Gå til innhold

Infertilitet

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrerte optimister

Hei. Vi er et par på 33 år som har forsøkt å bli gravide i halvannet år. Vi ble gravide etter ett år, det endte i spontanabort etter to måneder. Vi har sjekket sædkvalitet, eggløsningsverdier og gjennomført lapraskopi. Resultatet er noe nedsatt sædkvalitet, men innenfor normalen. Og noe trange eggledere, de er nå blokket ut. Vi står i kø for IVF-behandling. Det jeg lurer på er om det er noe mer vi kan gjøre/sjekke i påvente av IVF. Jeg tar innemellom eggløsningstester og de viser at tiden mellom eggløsning og mens skjelden er så lenge som 14 dager. Det er som regel et sted mellom 9 og 13 dager. Dette er vel for kort tid for at egget skal kunne feste seg? Er dette noe jeg bør sjekke nærmere og er det noe man foreta seg for å behjelpe dette? Bør jeg ta det opp med min gynekolog? Jeg harnevnt det for henne men hun nevnte at dette ikke kan påvirkes. Dette i motsetning til annen informasjon som jeg hat lest på nettet. Ut fra vår alder og medisinske tilstand, hva er sannsynligheten for at vi vil kunne få barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287287-infertilitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var leit at det ble abort, men da har dere i all fall fått en test på at forhold som dine eggledere er åpne og din manns sæd er befruktningsdyktig. Man har diskutert om man i tilfeller med ’uforklaring barnløshet’ skal tilby behandling med pergotime for eggløsning. Jeg synes du skal snakke med gynekologen om et par slike forsøk i påvente av IVF. Tilskudd av progesteron fra eggløsning er omdiskutert og brukes -det jeg vet- bare i forb. med prøverørsbehandling. Etter tre forsøk vil ca halvparten lykkes med IVF-behandling. Du bør spise folat 400 mikrogram daglig, unngå røyk og alkohol i større mengder. Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger per uke er optimalt. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287287-infertilitet/#findComment-2305684
Del på andre sider

Tidspunktet for eggløsning sier ikke noe om hvor lang tid egget har på å feste seg. Du kan bli gravid frem til eggløsningsdagen, så det er bare å "stå på" fra mensen er ferdig til og med eggløsningsdagen. Og du har jo vært gravid en gang, så du har ganske gode sjanser!

Det finnes også mange kjerringråd for å bli gravid, f.eks. tilskudd av E- og C-vitamin til kvinnen (i tillegg til folat) og sink-tilskudd for mannen (hjelper på sædproduksjonen). Bli liggende minst 45 min etter samleie. Samleie bare annenhver eller tredjehver dag hvis sædkvaliteten er litt nedsatt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287287-infertilitet/#findComment-2306193
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...