Gå til innhold

Hvor langt skal man strekke seg?

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Det blir litt uklart for meg hva du spør om; hvilke konkrete situasjoner er det du lurer på om det er ok at du også lar være å strekke deg i?

Ser at du har fått en del kommentarer av typen "hvordan kunne du velge en slik far til dine barn?". Dette synes jeg er fullstendig uinteressant i denne sammenhengen. Fyren er far til dine barn, og ditt spørsmål handler om fremtid og ikke om fortid.

Håper du klarer å forsøke å se hva som vil være bra for barna, og at din respons i forhold til eksen i størst mulig grad styres av dette prinsippet.

Rent konkret så synes jeg ikke du trenger å "serve" ham dersom han stadig forlanger svar på ting og tang. Hørte en advokat si for en tid tilbake, at første bud som separert er å lære seg "å ikke hoppe, når han sier hopp". Hun mente at en måte å lære seg dette på, var å sørge for å aldri svare på ting som ikke hastet, før det var gått noen dager. Dersom han sender deg mail/brev og forventer svar utover det som man kan si er "objektivt rimelig", så velg deg ut et par dager i måneden hvor du besvarer slike ting. Besvar det han bør få svar på, og dropp resten. Det blir mindre interessant å evt. bombadere deg med mail eller brev, dersom det tar tid før svarene kommer.

Jeg ser for tiden en situasjon på nært hold, hvor den ene av foreldrene etter samlivsbruddet ,etter mitt skjønn, har som hovedagenda å bryte ned den andre - koste hva det koste vil. Det er en utrolig frustrerende situasjon å være i - ingen reelle "vinnere", bare slitne "tapere" blir utfallet. Synes du beskrev situasjonen bra et annet sted i tråden , man får ikke gjort noe med en eks som dyrker det destruktive, man kan kun forsøke å være det mennesket man selv ønsker å være i fremtiden.

Tja, konkrete situasjoner... Hvis jeg sender med tøy til samvær, så kommer det enten ikke tilbake, det kommer tilbake ødelagt, eller det kommer tilbake noe annet. Eksen skjønner ikke at han ikke kan beholde alle strømpebuksene siden han jo har sendt tilbake noen fravokste t-skjorter. Derfor vil jeg ikke lenger sende med tøy til samvær.

Hvis de har med seg andre ting til samvær, erstattes ikke det som blir borte. Derfor vil jeg ike sende med andre ting heller til samvær. Med unntak av telefonene til barna sånn at de kan ringe meg. Telefonene blir da ofte "glemt" å levere etter samvær.

Hvis jeg forteller eksen noe - hva som helst - så skal det dissekeres og snus og vendes på for å se om det kan bli tilnoe negativt. Derfor vil jeg helst ikke snakke med ham.

Og sånn fortsetter det nedover en lang, lang liste. Han forlanger å få diktere forholdene hjemme hos oss, han forlanger å ringe ungene etter leggetid, han stjeler sparepengene til ungene (fikk heldigvis erstattet akkurat de fra banken etterpå), og det er bare spetakkel med hele mannen. Derfor ønsker jeg ikke å ha noen kontakt med ham i det hele tatt. Men jeg vet ikke hvor greit det er i og med at han er far til barna.

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

24

• Sofline

6

• Dorthe

5

• cec5

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Valnøtt

Hvis det virkelig er sant - så burde han vel ikke ha samvær med ungene i det hele tatt?

Det er dessverre slik at det kan jeg ikke nekte. Nekter jeg å la ham ha samvær, så risikerer jeg at retten gir ham omsorgen for barna. Dermed er jeg bundet på hender og føtter og kan ikke nekte å sende dem avgårde. Når det er sagt så har han ikke gjort barna noe fysisk såvidt jeg vet. Gjør han det, så kan jeg slutte å sende dem avgårde.

Selvsagt, men det er rart at de ikke ser og opplever noe som helst på forhånd. Jeg tror de ikke skjønner hva de dårlige egenskapene de opplever kan gi av reaksjoner senere. Det tenkes ikke konsekvenser.

Å være gode menneskekjennere kommer med erfaring og antall år på baken.

Hos noen tidligere enn hos andre, mens noen aldri lærer.

Å være gode menneskekjennere kommer med erfaring og antall år på baken.

Hos noen tidligere enn hos andre, mens noen aldri lærer.

Sant det. Man blir stadig forundret over hvor blinde noen er og at de aldri lærer, når de går på den ene blemma etter den andre

Annonse

Jeg kan ikke unngå å undres over én ting: Hvorfor valgte du å la nettopp denne mannen bli far til dine barn? Kvinners smak er det ikke lett å bli klok på... Mitt råd er at kvinner bør legge mer vekt på indre verdier hos sine partnere, spesielt dem som en vil ha barn med.

Det er ikke akkurat så lett å forutsi hvordan folk oppfører seg etter et brudd.

Jeg skjønner jo at når man er "ung og dum", så kan slike gutter virke spennende og man skjønner ikke hva man begir seg ut på. Men når man blir eldre så burde man skjønne mer hvilke sider en slik gutt har og derfor skjønne at man burde holde seg unna.

Når burde man være gammel nok til å se slikt? Det er svært vanskelig å forutsi hvordan menn (og kvinner for den saks skyld) vil oppføre seg etter et brudd.

Når burde man være gammel nok til å se slikt? Det er svært vanskelig å forutsi hvordan menn (og kvinner for den saks skyld) vil oppføre seg etter et brudd.

Nja, er det egentlig det? Jeg tror ikke noe på at en person går i fra å være snill og skikkelig til å bli en monster etter et brudd. Det har ligget i personlighetene hele tiden.

Selvsagt kan et brudd hente frem egenskaper i en som man ikke visste lå der, men i de fleste tilfeller, mener jeg at man burde vite hva som vil skje.

Jeg har sett mange brudd og jeg vet ikke om jeg har tatt så mye feil om hva ville skje etter et brudd. De jeg visste var tullinger, var det etterpå også og de jeg visste var reale var det etter bruddet også. Stort sett så har dette stemt godt.

Det jeg har sett mest eksempler på er jenter som surver fordi de har en partner som oppfører seg dårlig, noe de burde ha sett og skjønt lenge før et brudd. Alle andre bare rister på hode av dumskapen, mens disse jentene finner seg akkurat samme type mann ved neste anledning også, noe lærer aldri

Nja, er det egentlig det? Jeg tror ikke noe på at en person går i fra å være snill og skikkelig til å bli en monster etter et brudd. Det har ligget i personlighetene hele tiden.

Selvsagt kan et brudd hente frem egenskaper i en som man ikke visste lå der, men i de fleste tilfeller, mener jeg at man burde vite hva som vil skje.

Jeg har sett mange brudd og jeg vet ikke om jeg har tatt så mye feil om hva ville skje etter et brudd. De jeg visste var tullinger, var det etterpå også og de jeg visste var reale var det etter bruddet også. Stort sett så har dette stemt godt.

Det jeg har sett mest eksempler på er jenter som surver fordi de har en partner som oppfører seg dårlig, noe de burde ha sett og skjønt lenge før et brudd. Alle andre bare rister på hode av dumskapen, mens disse jentene finner seg akkurat samme type mann ved neste anledning også, noe lærer aldri

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan min samboer vil oppføre seg ved eventuelt brudd. Jeg har virkelig ingen anelse, og det er ikke fordi jeg ikke kjenner ham godt nok. Jeg vet knapt nok hvordan jeg ville oppført meg selv.

Jeg vet ærlig talt ikke hvordan min samboer vil oppføre seg ved eventuelt brudd. Jeg har virkelig ingen anelse, og det er ikke fordi jeg ikke kjenner ham godt nok. Jeg vet knapt nok hvordan jeg ville oppført meg selv.

Jeg kan jo skjønne det også, hvis det er slik at mannen din oppfører seg pent i dag og ikke har tendenser til å oppføre som en tulling og idiot.

Men hvis mannen din er av den sorten som er litt sånn små-drittsekk, så bør du også skjønne at disse egenskapene blir forsterket ved et brudd og du kan forvente deg problemer.

Du trenger jo ikke å bry deg døyten om denne typen, så lenge det ikke går utover barna. Dersom du dropper å sende med tøy, så går det vel kanskje ut over dem, og ikke ham? På den annen side har han kanskje liggende mye tøy allerede, som egentlig er ditt? Kanskje du får sjekke hva du sender med, og hente dem hos ham, slik at du sjekker at du får med alt tilbake?

Annonse

Jeg kan jo skjønne det også, hvis det er slik at mannen din oppfører seg pent i dag og ikke har tendenser til å oppføre som en tulling og idiot.

Men hvis mannen din er av den sorten som er litt sånn små-drittsekk, så bør du også skjønne at disse egenskapene blir forsterket ved et brudd og du kan forvente deg problemer.

Han er ingen smådrittsekk og jeg har heller ikke sett noen tendenser til det. I såfall er jeg ganske sikker på at jeg ville forlatt ham, og i hvert fall ikke ventet barn med ham. Jeg regner med at han vil oppføre seg "pent" ved et eventuelt brudd, men det håper jeg jeg slipper å finne ut av. Poenget mitt er at man aldri vet sikkert.

Han er ingen smådrittsekk og jeg har heller ikke sett noen tendenser til det. I såfall er jeg ganske sikker på at jeg ville forlatt ham, og i hvert fall ikke ventet barn med ham. Jeg regner med at han vil oppføre seg "pent" ved et eventuelt brudd, men det håper jeg jeg slipper å finne ut av. Poenget mitt er at man aldri vet sikkert.

Klart man aldri vet sikkert, men det har jeg heller aldri påstått. Men det jeg sier er at hvis mannen er en tulling og en drittsekk før en skilsmisse, så burde dere jenter holde dere langt unna og ikke få barn med disse mennene. Det er klart at de da burde vite at de vil få store problemer ved et brudd.

De historiene jeg har lest her inne så er de så ille ofte at jeg kan ikke fatte at jentene ikke har skjønt en dritt før lenge etter bruddet.

Klart man aldri vet sikkert, men det har jeg heller aldri påstått. Men det jeg sier er at hvis mannen er en tulling og en drittsekk før en skilsmisse, så burde dere jenter holde dere langt unna og ikke få barn med disse mennene. Det er klart at de da burde vite at de vil få store problemer ved et brudd.

De historiene jeg har lest her inne så er de så ille ofte at jeg kan ikke fatte at jentene ikke har skjønt en dritt før lenge etter bruddet.

Jeg må dessverre si jeg kjenner til folk som har vært snille som lam før brudd, men ikke har levd opp til ryktet etterpå. Derav min påstand.

Jeg må dessverre si jeg kjenner til folk som har vært snille som lam før brudd, men ikke har levd opp til ryktet etterpå. Derav min påstand.

Det skjønner jeg, men jeg tror at vi snakker litt forbi hverandre, jeg snakker om de tilfellene hvor alle vet at vedkommende er en drittsekk fra før av.

Men jeg vet ikke om jeg tror helt på at de er så snille som det blir påstått at de er. De aller fleste snur tross alt ikke helt om, det er i alle fall ikke så veldig mange som gjør, men at de også finnes er nok mulig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...