Gå til innhold

Hvorfor tillater Gud at...?

Anbefalte innlegg

Gjest Angela25
Skrevet

De bevisene du mener du har behøver ikke å stemme med at det finnes en Gud. Årsaken er at du tror så fullt og fast på dette så alle hendelser tillegger du din tro og at det er Gud som har satt dem i verk.

Du har antagelig ikke evnen til å vurdere kritisk hva dette er lenger, men tillegger Gud "all skyld"

Har sett endel eksempler på dette, helt dagligdagse ting som sies å være Guds verk, men som heller er noe som kan skje oss alle.

Husker du "bilde" som kunne ses på et vindu for et par år siden? Folk nesten besvimte for de var helt sikker på at Jesus hadde kommet igjen. Men det stilnet det også og vi har ikke sett noe mer til han.

En som tror fullt og fast på UFO, ser UFO over alt, vi andre ser noe helt annet og ikke minst så kan vi se hva det er og finne naturlige forklaringer.

Jeg er rimelig sikker på at jeg kom til å riste på hode av mange av bevisene dine. Som jeg har sagt før, det virker som om dere slutter å tenke selv.

Jeg ser ikke bort i fra at det er mye mer mellom himmel og jord enn hva vi vet, men at det finnes en Gud kan være noe helt annet.

Dette blir litt "habbelgabbel" for meg:-) Orker ikke aa gjenta meg selv mer, men sier du noe nytt derimot, er jeg her:-)

• Svar 176
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Askeladden2007

41

• hidi, the scorpion

31

• mrxx

22

• multippel

9

Mest aktive i denne tråden

Gjest finner sjelefred andre steder
Skrevet

Beklager, jeg mener ikke å være useriøs, men slik gud blir beskrevet i deler av denne tråden så høres han unektelig litt ut som en småpsykopatisk diktator. Han -kan- hjelpe deg, men først må du ned på knærne, elske han av hele ditt hjerte og tilbe han. At du ønsker å leve et godt liv er ikke bra nok, at du behandler medmennesker fint er bare ikke tilstrekkelig. Det bryr han seg slettes ikke om. Det som er viktig er at du bekjenner din kjærlighet til -han- en eller annen gang før du dør.

Jeg tror kanskje jeg klarer meg uten en slik gud ;)

Signerer!

Skrevet

Dette blir litt "habbelgabbel" for meg:-) Orker ikke aa gjenta meg selv mer, men sier du noe nytt derimot, er jeg her:-)

Enig, det blir jo det samme fra deg også i tillegg vil dere ikke svare skikkelig på det som dere motsvarer dere selv på.

Dere vurderer ikke om det dere tror på kan være sannsynllig eller ikke og heller ikke dette med at Gud kunne ha laget en verden uten ondskap

Gjest Angela25
Skrevet

Enig, det blir jo det samme fra deg også i tillegg vil dere ikke svare skikkelig på det som dere motsvarer dere selv på.

Dere vurderer ikke om det dere tror på kan være sannsynllig eller ikke og heller ikke dette med at Gud kunne ha laget en verden uten ondskap

"Enig, det blir jo det samme fra deg også i tillegg vil dere ikke svare skikkelig på det som dere motsvarer dere selv på."

Jeg synes jeg har gitt de svarene jeg har kunnet, i motetning til deg.

"Dere vurderer ikke om det dere tror på kan være sannsynllig eller ikke og heller ikke dette med at Gud kunne ha laget en verden uten ondskap"

Klart vi har vurdert det! Alle kristne har en fortid-en opplevelse med Herren. Bibelen er ikke som andre boker skjonner du. Den har liv og kraft i seg! forklarer jeg deg dette bedre, vil du ikke forstaa,bokstavelig talt!

Gud laget jo en verden uten ondskap, men siden èn av Hans engler ville opphoye seg, ta over Guds "lederstilling", tuppa Han djevelen ut av himmelen,sammen med hans "sammensvorne".Verden/jorden ble aldri det samme etter dette. Men vi lever i haapet og troen paa at det èn dag vil bli en ny jord og ny himmel.

Read The Holy Bible my friend:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

I forhold til mange, så bryr du deg!

Det er positivt!

Gjest Angela25
Skrevet

I forhold til mange, så bryr du deg!

Det er positivt!

Det er noe med det enkelte sier tror jeg, at de som vil diskutere troen med oss er naermere Gud enn de som ikke gidder en diskusjon:-) De er ikke helt uinteressert, og det er supert!:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er noe med det enkelte sier tror jeg, at de som vil diskutere troen med oss er naermere Gud enn de som ikke gidder en diskusjon:-) De er ikke helt uinteressert, og det er supert!:-)

Jo fjernere de tror de er Gud jo nærmere er de faktisk!

Genialt!

Så vi fortsetter med å gi små stikk...:)

Askeladden2007
Skrevet

Hei 

Jeg leste innlegget ditt og fikk lyst til å kommentere det. Jeg vil kritisere deg for det jeg er uenig i, men jeg har all respekt for dine meninger.

Jeg var selv muslim, men er idag agnostiker. Idag er jeg 27 år gammel og ser det grepet religionen hadde på mitt liv. Jeg følte meg maktesløs når jeg satt fast. Når jeg spurte de geistlige om løsningen var svaret ” Det er Hans vilje”. Det har tatt lang tid, men nå er livet mitt mye enklere å leve.

Jeg tror på en universell kraft og jeg tror at den vil meg mitt beste. Den har ikke lagd masse regler som vi skal etterfølge, men leve i fred og harmoni. Det eneste den ber meg om er at mine tanker er rene, både om meg selv og om andre. Og jeg tror på loven om årsak-virkning. Det du sender ut, får du tilbake. Et bevis på dette kom for noen dager siden. Jeg flyttet til en annen by og ringte mange utleiere. Det var en del og jeg avtalte med tre stykker at jeg ville ta deres hybel som var til utleie. Men jeg gjorde det ikke, isteden tok jeg en annen og sa ikke fra til de andre som jeg hatt muntlig avtale med. Så skjedde det at jeg likte meg ikke på det stedet jeg hadde flyttet til og bestemte meg for å flytte hjem. Jeg måtte skaffe en annen leietaker og en jente sa at hun ville ta den. Men siden jeg allerede hadde flyttet hjem og dette var langt unna det andre stedet måtte jeg sende overtagelseskontrakten via posten. Akkurat idet jeg skulle til å sende den, ringte jenta og sa at hun tok den ikke likevel, hun hadde funnet en annen. Jeg ble skuffet, men skjønte raskt at loven om årsak-virkning hadde inntruffet. Dette var ingen Gud som stod bak. Dette var den enkle loven i kraft.

Du snakker om fri vilje. Og at Adam og Eva også fikk dette. De brøt hans regel og ble forvist fra paradiset. Men fortell meg dette, hvis denne guden skapte fri vilje og ikke ville ta fra mennesket denne, hvorfor skapte han den når han visste at det kunne få to utfall: enten fulgte de den eller så gjorde de det ikke. Var dette et spill fra hans side, at mennesket er leketøy som han kan straffe om de ikke følger hans regler? Jeg mener at en gud vil ikke at menneskene skal ha det vondt, heller at de har det godt. Han skaper ikke en menge lover og regler for at de skal bli etterfulgt. Han skaper mennesket, gir det fri vilje og lar det leve. Mennesket erfarer, perseptuerer og lærer ting og lever levet sitt på denne måten. Med andre ord, ved bruk av disse lovene må jo guden indirekte si at ”Kjære menneske, du er dum og trenger regler for å leve. Etterlever du de kommer du til paradiset. Ellers venter helvetet på deg”. Så kom noen smartinger og innførte skjærsilden der menneskene kunne betale seg ut av den evige lidelsen som ventet de. Hvis disse personene (heretter prester, doger etc.) var så nærme gud, hvorfor tok de betalt for at menneskene skulle kunne unnslippe helvetet? Poenget mitt er at for gud eksisterer jo ikke penger, det er det menneskene som har innført. Med andre ord er det menneskene som har skapt valutaen. Både i islam og kristendommen har det vært smartinger.

Jeg er kritisk nå, men kan det ikke tenkes at de åpenbaringene Mohammed fikk fra erkeengelen Gabriel, kunne vært i en tilstand av schizofreni? Og at da han kom til de lærde at de rett og slett forandret det etter det som passet de best etter datiden tankegang. Eller at da Jesus gikk på vannet egentlig var noe helt annet. I hvilken logisk sammenheng kan du forklare en jomfrufødsel? (For at et barn skal til så må en mann og kvinne ha sex. Og her trenger man ikke å snakke om blomstene og biene. Både bibelen og koranen motiser seg så mye og samtidif forventes det at man tror på det uten å mukke). Og når det skjedde så så mange på Maria som en skjøge. Hvor ble det av den Guden som stelte alt dette i stand, hvorfor tro han ikke til å hjalp Maria? Og si meg, hvordan kan en mann gå gjennom vannet ved å dele det i to? Der kun de troende går trygt gjennom mens de ”slemme” drukner? Er ikke gud en som har kjærlighet til alle? Om de er slemme eller ei, så elsker han de. Hvis han er så allmektig, hvorfor alt dette behovet for å markere seg? Behovet for å markere seg typisk mennesker. Så dette er veldig suspekt.

Du skriver at gud gav oss fri vilje fordi han ville vite om vi elsket han. Men en som er allmektig trenger vel ikke denne viten? Han skal jo vite det uansett. Hvorfor skal menneskene hele tiden bevise noe? Han måtte ta sjansen for at han skulle vite om menneskene elsket han. Men herregud, er ikke dette en menneskelig egenskap, at vi gjerne vil vite om partneren elsker oss? ” Derfor er kjærligheten til Ham det eneste som egentlig betyr noe”, skriver du. Hva med kjærligheten til oss? Er det ikke en kjensgjerning at inntil vi ikke elsker oss så kan vil heller ikke elske andre. Hvis jeg ikke elsker meg selv for den jeg er så vil jeg heller ikke klare å ta imot kjærligheten fra andre.

Askeladden2007
Skrevet

Hei 

Jeg leste innlegget ditt og fikk lyst til å kommentere det. Jeg vil kritisere deg for det jeg er uenig i, men jeg har all respekt for dine meninger.

Jeg var selv muslim, men er idag agnostiker. Idag er jeg 27 år gammel og ser det grepet religionen hadde på mitt liv. Jeg følte meg maktesløs når jeg satt fast. Når jeg spurte de geistlige om løsningen var svaret ” Det er Hans vilje”. Det har tatt lang tid, men nå er livet mitt mye enklere å leve.

Jeg tror på en universell kraft og jeg tror at den vil meg mitt beste. Den har ikke lagd masse regler som vi skal etterfølge, men leve i fred og harmoni. Det eneste den ber meg om er at mine tanker er rene, både om meg selv og om andre. Og jeg tror på loven om årsak-virkning. Det du sender ut, får du tilbake. Et bevis på dette kom for noen dager siden. Jeg flyttet til en annen by og ringte mange utleiere. Det var en del og jeg avtalte med tre stykker at jeg ville ta deres hybel som var til utleie. Men jeg gjorde det ikke, isteden tok jeg en annen og sa ikke fra til de andre som jeg hatt muntlig avtale med. Så skjedde det at jeg likte meg ikke på det stedet jeg hadde flyttet til og bestemte meg for å flytte hjem. Jeg måtte skaffe en annen leietaker og en jente sa at hun ville ta den. Men siden jeg allerede hadde flyttet hjem og dette var langt unna det andre stedet måtte jeg sende overtagelseskontrakten via posten. Akkurat idet jeg skulle til å sende den, ringte jenta og sa at hun tok den ikke likevel, hun hadde funnet en annen. Jeg ble skuffet, men skjønte raskt at loven om årsak-virkning hadde inntruffet. Dette var ingen Gud som stod bak. Dette var den enkle loven i kraft.

Du snakker om fri vilje. Og at Adam og Eva også fikk dette. De brøt hans regel og ble forvist fra paradiset. Men fortell meg dette, hvis denne guden skapte fri vilje og ikke ville ta fra mennesket denne, hvorfor skapte han den når han visste at det kunne få to utfall: enten fulgte de den eller så gjorde de det ikke. Var dette et spill fra hans side, at mennesket er leketøy som han kan straffe om de ikke følger hans regler? Jeg mener at en gud vil ikke at menneskene skal ha det vondt, heller at de har det godt. Han skaper ikke en menge lover og regler for at de skal bli etterfulgt. Han skaper mennesket, gir det fri vilje og lar det leve. Mennesket erfarer, perseptuerer og lærer ting og lever levet sitt på denne måten. Med andre ord, ved bruk av disse lovene må jo guden indirekte si at ”Kjære menneske, du er dum og trenger regler for å leve. Etterlever du de kommer du til paradiset. Ellers venter helvetet på deg”. Så kom noen smartinger og innførte skjærsilden der menneskene kunne betale seg ut av den evige lidelsen som ventet de. Hvis disse personene (heretter prester, doger etc.) var så nærme gud, hvorfor tok de betalt for at menneskene skulle kunne unnslippe helvetet? Poenget mitt er at for gud eksisterer jo ikke penger, det er det menneskene som har innført. Med andre ord er det menneskene som har skapt valutaen. Både i islam og kristendommen har det vært smartinger.

Jeg er kritisk nå, men kan det ikke tenkes at de åpenbaringene Mohammed fikk fra erkeengelen Gabriel, kunne vært i en tilstand av schizofreni? Og at da han kom til de lærde at de rett og slett forandret det etter det som passet de best etter datiden tankegang. Eller at da Jesus gikk på vannet egentlig var noe helt annet. I hvilken logisk sammenheng kan du forklare en jomfrufødsel? (For at et barn skal til så må en mann og kvinne ha sex. Og her trenger man ikke å snakke om blomstene og biene. Både bibelen og koranen motiser seg så mye og samtidif forventes det at man tror på det uten å mukke). Og når det skjedde så så mange på Maria som en skjøge. Hvor ble det av den Guden som stelte alt dette i stand, hvorfor tro han ikke til å hjalp Maria? Og si meg, hvordan kan en mann gå gjennom vannet ved å dele det i to? Der kun de troende går trygt gjennom mens de ”slemme” drukner? Er ikke gud en som har kjærlighet til alle? Om de er slemme eller ei, så elsker han de. Hvis han er så allmektig, hvorfor alt dette behovet for å markere seg? Behovet for å markere seg typisk mennesker. Så dette er veldig suspekt.

Du skriver at gud gav oss fri vilje fordi han ville vite om vi elsket han. Men en som er allmektig trenger vel ikke denne viten? Han skal jo vite det uansett. Hvorfor skal menneskene hele tiden bevise noe? Han måtte ta sjansen for at han skulle vite om menneskene elsket han. Men herregud, er ikke dette en menneskelig egenskap, at vi gjerne vil vite om partneren elsker oss? ” Derfor er kjærligheten til Ham det eneste som egentlig betyr noe”, skriver du. Hva med kjærligheten til oss? Er det ikke en kjensgjerning at inntil vi ikke elsker oss så kan vil heller ikke elske andre. Hvis jeg ikke elsker meg selv for den jeg er så vil jeg heller ikke klare å ta imot kjærligheten fra andre.

Du skriver videre:

” Løsningen på det ondes problem er at menneskene må gi sin vilje tilbake til Gud, og begynne å leve i kjærlighet. Det er menneskenes eget ansvar å rydde opp i problemene de selv har laget. Har vi frihet til å gjøre feil, har vi også ansvaret for å rette opp feilene. Fattige land er fattige fordi de ikke har kjent kjærlighetens Gud og levd etter Hans vilje, og fordi vi som har mat og ressurser ikke har delt det med dem som trenger det.”

Ved at vi gir fra oss vilje vil vi ikke lenger være istand til å ta våre egne avgjørelser. Det onde du besrkiver er noe for meg som vi skaper selv. Vi skaper vårt eget helvete og paradis her og nå. Ved å være hevngjerrige forpester vi vårt sinn med masse negativitet. Er ikke det helvete? Ved å leve i fred og harmoni skaper vi vårt paradis, mener jeg.

Du nevner bønnen i dette avsnittet:

”Bønn er å gi Gud lov til å gripe inn Men vi har også frihet til å be Gud gripe inn. Hvordan Han balanserer slik bønn opp mot respekten for menneskenes frie vilje til å synde, er en gåte ingen forstår. Jeg vet bare at av og til beskytter han noen på en overnaturlig måte. Noen ganger griper Han inn. Ofte er dette i situasjoner der folk har bekjent sine feil, gått til Gud med dem, og bedt om nåde og hjelp. Da kan Gud gripe inn. Vi kan be til Gud, og på den måten gi til kjenne at vi har en annen vilje enn dem som har gjort feil, og dermed gi Gud anledning til å gripe inn på vegne av vår vilje”.

Jeg ba til Allah uten at noe skjedde. Jeg ba til Gud uten at noe skjedde. Jeg ba til og med til Jesus uten at noe skjedde. Men da jeg gjorde noe med problemet så klarte jeg meg utmerket. Det jeg oppdager etter å ha lest bøker om selvutvikling var at alt dette lå inni meg. Alle forandringene kom fra meg selv. Andre kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre, men inntil jeg ikke innså det så skjedde det heller ikke noe. Jeg studerer psykologi og har lært masse via det studiet. Du blir hva du tenker. Hvis dine tanker om deg selv er fattige så blir du fattig. Har du rike tanker om deg selv. Blir du rik på alle måte. Du får bedre følelser, bedre holdninger og bedre relasjoner. Og når kjærligheten til deg selv er så stor så kan du også gi den til andre.

Du nevnte som sagt bønnen:

” Bønn er å gi Gud lov til å gripe inn Men vi har også frihet til å be Gud gripe inn”.

Men kjære deg, den allmektige trenger vel ikke lov til å gripe inn når det passer han? Du kan be helt til du dør og han vil kanskje ikke lytte til deg. Hvis han elsker menneskene så griper han inn når de lider. Hva skal vi med å gi han frihet til å gripe inn når han selv ser at det ikke funker for det mennesket. La meg gi deg et eksempel her. Sett at en kvinne mister tre barn før de blir født og hun blir mental forstyrret. Hun lider, går på medisiner og hennes liv er forvirrende og uforutsigbart. Gud ser dette, hvorfor griper han ikke inn? Straffer han henne for hennes gamle synder? Han elsker jo mennesket han har skapt så hvorfor la det lide? Er det rettferdig? Han skal jo være rettferdig så fortell meg hvor rettferdigheten er hen her. Ta med i beregningen at denne personen har det veldig vondt og ikke har virkelighettssans. Hvor ble det av den allmektige her? Dette holder ikke mål for meg.

Nok en kommentar til noe du skrev:

” Ufrelste har ingen unnskyldning For de ufrelste er deres egentlige problem at de bruker den frie viljen Gud har gitt dem til ikke å elske Gud. Det må begynne med at de erkjenner dette som den egentlige, grunnleggende synd:

Joh 16, 8-9 "Og når han (den Hellige Ånd) kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva som er synd, rett og dom: Synden er at de ikke tror på meg,"

Det som forundrer meg er at hvorfor har noen så sterkt behov for å bli erkjent og bli trodd. Dette ligner mer på et menneskelig trekk enn noe guddommelig. Hvorfor har noen så sterkt behov for å bli elsket av sine skapninger? Er det mangel på selvtillit eller selvaktelse? Igjen, dette virker for meg som menneskelige attributter. Jeg skrev tidligere om at kanskje porftene var schizofrene eller slikt. Det de sa kan ha mistet betydning når de lærde skulle nedskrive deres budskap for alle tolker ting forskjellig. Les dette litt morsomme eksemplet på et eksempel på hvordan en melding kan endre innhold alt etter de som mottar den:

Beskjed fra administrerende direktør til seksjonssjefen:

I morgen vil det inntreffe total solformørkelse kl 0900. Dette er noe som ikke inntreffer hver dag, så vi lar personalet samles utenfor, i pent antrekk, for å betrakte den. For å markere denne spesielle begivenheten, vil jeg selv gi en orientering om den. Hvis det regner, blir vi ikke i stand til å se den, og i så fall skal personalet samles i kantinen.

Beskjed fra seksjonssjefen til driftssjefen:

Etter ordre fra administrerende direktør vil det inntreffe total solformørkelse i morgen kl 0900. Hvis det regner, vil vi ikke bli i stand til å se den så godt utendørs i pent antrekk. I så fall vil solens forsvinning bli gjennomgått i kantinen. Dette er noe som ikke inntreffer hver dag.

Beskjed fra driftssjefen til avdelingslederen:

Etter ordre fra administrerende direktør skal vi gjennomgå, i pent antrekk, solens forsvinning fra kantinen kl 0900 i morgen. Administrerende direktør vil fortelle oss om det kommer til å regne. Dette er noe vi ikke får se inntreffe hver dag.

Beskjed fra avdelingslederen til formannen:

Hvis det regner i kantinen i morgen tidlig, hvilket ikke inntreffer hver dag, vil vår administrerende direktør, i pent antrekk, forsvinne kl 0900.

Beskjed fra formannen til personalet:

I morgen kl 0900 vil vår administrerende direktør forsvinne. Det er synd at dette ikke skjer hver dag.

Hvis profetene kom med sine forkynnelser så har de jammen mistet mye innhold :-D

Hva vil det si å elske? I ordets rette forstand mener jeg at det å elske seg selv betyr å fullstendig akseptere seg for den man er. Man elsker sine positive og negative sider for de er en del av oss. Erkjennelsen av dette er vedig viktig. Man godtar seg fullstendig for den man er. Man tilgir seg selv og tilgir andre som har såret en. Det er kjærlighet for meg. Man bærer ikke på nag eller bitterhet. Man er heller ikke naiv, men erkjenner at man til enhver tid gjør det beste en kan. Dessuten har man fine affirmasjoner om seg selv og vet at man er god nok. God nok for hvem? Ikke for Han, men for seg selv.

Du skrev dette:

”Guds mening? Folk spør alltid hva Gud mener med ditt og datt. De leter etter om ting er belønning eller straff. Nei, Gud er ikke slik! Han lot straffen ramme Jesus! Og alt vi får er av nåde - ikke belønning.”

Hvor egoistisk er det å la et enkelt individ ta den straffen som menneskene har ansvaret for? Gjør en kjærlig gud dette?

Askeladden2007
Skrevet

Du skriver videre:

” Løsningen på det ondes problem er at menneskene må gi sin vilje tilbake til Gud, og begynne å leve i kjærlighet. Det er menneskenes eget ansvar å rydde opp i problemene de selv har laget. Har vi frihet til å gjøre feil, har vi også ansvaret for å rette opp feilene. Fattige land er fattige fordi de ikke har kjent kjærlighetens Gud og levd etter Hans vilje, og fordi vi som har mat og ressurser ikke har delt det med dem som trenger det.”

Ved at vi gir fra oss vilje vil vi ikke lenger være istand til å ta våre egne avgjørelser. Det onde du besrkiver er noe for meg som vi skaper selv. Vi skaper vårt eget helvete og paradis her og nå. Ved å være hevngjerrige forpester vi vårt sinn med masse negativitet. Er ikke det helvete? Ved å leve i fred og harmoni skaper vi vårt paradis, mener jeg.

Du nevner bønnen i dette avsnittet:

”Bønn er å gi Gud lov til å gripe inn Men vi har også frihet til å be Gud gripe inn. Hvordan Han balanserer slik bønn opp mot respekten for menneskenes frie vilje til å synde, er en gåte ingen forstår. Jeg vet bare at av og til beskytter han noen på en overnaturlig måte. Noen ganger griper Han inn. Ofte er dette i situasjoner der folk har bekjent sine feil, gått til Gud med dem, og bedt om nåde og hjelp. Da kan Gud gripe inn. Vi kan be til Gud, og på den måten gi til kjenne at vi har en annen vilje enn dem som har gjort feil, og dermed gi Gud anledning til å gripe inn på vegne av vår vilje”.

Jeg ba til Allah uten at noe skjedde. Jeg ba til Gud uten at noe skjedde. Jeg ba til og med til Jesus uten at noe skjedde. Men da jeg gjorde noe med problemet så klarte jeg meg utmerket. Det jeg oppdager etter å ha lest bøker om selvutvikling var at alt dette lå inni meg. Alle forandringene kom fra meg selv. Andre kunne fortelle meg hva jeg skulle gjøre, men inntil jeg ikke innså det så skjedde det heller ikke noe. Jeg studerer psykologi og har lært masse via det studiet. Du blir hva du tenker. Hvis dine tanker om deg selv er fattige så blir du fattig. Har du rike tanker om deg selv. Blir du rik på alle måte. Du får bedre følelser, bedre holdninger og bedre relasjoner. Og når kjærligheten til deg selv er så stor så kan du også gi den til andre.

Du nevnte som sagt bønnen:

” Bønn er å gi Gud lov til å gripe inn Men vi har også frihet til å be Gud gripe inn”.

Men kjære deg, den allmektige trenger vel ikke lov til å gripe inn når det passer han? Du kan be helt til du dør og han vil kanskje ikke lytte til deg. Hvis han elsker menneskene så griper han inn når de lider. Hva skal vi med å gi han frihet til å gripe inn når han selv ser at det ikke funker for det mennesket. La meg gi deg et eksempel her. Sett at en kvinne mister tre barn før de blir født og hun blir mental forstyrret. Hun lider, går på medisiner og hennes liv er forvirrende og uforutsigbart. Gud ser dette, hvorfor griper han ikke inn? Straffer han henne for hennes gamle synder? Han elsker jo mennesket han har skapt så hvorfor la det lide? Er det rettferdig? Han skal jo være rettferdig så fortell meg hvor rettferdigheten er hen her. Ta med i beregningen at denne personen har det veldig vondt og ikke har virkelighettssans. Hvor ble det av den allmektige her? Dette holder ikke mål for meg.

Nok en kommentar til noe du skrev:

” Ufrelste har ingen unnskyldning For de ufrelste er deres egentlige problem at de bruker den frie viljen Gud har gitt dem til ikke å elske Gud. Det må begynne med at de erkjenner dette som den egentlige, grunnleggende synd:

Joh 16, 8-9 "Og når han (den Hellige Ånd) kommer, skal han gå i rette med verden og vise den hva som er synd, rett og dom: Synden er at de ikke tror på meg,"

Det som forundrer meg er at hvorfor har noen så sterkt behov for å bli erkjent og bli trodd. Dette ligner mer på et menneskelig trekk enn noe guddommelig. Hvorfor har noen så sterkt behov for å bli elsket av sine skapninger? Er det mangel på selvtillit eller selvaktelse? Igjen, dette virker for meg som menneskelige attributter. Jeg skrev tidligere om at kanskje porftene var schizofrene eller slikt. Det de sa kan ha mistet betydning når de lærde skulle nedskrive deres budskap for alle tolker ting forskjellig. Les dette litt morsomme eksemplet på et eksempel på hvordan en melding kan endre innhold alt etter de som mottar den:

Beskjed fra administrerende direktør til seksjonssjefen:

I morgen vil det inntreffe total solformørkelse kl 0900. Dette er noe som ikke inntreffer hver dag, så vi lar personalet samles utenfor, i pent antrekk, for å betrakte den. For å markere denne spesielle begivenheten, vil jeg selv gi en orientering om den. Hvis det regner, blir vi ikke i stand til å se den, og i så fall skal personalet samles i kantinen.

Beskjed fra seksjonssjefen til driftssjefen:

Etter ordre fra administrerende direktør vil det inntreffe total solformørkelse i morgen kl 0900. Hvis det regner, vil vi ikke bli i stand til å se den så godt utendørs i pent antrekk. I så fall vil solens forsvinning bli gjennomgått i kantinen. Dette er noe som ikke inntreffer hver dag.

Beskjed fra driftssjefen til avdelingslederen:

Etter ordre fra administrerende direktør skal vi gjennomgå, i pent antrekk, solens forsvinning fra kantinen kl 0900 i morgen. Administrerende direktør vil fortelle oss om det kommer til å regne. Dette er noe vi ikke får se inntreffe hver dag.

Beskjed fra avdelingslederen til formannen:

Hvis det regner i kantinen i morgen tidlig, hvilket ikke inntreffer hver dag, vil vår administrerende direktør, i pent antrekk, forsvinne kl 0900.

Beskjed fra formannen til personalet:

I morgen kl 0900 vil vår administrerende direktør forsvinne. Det er synd at dette ikke skjer hver dag.

Hvis profetene kom med sine forkynnelser så har de jammen mistet mye innhold :-D

Hva vil det si å elske? I ordets rette forstand mener jeg at det å elske seg selv betyr å fullstendig akseptere seg for den man er. Man elsker sine positive og negative sider for de er en del av oss. Erkjennelsen av dette er vedig viktig. Man godtar seg fullstendig for den man er. Man tilgir seg selv og tilgir andre som har såret en. Det er kjærlighet for meg. Man bærer ikke på nag eller bitterhet. Man er heller ikke naiv, men erkjenner at man til enhver tid gjør det beste en kan. Dessuten har man fine affirmasjoner om seg selv og vet at man er god nok. God nok for hvem? Ikke for Han, men for seg selv.

Du skrev dette:

”Guds mening? Folk spør alltid hva Gud mener med ditt og datt. De leter etter om ting er belønning eller straff. Nei, Gud er ikke slik! Han lot straffen ramme Jesus! Og alt vi får er av nåde - ikke belønning.”

Hvor egoistisk er det å la et enkelt individ ta den straffen som menneskene har ansvaret for? Gjør en kjærlig gud dette?

Videre skriver du dette:

”Men Gud kan vende alt til noe positivt (Rom.8.28). Han kan skape en mening. Men ulykker og urettferdighet er og blir meningsløst i seg selv! Det er tragedier, og Gud har medynk med dem som rammes! Det burde vi også ha, og ikke antyde ting som skaper skyldfølelse. Folk som rammes av ulykker og urett har det vondt nok likevel!”

Gud kan vende alt til det positive? Hva med den kvinnen som ble mental syk og vil være det for resten av livet. Hva skal gud få postivitet ut av dette? En som ikke har virkelighetssans er jo ikke noe for han, det individet tenker jo ikke klart.

Det er akkurat jeg ikke tror på noen gud. Den eneste som kan vende alt til det positive er deg selv. Si meg, hva skal de sulterammede i Afrika få positivt ut av deres situasjon? Mange av de vil ikke engang overleve til å kunne dra lærdom ut av dette. Herregud, dette er et økologisk problem, ikke noen straff fra en gud. Du kan sitte i Norge og tenke slikt for du har mat på bordet og vel så det. Men dra ned dit og prøv å finne ut hva de får positivt ut av dette. Da tror jeg pipen får en annen lyd.

Det er ingen gudommelig kraft som straffer oss, den straffer påfører vi oss selv. Når vi blir selvkritiske og har dårlig selvbilde så straffer vi oss for at vi ikke er fullkomne. Denne følelsen av ufullkommenhet er en illusjon som man skaper selv. Og ingen gud kan hjelpe et menneske med å få den følelsen. Den kommer etter hard jobbing med seg selv.

I mange religioner står det skrevet at man ikke skal ha sex før man er i ekteskapet. For det første, hvis dette er så alvorlig, hvorfor skapte gud lyst og sex? Og likeså, hvis han er allvitende så burde han visst at han skapte forskjellige personligheter og at alle ikke passer sammen. Han burde visst at før man finner den man kan leve sitt liv med så må det prøvelser til. Slik jeg ser det så var Hans hensikt at en mann og kvinne levde sammen selv om det ikke funket. Absurditet på høyeste nivå! Han vil jo at man skal ha det godt og så alle disse reglene.

Etter at jeg begynte å etterleve tanken om en universell kraft som gjelder alle så har livet mitt blitt bedre. Jeg er ikke redd for den straffen som religionene skremmer oss med. Den straffen klarer vi fint å tilføre oss med våre avgjørelser og valg. Den eneste makten religioner har er den makten vi gir de. I noen religioner skal man ikke engang kunne stille kritiske spørsmål for da er man blasfemist. Men den allmektige må da like at menneskene vil lære mest mulig om Han, hvorfor denne kontrollen over å ikke kunne stille spørsmål? Alt dette er menneskapte og det er synd for det stopper utviklingen mange steder.

Til deg vil jeg si at etter å ha lest ditt innlegg så er jeg ikke det minste imponert. Ikke bli sur eller fornærmet. Jeg hadde klart å diskutere med deg ansikt til ansikt også, om det hadde vært mulig Du henviser stadig til kilder, men veldig få ganger kommer du med egne meninger. Har du egne meninger så er det ønskelig at du kommer med de for det du skriver holder ikke mål for meg til å kunne diskutere. En ting er hjernevasking og det er direkte destruerende for da tenker man ikke etter sine ”frie vilje”. Jeg var hjernevasket med muslimske ting inntil jeg begynte å stille spørsmål og ble kritisk. Men nå er livet mye lettere. For jeg ser at alt det vonde jeg har opplevd en mening. Og det han ingenting med Han å gjøre. Det ansvaret er ene og alene mitt. At livet mitt nå er mye bedre vil en religiøs si at det er Hans vilje. Men nei, den kjøper jeg ikke. Det er jeg som jobbet med dette. Det var Han ikke som inspirerte meg til å lese bøker om selvutvikling. Det var ikke Han som lærte meg å elske meg selv. Det var ikke Han som lærte meg å stille spørsmål ved ting og være kritisk. Denne jobben har jeg gjort selv. Og jeg har en fred inni meg nå som ingen religion kan gi meg.

Altfor lenge har religion hatt et balletak på menneskene. Når man må tenke innen religiøse termer er ikke den frie viljen tilstede. Dessuten skal man hele tiden elske Han og be han om at ting går bra. Sorry, det er ikke slik jeg opplever dette. For meg er det kun meg som har bidratt til mine problemer og kun jeg kan gjøre noe med det. Kanskje motiser jeg meg selv når jeg sier at jeg tror på en universell kraft og at jeg stoler på den. For å presisere dette nærmere mener jeg at denne kraften er fra ingen religion, men en ren kraft som jeg tror på, derav agnostiker. Jeg er usikker ja, men jeg gir den kraften ingen navn. Annet enn at den er der for meg umiddelbart når jeg trenger den. Den bistår meg og elsker meg slik jeg er. Den vet at det er kun jeg som kan gjøre noe med det.

Jeg må innrømme at jeg er påvirket av dokumentaren ”The secret” og diverse selvutviklinsgbøker. Men disse gav meg alt jeg trenger for å leve et fullverdig liv. Kanskje er dine tanker og mine ikke så forskjellige likevel når det kommer til stykket. Men likeså er forskjellene der. Og de kommer først og fremst når det kommer til at en høyere makt straffer deg om du ikke etterfølger dens regler.

Takk for meg for nå 

Askeladden2007
Skrevet

Du vet at man finner beviser for at homofili er genetisk og medfødt hos de aller fleste som kaller seg selv dette?

Ikke sant? Hvis den allmektige er så allvitende burde han vel vite om eventuelle genfeil slik at han skrev i bibelen/koranen om at homofili er på grunn av genfeil og at det er akseptert siden det er han som har skapte genet?

Dette igjen gjør antakelsen enda sterkere at det er mennesker som har skapt religionene og at det ikke finnes en ren gud, heller en kraft.

Jeg liker ikke homofili, såpass ærlig må jeg være. Men når vitenskapen har bevist at dette er på grunn av genfeil så aksepterer jeg det og har en forståelse av det.

Derfor tror jeg ikke på at det finnes en gud, det er så mange dobbeltmoralistiske tanker rundt dette. Hans allvitenhet burde ha avdekket dette lenge før vitenskapen klarte å avsløre grunnen til homfili.

Askeladden2007
Skrevet

Du skulle visst min fortid sier jeg bare...

Jeg har flere bekjente,tidligere narkomane, folk som er blitt utsatt for seksuelt misbruk,voldtekt, you name it.... De er naa kristne, og flere er helbredet for indre "saar", og er blitt hele mennesker etter at de ble kristne.

Kan det tenkes at de fikk noe å tro på og at den kjærligheten de søkte, fant de hos sin gud? De kunne like godt funnet den i en stein hvis de trodde at den elsket de.

Ikke for å være frekk altså, men det menneskelige sinnet er rart. Det de narkomane personene trengte var forståelse og kjærlighet. Den fikk de fra menigheten. De kunne like godt havnet hos buddhister og blitt det fordi de fikk den respekten og aktelsen de hadde mistet i sin narkomane tid.

Her er det et sterkt innslag av gruppepsykologi. Når man er i en sosial gruppe er man det fordi gruppen gir de noe de trenger. Den gir de indentitet og tilhørighet. Når man blir medlem av en slik gruppe så må man følge gruppenormene. Det er den garantien man har for endelig å få den selvfølelsen man mistet da man var narkoman. Plutselig er den narkomane en del av en kristen menighet og presten lytter til de og hjelper de. Så klart de sluker alt rått det presten og øvrige kommer med.

For å legge til, vi mennesker er så avhengige av sosiale grupper at vi kan gå med på ganske mye for å ikke miste tilhørigheten i en sosial gruppe. Bare for å ta Jehovas vitner som eksempel. Mange har opplved at når de gikk ut av menigheten så ble de boikottet og folk vendte de ryggen.

Da spør jeg bare, hvor ble det av den berømte kjærligheten som den allmektige viser til? For er det ikke slik at det er kun han som dømmer og ikke menneskene?

Askeladden2007
Skrevet

Det er flere med deg som foler det slik...Jeg har vaert der ogsaa, og det kan enkelte dager snike seg inn en tvil...

Men saa vet jeg ogsaa at Han forskjellsbehandler ikke folk, alle er like betydningsfulle og verdifulle for Han. Han elsker alle med en ubegrenset kjaerlighet.

Han horer bonnene dine, saa hvorfor hjelper Han deg ikke? Jeg tror at det er en aandelig kamp rundt oss,og i oss. Hvis du leser Davids brev, saa tok det noen og tredve dager for han fikk bonnesvar. engelen som kom med bonnesvaret maatte kjempe mot fyrsten over persia (var det ikke slik?)

Altsaa naar vi ber, vil den onde prove aa stoppe bonnesvar, det blir en kamp rett og slett...Det er ikke lett, men Jesus oppfordret oss om aa holde ut.

Holde ut? Herregud, dette er jo rene selvpining. Man har ansvaret for sitt eget liv og kan ikke be i det uendelige for at det skal skje bra ting med en. Hvis en person ønsker seg kjæreste hjelper det ikke å sitte hjemme og be om at kjærligheten banker på døra. Man må selv prøve og vanke i de rette krester.

Man må handle og prøve å gjøre noe med sitt liv, ikke be til en Gud som kanskje ikke engang finnes

Askeladden2007
Skrevet

"Men saa vet jeg ogsaa at Han forskjellsbehandler ikke folk, alle er like betydningsfulle og verdifulle for Han. Han elsker alle med en ubegrenset kjaerlighet."

Hvordan kan du mene dette, dette er jo stikk motsatt av hva du sier om hvem som kommer til himmelrike, da får vi som ikke tror på alt dette, virkelig få svi.

Alle disse selvmotisgelsene. Både koranen og bibelen er fulle av slike.

Han forskjellsbehandler ikke, men siden han gav oss fri vilje så skal vi straffes for at vi tenker annerledes (ironisk)

Askeladden2007
Skrevet

Jeg mener det jeg sier. Du maa vite at Gud sender ingen til helvete,for aa si det brutalt.Men fornekter du Han, Hans kjaerlighet, kan du ikke komme inn. Det innebaerer ogsaa aa fornekte Jesus.

Personlig tror jeg at alt dette med tro (her kristendom), er saa mye storre enn hva et menneske kan klare aa fortsaa og beskrive. Det er nok noe med de ordene som staar i bibelen at: Der ditt hjerte er, er skatten din. Husker ikke ordrett...Hvis hjerte mitt er full av tro til Gud og Jesus og evig liv i himmelen, saa er det der skatten min er.

Nok en gang kommer du med sitater. Hva mener du om det hvis du legger alt dette til side?

Askeladden2007
Skrevet

Jeg forholder meg til hva bibelen sier, hva gjor du? Kan du motbevise dette som vi kaller sannheten?

Jeg spør deg: på hvilken måte kan DU bevise at det er sant det som står i bibelen? Er du så avhengig av Hans kjærlighet at du ikke kan klare deg uten det?

Askeladden2007
Skrevet

Hva med mine personlige erfaringer fra Gud? De er nok beviselige i seg selv. Hvis du tror kun paa det du ser med dine fysiske oyne, saa vil du faa en overaskelse en dag.

Kan du ikke fortelle om de erfaringene så vi får innblikk i denne fantastiske guden som er så barmhjertig?

Askeladden2007
Skrevet

Du har et poeng der, men vanlig oppegående mennesker bør kunne sette spørsmålstegn ved det de tror på.

Disse tar alt som kommer i fra forkynnerne som fasitt, de kan stå der og lire av seg det meste, uten at noen i salen/kirken tenker selv, uansett hva slags galskap som kommer, de bare folder hendene og ber videre og sier Amen.

Helt enig med deg. En rekke religioner i verden trenger reformasjon til de grader. Alle reliogionene hevder at de er de rette.

Bare for å si det slik: jeg spurte min mor et spørsmål. Jeg spurte:

"Det er jo slik at muslimer tror at Allah har lagd par der oppe. Med andre ord så har han skapt partnerene. Men hvis han han har skapt alle mennesker som like,norske som pakistanere, spanjoler som franskmenn - alle er jo like i hans øyne. Om de er svarte eller hvite så er de like i hans øyne noe han gjentar i koranen. Hvorfor er det da slik at pakistanere kun gifter seg med pakistanere, kristne kun med kristne osv.? Og med en gang en pakistaner finner en norsk partner så går praten løs hos pakistanere. Hvis troen på Allah er så stor og at han fører menneskene med hverandre, hvorfor all denne praten? Hvorfor er det slik at når det gagner muslimer så er det hans vilje, ellers så forkaster man det hele? Allah sa jo selv at alle er like"

Hun ble svar skyldig og sa at jeg hadde rett, men hun hadde ingen svar. Nok en motisgelse fra den allmektige. Og dette styrker troen på at alt dette er menneskeskapt for å beholde makten.

Askeladden2007
Skrevet

Vel, en gud (eller strengt tatt var det vel hans sønn som sa det) som sier "la de små barna komme til meg" for så å stå å se på at deres sjel ødelegges, hans himmel virker ikke særlig fristende. Å gi noen en fri vilje for å velge en selv..

Kjære barnet mitt, du får velge om du vil være ute i kulden eller her inne i varmen med mat og seng. Nei.

Kaldt er det utenfor, men jeg ser ingen virkelig fri vilje i kristenlivet.

Når gud ikke hører en fireåring som roper om hjelp. Ikke engang et trøstende ord. Da finnes han enten ikke, eller så er han ingen å tilbringe etterlivet med.

Helt enig. Ingen gud hørte meg da ting var som verst her hjemme. Det eneste jeg lærte var at jeg klarte meg på grunn av min styrke. For noe pjatt om at han bryr seg om alle.For det gjør han tydeligvis ikke. Og når man tviler på han så skal vi straffes. Ja, like greit det for en slik gud vil vel ingen ha

Askeladden2007
Skrevet

Som jeg har nevnt, vi lever paa en slagmark, der det er djevelen som raar. Det staar i bibelen...

Det er kun èn som kan odelegge sjelen, og det er IKKE Gud!

Jeg skjonner tankene dine, jeg har hatt de selv ogsaa. Det _er_ tungt aa forstaa alt... Men en ting vet jeg, det er at det nytter aa be! Det har jeg erfart,og flere med...

Heldigvis vil det bli en ny jord snart, der ondskapen vil ta slutt.

Kjære deg, når du ber så sender du ut tanker i universet (den universelle kraften) + at du etter nok bønn forteller underbevisstheten hva du ønsker. Din atferd vil automatisk ubevisst gå mot det du vil ha. Både på det positive og det negative

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...