Gå til innhold

hybelboer og regler

Anbefalte innlegg

punky brewster
Skrevet

Leier ut hybel og har gitt beskjed om en fast vaskedag i uka for klær. Dette har hun ikke overholdt og ei stund gikk maskinen nesten daglig, sa i fra på nytt at hun har en vaskedag, dette var to dager før vaskedagen hennes. På vaskedagen så jeg hun kjørte flere maskiner med kun noen få plagg i og sa ifra at dette kunne hun ikke fortsette med, da ble hun fornærmet.

Ser nå i ettertid at når jeg neste gang leier ut må ha enda klarere grenser for bruk av vaskemaskin. Feks at husleia inkluderer to vask i uka og det utenom må betales ekstra for.

Hun som leier hos meg har bodd i kollektiv før og forventer tydeligvis at vi skal være likestilt, så skal ta en prat med henne om dette. Hun ble også fornærmet da jeg fortalte henne at jeg ville at hun skulle vaske av bestikket før hun satt det i oppvaskmaskinen. Er visst ikke så greit for henne dette. Noen som har erfaringer med å leie ut hybel hvor de deler kjøkken og bad med dere. Jeg synes at det fungerer fint for meg, men hun synes det er ubehagelig når jeg sier ifra om ting, merker at det går litt inn på meg. Tips mottas med takk

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• punky brewster

10

• Lillemus

5

• Sofline

4

• Excelsion 2

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Aldri hørt maken jeg.

Synes er DU som er problemet her!

Hva gjør det om leieboeren vasker klær når det passer de?

Hvis maskinen ikke er opptatt da.

Du har bedt henne vaske bestikket, hvorfor? Merker du om hun gjør det eller ikke?

En ting er om kloakken går tett, men da er det vel for pokker ikke fordi

leieboeren din ikke har skylla bestikket sitt!

Du høres ut som en utleier fra helvete!

Skrevet

Jeg er nå veldig lei meg for at jeg ikke har hybel hos deg. Du virker jo som det enkleste mennesket å dele bolig med.

Skrevet

Aldri hørt maken jeg.

Du har bedt henne vaske bestikket, hvorfor? Merker du om hun gjør det eller ikke?

Jeg leste ikke innlegget ditt nøye nok ser jeg.

Dere deler kjøkken o.l,

men jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vitkgig å skylle bestikket..

Oppvaskmaskinen har jo filter som fjerner matrestene..

punky brewster
Skrevet

Aldri hørt maken jeg.

Klærne skal også tørkes, derfor må vi ha et system på vaskedager. Klær ta gjerne et par dager å tørke, ikke alt man vil ha i trommelen. Forøvrig vil jeg ikke at hun skal vaske ubegrenset, dette pga strøm etc. Når det gjelder bestikket mitt, så begynte det å bli skjoldet etter at hun flyttet inn. Det er mitt bestikk og nå er det no engang slik at folk er forskjellig. Og når noen leier hybel så må man til en viss grad innrette seg etter huseieren

punky brewster
Skrevet

Jeg er nå veldig lei meg for at jeg ikke har hybel hos deg. Du virker jo som det enkleste mennesket å dele bolig med.

Takk det var godt å høre, forøvrig har en under her totalt forskjellig mening, jeg er visst verdens verste å dele bolig med, artig å se hvor forskjellig folk er:)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring som hybelutleier, men jeg har erfaring fra 'gamle dager' med en hybelvertinne med nokså spesielle regler for klesvask! ;-)

Jeg fikk bare lov å vaske sengetøy og håndklær i maskina, og da på kokevask (!) mens alt annet skulle bløtlegges i KALDT vann!! ;-)

Needless to say at jeg var hjemme fra studiet innimellom og vasket tøy på 'normal' måte mens dama var på jobb.

Når det er sagt skjønner jeg jo at det kan være litt spesielt å ha en hybelboer som ser på deg som en kollektivkamerat.

Skrevet

Takk det var godt å høre, forøvrig har en under her totalt forskjellig mening, jeg er visst verdens verste å dele bolig med, artig å se hvor forskjellig folk er:)

Jeg tror muligens illuminatum var en smule ironisk....

Hadde jeg leid hybel hos noen som overvåket klesvasken og oppvasken min så hadde jeg funnet meg en ny hybel umiddelbart.

Skrevet

Aldri hørt maken jeg.

''Hva gjør det om leieboeren vasker klær når det passer de? Hvis maskinen ikke er opptatt da.''

Hvis det er 'førstemann til mølla' bestandig, så kan jo det lett bety at huseieren selv ikke får vasket tøy når det passer/trengs. Dessuten kan det bråke, og det koster strøm og vann (særlig ille hvis man vasker med bare få plagg i).

I tillegg det som jo trådstarter selv nevnte med tørkestativene.

punky brewster
Skrevet

Jeg tror muligens illuminatum var en smule ironisk....

Hadde jeg leid hybel hos noen som overvåket klesvasken og oppvasken min så hadde jeg funnet meg en ny hybel umiddelbart.

Overvåker henne gjør jeg ikke. Men hadde gitt beskjed om at reglene var vask en dag i uka, dette fordi som jeg skriver et annet sted at vi må ha et system på å tørke klærne og at jeg ikke vil at hun bruker ubegrenset med maskiner. Når det gjelder bestikket, så begynte det å bli skjolder på bewtikket mitt og det kom av at det ikke ble vasket av før det ble satt i maskinen. Nå er det no engang sånn at vi alle er forskjellig og det må jo være lov å gi beskjed. Synes du virkelig at reglene mine er så urimelig?

Skrevet

Overvåker henne gjør jeg ikke. Men hadde gitt beskjed om at reglene var vask en dag i uka, dette fordi som jeg skriver et annet sted at vi må ha et system på å tørke klærne og at jeg ikke vil at hun bruker ubegrenset med maskiner. Når det gjelder bestikket, så begynte det å bli skjolder på bewtikket mitt og det kom av at det ikke ble vasket av før det ble satt i maskinen. Nå er det no engang sånn at vi alle er forskjellig og det må jo være lov å gi beskjed. Synes du virkelig at reglene mine er så urimelig?

Ja, hadde jeg kunnet vaske klær kun en dag i uka hadde jeg sett på det som svært urimelig ja. Kan hun ikke tørket tøyet inne på hybelen sin da?

punky brewster
Skrevet

Ja, hadde jeg kunnet vaske klær kun en dag i uka hadde jeg sett på det som svært urimelig ja. Kan hun ikke tørket tøyet inne på hybelen sin da?

Ok, ville du også sett på det som urimelig om du fikk beskjed om å ikke vaske ubegrenset med maskiner. Eller var det greit om du måtte betale for alt over to maskiner? Jeg leier jo ut for å tjene på det ikke for at vininga går opp i spinnibnga, sist uke gikk som sagt maskinen stort sett hver dag og jeg får forøvrig kun med meg at maskinen går når jeg er innom vaskerommet med skittentøy eller selv å sette på maskin, så for alt jeg vet vasker hun flere om dagen:)

Skrevet

At bestikket ditt blir skjoldete kan umulig ha noe med at leietakeren ikke vasker bestikket sitt..

Du er veldig urimelig.

Men til klærne igjen, vi har hus, men hvis tørkestativet er fullt, henger jeg da vitterlig klærne på på stoler eller.no.

Skrevet

Ok, ville du også sett på det som urimelig om du fikk beskjed om å ikke vaske ubegrenset med maskiner. Eller var det greit om du måtte betale for alt over to maskiner? Jeg leier jo ut for å tjene på det ikke for at vininga går opp i spinnibnga, sist uke gikk som sagt maskinen stort sett hver dag og jeg får forøvrig kun med meg at maskinen går når jeg er innom vaskerommet med skittentøy eller selv å sette på maskin, så for alt jeg vet vasker hun flere om dagen:)

Du får sette husleia såpass høyt at du tar høyde for leieboers strømforbruk når husleia inkluderer strøm.

Skrevet

Er det så farlig med noen skjolder på vanlig hverdagsbestikk da? Jeg skyller som oftest av det om det er veldig sølete, men litt skjoldete blir det nå uansett av og til. Har aldri tenkt over at det er noe å hisse seg opp over.

Skrevet

Taper du penger hver gang hun vasker?

Veldig gammel vaskemaskin du har?

Du vet, de "nye" de regulerer vann/strøm etter tøymengde i maskinen.

Ikke bruker de så mye strøm heller...

Skjønner ikke at du ikke vil ha ett godt forhold til leieboeren.

Du er vanskelig! Hvem har lært deg opp?

Skrevet

Hvis du har forholdsvis ny vaskemaskin koster det ikke mer enn noen kroner for en vask. Har du en maskin fra rundt 1990-1993 vil den bruke ca. 150 liter vann på en vanlig vask, en ny maskin bruker rundt 40 liter...

punky brewster
Skrevet

Er det så farlig med noen skjolder på vanlig hverdagsbestikk da? Jeg skyller som oftest av det om det er veldig sølete, men litt skjoldete blir det nå uansett av og til. Har aldri tenkt over at det er noe å hisse seg opp over.

Hisser meg ikke opp, ga bare beskjed:) dessuten har jeg hardangerbestikk som er et pent bestikk. Du vet noen liker å ha mer orden og pent enn deg;) Skjønner at det ikke er så greit for alle å innrette seg litt:)

punky brewster
Skrevet

At bestikket ditt blir skjoldete kan umulig ha noe med at leietakeren ikke vasker bestikket sitt..

Du er veldig urimelig.

Men til klærne igjen, vi har hus, men hvis tørkestativet er fullt, henger jeg da vitterlig klærne på på stoler eller.no.

Vi har ferlles bestilkk hun låner mitt bestikk og ellers alt av kjøkkenutstyr

punky brewster
Skrevet

Taper du penger hver gang hun vasker?

Veldig gammel vaskemaskin du har?

Du vet, de "nye" de regulerer vann/strøm etter tøymengde i maskinen.

Ikke bruker de så mye strøm heller...

Skjønner ikke at du ikke vil ha ett godt forhold til leieboeren.

Du er vanskelig! Hvem har lært deg opp?

Nei, ser jo at jeg kanskje må fire litt på krava:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...