Gå til innhold

hybelboer og regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier ut hybler og har erfaring med det.

Jeg synes du heller skal la henne vaske når det passer henner, bortsett fra at du kan si at hun bør ha fulle maskiner og helst ikke vaske unødvendig mye, uten å spesifisere det noe nærmere.

En vask koster ikke stort mer enn et par kroner i strøm, pluss vannforbruket.

Skylling av bestikket må du i tilfelle forklare hvorfor hun skal gjør det og ikke bare forlange det. Kanskje hun da forstår hvorfor og gjør det.

Men generelt, når du leier ut, så må du være klar over hva du begir deg ut på. Det er mange, uten at jeg sier du er slik, som leier ut og mener at de kan bo og leve som før, da det ikke var noen der. Det må gis mye når du leier ut og være klar over det. Det er mange huseiere som ikke forstår at de skal ha andre i huset sitt og ikke skjønner hva det innebærer. Det innebærer mer bråk og andre rutiner. Det eneste de er opptatt av er å få inn noen ekstra kroner, uten å tenke på konsekvensene.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• punky brewster

10

• Lillemus

5

• Sofline

4

• Excelsion 2

4

Mest aktive i denne tråden

punky brewster
Skrevet

Jeg synes du heller skal la henne vaske når det passer henner, bortsett fra at du kan si at hun bør ha fulle maskiner og helst ikke vaske unødvendig mye, uten å spesifisere det noe nærmere.

Skylling av bestikket må du i tilfelle forklare hvorfor hun skal gjør det og ikke bare forlange det. Kanskje hun da forstår hvorfor og gjør det.

Men generelt, når du leier ut, så må du være klar over hva du begir deg ut på. Det er mange, uten at jeg sier du er slik, som leier ut og mener at de kan bo og leve som før, da det ikke var noen der. Det må gis mye når du leier ut og være klar over det. Det er mange huseiere som ikke forstår at de skal ha andre i huset sitt og ikke skjønner hva det innebærer. Det innebærer mer bråk og andre rutiner. Det eneste de er opptatt av er å få inn noen ekstra kroner, uten å tenke på konsekvensene.

Takk for fint og seriøst innlegg. Du har mye rett i det du skriver. Etter å ha lest igjennom flere av svarene her skjønner jeg at jeg må fire litt på kravene. Men ditt svar var anderledes, du var ikke bare ute etter å rakke ned, men forklare samtidig:)

Skrevet

Jeg har vært borti verre egentlig, da jeg leide hybel fikk vi ikke bruke kjøkkenet etter klokken 20, og ingen vaskemaskinbruk overhodet. Ganske komplisert, ble det.

Når det gjelder bestikk ville jeg kanskje dratt inn et par pakker nille-bestikk til hybelboeren for å unngå skjoler på ditt eget dersom dette plager deg. De kan antakeligvis pusses bort med POL eller lignende.

Gjest Persille
Skrevet

Overvåker henne gjør jeg ikke. Men hadde gitt beskjed om at reglene var vask en dag i uka, dette fordi som jeg skriver et annet sted at vi må ha et system på å tørke klærne og at jeg ikke vil at hun bruker ubegrenset med maskiner. Når det gjelder bestikket, så begynte det å bli skjolder på bewtikket mitt og det kom av at det ikke ble vasket av før det ble satt i maskinen. Nå er det no engang sånn at vi alle er forskjellig og det må jo være lov å gi beskjed. Synes du virkelig at reglene mine er så urimelig?

Skjoldene kommer ikke av at du ikke skyller av først, de kommer av at tørkingen og slitasjen er ujevn.

I bruksanvisningen på den nye maskinen min står det faktisk at man IKKE skal skylde først - fordi maskinen da vasker bedre.

Gjest Persille
Skrevet

Fast vaskedag er urimelig. Men; det er ikke urimelig å si at du setter pris på om hun tar hensyn til utgiftene - og ikke vasker halve maskiner f.eks. Da kan hun jo spørre om det er noe du skal ha vasket eller noe.

Tørking bør ikke være noe problem - dere får tørke på respektive rom begge to.

De helgene jeg ikke har barn må jeg skylle alt jeg setter i maskinen, hvis ikke stinker det død og fordervelse fordi jeg vasker så lite. De andre dagene gjør jeg det ikke, for da går den regelmessig. Om dere vasker sjelden kan du si det samme til henne, at det er fint om hun skyller fordi det blir stank om dere ikke gjør det - om det bare er pga flekker, så synes jeg du er for kravstor.

Når du leier ut til noen og låner ut private ting, så må du ta høyde for at de tingene kan gå i stykker. Du må akseptere at glass kan knuses, at det blir riper i benken, at bestikk blir skjoldete og at ting generelt blir brukt på en annen måte. For det første er ikke alle som deg (og det er ikke negativt ment, men vi behandler ting forskjellig), for det andre behandler man gjerne egne ting bedre enn andres.

Ja, du leier ut fot å tjene penger - og i så fall kan du tenke litt på at leieboeren er kunden din. Er du urimelig vil de ikke kjøpe varen, sånn er det. Du må fire litt på dine krav, men du kan godt stille krav som er rimelige og handler om common sense.

Det er naturlig å kreve at man vasker fulle maskiner, at man rydder etter seg, at man vasker når det er sin tur, at man ikke dusjer opp alt varmtvannet, at man ikke har nachspiel uten å si fra osv - men forsøk å sette noen regler som er litt store, og overse de små tingene.

Skylle av bestikket og skoene på høyre eller venstre siden av gangen er ikke så relevante i det store bildet - du kunne fått langt verre ting enn det. (Det med skoene var bare et eksempel).

Skrevet

Der vi leide før vi kjøpte eget, var det to vaskedager i uka, det var tre leiligheter i huset, en av de disponerte huseier. Huseier hadde tre dager, de andre leilighetene hadde to dager hver. Vi hadde søndag og mandag, noe som var helt bort i hampen! Siden vi vasket på søndag, så hadde vi ikke mer å vaske på mandag. Vi vasket på søndag fordi da kunne vi gå i skytteltrafikk ned i kjelleren for å sette på nye maskiner med klær, mandag var vi jo ikke hjemme før på kvelden. Dette førte jo til at vi måtte bruke tørketrommelen for hver maskinvask (4 stk: lyst og mørkt 40/60 grader) siden vi ikke kunne tørke alt i leiligheten...

Hadde vi kunnet vaske påsøndag og onsdag for eksempel, så kunne vi jo ha tørket klær i leiligheten og ikke samlet opp så masse tøy om gangen. Det var MYE tøy! Min samboer hadde et yrke med mye fysisk arbeid, så selv om han brukte opp igjen håndklær over flere dager etter dusjen, så var det masse t-skjorter og undertøy! Og siden alt ble vasket på en dag, så rakk vi ikke over å brette sammen alt med en gang heller, så hele leiligheten fløt over av tøy! :-(

Det kan fungere å ha vaskedager, og jeg vil heller anbefale det enn å innskrenke retten hennes til å vaske bare to maskiner i uka... Men det bør være minst to vaskedager, med noen dagers mellomrom. Og så bør det være såpass at dersom hun virkelig trenger å få noe vasket, så er det mulig å la seg ordne. (f.eks. vaske for hånd den ene buksa en trenger, og så slenge den i tørketrommelen) Dette burde da gjelde begge veier! :-)

Og når det gjelder bestikket, så burde hun da forstå at du vil at tingene skal skylles av før de settes inn i maskinen. MEN det er ikke dette som gjør at du får skjolder på bestikket.

Jeg tror det må være vanskelig å ha hybelboer slik som du har. Skal en bo sammen, så må en jo komme overens, og da er det jo ikke så kjekt dersom en lager grenser som gjør at den ene føler seg "mindre" enn den andre. Hun må føle seg velkommen, ikke som om hun bor på herberge... Håper du finner en smidig ordning!

Skrevet

Jeg tror muligens illuminatum var en smule ironisk....

Hadde jeg leid hybel hos noen som overvåket klesvasken og oppvasken min så hadde jeg funnet meg en ny hybel umiddelbart.

Var nok det ja :-)

Gjest hos oss
Skrevet

Det er en grunn til at kollektiv / bofelleskap er den vanlige boformen for de som deler kjøkken / bad og evt andre fellesområder. Og jeg tror at de fleste som bor sammen med andre på denne måten, vil føle at de har et bofellesskap og ikke at den ene bor på hybel hos den andre.

Det du beskriver kunne fungert for en generasjon eller to siden.

Reglene du innfører som huseier bør begrunnes, og i utgangspunktet bør de samme reglene gjelde for alle som bor der, uavhengig om noen eier og noen leier.

Sett opp en pen lapp med at vaskerommet brukes av deg mandag, onsdag, fredag og søndag, og av henne de tre andre dagene. Klær fjernes når de er tørre, og de som ikke er tørre morgenen etter, tas med til eget rom for å tørke ferdig der. I "krisetilfeller" bør dere begge være fleksible. Og så oppfordrer du, av økonomi og ikke minst miljøhensyn, at det ikke vaskes unødig mange eller halvfulle maskiner.

Bestikket får skjolder av at maskinen tørker dårlig. Bruk glansemiddel, og / eller kjøp inn et Ikeabestikk som leietaker kan bruke hvis hun ikke behandler dine ting på den måten du ønsker.

Man kan være heldig eller uheldig med leietaker og utleier, her høres sdet ut som dere begge har noen utfordringer, uten at det er uoverkommelige motsetninger.

Skrevet

Det er en grunn til at kollektiv / bofelleskap er den vanlige boformen for de som deler kjøkken / bad og evt andre fellesområder. Og jeg tror at de fleste som bor sammen med andre på denne måten, vil føle at de har et bofellesskap og ikke at den ene bor på hybel hos den andre.

Reglene du innfører som huseier bør begrunnes, og i utgangspunktet bør de samme reglene gjelde for alle som bor der, uavhengig om noen eier og noen leier.

Sett opp en pen lapp med at vaskerommet brukes av deg mandag, onsdag, fredag og søndag, og av henne de tre andre dagene. Klær fjernes når de er tørre, og de som ikke er tørre morgenen etter, tas med til eget rom for å tørke ferdig der. I "krisetilfeller" bør dere begge være fleksible. Og så oppfordrer du, av økonomi og ikke minst miljøhensyn, at det ikke vaskes unødig mange eller halvfulle maskiner.

Bestikket får skjolder av at maskinen tørker dårlig. Bruk glansemiddel, og / eller kjøp inn et Ikeabestikk som leietaker kan bruke hvis hun ikke behandler dine ting på den måten du ønsker.

Man kan være heldig eller uheldig med leietaker og utleier, her høres sdet ut som dere begge har noen utfordringer, uten at det er uoverkommelige motsetninger.

Klokt innlegg!!!!

Gjest kontrollør
Skrevet

Du virker da veldig kontrollerende spør du meg!

Skrevet

Siden det koster endel i strøm å bruke vaskemaskin (avh av alder på maskinen) så syns jeg det er greit å begrense dette, ja. Men 2 dager i uken bør hun ha. Når det gjelder å vaske lite klær i maskin, så må du huske på at man kan ikke blande all slags tøy sammen, det skal skilles på farger og dessuten ha ulik temperatur (selv har jeg 4 ulike vaske-typer, i tillegg til ull).

En ung enslig kvinne har vanligvis ikke like mye klær som hvis hun hadde barn/familie, så hun må nødvendigvis vaske uten full maskin. Hvor mye hun putter i maskinen, syns jeg ikke du bør legge deg oppi. Det er veldig kontrollerende.

Gi henne to vaskedager i uken, samt kjøp et tørkestativ som hun må ha på rommet sitt.

Kjøpe et billigere bestikk til henne, og hold gjenstander unna fellesområdet dersom du ikke vil dele på dem.

Skrevet

Gode forslag, synes jeg. Bortsett fra at jeg synes trådstarter bør snakke med leietaker selv, ikke bare henge opp en lapp som beskjed.

Skrevet

Siden det koster endel i strøm å bruke vaskemaskin (avh av alder på maskinen) så syns jeg det er greit å begrense dette, ja. Men 2 dager i uken bør hun ha. Når det gjelder å vaske lite klær i maskin, så må du huske på at man kan ikke blande all slags tøy sammen, det skal skilles på farger og dessuten ha ulik temperatur (selv har jeg 4 ulike vaske-typer, i tillegg til ull).

En ung enslig kvinne har vanligvis ikke like mye klær som hvis hun hadde barn/familie, så hun må nødvendigvis vaske uten full maskin. Hvor mye hun putter i maskinen, syns jeg ikke du bør legge deg oppi. Det er veldig kontrollerende.

Gi henne to vaskedager i uken, samt kjøp et tørkestativ som hun må ha på rommet sitt.

Kjøpe et billigere bestikk til henne, og hold gjenstander unna fellesområdet dersom du ikke vil dele på dem.

''Gi henne to vaskedager i uken, samt kjøp et tørkestativ som hun må ha på rommet sitt.

Kjøpe et billigere bestikk til henne, og hold gjenstander unna fellesområdet dersom du ikke vil dele på dem.''

Det er da ikke utleieres oppgave å sørge for at leier har et tørkestativ. Og mener du hun skal kjøpe inn så de har hvert sitt bestikk? Jeg antar punky brewster vil at bestikket skal vaskes av før det settes i oppvaskmaskinen fordi den risikerer å stå så lenge at skitten setter seg fast.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring som hybelutleier, men jeg har erfaring fra 'gamle dager' med en hybelvertinne med nokså spesielle regler for klesvask! ;-)

Jeg fikk bare lov å vaske sengetøy og håndklær i maskina, og da på kokevask (!) mens alt annet skulle bløtlegges i KALDT vann!! ;-)

Needless to say at jeg var hjemme fra studiet innimellom og vasket tøy på 'normal' måte mens dama var på jobb.

Når det er sagt skjønner jeg jo at det kan være litt spesielt å ha en hybelboer som ser på deg som en kollektivkamerat.

Oi! Hun mente sikkert at hennes måte å vaske på var den beste og eneste riktige. :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at det kraftig antydes nedover i tråden at du er svært så vanskelig og så videre. Da jeg bodde på hybel (jeg hadde eget kjøkken og bad riktignok) hadde jeg en vaskedag i uka. Det var ikke noe problem i det hele tatt, og jeg har inndelt tøyet mitt i mange forskjellige vasker. Sengetøy og håndklær fikk jeg vasket når utleier vasket det samme så vidt jeg husker. Jeg forstod utmerket at utleier ikke gadd å høre på bråket fra vaskemaskinen dag ut og dag inn. Jeg forstår også godt hvorfor du ikke vil at det skal kjøres mange knapt halvfulle maskiner. Nei, det koster ikke så mye per vask, men det koster en del. Vi ser det helt klart på vannregningen at vi har vaskemaskin nå og ikke hadde det før.

Flytter man inn hos en annen person må man innrette seg etter det, og å skulle skylle bestikket kan jeg ikke skjønne kan være et problem.

Skrevet

Enig :-)

I tillegg tror jeg mye handler om å klare å si fra om ting på en måte som ikke oppleves som "diktat fra oven" for den som leier. De færreste av oss liker "irettesettelser", mens det derimot hender at vi fikser konstruktive tilbakemeldinger :-)

Skrevet

Enig :-)

I tillegg tror jeg mye handler om å klare å si fra om ting på en måte som ikke oppleves som "diktat fra oven" for den som leier. De færreste av oss liker "irettesettelser", mens det derimot hender at vi fikser konstruktive tilbakemeldinger :-)

Ja, sant det, litt list og lempe må man bruke, i alle fall i starten. Men noen er håpløse også da, så det trengs sterkere lut til, men jeg har hatt lite problemer med mine hybelboere, hvis jeg i det hele tatt har hatt det som kan kalles problemer.

Men man må finne seg i litt også hvis man leier ut. Man må tåle å høre dem, høre musikk og at de ikke er like stille som om du var der alene, osv. Har man ikke tenkt over dette så bør man ikke leie ut.

punky brewster
Skrevet

Takk for svar, det har vært veldig interessant å lese svarene deres. Noen av dere skriver veldig seriøst og forklarer, mens andre er sarkastisk og spydig, men sånn er det, vi er alle forskjellig.

Jeg har skjønt at jeg har vært urimelig og har nå snakket med leieboeren min og kjøpt eget tørkestativ(dette før jeg leste nettopp samme forslag her i dag:) Hun får no vaske når hun vil. Og ellers så skal jeg også være enda mer smidig. Hun synes iallefall det var fint med eget tørkestativ:)

Skrevet

Oi! Hun mente sikkert at hennes måte å vaske på var den beste og eneste riktige. :-)

Ja, opplagt! Men jeg håndvasker ikke olabuksene, altså! ;-) Det får være grenser!! :-)

Skrevet

Takk for svar, det har vært veldig interessant å lese svarene deres. Noen av dere skriver veldig seriøst og forklarer, mens andre er sarkastisk og spydig, men sånn er det, vi er alle forskjellig.

Jeg har skjønt at jeg har vært urimelig og har nå snakket med leieboeren min og kjøpt eget tørkestativ(dette før jeg leste nettopp samme forslag her i dag:) Hun får no vaske når hun vil. Og ellers så skal jeg også være enda mer smidig. Hun synes iallefall det var fint med eget tørkestativ:)

Så flott at du tok til deg meningene til folk her i tråden! :)

Det kan noen ganger gå en uke mellom hver gang jeg setter på en maskin, men om jeg bare hadde hatt tilgang til vaskemaskin på en bestemt ukedag, så ville jeg blitt veldig bundet. Ved å være mer imøtegående overfor leietakeren så kanskje h*n også vil prøve å tilpasse seg deg bedre?

Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...