Gjest usikker Skrevet 2. juni 2001 Del Skrevet 2. juni 2001 Hei! Håper du kan hjelpe meg med å finne egnet prevensjon. Jeg er 32 år, og har fått to barn ved keisersnitt. Er ikke helt sikker på om jeg skal ha et barn til eller ikke. Ønsker i hvert fall ikke å bli gravid før om et års tid. Jeg har prøvd flere forskjellige typer p-piller, men alle har gitt bivirkninger i form av humørsvingninger, nedsatt sexlyst, soppinfeksjoner, tørre slimhinner, uren hud, fett hår m.m. Hadde derfor lyst til å prøve hormonspiral, men legen min frarådet meg dette. Han mente at jeg ville få store blødninger p.g.a. en stor muskelknute i livmoren. Har prøvd kobberspiral for mange år siden, og da blødde jeg konstant. Fjernet den derfor etter 3 måneder. Legen sa at spiral heller ikke var tilrådelig p.g.a. mine 2 keisersnitt. Fikk ikke helt med meg hvorfor. Vet du årsaken/er du enig i denne vurderingen? Jeg har ganske langvarige menstruasjoner, og har derfor lite lyst til å prøve minipillen. Har hørt at den ofte gir småblødninger. Har tenkt litt på p-sprøyte, men er redd for bivirkninger og for at det kan gå lang tid å bli gravid etter endt bruk. For tiden bruker vi kondom som prevensjon, men både mannen min og jeg synes det er litt tungvint (og dyrt). Pessar høres enda mer tungvint ut, og er helt utelukket. Har lyst til å droppe kondom på såkalte sikre dager. Har hørt om et slags apparat som viser grønne og røde dager. Vet du hva det heter og hva det koster? På forhånd takk for svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28727-ingen-prevensjon-som-passer-for-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persona Skrevet 3. juni 2001 Del Skrevet 3. juni 2001 Ang. maskin som gir beskjed om sikre perioder; en heter Persona, og passer perfekt når man ellers bruker kondom fast, men ønsker en metode som gjør at man slipper å bruke kondom så ofte. Den passer ikke for de som ikke liker å bruke kondomer i det hele tatt, for det blir endel kondom-dager, i hvertfall i begynnelsen! Så mye rimeligere enn bare kondom blir det ikke; maskinen koster ca 800 og testpinnene 120 pr måned. Den er ikke 100% sikker, men den høres sikker ut nok for dere, som ikke har slått fra dere tanken på et barn til. De jeg har hørt om (her på DoktorOnline)som har blitt gravide med den, har mange sagt de hadde ubeskyttet sex på en rød dag eller glemte å bruke testpinnene. Jeg og flere venninner har brukt den et par år, og er fornøyd! Her kan du lese om og bestille den; www.unipath.dk (trykk på det norske flagget, og "prevensjonsmetode") 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28727-ingen-prevensjon-som-passer-for-meg/#findComment-116013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juni 2001 Del Skrevet 3. juni 2001 Hvis du bare trenger prevensjon for et år, synes jeg du burde velge p-pille (prøv f.eks. den nye Yasmin) eller minipille. P-sprøyte og hormonspiral egner seg ikke for korttids bruk, da det er en del blødningsproblemer i starten (måneder til år). Det er ikke noe i veien for å bruke spiral selv om man har hatt to keisersnitt. Man kan bruke hormonspiral selv om man har muskelknute. Hvis du har en stor muskelknute bør du ikke vente for lenge med å få barn, de har tendens til å vokse. Du har fått informasjon om Persona som nok blir ganske mye dyrere enn kondom rutinemessig.. Mit råd er altså: p-pille eller minipille til neste graviditet. Det vil vel bli 3.gangs keisersnitt og da bør du overveie å bli sterilisert samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/28727-ingen-prevensjon-som-passer-for-meg/#findComment-116043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.