Gå til innhold

Leddgikt og graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Lyst å bli mor

Jeg fikk diagnosen barneleddgikt da jeg var ca. 10 år, og fikk beskjed om att jeg mest sannsynlig ville vokse det av meg. Jeg er i dag 24 år og merker att det fortsatt sitter i kroppen, er stiv i nakke og har smerter i ryggen og generelt i kroppen, spesielt da etter trening(aerobic) og om morgenene. Hoftene mine er også litt skjeve,. Vi ønsker oss barn ganske snart, har ikke begynt å prøve ennå. Er det "bra" for kroppen min å gå gjennom ett svangerskap og spesielt da en fødsel? Kan det være mulighet for keisersnitt siden jeg ikke vet om jeg orker alle disse smertene i tillegg til de plagene jeg lever med til vanlig? Er mest bekymret for om ryggen min takler en slik påkjenning som svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287264-leddgikt-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mange kvinner med ulike former for gikt gjennomgår i dag svangerskap, og det finnes revmatologer som har spesiell erfaring med gravide. Det kan være lurt å få en samtale før du starter graviditeten for å få råd om medikamenter og spesielle forhold undre svangerskapet. Jeg vet ikke hvor du bor, men få en henvisning til nærmeste regionsykehus eller annet større sykehus med revmatologisk avd. Du skal være forsiktig med medikamenter av typen NSAID (Ibux, Napren osv) som kan hemme eggløsning. Indikasjon for keisersnitt vil bli vurdert individuelt, men det skal i dag ikke så sterk grunn til keisersnitt og man hører mye på den gravide og hennes ønske. Vennlig hilsen Mette H Moen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...