Gå til innhold

Mitt ansvar som søster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lillebror på 18 år, som nå har tatt seg en tur til Danmark sammen med kamerater. Dette har han ikke fortalt min mor, fordi han tror at hun kommer til å bli sint og engstelig. Jeg syns ikke det er riktig at broren min skal lyve for mor, samtidig syns jeg det er urimelig av mor å ikke la han få lov til å dra til Danmark. Jeg er litt kritisk til mors ´strenghet´ siden jeg tror den bunner mer i hennes engstelse, enn hva som faktisk er best for min bror. Hva er mitt ansvar som søster opp i alt dette her?

Gjest netlusa
Skrevet

Ikke noe. Han er myndig. Hvis du ikke har grunn til å tro at han vil gjøre noe idiotisk, da.

Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke ansvar for å gjøre noe som helst. Din bror er myndig og din mor kan ikke nekte ham å dra til Danmark en tur. Hun må bare innse at det er på tide å slippe taket i lillegutten.

Skrevet

Han er myndig og bestemmer selv om han vil dra til Danmark.

Skrevet

Du skal passe dine egne saker.

Det virker som at du er på god vei til å bli like kontrollerende som din mor.

Lillebroren din er myndig, han kan gjøre som han vil. Det er naturlig at mødre er noe engstelige, men kun kan ikke nekte han å reise. Hun bør ikke prøve heller. Og du skal i alle fall verken prøve å nekte han dette direkte eller si fra til deres mor.

Skrevet

Hvis han fortsatt bor hjemme hos mor, er han selvsagt forpliktet til å SI fra at han reiser noe sted. Grusomt å bo sammen med noen som helt uten videre blir borte uten å gi beskjed.

Skrevet

Bor gutten fremdeles hjemme? Bor man hjemme så må man si ifra hva man gjør. Ikke be om lov men informere, slik jeg informerer min familiemedlemmer. Men som myndig så kan ikke din mor nekte han å dra til Danmark, Han tar ansvar for seg selv nå!!!

Skrevet

Jeg ville nok ikke sagt noe, men det er ingen tvil om at han har opplysningsplikt så lenge han bor hjemme, som andre her også påpeker. Moren deres må jo lure på hvor det har blitt av ham, og blir nok så naturlig nok svært bekymret. Så jeg tror kanskje jeg ville sagt det allikevel...

Skrevet

Min mor tror han er i Oslo, så det er ikke sånn at han har stukket av uten å gi lyd fra seg. Kanskje jeg er for kritisk i denne sammenhengen. Det er bare det at jeg liker ikke at det skal være nødvendig å lyve for mor, for unngå bråk.

Skrevet

Min mor tror han er i Oslo, så det er ikke sånn at han har stukket av uten å gi lyd fra seg. Kanskje jeg er for kritisk i denne sammenhengen. Det er bare det at jeg liker ikke at det skal være nødvendig å lyve for mor, for unngå bråk.

En ting at du unnlater å aktivt si noe til mor om at han ikke er i oslo, men i Danmark ("det store, stygge utland"! *S*), men broren din kan ikke kreve at du aktivt hjelper han i løgnen, da, med mindre du har lovt han noe.

Gjest voksen nå
Skrevet

Det er da virkelig bare noe med din mor og bror å gjøre, og som du ikke har noe med. Hvis mor din spør deg hvor han er, så svar at det får hun spørre ham om selv. Så trekker du bare på skuldrene.

Skrevet

Du har ikke noe ansvar for å fortelle moren deres hva hennes voksne sønn gjør. (Er han 18, så er han voksen. Uansett om han oppfører seg sånn eller ikke.)

Hvis din mor spør deg hvor han er har du heller ikke noe ansvar for å dekke over for løgnen broren din kom med.

Skrevet

Når han er 18 er han myndig. Da har ikke mor noe hun skulle sagt lenger, desverre. Hva du føler du bør gjøre er en annen sak. Bør man blande seg i noe som er mellom ham og henne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...