Glimtipper Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 For Gud skapte oss ikke til aa elske det samme kjonn. Neivel. 0 Siter
Gjest kristen jeg Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Kanskje har du rett! At det KUN er troen som avgjør hvem som er Guds barn. Jeg er livredd for å dømme noen grupper, da jeg selv er i skilte- gruppen... Men jeg ville aldri vært en leder i en kristen gruppe, for kanskje de tenkte at hun er skilt, så er det ikke så farlig etc. Skjønner du hva jeg mener? Ja, jeg skjønner hva du mener. Bedre enn det kanskje kommer fram her. For som jeg skrev har jeg jo vokst opp i ett hjem som i våre barneår var totalt uten alkohol for eksempel. Ja når jeg var bitteliten tok de brusen over i vannkanner rundt om på bedehusene fordi vi ikke skulle bli ledet til å slå oss på den brune flaska. Sånn var det. Min far var også mot kvinnelige prester på et tidspunkt, men forandret syn på det for et par tiår siden. Om homofile prester vet jeg ikke helt hvor hans synspunkt er. Men jeg har vært i ulike typer miljø i løpet av livet, og kjenner igjen ulike typer med bibeltolkninger fra miljøene. Jeg ser ikke lett på synd. Tvert i mot. Liker ikke så godt ordet for det er så befestet og farget etter hvert. Jeg snakker heller om det som er mot Guds opprinnelige mening. Jeg tror skaperverket var fullkomment. Jeg tror det så skjedde noe, beskrevet som syndefallet i Bibelen. Nå gjennomsyres dette i verden og har gjort det lenge. Bibelen bruker mange oppramsinger rundt synder som har med seksualitet, mord, osv. Men mest av alt beskriver Bibelen at alle er syndere som mennesker, og derfor trenger vi Jesu kors mellom oss og Gud. Vi er syndere, derfor synder vi. Katolikkene har jo hele tiden hatt dette, etter min opplevelse, problemet rundt deres forhold til nåden og syndsforlatelse. For eksempel har selvmord vært et stort problem. Man har jo ikke da rukket å be om tigivelse før en dør og detter ut av nåden. I vår tro detter vi ikke ut av den. Vi trenger og får den nemlig hele tiden. Helt inn i døden. Fordi vi alle er syndere også helt inn i døden. Vi er alle prikk like mye fortapt, homofil eller nonne. Du skal elske din neste som deg selv. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte. Innenfor disse budene kan vi leve et mer syndfritt liv enn noe annet sted. Det er ikke likegyldig for Gud om vi synder eller ei. Noen snakker om å falle i synd og reise seg..du har sikkert hørt det!) Lenge tenkte jeg ja og ha. Men det er ikke så enkelt at en kan synde i vei som en lyster. Det er heller ikke så greit at en alltid kan reise seg igjen heller. Vi reiser oss ikke i denne vestlige verden med vårt fråtseri. Vi gjør ikke det vi skal mot en av hans minste. Og det har vi også gjort mot ham. Blir ikke vi liggende i synden da på like måte som en homofil som velger å leve ut sin legning? Vi er alle like ille, og heldigvis er der ingen grenser for Guds nåde. Men selv om vi alle var like ille valgte han å sende Jesus fordi vi også er praktfulle og han elsker oss. I forhold til frelsen er synd synd. Ingen synd er for liten eller for stor. Gud er hellig og tåler ikke synd. Derfor vi trenger Jesus. Han er kappen rundt oss. Jeg var leder for konfirmantleir forleden. Vi snakket om samliv, seksualitet osv. Jeg fikk særdeles god kontakt med dem. Og at jeg var skilt, noe jeg valgte å dele, opplevdes som en gave å kunne bruke i forhold til dem. De så hvor høyt jeg satte ekteskapet og hvor store ringvirkninger et samlivsbrudd kan ha. Uten å være for personlig kunne jeg snakke med dem om dette på en måte jeg aldri ellers hadde kunnet. Et senario til ettertanke. En enslig mann bryter inn i et ekteskap. Har sex med kona. Mannen hennes vil gjerne tilgi, gå i terapi, jobbe for ekteskapet til tross for dette. Hun vil ikke mer. Hun går, vil være for seg selv en stund. Mannen sitter sønderknust igjen. Denne mannen er snart klar til å ordineres. Det er også denne andre mannen som brøt inn i deres ekteskap. Hvem vil du ha til hyrde i din menighet? Hvem vil du ha som prest? Hvem vil Gud ha? 0 Siter
Gjest kristen jeg Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Er du en kristen synder, eller helligjort i Jesus? Jeg er helliggjort i Jesus. Nettopp fordi jeg er like stor synder som en morder og homofil. Noe du også er. Gud er absolutt hellig. I forhold til det tåler han like lite at du sårer noen du ikke burde såre, som at noen er homofil. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg forstaar godt hva du mener mister! Jeg har ikke all forklaring, ingen har vel det? Selv ikke du... Men det jeg vet er at Gud elsker alle, og Han ser de barna som lider. Jorden er en slagmark, der den onde regjerer. Naar profetiene oppfylles vil det bli en ny jord og en ny himmel, og all ondskap er borte. Ennaa er vi her, og vi alle kan be for de som sliter,kan vi ikke? Bonn har en enorm kraft, der mirakeler kan skje i Jesu Navn. Det er det flere som kan si, og har erfart:-) Så etter at profetiene er oppfylt så klarer Gud å avskaffe all ondskap og annen faenskap, da setter dere ikke spørsmålstegn ved det, men nå, så mener dere at det ikke er mulig fordi vi skal ha fri vilje. Som sagt, det skurrer så det holder. Jeg tror at dette med fri vilje, som blant annet dere bruker som forklaring på det meste, er bare noen som må brukes for at dere skal få dette til å henge sammen. Hvis ikke kan dere heller ikke tro på det. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Om du hadde skapt alle maurene, hvor langt ville du gå for at ALLE maurene skulle ha et rikt liv? Du ser at alle maurene folger den ene kjedelige veien, mange dør underveis, fordi den er så vanskelig. Du føler omsorg for de stakkars maura, og bestemmer deg for å stige ned som en maur, for å leve som en maur. DU skapte dem og DU lever sammen med dem, og alt DU føler er ydmykhet. Du gir dem dine beste råd på veien til et bedre liv, men de hører bare etter med ett halvt øre. Hvis jeg hadde vært i stand til å skape en maur, så hadde jeg fint vært i stand til å sørge for at alle maurene hadde hatt det svært godt også. Det måtte da være det minste problemet,hvis jeg klarer å skape en maur. Hadde jeg hatt slike evner, så hadde jeg vært villig til å gå svært langt for at alt jeg skapte skulle ha hatt det bra. Såpass ansvar måtte jeg ha, hvis ikke så var jeg jo ansvarsløs og gal, jeg kan jo ikke gjøre som Gud har gjort så langt, la milliarder dø en grufull død og pines mens de levde opp i gjennom tidene. Makan. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Beklager, jeg mener ikke å være useriøs, men slik gud blir beskrevet i deler av denne tråden så høres han unektelig litt ut som en småpsykopatisk diktator. Han -kan- hjelpe deg, men først må du ned på knærne, elske han av hele ditt hjerte og tilbe han. At du ønsker å leve et godt liv er ikke bra nok, at du behandler medmennesker fint er bare ikke tilstrekkelig. Det bryr han seg slettes ikke om. Det som er viktig er at du bekjenner din kjærlighet til -han- en eller annen gang før du dør. Jeg tror kanskje jeg klarer meg uten en slik gud Helt enig. Det er bare de som tror altfor mye som går på dette, de slutter å stille spørsmål og bare godtar alt som kommer i fra forkynnerne. Jeg har sagt det før og sier det igjen, de slutter å tenke og bruke sunn fornuft. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Det var ikke jeg som skrev innlegget, men jeg la det inn, og da tok jeg med alt som vedkommende skrev. Syntes det ble feil av meg aa la noe utebli, siden det ikke var jeg som hadde skrevet det. Gud straffer ingen, dommen vil skje den dagen vi dor. Ergo, jeg tror ikke Gud straffer folk med fattigdom og elendighet. Aldri!! Det gaar ogsaa i mot Hans ord i bibelen! Men det jeg tror, er at bonn virker! Saa for aa ta ett eks. paa en person i nod, han ber ikke, og faar ikke hjelp. En person som tilkaller Gud, vil faa bonnesvar,for eller senere. Er du i pengenod, men onsker aa finne en losning selv, saa lar Han deg gjore det. Ber du om aa faa en jobb, at Han skal hjelpe deg paa en eller annen maate, saa tror jeg Han kommer deg i mote. Jeg tror fullt og helt at Han sorger over alle mennesker i nod. Og da er det slik at Han bruker mennesker i mange tilfeller til aa hjelpe hverandre. Men saa er det mange griske,graadige og selvopptatte folk ogsaa, de bruker sin vilje til det. Saa hva kan Gud gjore? Tvinge dem? Dette er mildt sagt helt utrolig og sier svært mye om dere. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Det er flere med deg som foler det slik...Jeg har vaert der ogsaa, og det kan enkelte dager snike seg inn en tvil... Men saa vet jeg ogsaa at Han forskjellsbehandler ikke folk, alle er like betydningsfulle og verdifulle for Han. Han elsker alle med en ubegrenset kjaerlighet. Han horer bonnene dine, saa hvorfor hjelper Han deg ikke? Jeg tror at det er en aandelig kamp rundt oss,og i oss. Hvis du leser Davids brev, saa tok det noen og tredve dager for han fikk bonnesvar. engelen som kom med bonnesvaret maatte kjempe mot fyrsten over persia (var det ikke slik?) Altsaa naar vi ber, vil den onde prove aa stoppe bonnesvar, det blir en kamp rett og slett...Det er ikke lett, men Jesus oppfordret oss om aa holde ut. "Men saa vet jeg ogsaa at Han forskjellsbehandler ikke folk, alle er like betydningsfulle og verdifulle for Han. Han elsker alle med en ubegrenset kjaerlighet." Hvordan kan du mene dette, dette er jo stikk motsatt av hva du sier om hvem som kommer til himmelrike, da får vi som ikke tror på alt dette, virkelig få svi. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 "Men saa vet jeg ogsaa at Han forskjellsbehandler ikke folk, alle er like betydningsfulle og verdifulle for Han. Han elsker alle med en ubegrenset kjaerlighet." Hvordan kan du mene dette, dette er jo stikk motsatt av hva du sier om hvem som kommer til himmelrike, da får vi som ikke tror på alt dette, virkelig få svi. Jeg mener det jeg sier. Du maa vite at Gud sender ingen til helvete,for aa si det brutalt.Men fornekter du Han, Hans kjaerlighet, kan du ikke komme inn. Det innebaerer ogsaa aa fornekte Jesus. Personlig tror jeg at alt dette med tro (her kristendom), er saa mye storre enn hva et menneske kan klare aa fortsaa og beskrive. Det er nok noe med de ordene som staar i bibelen at: Der ditt hjerte er, er skatten din. Husker ikke ordrett...Hvis hjerte mitt er full av tro til Gud og Jesus og evig liv i himmelen, saa er det der skatten min er. 0 Siter
multippel Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Helt enig. Det er bare de som tror altfor mye som går på dette, de slutter å stille spørsmål og bare godtar alt som kommer i fra forkynnerne. Jeg har sagt det før og sier det igjen, de slutter å tenke og bruke sunn fornuft. Riktig! 0 Siter
multippel Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Det synes jeg er trist, det mener jeg... En tidligere satanist sa en gang at vi (kristne)skulle visst hvor stor styrke det er i aa be, for han hadde folt den motstanden som kom av at han tilba satan... Det er altsaa en aandelig kamp rundt oss og over oss....Noen kan se det med sine fysiske oyne,andre foler det... Flere profetier er oppfylt, men ennaa gjenstaar det noen... Verden skal bli verre og verre aa leve i...Dette ble skrevet for ca.2000 aar siden i bibelen, og flere skal falle fra staar det. Og jeg kan skjonne hvorfor... Jesus sa at vi maatte holde ut og be, og det er det vi burde gjore ogsaa... Satanister er også kristne. Det er umulig å tilbe satan uten også å anerkjenne Gud. Jeg sa det til en tidligere satanist og han ble litt forundret.....DET hadde han ikke tenkt på! 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Så etter at profetiene er oppfylt så klarer Gud å avskaffe all ondskap og annen faenskap, da setter dere ikke spørsmålstegn ved det, men nå, så mener dere at det ikke er mulig fordi vi skal ha fri vilje. Som sagt, det skurrer så det holder. Jeg tror at dette med fri vilje, som blant annet dere bruker som forklaring på det meste, er bare noen som må brukes for at dere skal få dette til å henge sammen. Hvis ikke kan dere heller ikke tro på det. Èn ting er den frie viljen, det andre er at vi lever paa jorden, der den onde hersker(djevelen). Han har en stor innflytelse paa oss mennesker, enten du tror det eller ikke. Vi forstaar stykkevis, men en gang skal vi forstaa alt. Har du lest begge testamentene? Det er flere forskere som har studert de, der de ser at flere profetier er oppfylt, men ennaa staar det igjen noen. Det er vanskelig aa tolke alt som staar, og forstaa hvordan alt henger sammen. Det var noen som sa at : Vitenskapen forklarer hva og hvordan, og bibelen forklarer hvorfor. Kanskje stemmer dette, men vi blir aldri helt kloke paa dette, hverken kristne eller ateister. Hvis jeg spor deg hvor stort er verdensrommet, hva sier du da? Er det uendelig stort? Alt har vel en ende? Og hva er bak der igjen? Kan noe vaere uendelig? Absolutt ingen har fasitsvar paa det. Begynner man aa jabbe om Gud og satan, aandelig krigforing,mm. saa tror mange at man har gaatt fra vettet.Har vi det? Er det feil aa tro paa bibelen? Den er jo en stor historiebok, den har Guds ord, profetier,budskap,osv. Skal vi luke ut hva som er sant og ikke? Hva vet vi egentlig? Bruker vi ikke bare rundt 10% av hjernekapasiteten? Hva med de resterende 90%? Vet vi og kan vi alt? Nei. Er det da mulig at det kan finnes en hoyere makt, en kraft der ute, som skapte oss i sitt bilde,men som ble odelag(den planen kraften(Gud) hadde for oss)t av et vesen man kan kalle engel, som het lucifer, og i dag kalles djevel, og som hersker her inntil Jesus kommer tilbake? Til slutt..Det er en grunn for at troen har vedvart i saa mange aar. Bibelen har kraft i seg til aa forandre et menneske, en hel nasjon. Hvis dette var hubba bubba, ville ikke folk gjennomskuet dette? Naar troen kommer til et menneske paa en god og sunn maate, og vedkommende velger aa beholde den, hvorfor skal det vaere galt? Naa snakker jeg meg bort her, men les hele bibelen, paakall Han vi kaller Gud og Jesus, saa faar du erfare selv hva som er sant. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Satanister er også kristne. Det er umulig å tilbe satan uten også å anerkjenne Gud. Jeg sa det til en tidligere satanist og han ble litt forundret.....DET hadde han ikke tenkt på! Ordet kristen ligger i ordet kristus, som betyr Jesu etterfolger. De folger _ikke_ Jesus.Tvert i mot. Men ja, de tror paa Han og Gud, men tilber satan. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg mener det jeg sier. Du maa vite at Gud sender ingen til helvete,for aa si det brutalt.Men fornekter du Han, Hans kjaerlighet, kan du ikke komme inn. Det innebaerer ogsaa aa fornekte Jesus. Personlig tror jeg at alt dette med tro (her kristendom), er saa mye storre enn hva et menneske kan klare aa fortsaa og beskrive. Det er nok noe med de ordene som staar i bibelen at: Der ditt hjerte er, er skatten din. Husker ikke ordrett...Hvis hjerte mitt er full av tro til Gud og Jesus og evig liv i himmelen, saa er det der skatten min er. Dere kommer med mye svada og bortforklaringer etter hvert. Dette blir så abstrakt at dere burde se selv at svarene dere gir er helt bak mål. Dere tyr til slike svar når det stopper opp. Men det er sikkert dette dere må holde dere fast i for å tro vi jeg anta. Hvis dere tenket rasjonelt og så ting i sammenheng, så falt det meste bort. 0 Siter
multippel Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 For Gud skapte oss ikke til aa elske det samme kjonn. Det som skremmer meg med kristne er den blinde aksepteringen av en tekst skrevet for 2000 år siden. At man ikke tenker selv og trekker egene slutninger. Man mener f.eks at homofili er synd....ikke fordi men har noe egentlig imot homofile og hva det innebærer men fordi det står i bibelen. Sånt syns jeg r skremmende og fordummende. Mange kristne er ikke så fundamentalistiske som du gir uttrykk for her. De ser ikke på kristendommen som en regelrelgion, men er mer opptatt av kjernen i Jesus sitt budskap. Det står jo også i bibelen at du ikke skal dømme, at du skal elske din neste som deg selv, etc Det blir liksom mindre viktig når det kommer til en slik sak som homofili. Bibelen er full av motsigelser og kan rett og slett ikke taes bokstavlig. Selv er jeg ikke kristen, men jeg hadde en periode i ungdommen hvor jeg leste mye i bibelen og kalte meg kristen. Jeg sluttet tvert å tro da det faktum gikk opp for meg og det var at å bygge sine holdninger og meninger på en tekst og ikke lytte inn i seg selv ja det var det samme som å bygge sitt liv på sand;-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Dere kommer med mye svada og bortforklaringer etter hvert. Dette blir så abstrakt at dere burde se selv at svarene dere gir er helt bak mål. Dere tyr til slike svar når det stopper opp. Men det er sikkert dette dere må holde dere fast i for å tro vi jeg anta. Hvis dere tenket rasjonelt og så ting i sammenheng, så falt det meste bort. Ps du kanke be dem om å tenke rasjonelt, for det er jo snakk om TRO må vite! ;-) Og tro skiller seg fra vitenskap.... 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Èn ting er den frie viljen, det andre er at vi lever paa jorden, der den onde hersker(djevelen). Han har en stor innflytelse paa oss mennesker, enten du tror det eller ikke. Vi forstaar stykkevis, men en gang skal vi forstaa alt. Har du lest begge testamentene? Det er flere forskere som har studert de, der de ser at flere profetier er oppfylt, men ennaa staar det igjen noen. Det er vanskelig aa tolke alt som staar, og forstaa hvordan alt henger sammen. Det var noen som sa at : Vitenskapen forklarer hva og hvordan, og bibelen forklarer hvorfor. Kanskje stemmer dette, men vi blir aldri helt kloke paa dette, hverken kristne eller ateister. Hvis jeg spor deg hvor stort er verdensrommet, hva sier du da? Er det uendelig stort? Alt har vel en ende? Og hva er bak der igjen? Kan noe vaere uendelig? Absolutt ingen har fasitsvar paa det. Begynner man aa jabbe om Gud og satan, aandelig krigforing,mm. saa tror mange at man har gaatt fra vettet.Har vi det? Er det feil aa tro paa bibelen? Den er jo en stor historiebok, den har Guds ord, profetier,budskap,osv. Skal vi luke ut hva som er sant og ikke? Hva vet vi egentlig? Bruker vi ikke bare rundt 10% av hjernekapasiteten? Hva med de resterende 90%? Vet vi og kan vi alt? Nei. Er det da mulig at det kan finnes en hoyere makt, en kraft der ute, som skapte oss i sitt bilde,men som ble odelag(den planen kraften(Gud) hadde for oss)t av et vesen man kan kalle engel, som het lucifer, og i dag kalles djevel, og som hersker her inntil Jesus kommer tilbake? Til slutt..Det er en grunn for at troen har vedvart i saa mange aar. Bibelen har kraft i seg til aa forandre et menneske, en hel nasjon. Hvis dette var hubba bubba, ville ikke folk gjennomskuet dette? Naar troen kommer til et menneske paa en god og sunn maate, og vedkommende velger aa beholde den, hvorfor skal det vaere galt? Naa snakker jeg meg bort her, men les hele bibelen, paakall Han vi kaller Gud og Jesus, saa faar du erfare selv hva som er sant. Du vet heller ikke hva som er sant, du tror hva som er sant, men vet ikke noe som helst. Du sier jo selv at det er vanskelig å tolke riktig hva som står i bibelene, enda påstår du at flere profetier er oppfylt. Hvis det er så vanskelig å tolke, så er det ikke noe rart i at de mener at neoen profetier er oppflyt heller, det er jo det enkleste i verden. Dere faller lett av pinnen når man begynner å diskutere med dere, det tyder på at dere er på svært tynn is. Som jeg har sagt før, hvis det er en Gud som har den evnen til å skape en slik verden vi har, så hadde han uten problemer klart å skapt en verden uten ondskap og jævelskap. Dere sier også at etter at profetiene er oppfylt, da vil det bli en verden uten ondskap, men hvorfor skulle han klare det da og ikke nå, eller den gangen han skapte alt dette? Det henger jo ikke på greip. 0 Siter
Gjest Angela25 Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Dere kommer med mye svada og bortforklaringer etter hvert. Dette blir så abstrakt at dere burde se selv at svarene dere gir er helt bak mål. Dere tyr til slike svar når det stopper opp. Men det er sikkert dette dere må holde dere fast i for å tro vi jeg anta. Hvis dere tenket rasjonelt og så ting i sammenheng, så falt det meste bort. Jeg forholder meg til hva bibelen sier, hva gjor du? Kan du motbevise dette som vi kaller sannheten? 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Ps du kanke be dem om å tenke rasjonelt, for det er jo snakk om TRO må vite! ;-) Og tro skiller seg fra vitenskap.... Du har et poeng der, men vanlig oppegående mennesker bør kunne sette spørsmålstegn ved det de tror på. Disse tar alt som kommer i fra forkynnerne som fasitt, de kan stå der og lire av seg det meste, uten at noen i salen/kirken tenker selv, uansett hva slags galskap som kommer, de bare folder hendene og ber videre og sier Amen. 0 Siter
mrxx Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg forholder meg til hva bibelen sier, hva gjor du? Kan du motbevise dette som vi kaller sannheten? Nei, like lite som du klarer å bevise at dette er sannhet. Men rent beviserlig så ligger dere svært tynt an og det stopper fort opp hos dere når det settes kritiske spørsmål ved troen deres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.