Gå til innhold

Hvorfor tillater Gud at...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overhodet ikke konservativ, men dere må jo være det, så lenge dere plukker ord i Bibelen etter eget forgodt befinnende!

Min tro er liberal og omfavner alle mennesker, men ikke alle er satt til å lede andre.

Min svoger hadde en god stilling i indremisjonen. han var sosionom og jobbet med narkomane. Alle vennene hans var i indremisjonen. Da han skilte seg fikk han sjokk. Han mistet jobben og han mistet Alle vennene sine! Den form for nestekjærlighet forstår jeg lite av og ville aldri skjedd i noen annen del av arbeidslivet i Norge.

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Askeladden2007

41

• hidi, the scorpion

31

• mrxx

22

• multippel

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du har et poeng der, men vanlig oppegående mennesker bør kunne sette spørsmålstegn ved det de tror på.

Disse tar alt som kommer i fra forkynnerne som fasitt, de kan stå der og lire av seg det meste, uten at noen i salen/kirken tenker selv, uansett hva slags galskap som kommer, de bare folder hendene og ber videre og sier Amen.

Min erfaring fra diskusjoner med troende er at når man prøver å argumentere rasjonelt og logisk, så avfeies ethvert spørsmål med at det jo dreier seg om _tro_.... ;-) Se forøvrig ny bib

Skrevet

Min erfaring fra diskusjoner med troende er at når man prøver å argumentere rasjonelt og logisk, så avfeies ethvert spørsmål med at det jo dreier seg om _tro_.... ;-) Se forøvrig ny bib

..eltråd fra meg

(var litt for kjapp der*S*)

Gjest Angela25
Skrevet

Nei, like lite som du klarer å bevise at dette er sannhet. Men rent beviserlig så ligger dere svært tynt an og det stopper fort opp hos dere når det settes kritiske spørsmål ved troen deres.

Hva med mine personlige erfaringer fra Gud? De er nok beviselige i seg selv. Hvis du tror kun paa det du ser med dine fysiske oyne, saa vil du faa en overaskelse en dag.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, jeg skjønner hva du mener. Bedre enn det kanskje kommer fram her. For som jeg skrev har jeg jo vokst opp i ett hjem som i våre barneår var totalt uten alkohol for eksempel. Ja når jeg var bitteliten tok de brusen over i vannkanner rundt om på bedehusene fordi vi ikke skulle bli ledet til å slå oss på den brune flaska. Sånn var det. Min far var også mot kvinnelige prester på et tidspunkt, men forandret syn på det for et par tiår siden. Om homofile prester vet jeg ikke helt hvor hans synspunkt er. Men jeg har vært i ulike typer miljø i løpet av livet, og kjenner igjen ulike typer med bibeltolkninger fra miljøene.

Jeg ser ikke lett på synd. Tvert i mot. Liker ikke så godt ordet for det er så befestet og farget etter hvert. Jeg snakker heller om det som er mot Guds opprinnelige mening. Jeg tror skaperverket var fullkomment. Jeg tror det så skjedde noe, beskrevet som syndefallet i Bibelen. Nå gjennomsyres dette i verden og har gjort det lenge. Bibelen bruker mange oppramsinger rundt synder som har med seksualitet, mord, osv. Men mest av alt beskriver Bibelen at alle er syndere som mennesker, og derfor trenger vi Jesu kors mellom oss og Gud.

Vi er syndere, derfor synder vi.

Katolikkene har jo hele tiden hatt dette, etter min opplevelse, problemet rundt deres forhold til nåden og syndsforlatelse. For eksempel har selvmord vært et stort problem. Man har jo ikke da rukket å be om tigivelse før en dør og detter ut av nåden. I vår tro detter vi ikke ut av den. Vi trenger og får den nemlig hele tiden. Helt inn i døden. Fordi vi alle er syndere også helt inn i døden. Vi er alle prikk like mye fortapt, homofil eller nonne.

Du skal elske din neste som deg selv. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte. Innenfor disse budene kan vi leve et mer syndfritt liv enn noe annet sted. Det er ikke likegyldig for Gud om vi synder eller ei.

Noen snakker om å falle i synd og reise seg..du har sikkert hørt det!:o) Lenge tenkte jeg ja og ha. Men det er ikke så enkelt at en kan synde i vei som en lyster. Det er heller ikke så greit at en alltid kan reise seg igjen heller. Vi reiser oss ikke i denne vestlige verden med vårt fråtseri. Vi gjør ikke det vi skal mot en av hans minste. Og det har vi også gjort mot ham. Blir ikke vi liggende i synden da på like måte som en homofil som velger å leve ut sin legning? Vi er alle like ille, og heldigvis er der ingen grenser for Guds nåde. Men selv om vi alle var like ille valgte han å sende Jesus fordi vi også er praktfulle og han elsker oss.

I forhold til frelsen er synd synd. Ingen synd er for liten eller for stor. Gud er hellig og tåler ikke synd. Derfor vi trenger Jesus. Han er kappen rundt oss.

Jeg var leder for konfirmantleir forleden. Vi snakket om samliv, seksualitet osv. Jeg fikk særdeles god kontakt med dem. Og at jeg var skilt, noe jeg valgte å dele, opplevdes som en gave å kunne bruke i forhold til dem. De så hvor høyt jeg satte ekteskapet og hvor store ringvirkninger et samlivsbrudd kan ha.

Uten å være for personlig kunne jeg snakke med dem om dette på en måte jeg aldri ellers hadde kunnet.

Et senario til ettertanke. En enslig mann bryter inn i et ekteskap. Har sex med kona. Mannen hennes vil gjerne tilgi, gå i terapi, jobbe for ekteskapet til tross for dette. Hun vil ikke mer. Hun går, vil være for seg selv en stund. Mannen sitter sønderknust igjen. Denne mannen er snart klar til å ordineres. Det er også denne andre mannen som brøt inn i deres ekteskap.

Hvem vil du ha til hyrde i din menighet? Hvem vil du ha som prest? Hvem vil Gud ha?

Ser problemstillingen! Mannen som ble forlatt har ikke gjort noe galt, tvertimot alt rett! Skal man da følge Bibelen, så er utroskap en godkjent grunn til skilsmisse, så her ville jeg hatt denne mannen som prest.

Ekteskapet er hellig, så mannen som trengte inn i ekteskapet ville jeg ikke hatt som prest.

Innrømmer glatt at det er forferdelig vanskelig. Heldigvis er det Guds oppgave å se inn i hjertet på mennesker og dømme deretter...

Skrevet

Det er der Guds nåde kommer inn. ...Hadde du vært troende så hadde det vært lett å forklare... I følge Bibelen skal ingen som er skilt, homofile, tyver, alkoholikere eller mordere lede noe som helst, om de ikke er omvendt.

Så kan man spørre seg: Hvem leder hvem?

Men ingen kristne snakker om de skilte lenger, enda vi står på samme linje som homofile og mordere....!

Jeg syns sånn som dere snakker så høres dere ut som fariseerne i bibelen....Jesus fremstår som skikkelig liberal i forhold til dere...all den tid han brukte på prostituerte og kriminelle. Bibelen er full av motsigelser...men slik jeg forsto Jesus så var det ikke regler og fordømminger han var opptatt av....

Gjest Angela25
Skrevet

Du vet heller ikke hva som er sant, du tror hva som er sant, men vet ikke noe som helst.

Du sier jo selv at det er vanskelig å tolke riktig hva som står i bibelene, enda påstår du at flere profetier er oppfylt. Hvis det er så vanskelig å tolke, så er det ikke noe rart i at de mener at neoen profetier er oppflyt heller, det er jo det enkleste i verden.

Dere faller lett av pinnen når man begynner å diskutere med dere, det tyder på at dere er på svært tynn is.

Som jeg har sagt før, hvis det er en Gud som har den evnen til å skape en slik verden vi har, så hadde han uten problemer klart å skapt en verden uten ondskap og jævelskap.

Dere sier også at etter at profetiene er oppfylt, da vil det bli en verden uten ondskap, men hvorfor skulle han klare det da og ikke nå, eller den gangen han skapte alt dette?

Det henger jo ikke på greip.

Hvor mye erfaring som en ikke-kristen har du her paa jorda? Jeg har ca 6 aars erfaring som kristen. Snakker du med én som har studert bibelen og har vaert kristen i 20-30 aar, vil du nok faa bedre svar fra h*n enn meg. Jeg svarer utifra det jeg har erfart, og det jeg har lest. Jeg forholder meg til det.Men klart det er vanskelig for en ufrelst aa forstaa hva vi snakker om. Det maa oppleves for aa forstaas helt og fullt.

Det at kristne ikke har svar paa alt, betyr ikke at vi vipper av pinnen, som du sier. Vi tror, men har ikke alle svar. Etter hvert som tia gaar, vil vi utvikle oss aandelig, vi blir bedre kjent med Han vi kaller Gud, og vi kan snakke ut ifra vaar egen erfaring med Han.

Ja det er vanskelig aa tolke bibelen,noe verre enn andre, som feks. johannes aapenbaring. Likevel finnes det en rod traad gjennom det hele, der det er umulig aa tolke i alle slags retninger. Som "stjernene faller ned fra himmelen", det er meteoritter tror mange. De brukte ikke det "moderne" spraaket vi har i dag.

hidi, the scorpion
Skrevet

Min svoger hadde en god stilling i indremisjonen. han var sosionom og jobbet med narkomane. Alle vennene hans var i indremisjonen. Da han skilte seg fikk han sjokk. Han mistet jobben og han mistet Alle vennene sine! Den form for nestekjærlighet forstår jeg lite av og ville aldri skjedd i noen annen del av arbeidslivet i Norge.

Det hørtes forferdelig ut! Jeg ville ikke klart å dømme et medmenneske slik! Jeg ville aldri vært i en menighet som gjorde slik heller....

Bibelen er ikke imot skilsmisse, kun mot gjengifte. Så jeg aner ikke hvilket grunnlag de skulle hatt, slik at han mistet jobben sin!

Selv hører jeg ikke til noen spesiell menighet, og som medmenneske kan jeg ikke dømme noen...

Skrevet

Det hørtes forferdelig ut! Jeg ville ikke klart å dømme et medmenneske slik! Jeg ville aldri vært i en menighet som gjorde slik heller....

Bibelen er ikke imot skilsmisse, kun mot gjengifte. Så jeg aner ikke hvilket grunnlag de skulle hatt, slik at han mistet jobben sin!

Selv hører jeg ikke til noen spesiell menighet, og som medmenneske kan jeg ikke dømme noen...

Vel han har giftet seg igjen han...om en dog borgerlig. Han har det bra nå med en meget god jobb etter at han lenge var arbeidsledig. Han kaller seg kristen men har tatt avstand fra slik fundamentalisme som dette.

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg syns sånn som dere snakker så høres dere ut som fariseerne i bibelen....Jesus fremstår som skikkelig liberal i forhold til dere...all den tid han brukte på prostituerte og kriminelle. Bibelen er full av motsigelser...men slik jeg forsto Jesus så var det ikke regler og fordømminger han var opptatt av....

Jesus viste kjaerlighet til de prostituerte ja. Men saa gjorde Han klart for hva om var synd ogsaa. Han gav oss veiledning for hvordan vi burde leve, "gaa derfor bort og synd ikke mere". De som ikke ville folge Han, lot Han gaa ogsaa. Som Han sa, saa var det(og fremdeles er) folk med slove orer, de _ville_ ikke/vil ikke omvende seg.

Skrevet

Jesus viste kjaerlighet til de prostituerte ja. Men saa gjorde Han klart for hva om var synd ogsaa. Han gav oss veiledning for hvordan vi burde leve, "gaa derfor bort og synd ikke mere". De som ikke ville folge Han, lot Han gaa ogsaa. Som Han sa, saa var det(og fremdeles er) folk med slove orer, de _ville_ ikke/vil ikke omvende seg.

Jeg har ikke sløve ører! Og jeg syns kristne er utrolig arrogante! Og faktisk sløve! Jeg blir sint av det du skriver. Det er en menneske forakt jeg virkelig ikke kan forstå. For meg er ikke religionen kristendom kjærlighet i det hele tatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Vel han har giftet seg igjen han...om en dog borgerlig. Han har det bra nå med en meget god jobb etter at han lenge var arbeidsledig. Han kaller seg kristen men har tatt avstand fra slik fundamentalisme som dette.

Jeg tar avstand fra alle fundamentalister, men jeg kan ikke dømme dem.

Synes din venn gjorde et godt valg, og det står respekt av hans valg om å gifte seg borgerlig! Synes det er flott at han klarte å beholde troen sin!

Gjest Angela25
Skrevet

Jeg har ikke sløve ører! Og jeg syns kristne er utrolig arrogante! Og faktisk sløve! Jeg blir sint av det du skriver. Det er en menneske forakt jeg virkelig ikke kan forstå. For meg er ikke religionen kristendom kjærlighet i det hele tatt.

Hvordan kan det jeg sier provosere deg? Har jeg hengt ut folk,domt noen eller lignende? hvis jeg siterer bibelen er det galt?

Skrevet

Hvordan kan det jeg sier provosere deg? Har jeg hengt ut folk,domt noen eller lignende? hvis jeg siterer bibelen er det galt?

Vel vi befinner oss nok på ganske ulik planet både verdimessig og medmenneskligmessig. å sitere bibelen på denne måten er bare dumt. om deres relgion er så simpel at den ser på ikketroende som mennesker med døve ører så er det en slem og skummel relgion som kan føre til grusom fordømmelse og grusomt menneskesyn...noe vi har sett eksepler på i hele den kristne historie. Jeg kan nok aldri kalle meg kristen. Jeg syns slik den praktiserers er arrogant og falsk og hykklersk. Men jeg har likevel sans for mye av det Jesus sa. Men jeg tenker selv og trekker ut det jeg syns var klokt resten kaster jeg i søppla. Noe annet er utrolig skummelt for det skaper mennesker uten refleksjon og det er farlig. Merker jeg blir lit opphissa her. tror nok du er en ok dame...jeg tror faktisk ikke du helt forstår rekkevidden av det du sier. Du kan ikke bare gjemme deg bak tro.....og bibelsitater. Du må forklare hvorfor du velger å tro på disse hårreisende sitatene som du nå strør om deg med.

Gjest kristen jeg
Skrevet

Satanister er også kristne. Det er umulig å tilbe satan uten også å anerkjenne Gud. Jeg sa det til en tidligere satanist og han ble litt forundret.....DET hadde han ikke tenkt på!

Satanister er slett ikke kristne. Der er de som anerkjenner Gud, men som ikke vil ha noe med ham å gjøre. De er ikke kristne enten de er satanister eller noe annet.

At kristne og satanister kan ha noe mer sammenfallende syn på verden er nok riktig.

Gjest Angela25
Skrevet

Vel vi befinner oss nok på ganske ulik planet både verdimessig og medmenneskligmessig. å sitere bibelen på denne måten er bare dumt. om deres relgion er så simpel at den ser på ikketroende som mennesker med døve ører så er det en slem og skummel relgion som kan føre til grusom fordømmelse og grusomt menneskesyn...noe vi har sett eksepler på i hele den kristne historie. Jeg kan nok aldri kalle meg kristen. Jeg syns slik den praktiserers er arrogant og falsk og hykklersk. Men jeg har likevel sans for mye av det Jesus sa. Men jeg tenker selv og trekker ut det jeg syns var klokt resten kaster jeg i søppla. Noe annet er utrolig skummelt for det skaper mennesker uten refleksjon og det er farlig. Merker jeg blir lit opphissa her. tror nok du er en ok dame...jeg tror faktisk ikke du helt forstår rekkevidden av det du sier. Du kan ikke bare gjemme deg bak tro.....og bibelsitater. Du må forklare hvorfor du velger å tro på disse hårreisende sitatene som du nå strør om deg med.

Jeg er egentlig ei ok dame ser du:-)

Det vil alltid bli kraesj naar kristne og andre kommer sammen og diskuterer troen,bibelen,osv. Dette er noe jeg har mott overalt, og det godtar jeg.

Men jeg synes det er kjipt aa bli kalt for hykler,hjernevasket, og det som verre er. Jeg mener, det maa gaa an aa snakke sammen, diskutere, uten aa kalle hverandre stygge ting?! Men paa et forum gjennom internett, torr vi vel heller aa si ting rett ut, akkurat slik det er...

Jeg tror jeg har gode verdier, jeg verdsetter mennesker, jeg bryr meg om dem, og jeg tror paa bibelen, som innebaerer aa forkynne den akkurat slik den er-slik jeg oppfatter den. Hvis noen lar seg stote av det, saa er det deres "problem".Samtidig er jeg klar over mine feil og mangler- jeg kunne formulert meg annerledes. Men det som bibelen sier, kan ikke jeg forandre, eller vike bort fra. Men mine egne ord kan jeg gjore noe med.

Jeg har flere ikke-kristne venner, og jeg tror de synes jeg er en ok person:-) Jeg gaar ikke rundt aa preker til dem, eller forteller dem "naa synder du"! Slikt odelegger vennskap, og jeg er like glad i dem som mine kristne venner. Ergo, jeg respekterer dem, og de respekterer meg og min tro. Enkelt og greit:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er egentlig ei ok dame ser du:-)

Det vil alltid bli kraesj naar kristne og andre kommer sammen og diskuterer troen,bibelen,osv. Dette er noe jeg har mott overalt, og det godtar jeg.

Men jeg synes det er kjipt aa bli kalt for hykler,hjernevasket, og det som verre er. Jeg mener, det maa gaa an aa snakke sammen, diskutere, uten aa kalle hverandre stygge ting?! Men paa et forum gjennom internett, torr vi vel heller aa si ting rett ut, akkurat slik det er...

Jeg tror jeg har gode verdier, jeg verdsetter mennesker, jeg bryr meg om dem, og jeg tror paa bibelen, som innebaerer aa forkynne den akkurat slik den er-slik jeg oppfatter den. Hvis noen lar seg stote av det, saa er det deres "problem".Samtidig er jeg klar over mine feil og mangler- jeg kunne formulert meg annerledes. Men det som bibelen sier, kan ikke jeg forandre, eller vike bort fra. Men mine egne ord kan jeg gjore noe med.

Jeg har flere ikke-kristne venner, og jeg tror de synes jeg er en ok person:-) Jeg gaar ikke rundt aa preker til dem, eller forteller dem "naa synder du"! Slikt odelegger vennskap, og jeg er like glad i dem som mine kristne venner. Ergo, jeg respekterer dem, og de respekterer meg og min tro. Enkelt og greit:-)

På meg virker du som en herlig person! At ikke-kristne tar anstøt bør vel ikke forundre deg!

Uansett hva vi skriver eller forkynner, så virker det feil i deres ører. De hører bare det de vil. Noe de selvfølgelig beskylder oss for å gjøre...

Personlig synes jeg du var et friskt pust i debatten her, og jeg tviler ikke et sekund på at du har mange gode ikke-kristne venner!

Det har jeg òg, de vet hvor jeg står, så jeg "plager" dem ikke med min tro, om de ikke spør direkte.

Denne debatten handlet om Gud, og det er synd at de som ikke tror, føler at de må finne noe galt med alt vi sier.

Guds fred med deg!

Gjest Angela25
Skrevet

På meg virker du som en herlig person! At ikke-kristne tar anstøt bør vel ikke forundre deg!

Uansett hva vi skriver eller forkynner, så virker det feil i deres ører. De hører bare det de vil. Noe de selvfølgelig beskylder oss for å gjøre...

Personlig synes jeg du var et friskt pust i debatten her, og jeg tviler ikke et sekund på at du har mange gode ikke-kristne venner!

Det har jeg òg, de vet hvor jeg står, så jeg "plager" dem ikke med min tro, om de ikke spør direkte.

Denne debatten handlet om Gud, og det er synd at de som ikke tror, føler at de må finne noe galt med alt vi sier.

Guds fred med deg!

Tusen takk for fine ord hidi:-) Dette var godt aa hore:-)

Takk for at du sto/staar sammen med meg i denne debatten:-) Flere blir det senere;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Tusen takk for fine ord hidi:-) Dette var godt aa hore:-)

Takk for at du sto/staar sammen med meg i denne debatten:-) Flere blir det senere;-)

Venter i spenning på å høre mer fra deg!

Skrevet

Hva med mine personlige erfaringer fra Gud? De er nok beviselige i seg selv. Hvis du tror kun paa det du ser med dine fysiske oyne, saa vil du faa en overaskelse en dag.

De bevisene du mener du har behøver ikke å stemme med at det finnes en Gud. Årsaken er at du tror så fullt og fast på dette så alle hendelser tillegger du din tro og at det er Gud som har satt dem i verk.

Du har antagelig ikke evnen til å vurdere kritisk hva dette er lenger, men tillegger Gud "all skyld"

Har sett endel eksempler på dette, helt dagligdagse ting som sies å være Guds verk, men som heller er noe som kan skje oss alle.

Husker du "bilde" som kunne ses på et vindu for et par år siden? Folk nesten besvimte for de var helt sikker på at Jesus hadde kommet igjen. Men det stilnet det også og vi har ikke sett noe mer til han.

En som tror fullt og fast på UFO, ser UFO over alt, vi andre ser noe helt annet og ikke minst så kan vi se hva det er og finne naturlige forklaringer.

Jeg er rimelig sikker på at jeg kom til å riste på hode av mange av bevisene dine. Som jeg har sagt før, det virker som om dere slutter å tenke selv.

Jeg ser ikke bort i fra at det er mye mer mellom himmel og jord enn hva vi vet, men at det finnes en Gud kan være noe helt annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...