Gå til innhold

Hvorfor tillater Gud at...?

Anbefalte innlegg

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg fant dette paa en side som heter : Aandelig stoff. Av Sigbjorn Roenning. Lagt ut 29.12.06 .Tenkte jeg ville dele med dere, siden jeg har mott mange (ikke her inne) som stiller dette spm.

Mange spør hvordan Gud kan tillate krig, nød, sult, overgrep og urettferdighet i verden.

Uskyldige rammes, hvor er Guds rettferdighet?

Hør her:

Da Gud skapte menneskene, ga han oss en fri vilje. Adam og Eva var de første som misbrukte denne. Hvis Gud skulle gripe inn og hindre følgene av at vi misbruker vår frie vilje, måtte han tatt fra oss den frie viljen. Det er den eneste logiske løsning! Vi mennesker kan ikke forlange å ha en fri vilje, og samtidig forlange at Gud ordner opp i alle problemene som oppstår fordi vi misbruker den. Derfor griper Han ikke inn!

Hvorfor ga Gud oss en fri vilje?

Grunnen til at Han ga oss fri vilje, er at Han ville vite om vi elsket Ham. Hvem har vel glede av en kjærlighet som ikke har valget til ikke å elske? Derfor måtte Gud ta sjansen på at menneskene brukte sin frie vilje til ikke å elske Ham. Så vet Han at vi som elsker Ham, gjør det av en fri vilje. Da har vår kjærlighet til Ham egentlig verdi for Ham! Derfor kan heller ingen tvinges eller trues til å tro på Ham. Derfor er lydighet mot lover i frykt for straff eller i håp om belønning, helt uten verdi for Ham. Derfor er kjærligheten til Ham det eneste som egentlig betyr noe.

Egentlig er dette hele svaret.

Løsningen på det ondes problem er at menneskene må gi sin vilje tilbake til Gud, og begynne å leve i kjærlighet. Det er menneskenes eget ansvar å rydde opp i problemene de selv har laget. Har vi frihet til å gjøre feil, har vi også ansvaret for å rette opp feilene. Fattige land er fattige fordi de ikke har kjent kjærlighetens Gud og levd etter Hans vilje, og fordi vi som har mat og ressurser ikke har delt det med dem som trenger det.

Bønn er å gi Gud lov til å gripe inn

Men vi har også frihet til å be Gud gripe inn. Hvordan Han balanserer slik bønn opp mot respekten for menneskenes frie vilje til å synde, er en gåte ingen forstår. Jeg vet bare at av og til beskytter han noen på en overnaturlig måte. Noen ganger griper Han inn. Ofte er dette i situasjoner der folk har bekjent sine feil, gått til Gud med dem, og bedt om nåde og hjelp. Da kan Gud gripe inn. Vi kan be til Gud, og på den måten gi til kjenne at vi har en annen vilje enn dem som har gjort feil, og dermed gi Gud anledning til å gripe inn på vegne av vår vilje.

Ufrelste har ingen unnskyldning

For de ufrelste er deres egentlige problem at de bruker den frie viljen Gud har gitt dem til ikke å elske Gud. Det må begynne med at de erkjenner dette som den egentlige, grunnleggende synd:

Joh 16, 8-9 "Og når han (den Hellige Ånd) kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva som er synd, rett og dom: Synden er at de ikke tror på meg,"

Når hele hensikten med menneskenes frie vilje er at de skal velge å elske Gud - hvor ubetydelig for Ham blir det ikke hvordan menneskene lever hvis de ikke tror på Ham, og elsker Ham? At ufrelste mennesker sammenligner seg med kristne og mener at de er like bra mennesker - hvor absurd blir ikke hele denne måten å tenke på? Det eneste som åpner himmelens port ar at vi har tatt imot Jesus som vår frelser!

Guds mening?

Folk spør alltid hva Gud mener med ditt og datt. De leter etter om ting er belønning eller straff. Nei, Gud er ikke slik! Han lot straffen ramme Jesus! Og alt vi får er av nåde - ikke belønning.

Men Gud kan vende alt til noe positivt (Rom.8.28). Han kan skape en mening. Men ulykker og urettferdighet er og blir meningsløst i seg selv! Det er tragedier, og Gud har medynk med dem som rammes! Det burde vi også ha, og ikke antyde ting som skaper skyldfølelse. Folk som rammes av ulykker og urett har det vondt nok likevel!

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Askeladden2007

41

• hidi, the scorpion

31

• mrxx

22

• multippel

9

Mest aktive i denne tråden

hidi, the scorpion
Skrevet

Å hva vil du med dette?

Kanskje noen lurte?

Gjest Angela25
Skrevet

Å hva vil du med dette?

Les hva jeg skrev saa ser du det.

Skrevet

"Fattige land er fattige fordi de ikke har kjent kjærlighetens Gud og levd etter Hans vilje, og fordi vi som har mat og ressurser ikke har delt det med dem som trenger det."

Forsto jeg det slik at de er fattige fordi de aldri har hørt om Gud eller fordi de ikke lever etter Guds ord?

Herre-min-jesus sier nå jeg.

Fri vilje, ditt og datt. Hvis det hadde vært sånn at Gud skapte verden og menneskene, så hadde det vært en smal sak for han å ordnet det slik at all ondskap, sult og faenskap ikke hadde eksistert, selv om vi hadde hatt en fri vilje. Dette er peanøtts i forhold til alt annet han eventuelt lagde.

Men noen forklaringen må man jo ha for å tro på alt dette.

hidi, the scorpion
Skrevet

"Fattige land er fattige fordi de ikke har kjent kjærlighetens Gud og levd etter Hans vilje, og fordi vi som har mat og ressurser ikke har delt det med dem som trenger det."

Forsto jeg det slik at de er fattige fordi de aldri har hørt om Gud eller fordi de ikke lever etter Guds ord?

Herre-min-jesus sier nå jeg.

Fri vilje, ditt og datt. Hvis det hadde vært sånn at Gud skapte verden og menneskene, så hadde det vært en smal sak for han å ordnet det slik at all ondskap, sult og faenskap ikke hadde eksistert, selv om vi hadde hatt en fri vilje. Dette er peanøtts i forhold til alt annet han eventuelt lagde.

Men noen forklaringen må man jo ha for å tro på alt dette.

Fri vilje, ditt og datt. Hvis det hadde vært sånn at Gud skapte verden og menneskene, så hadde det vært en smal sak for han å ordnet det slik at all ondskap, sult og faenskap ikke hadde eksistert, selv om vi hadde hatt en fri vilje. Dette er peanøtts i forhold til alt annet han eventuelt lagde. Men noen forklaringen må man jo ha for å tro på alt dette.

Da hadde vi vært marionettedukker, mrxx.

Gidder ikke kommentere det om fattige land, for det var rett og slett bare tull, men husk at det var et sitat fra en annen og ikke innsenders egne ord....

Skrevet

Fri vilje, ditt og datt. Hvis det hadde vært sånn at Gud skapte verden og menneskene, så hadde det vært en smal sak for han å ordnet det slik at all ondskap, sult og faenskap ikke hadde eksistert, selv om vi hadde hatt en fri vilje. Dette er peanøtts i forhold til alt annet han eventuelt lagde. Men noen forklaringen må man jo ha for å tro på alt dette.

Da hadde vi vært marionettedukker, mrxx.

Gidder ikke kommentere det om fattige land, for det var rett og slett bare tull, men husk at det var et sitat fra en annen og ikke innsenders egne ord....

Nja, jeg er ikke så sikker på at vi ville ha vært marionettfigurer, fordi han da kunne ha tillagt oss egenskaper vi ikke har i dag. Som sagt, dette burde ha vært en smal sak, hvis han klarte å skape denne verden.

Hvis hun sitere slik som er gjort i dette innlegget så regner jeg også med at hun står for det hun har sitert.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nja, jeg er ikke så sikker på at vi ville ha vært marionettfigurer, fordi han da kunne ha tillagt oss egenskaper vi ikke har i dag. Som sagt, dette burde ha vært en smal sak, hvis han klarte å skape denne verden.

Hvis hun sitere slik som er gjort i dette innlegget så regner jeg også med at hun står for det hun har sitert.

Hvordan kunne vi unngått å være marionettefigurer? Det vil jeg svært gjerne ha svar på.

Fri vilje er ikke fri vilje om "Gud" kunne manipulere oss! Men, selvsagt er fri vilje, kun oppnåelig om man faktisk har en fri vilje der man bor etc.

I vestlige land er den frie vilje nesten udiskutabel, for den er så innbarket i oss, vi ser den når visse muslimene truer oss, hvor viktig den er.

Vår frie vilje er faktisk noe man kjemper/kriger om hver eneste dag!

Skrevet

Hvordan kunne vi unngått å være marionettefigurer? Det vil jeg svært gjerne ha svar på.

Fri vilje er ikke fri vilje om "Gud" kunne manipulere oss! Men, selvsagt er fri vilje, kun oppnåelig om man faktisk har en fri vilje der man bor etc.

I vestlige land er den frie vilje nesten udiskutabel, for den er så innbarket i oss, vi ser den når visse muslimene truer oss, hvor viktig den er.

Vår frie vilje er faktisk noe man kjemper/kriger om hver eneste dag!

Det jeg mener er at hvis Gud skapte alt dette, så burde det ikke være noe problem å gi oss de egenskapene som skulle til, kanskje egenskaper som vi ikke er kjent med i dag.

Men det er vel ikke slik at de av oss som ikke er ondskapsfulle, ikke er snille, ikke driver med faenskap, osv, ikke har fri vilje?

hidi, the scorpion
Skrevet

Det jeg mener er at hvis Gud skapte alt dette, så burde det ikke være noe problem å gi oss de egenskapene som skulle til, kanskje egenskaper som vi ikke er kjent med i dag.

Men det er vel ikke slik at de av oss som ikke er ondskapsfulle, ikke er snille, ikke driver med faenskap, osv, ikke har fri vilje?

Alle har fri vilje! Om du bruker den til godt eller ondt er det kun DU som bestemmer.

Derfor valgte også Gud å la menneskene selv bestemme om de vil tro eller ikke tro på Han.

For Gud, kan du være Mor Teresa, men har du ikke tro er du ingenting for Gud, Han er jo heller ingenting for deg, så hva er problemet?

Om du kommer til himmelen eller ei, avhenger av tro, ikke om du er "snill på jorden".

Gjest Bibelens Gud
Skrevet

Alle har fri vilje! Om du bruker den til godt eller ondt er det kun DU som bestemmer.

Derfor valgte også Gud å la menneskene selv bestemme om de vil tro eller ikke tro på Han.

For Gud, kan du være Mor Teresa, men har du ikke tro er du ingenting for Gud, Han er jo heller ingenting for deg, så hva er problemet?

Om du kommer til himmelen eller ei, avhenger av tro, ikke om du er "snill på jorden".

Men har du ikke tro er du ingenting for Gud, skriver du. Det er ikke Bibelens lære i hvert fall. Gud elsker alle mennesker, også de som ikke tror på ham.

Skrevet

Der også brister det kraftig for meg.

Det betyr at jeg som ikke har gjort stort galt, som har tatt meg godt av familien min, skal likestilles med Hitler eller Bin Laden osv.

Joda, en rettferdig Gud er det ikke det som sies tro?

Jeg tror at de som tror altfor mye på dette hjernevaskes så det holder og nærmest slutter å tenke klart. Den frie viljen du snakker så om forsvinner, men styres av Guds tro.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men har du ikke tro er du ingenting for Gud, skriver du. Det er ikke Bibelens lære i hvert fall. Gud elsker alle mennesker, også de som ikke tror på ham.

Gud elsker alle, men kun de som tror på hans Sønn, skal komme til "himmelen".

Du er langt ute på viddene om du tror noe annet! Dessverre.

Gjest Angela25
Skrevet

Det betyr at jeg som ikke har gjort stort galt, som har tatt meg godt av familien min, skal likestilles med Hitler eller Bin Laden osv.

Jeg tror at de som tror altfor mye på dette hjernevaskes så det holder og nærmest slutter å tenke klart. Den frie viljen du snakker så om forsvinner, men styres av Guds tro.

Paa en annen maate: Skal du likestilles med de kristne? Hvorfor?

Du kan ikke komme til himmelen hvis du ikke tror. Hvorfor skal Gud "slippe deg inn" naar du fornekter Han?

Dessuten er vi ikke frelst pga.av gjerninger,men av naade,hvis vi tror. Dette for at vi ikke skal skryte av det vi gjor ("jeg er saa mye bedre enn deg holdning")

Gjest Angela25
Skrevet

Du kan ikke komme til himmelen hvis du ikke tror. Hvorfor skal Gud "slippe deg inn" naar du fornekter Han?

Dessuten er vi ikke frelst pga.av gjerninger,men av naade,hvis vi tror. Dette for at vi ikke skal skryte av det vi gjor ("jeg er saa mye bedre enn deg holdning")

Glemte en ting her....

I menneskelig forstand, har du ikke gjort saa mye galt, du er ikke som hitler og bin laden sier du....Vel, men for Gud har du garantert syndet mange ganger.

"Har du noen ganger lygd? Da er du en logner. Har du sett paa en kvinne med lyst? Da driver du hor. Har du misbrukt Guds navn? Det kalles blasfemi." Osv....

Vi alle har syndet, men som kristen_ser_ du dette, og onsker tilgivelse. Du blir helligjort gjennom troen, fodt paa ny.

Skrevet

Som sagt det brister ganske mye, jeg vet om mange som tror fullt og fast på Gud, men fy f.... hvor noen drittsekker de er, som gjerne banker kona litt i fylla når det passer seg.

Det er så mye skinnhelighet i disse miljøene at jeg blir helt kvalm. Det er vel ikke noe annet sted som det blir fordømt så mye som i disse miljøene.

Det er mye som brister i forklaringene her. Der tror så mye at den sunne fornuften blir helt borte og dere slutter å tenke og tar til dere alt som blir sagt og lest. Alt tar dere som en sannhet, uansett hvor usannsynlig det er.

Hvem kommer til himmelen? Er det Jehova?, Frelsesarmeen? Eller de andre som tusler til kirka hver søndag? muslimer? Eller det alle som tror fullt og fast på Gud?

Gjest Gud er rettferdighet
Skrevet

Gud elsker alle, men kun de som tror på hans Sønn, skal komme til "himmelen".

Du er langt ute på viddene om du tror noe annet! Dessverre.

Jeg tror at Gud er rettferdighet. Alle skal derfor få en fair sjanse til å møte han og så fornekte ham etter at de har sett hvem han er. Om det blir i dette livet, eller etter døden, vet jeg ikke. Men han er rettferdig. De som har sett at Gud er Gud og likevel ikke ønsker fellesskap med ham., de slipper. Kall det helvete om du vil. Gud presser seg ikke på noen, men han er like rettferdig som han er hellig. Hvordan han vil opprettholde denne retferdigheten i praksis, er heldigvis opp til ham. Å sende Jesus er ikke nok. Man må se hvem Jesus er for å kune fornekte ham. Vi vil møte mange i det du kaller himmelen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, vi hjernevaskes ikke. Jeg tilhører ikke noen menighet og går heller ikke i Kirken.

Du sier" jeg er snill og grei", hvorfor er ikke jeg god nok for denne Guden deres? Er jeg ikke god nok, så er ikke Han god nok for meg! Dermed basta!

Vel, Gud skapte deg! Litt overlegent å opponere mot Han da...?

Han har gitt oss en oppskrift på hvordan vi bør leve, for å ha det godt med oss selv (kjærlighetsbudene).

Alt det forferdelige i verden er forårsaket av vår frie vilje og vår vilje til å misbruke guds navn. Imperialismen, slavehandel og uendelige kriger....Stemmer dårlig overens med hva Jesus sa; "Elsk dine fiender som deg selv"!

Valget er fortsatt ditt, det var slik Han ønsket at det skulle være: Fri vilje!

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror at Gud er rettferdighet. Alle skal derfor få en fair sjanse til å møte han og så fornekte ham etter at de har sett hvem han er. Om det blir i dette livet, eller etter døden, vet jeg ikke. Men han er rettferdig. De som har sett at Gud er Gud og likevel ikke ønsker fellesskap med ham., de slipper. Kall det helvete om du vil. Gud presser seg ikke på noen, men han er like rettferdig som han er hellig. Hvordan han vil opprettholde denne retferdigheten i praksis, er heldigvis opp til ham. Å sende Jesus er ikke nok. Man må se hvem Jesus er for å kune fornekte ham. Vi vil møte mange i det du kaller himmelen.

Vet ikke helt hva du vil frem til?

Men Bibelens Gud godtar kun de som tror at Jesus Kristus er Hans Sønn!

Gjest Angela25
Skrevet

Som sagt det brister ganske mye, jeg vet om mange som tror fullt og fast på Gud, men fy f.... hvor noen drittsekker de er, som gjerne banker kona litt i fylla når det passer seg.

Det er så mye skinnhelighet i disse miljøene at jeg blir helt kvalm. Det er vel ikke noe annet sted som det blir fordømt så mye som i disse miljøene.

Det er mye som brister i forklaringene her. Der tror så mye at den sunne fornuften blir helt borte og dere slutter å tenke og tar til dere alt som blir sagt og lest. Alt tar dere som en sannhet, uansett hvor usannsynlig det er.

Hvem kommer til himmelen? Er det Jehova?, Frelsesarmeen? Eller de andre som tusler til kirka hver søndag? muslimer? Eller det alle som tror fullt og fast på Gud?

Det er mye djevelskap som foregaar, ogsaa hos de som sier de er kristne...Men er de egentlig det? Jeg mener, jeg kan si jeg er kristen, for saa aa rane banken, eller drepe noen...

Ikke basere Gud paa hva mennesker gjor. Aldri! Fokuset skal rettes mot bibelen,hva Jesus sier. Vi mennesker kan feile, og ja det er mange som utgir seg for aa vaere kristne, men saa er de kanskje ikke det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...