Gå til innhold

Omsorgsrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og far til mitt ufødte barn har alldrig bodd sammen, men nå er vi ikke sammen heller... Det jeg lurer på er om han har krav på hele omsorgen eller delt omsorg??? - Han mener at jeg skal skrive barnefar ukjennt på papirene, men hvilke konsekvenser vil dette få for meg, kan jeg bli straffet... om jeg skriver hvem barnefar er så skulle han kreve delt omsorg...!!!!

Gjest Maybebaby!
Skrevet

Det skal du ikke være redd for. Ingen rett vil dømme delt omsorg. Og en sånn løsning blir bare til når foreldrene er enige.

Så når du er ikke enig, ingen deling.

Vil annbefale deg å ta kontakt med familievernkontoret. Det får du masse info rundt disse sakene.

Lykke til med barnet :-)

Skrevet

Jeg synes du skal følge rådet hans om å skrive far ukjent.

Dette fordi han kan gi deg problemer i maaange år (husk at dere må samarbeide om ungen i 18 år, og det kan bli noen lange jævlige år hvis han er den sorten) hvis du krever han for bidrag og at han skal ha samvær. Derfor mener jeg det er best å gjøre det sånn. Du vil treffe en ny mann som blir pappa til ungen.

Han vil ikke få delt omsorg eller hovedomsorgen uten at du går med på det eller at du er uskikket til å ta deg av ungen. Det trenger du derfor ikke bekymre deg om.

Gjest Phenomena
Skrevet

Du kan oppgi ham som far, slik at du får dine økonomiske rettigheter. Jeg tror ikke du kan kreve bidragsforskudd og oppgi far som ukjent hvis far faktisk er kjent - dette blir jo egentlig trygdesvindel. Siden det offentlige da blir nødt til å dekke bidraget han egentlig skal betale.

Han får ikke automatisk foreldreansvar selvom han oppgis som far til barnet. Og delt omsorg kan han jo drømme om, men det vil han aldri i livet få i denne situasjonen. Det får han kun hvis du er enig.

Du bør lese om forskjellen på foreldreansvar og omsorg - det er stor forskjell. Og du kan godt ha både foreldreansvar og omsorgen alene, og likevel få bidrag fra ham. Lykke til videre :-)

Gjest Gurojenta
Skrevet

Det er ingenting som heter "omsorg" i dagens begrep. Så jeg er litt usikker på hva du mener. Er det foreldreansvaret du tenker på eller er det det faste bostedet for barnet? Jeg antar at det er foreldreansvaret? Det å ha felles foreldreansvar er veldig vanlig, og de aller fleste foreldre har det selv om de aldri har bodd sammen.

Ang fast bosted, er det vanlig at mor har det faste bostedet hos seg. Delt fast bosted kan det heller aldri dømmes til og det er noe foreldrene i så fall må avtale seg imellom.

Skrevet

Han vil at du skal skrive far ukjent, men du er bekymret for at han vil kreve samvær med barnet? Så lenge han ikke ønsker å ta ansvar, vil du helt sikkert få fullt foreldreansvar, og han vil da ikke ha noe å ha sagt. Men du kan ikke oppgi far som ukjent. Det er ulovlig. Barnebidraget vil han få vanskeligheter med å snike seg unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...