo 5 dager i en uke + helger, sånn at 50/50 må bli: 3 dager i to uker + 2 dager i to uker + annenhver helg = 1/2 måned. Hvorvidt man bytter mandag eller onsdag eller søndag vil ikke påvirke dette. Men dette er på papiret. I praksis ville jeg synes at 6 dager mindre med gullet pr måned vil vært mye da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2305770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Differansen mellom 30/70, 40/60 og 50/50 kan kanskje virke liten i antall dager fordi det er bare 30 dager man regner prosenten av. Uansett er det jo 5 dager i en uke + helger, sånn at 50/50 må bli: 3 dager i to uker + 2 dager i to uker + annenhver helg = 1/2 måned. Hvorvidt man bytter mandag eller onsdag eller søndag vil ikke påvirke dette. Men dette er på papiret. I praksis ville jeg synes at 6 dager mindre med gullet pr måned vil vært mye da! Regnes ikke fredag med til helgene da? De familiene jeg kjenner som praktiserer "vanlig" samvær har samvær en overnatting i ukedagene og så har de barna fra fredag-søndag. Har forresten aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal skysse ungene til den andre foreldren til sengetid på søndag kveld - er det ikke bedre for alle parter om barnet kan være der til mandag morgen da? Så slipper man å stresse hjem fra hytteturer enten man nå skal levere eller motta barn og ungene slipper det stresset like før leggetid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2305784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Regnes ikke fredag med til helgene da? De familiene jeg kjenner som praktiserer "vanlig" samvær har samvær en overnatting i ukedagene og så har de barna fra fredag-søndag. Har forresten aldri skjønt hvorfor man på død og liv skal skysse ungene til den andre foreldren til sengetid på søndag kveld - er det ikke bedre for alle parter om barnet kan være der til mandag morgen da? Så slipper man å stresse hjem fra hytteturer enten man nå skal levere eller motta barn og ungene slipper det stresset like før leggetid? Før var det vel én dag i uka + helga (fredag ettermiddag/ kveld -søndag ettermiddag/ kveld) som var vanlig innenfor rammene av en 70/30- fordeling, men jeg kjenner flere med denne varianten som deler inn på andre måter – med to langhelger istedefor den éne ukedagen foreksempel. Uansett vil – om vi for enkelthets skyld regner en måned som 4 uker - en 30/70 være 10/18 dager, en 40/60 være 12/16 dager og en 50/50 være 14/14 dager, sant. Så finner vel hver og en fram til sin løsning mht hvilke dager og hvordan skifte innenfor rammene av dette. Hos oss er det også skifte på mandager, men det er mulig fordi vi bor så nærme at gutten kan gå til skolen fra den ene, og hjem til den andre etterpå. Imidlertid har vi voksne en slags byttedag på søndag. Da informerer vi om hvordan uka har vært, hvordan planene er for den kommende (for eksempel evt jobbreiser), samt overleverer treningsutstyr + evt favorittplagg som gutten trenger. Vi syns han skal slippe å drasse med noe på skolen. Dersom noen av oss har vært bortreist i helga, bringer vi på mandag. Og skal en av de voksne reise bort i "sin" uke, bytter vi. Dette fungerer fint for oss, men det er nok også fordi vi ikke er i konflikt med hverandre. Det er nok lettere å praktisere fleksibilitet da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2305827 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Før var det vel én dag i uka + helga (fredag ettermiddag/ kveld -søndag ettermiddag/ kveld) som var vanlig innenfor rammene av en 70/30- fordeling, men jeg kjenner flere med denne varianten som deler inn på andre måter – med to langhelger istedefor den éne ukedagen foreksempel. Uansett vil – om vi for enkelthets skyld regner en måned som 4 uker - en 30/70 være 10/18 dager, en 40/60 være 12/16 dager og en 50/50 være 14/14 dager, sant. Så finner vel hver og en fram til sin løsning mht hvilke dager og hvordan skifte innenfor rammene av dette. Hos oss er det også skifte på mandager, men det er mulig fordi vi bor så nærme at gutten kan gå til skolen fra den ene, og hjem til den andre etterpå. Imidlertid har vi voksne en slags byttedag på søndag. Da informerer vi om hvordan uka har vært, hvordan planene er for den kommende (for eksempel evt jobbreiser), samt overleverer treningsutstyr + evt favorittplagg som gutten trenger. Vi syns han skal slippe å drasse med noe på skolen. Dersom noen av oss har vært bortreist i helga, bringer vi på mandag. Og skal en av de voksne reise bort i "sin" uke, bytter vi. Dette fungerer fint for oss, men det er nok også fordi vi ikke er i konflikt med hverandre. Det er nok lettere å praktisere fleksibilitet da. Å nesten sidestille 50/50 med en ordning hvor man han ungen(e) en kveld i uka og annen hver helg er da virkelig merkelig. Dette handler da like mye om å ha mulighet til å ha barna mer kontunierlig, enn "en ettermiddag i uka" og annenhver helg. på to uker har man altså maksimum 5 dager, hvorav to bare er ettermiddager.. og fredagen og søndagen er rimelig avkortet. Jeg synes faktisk 50/5o bør være utgangspunkt i enhver barnefordelingssituasjon - det er enklere å forhandle seg bort fra det enn frem til det (slik det er i dag). For oss har det funket bra, men nå bor vi sammen igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2307289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Om du leser andre ting jeg har skrevet, ha jeg ikke avskrevet ordningen fullstendig. Akkurat i denne delen av tråden har jeg forklart at jeg ikke på noen som helst måte har ment eller sagt at barn bør være "gjester" i en av foreldrenes hjem, slik du av en eller annen grunn tilla meg. 50/50 løsninger har et utfortjent godt rykte. Og det er et tankekors at så mange oppegående voksne velger noe de ikke ville holdt ut med selv for sine barn. mvh mvh Jeg tror heller at 50/50 har et ufortjent DÅRLIG rykte, og at det finnes en del folk som ikke har grunnlag for å uttale seg som spekulerer i hvor grusomt dette må være for barna. Som AAA skriver: oppkonstruerte problemstillinger. Jeg er ganske sikker på at de aller aller fleste av de som har 50/50 synes dette er strålende og fungerer bra. Selvfølgelig er det en del forutsetninger som er tilstede, men så snart disse er til stede, er de fleste problemstillinger med å flytte imellom uvesentlige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2311082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coriolis Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Det ville vært fryktelig vondt. Men om det totalt sett var bedre for _barna_ var det en smerte jeg måtte bære. Barnefordeling og samværsordninger er for barna, ikke for foreldrene. Og det finnes mellomting mellom 50/50 og avspist med en helg i ny og ned. mvh Men er ikke et stabilt godt forhold til den far (mor) mer viktig enn et stabilt hjem? Føler egentlig (satt på spissen) at man her setter materielle ting og hensyn OVER menneskelige hensyn. Det er rett og slett ikke greit å si at edn ene forelderen må godta å se barna mindre - for barnas skyld. En 50/50-ordning er IKKE bare for de voksnes skyld, det er først og fremst for barnas skyld- de skal ha lik kontakt med begge foreldre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2311085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gomle Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Har mange rundt meg som er skilt, og alle har 50/50 fordeling av ungene. Dette går veldig bra, så sant dere bor nær hverandre og klarer å samarbeide fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287180-hva-synes-dere-om-5050-fordeling/page/3/#findComment-2311102 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.