Gå til innhold

Kan jeg ta barna med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Kamamiju

Jeg er skilt men samboer. Jeg har 2 jenter (19, 15) fra første ekteskap og 2 gutter (3, 8) fra ekteskap nr. 2. Dette gjelder guttene. Vår 2007 spurte min eksmann om vi kunne vurdere å flytte til sør-vest landet, vi bor helt ytterst i Nordland, da det var lettere å få jobb der. Han mistrivdes på hans daværende arbeidsplass. Han fikk seg da en offshore jobb som varer ut året og pendler nu. Nå har det seg slik at både jeg og min samboer har fått oss veldig bra stillinger på vest-landet. Jeg informerte min eks hele tiden, fra søknadsprosessen til ansettelsesprosessen og han synes det var bra. Det var ingen protester fra hans side da. Vi har fått oss bolig, skal begynne å jobbe om ca 14 dgr på den nye arbeidsplassen. Min eldste datter bor i samme byen som vi har fått jobb og min 15 åring skal begynne på videregående skole der. Jentenes far bor også der. Nu har det seg slik at min eks har ombestemt seg. Han truer meg med rettsak og å ta guttene fra meg. Plutselig mener han at guttene har det best der dem bor, selv om dem var innstilt og gledet seg til å flytte. Jeg er veldig fortvilet. Jeg orker ikke tanken på en rettsak. Er redd for å miste guttene mine og hva det gjør med dem. Jentene er også fortvilet. Jeg mener at guttene trenger både en far og mor. Vi har ingen andre familiemedlemmer her, ikke i nærheten engang. Guttenes pappa kan bo hvor som helst i landet, han får reisekostnadene dekket av arbeidsgiver. Det må også sies at vi har bodd i 11 år i byen som vi skal flytte til. Kan jeg ta guttene med meg og håpe at faren ombestemmer seg? Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287291-kan-jeg-ta-barna-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble litt forvirret jeg. Hvem er far til hvem og hvem vil ikke at dere skal flytte?

Slik har jeg forstått det:

Ektemann 1 er far til de to (store) jentene, ektemann 2 til de to (små) guttene. Hun er skilt fra begge barnefedrene, og har nå en samboer (fremgår ikke at hun har noen barn med han).

Hun vil flytte, men det er da barnefar nr 2 (faren til guttene) som sier at hun ikke kan flytte.

- - -

Til trådstarter: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med svar på det du spør om.

Slik har jeg forstått det:

Ektemann 1 er far til de to (store) jentene, ektemann 2 til de to (små) guttene. Hun er skilt fra begge barnefedrene, og har nå en samboer (fremgår ikke at hun har noen barn med han).

Hun vil flytte, men det er da barnefar nr 2 (faren til guttene) som sier at hun ikke kan flytte.

- - -

Til trådstarter: Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med svar på det du spør om.

OK slik er det nok ja:-)

Gjest Også mange år erfaring som alenmor

Hvis du har foreldreretten alene på barna så kan du flyttte hvor du vil i verden uten fars samtykke.

Har dere delt foreldrerett så kan du ikke flytte ut av landet men innenfor Norge kan du flytte hvor du vil.

Du må beregne å dele utgiftene på reise på barna dine under samvær.

Samvær pleier å reguleres etter hvor lang reiseveg en har. Får en lengre reise så pleier det å være greit å ha sjeldnere samvær men lengre pr. samværsgang.

Du kan altså flytte dit du har bestemt. Selvsakt er det synd at du får problemer du må handskes med slik i siste liten, men du gjør ingen ting galt ved å flytte.

Det at han truer med rettsak skal du ta med ro. Det er ingen grunn til å omplassere noen barn så lenge de har det bra hos deg. Det skal nok mer graverende saker til før de dømmer barn flyttet.

Forhåpentligvis roer ting seg etterhvert når alle ser at ting fungerer også slik dere nå får det.

Behold roen og fortsett med planene dine.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...