Gå til innhold

Operasjon av skjoldbruskkjertel

Anbefalte innlegg

Jeg skal om ikke lenge operere bort skjoldbruskkjertelen (grunnet TPO-antistoffer som forårsaker en del revmatiske plager). Jeg har forstått at jeg da vil få hypothyreose (lavt stoffskifte) og at jeg må gå på tyroxin resten av livet. Det er greit, men jeg lurer på en ting: Hvordan vil vekten utvikle seg? Jeg spurte legen om dette, og hun sa at det bare var å få riktig tyroksindose, jeg kunne også få en dose som gjorde at jeg lå i øvre normalområde. Er det noen som har erfaring her, er det virkelig så lett? Man hører jo stadig om at overvektige personer har nettopp stoffskifteproblemer/lavt stoffskift og at dette er forklaringen på overvekten. Hvis det "bare er å få riktig dose" med tyroksin så hadde vel ikke dette vært tilfelle? Vil det være lettere å medisinere riktig når kjertelen er helt borte og kroppen ikke produserer noe selv fremfor at man har skjoldbrukkjertel som går "for halv maskin"? Setter veldig pris på å få høre fra noen med erfaring på området!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287324-operasjon-av-skjoldbruskkjertel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Her kan du sikkert få like mange svar som antall personer som har sykdommen. Nå er det jo en kjent sak at lavt stoffskifte gir vektøkning, forbrenningen går jo saktere og Levaxin kan nok ikke sies og være en fullverdig erstatning for det kroppen normalt skal fikse selv.

Jeg ble behandlet for høyt stoffskifte med radioaktivt jod for 5 år siden, da var jeg selvfølgelig syltynn, fordi sykdommen hadde gjort at jeg raskt tapte vekt. Etter behandling gikk jeg gradvis opp i vekt. Det fortsatte til jeg hadde 10 kilo mer enn jeg ønsket.

Men jeg levde jo som før sykdommen, dvs glad i mat, søtsaker og brus. I tillegg var jeg jo utslitt av sykdom, så aktivitetsnivået var lik 0 noen år.

Vel, jeg tok skjea i egen hånd som det heter. Droppet brus helt, mindre søtt og spiser hver 4-5 time små måltider. det vil si mett, men ikke stappmett :) Og har begynt og gå turer hver dag. 13 kilo ned på 8 mnd. Og her har jeg ligget siden :)

Så vær oppmerksom får vel bli mitt råd! Har du gode matvaner, orker og trene litt og er normalt i aktivetet + at de får stabilisert deg behøver du ikke legge på deg :)

Ønsker deg lykke til!

Hei :) Her kan du sikkert få like mange svar som antall personer som har sykdommen. Nå er det jo en kjent sak at lavt stoffskifte gir vektøkning, forbrenningen går jo saktere og Levaxin kan nok ikke sies og være en fullverdig erstatning for det kroppen normalt skal fikse selv.

Jeg ble behandlet for høyt stoffskifte med radioaktivt jod for 5 år siden, da var jeg selvfølgelig syltynn, fordi sykdommen hadde gjort at jeg raskt tapte vekt. Etter behandling gikk jeg gradvis opp i vekt. Det fortsatte til jeg hadde 10 kilo mer enn jeg ønsket.

Men jeg levde jo som før sykdommen, dvs glad i mat, søtsaker og brus. I tillegg var jeg jo utslitt av sykdom, så aktivitetsnivået var lik 0 noen år.

Vel, jeg tok skjea i egen hånd som det heter. Droppet brus helt, mindre søtt og spiser hver 4-5 time små måltider. det vil si mett, men ikke stappmett :) Og har begynt og gå turer hver dag. 13 kilo ned på 8 mnd. Og her har jeg ligget siden :)

Så vær oppmerksom får vel bli mitt råd! Har du gode matvaner, orker og trene litt og er normalt i aktivetet + at de får stabilisert deg behøver du ikke legge på deg :)

Ønsker deg lykke til!

Tusen takk for et fint svar! Godt å høre at det finnes muligheter og ikke bare begrensninger! :)

Ønsker deg lykke til!

Bare hyggelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...