Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Nei, sa ikke at han ødela noen sjeler, bare at han står rolig og ser på uten å gjøre noe. Det gjør meg sinna at noen prøver å dytte et slikt vesen inn i mitt liv. "Truer med helvete. Jeg trodde en gang. Jeg bad en gang. Jeg kan fortsatt både tro og be, men ikke på noen kristen gud. Og at han skulle kunne skape en god verden? ... Han klarte ikke det til nå og det er år 2007. Om det noen gang vil skje :-D 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Fri vilje, ditt og datt. Hvis det hadde vært sånn at Gud skapte verden og menneskene, så hadde det vært en smal sak for han å ordnet det slik at all ondskap, sult og faenskap ikke hadde eksistert, selv om vi hadde hatt en fri vilje. Dette er peanøtts i forhold til alt annet han eventuelt lagde. Men noen forklaringen må man jo ha for å tro på alt dette. Da hadde vi vært marionettedukker, mrxx. Gidder ikke kommentere det om fattige land, for det var rett og slett bare tull, men husk at det var et sitat fra en annen og ikke innsenders egne ord.... Noen som har sett filmen "Saw"? Der sier mannen "I wanna play a game". Likner på et spill dette her 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Hvordan kunne vi unngått å være marionettefigurer? Det vil jeg svært gjerne ha svar på. Fri vilje er ikke fri vilje om "Gud" kunne manipulere oss! Men, selvsagt er fri vilje, kun oppnåelig om man faktisk har en fri vilje der man bor etc. I vestlige land er den frie vilje nesten udiskutabel, for den er så innbarket i oss, vi ser den når visse muslimene truer oss, hvor viktig den er. Vår frie vilje er faktisk noe man kjemper/kriger om hver eneste dag! "I vestlige land er den frie vilje nesten udiskutabel, for den er så innbarket i oss, vi ser den når visse muslimene truer oss, hvor viktig den er." Der kom den setningen jeg ventet på. Les en gang til hva du skriver. Innbarket i "oss". Nettopp det jeg mener om at alle religioner uansett hvilken, skaper oss mot de holdninger og har et balletak på sine tilhengere. Og ja, jeg skrev ikke dette fordi jeg tidligere har vært muslim. Hadde en muslim skrevet dette så hadde jeg skrevet det samme 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Der også brister det kraftig for meg. Det betyr at jeg som ikke har gjort stort galt, som har tatt meg godt av familien min, skal likestilles med Hitler eller Bin Laden osv. Joda, en rettferdig Gud er det ikke det som sies tro? Jeg tror at de som tror altfor mye på dette hjernevaskes så det holder og nærmest slutter å tenke klart. Den frie viljen du snakker så om forsvinner, men styres av Guds tro. Det kan jeg skrive under på!!! Hjernevasking er det rette ordet. 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Nei, vi hjernevaskes ikke. Jeg tilhører ikke noen menighet og går heller ikke i Kirken. Du sier" jeg er snill og grei", hvorfor er ikke jeg god nok for denne Guden deres? Er jeg ikke god nok, så er ikke Han god nok for meg! Dermed basta! Vel, Gud skapte deg! Litt overlegent å opponere mot Han da...? Han har gitt oss en oppskrift på hvordan vi bør leve, for å ha det godt med oss selv (kjærlighetsbudene). Alt det forferdelige i verden er forårsaket av vår frie vilje og vår vilje til å misbruke guds navn. Imperialismen, slavehandel og uendelige kriger....Stemmer dårlig overens med hva Jesus sa; "Elsk dine fiender som deg selv"! Valget er fortsatt ditt, det var slik Han ønsket at det skulle være: Fri vilje! Si meg, hvordan kan en jente elske en som voldtok henne? (mulig jeg sporet av her men...) 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Her var det jaggu meg mye rart. Altså, Gud er villig til å la uskyldige mennesker, små barn, snille mennesker som aldri har gjort noe galt og andre, lide en grufull død i hopetall, fordi vi skal ha en fri vilje. Joda, dette høres ut som grei kar eller kvinne. Makan til tullprat, en rettferdig Gud kunne aldri ha tillatt noe sånt. Hvor mange millarder mennesker er han villig til å ofre for at vi skal ha en fri vilje? Som jeg har sagt i flere innlegg, det hadde vært peanutts for han å ordne det slik at vi alle kunne ha hatt det bra i denne verden. Men jeg skjønner at du ikke ser det. Den frie viljen er nok en selvmotsigelse. Hvor er den når man har det som vondest? Hvor faen er han når en jente blir voldtatt, når en kvinne blir slått, når et barn blir mishandlet, hvor var han under 2.verdenskrig da jødene ble henrettet? 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg forstaar godt hva du mener mister! Jeg har ikke all forklaring, ingen har vel det? Selv ikke du... Men det jeg vet er at Gud elsker alle, og Han ser de barna som lider. Jorden er en slagmark, der den onde regjerer. Naar profetiene oppfylles vil det bli en ny jord og en ny himmel, og all ondskap er borte. Ennaa er vi her, og vi alle kan be for de som sliter,kan vi ikke? Bonn har en enorm kraft, der mirakeler kan skje i Jesu Navn. Det er det flere som kan si, og har erfart:-) "Han ser de barna som lider. Jorden er en slagmark, der den onde regjerer. Naar profetiene oppfylles vil det bli en ny jord og en ny himmel, og all ondskap er borte" Jeg spør spør som mrxx: hvor mange barn skal han se lide før han gjør noe? Dette er ikke et spill, det er visstnok et liv han har skapt selv. Når profetiene oppfylles så lever sikkert ikke de fleste barna, og de skal liksom ha en himmel å se etter? Jøss, dette var jo veldig bra da! 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Èn ting er den frie viljen, det andre er at vi lever paa jorden, der den onde hersker(djevelen). Han har en stor innflytelse paa oss mennesker, enten du tror det eller ikke. Vi forstaar stykkevis, men en gang skal vi forstaa alt. Har du lest begge testamentene? Det er flere forskere som har studert de, der de ser at flere profetier er oppfylt, men ennaa staar det igjen noen. Det er vanskelig aa tolke alt som staar, og forstaa hvordan alt henger sammen. Det var noen som sa at : Vitenskapen forklarer hva og hvordan, og bibelen forklarer hvorfor. Kanskje stemmer dette, men vi blir aldri helt kloke paa dette, hverken kristne eller ateister. Hvis jeg spor deg hvor stort er verdensrommet, hva sier du da? Er det uendelig stort? Alt har vel en ende? Og hva er bak der igjen? Kan noe vaere uendelig? Absolutt ingen har fasitsvar paa det. Begynner man aa jabbe om Gud og satan, aandelig krigforing,mm. saa tror mange at man har gaatt fra vettet.Har vi det? Er det feil aa tro paa bibelen? Den er jo en stor historiebok, den har Guds ord, profetier,budskap,osv. Skal vi luke ut hva som er sant og ikke? Hva vet vi egentlig? Bruker vi ikke bare rundt 10% av hjernekapasiteten? Hva med de resterende 90%? Vet vi og kan vi alt? Nei. Er det da mulig at det kan finnes en hoyere makt, en kraft der ute, som skapte oss i sitt bilde,men som ble odelag(den planen kraften(Gud) hadde for oss)t av et vesen man kan kalle engel, som het lucifer, og i dag kalles djevel, og som hersker her inntil Jesus kommer tilbake? Til slutt..Det er en grunn for at troen har vedvart i saa mange aar. Bibelen har kraft i seg til aa forandre et menneske, en hel nasjon. Hvis dette var hubba bubba, ville ikke folk gjennomskuet dette? Naar troen kommer til et menneske paa en god og sunn maate, og vedkommende velger aa beholde den, hvorfor skal det vaere galt? Naa snakker jeg meg bort her, men les hele bibelen, paakall Han vi kaller Gud og Jesus, saa faar du erfare selv hva som er sant. Den forandrer meg ihvertfall ikke meg når gamle damer og menn kommer på døra mi med Vakttårnet og messer om den snille Jesus og den allmektige Gud som vil alle oss det beste (har forresten respekt for disse bare så det er sagt, jeg lytter til de og diskuterer med de, men de vinner aldri). En fra Jehovas Vitne spurte meg "Har du ikke lyst på liv etter døden?". Nei, sa jeg, jeg har lyst på det beste i dette livet og ikke kaste tiden min bort med å tro på noe som er handlingslammet! 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Du vet heller ikke hva som er sant, du tror hva som er sant, men vet ikke noe som helst. Du sier jo selv at det er vanskelig å tolke riktig hva som står i bibelene, enda påstår du at flere profetier er oppfylt. Hvis det er så vanskelig å tolke, så er det ikke noe rart i at de mener at neoen profetier er oppflyt heller, det er jo det enkleste i verden. Dere faller lett av pinnen når man begynner å diskutere med dere, det tyder på at dere er på svært tynn is. Som jeg har sagt før, hvis det er en Gud som har den evnen til å skape en slik verden vi har, så hadde han uten problemer klart å skapt en verden uten ondskap og jævelskap. Dere sier også at etter at profetiene er oppfylt, da vil det bli en verden uten ondskap, men hvorfor skulle han klare det da og ikke nå, eller den gangen han skapte alt dette? Det henger jo ikke på greip. Så enig med deg.For det han ikke klarer nå kan han så absolutt ikke klare i livet etter døden. Han er handlingslammet, og det eneste er at han ikke finnes. Dette er menneskeskapt. 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Hvor mye erfaring som en ikke-kristen har du her paa jorda? Jeg har ca 6 aars erfaring som kristen. Snakker du med én som har studert bibelen og har vaert kristen i 20-30 aar, vil du nok faa bedre svar fra h*n enn meg. Jeg svarer utifra det jeg har erfart, og det jeg har lest. Jeg forholder meg til det.Men klart det er vanskelig for en ufrelst aa forstaa hva vi snakker om. Det maa oppleves for aa forstaas helt og fullt. Det at kristne ikke har svar paa alt, betyr ikke at vi vipper av pinnen, som du sier. Vi tror, men har ikke alle svar. Etter hvert som tia gaar, vil vi utvikle oss aandelig, vi blir bedre kjent med Han vi kaller Gud, og vi kan snakke ut ifra vaar egen erfaring med Han. Ja det er vanskelig aa tolke bibelen,noe verre enn andre, som feks. johannes aapenbaring. Likevel finnes det en rod traad gjennom det hele, der det er umulig aa tolke i alle slags retninger. Som "stjernene faller ned fra himmelen", det er meteoritter tror mange. De brukte ikke det "moderne" spraaket vi har i dag. Jeg skulle gjerne møtt "Han" og stilt noen spørsmål. Så kunne han værsågod få svare meg på de. For maken til idioti, og dette gjelder alle religioner, skal man lete lenge etter. 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Som sagt det brister ganske mye, jeg vet om mange som tror fullt og fast på Gud, men fy f.... hvor noen drittsekker de er, som gjerne banker kona litt i fylla når det passer seg. Det er så mye skinnhelighet i disse miljøene at jeg blir helt kvalm. Det er vel ikke noe annet sted som det blir fordømt så mye som i disse miljøene. Det er mye som brister i forklaringene her. Der tror så mye at den sunne fornuften blir helt borte og dere slutter å tenke og tar til dere alt som blir sagt og lest. Alt tar dere som en sannhet, uansett hvor usannsynlig det er. Hvem kommer til himmelen? Er det Jehova?, Frelsesarmeen? Eller de andre som tusler til kirka hver søndag? muslimer? Eller det alle som tror fullt og fast på Gud? Muslimene tror at de er de eneste som vil komme til himmelen. Alle andre er vantro og vil havne i helvete. Kristne tror at de er det eneste. Og Jesus tar vare på de. Jødene mener at de guds utvalgte folk. Alle disse har en ting til felles, de tror de er bedre enn alle andre. 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Tror du ikke at Gud vet hvem som bryter hva? Mulig de har himmel på jord, men de har definitivt ikke himmel i vente! Himmelen, for en lovnad :-) Dama blir banket gul og blå, får ødelagt selvtilliten og det eneste som holder henne i live er at hun kommer til himmelen. wow! 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Tror du ikke at Gud vet hvem som bryter hva? Mulig de har himmel på jord, men de har definitivt ikke himmel i vente! Himmelen, for en lovnad :-) Dama blir banket gul og blå, får ødelagt selvtilliten og det eneste som holder henne i live er at hun kommer til himmelen. wow! 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Men har du ikke tro er du ingenting for Gud, skriver du. Det er ikke Bibelens lære i hvert fall. Gud elsker alle mennesker, også de som ikke tror på ham. Ja, ikke sant. Alle er like for han selv om de ikke tror på han. Så hva er så alt dette? Hjernevasking. 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Gud elsker alle, men kun de som tror på hans Sønn, skal komme til "himmelen". Du er langt ute på viddene om du tror noe annet! Dessverre. Så det er en betingelse her også som i islam? Man er altså under kontroll der man MÅ tro på han for ellers vil denne guden akseptere personene. Denne kontrollen religionene har er skummel 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Dette staar ikke i bibelen. Naar du dor, er det for sent aa snu. Du har sjansen her og naa.Saann er det,og det er opp til oss om vi vil ta i mot eller ikke. Fri vilje... Gud elsker alle mennsker, men fornekter du Han saa vil du leve ett liv uten Hans kjaerlighet naar du er dod.... Men hva kjærligheten til oss selv? Er ikke det det viktigste? Hvorfor være avhengig av en annens kjærlighet når du må først finne den hos deg selv? 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Det er bare dumt å snakke om fri vije når ikke mennesker har fått møte en levende Gud. Å få høre om Jesus i noen timer på skolen, slik som var tilfellet for mange av de jeg vokste opp med, er ikke det noe møte med Gud. Gud er rettferdighet, og vil se til at det blir rettferdighet over ting. Det er jeg ganske siker på. HVis ikke er han ingen rettferdig GUd. Du har kanskje ikke merket det, men Gud har valgt å gjøre seg ganske utilnærmelig. Rop på djevelen og han kommer prompte. Guds nærvær er ikke like lett å kjenne. Hvorfor Gud ikke viser seg mer tydelig vet ikke jeg. Men det er bare de som har møtt den levende Jesus og sagt nei til ham som jeg tror slipper fellesskap med ham. Jeg er forøvrig en kriste selv om jeg ikke er enig i det andre kristne mener om denne saken. Det er mye som står i Bibelen. Mange ting som også er motstridende. Hva som utkonker det andre er ikke opp til deg å bstemme. Gud er kjærlighet og rettferdig over alle ting. Rettferdig? Er det rettferdighet verden pr. idag? Og han griper ikke inn. Utilnærmelig sier du? Det er fordi han ikke finnes. Kall på djevelen og han kommer. Dessverre er den i oss når vi har mørke tanker 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Godtar gud homofile og godtar han at kvinner snakker i forsamlingen eller har han forandret mening de siste årene? Ikke som jeg har skjønt i verken i islam eller kristendommen 0 Siter
Askeladden2007 Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg syns sånn som dere snakker så høres dere ut som fariseerne i bibelen....Jesus fremstår som skikkelig liberal i forhold til dere...all den tid han brukte på prostituerte og kriminelle. Bibelen er full av motsigelser...men slik jeg forsto Jesus så var det ikke regler og fordømminger han var opptatt av.... Slik er det i islam også. Man forguder Mohammed selv om han hadde sine svin på skogen. Men det hørte jeg aldri fra en imam 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.