Gjest sliten tenåring Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Nå trenger jeg noen synspunkter. Jeg er en jente på 18 år som lurer på om mamma har rett atter en gang.. Jeg går siste året på videregående. Karakterene mine har alltid vært gode, jeg jobber veldig mye med skolearbeidet. Har aldri hatt under 5 i snitt i noen av de årene jeg har hatt med karakterer. Jeg bruker mye av fritiden min til lekser og oppgaver og er veldig nøye og vil gjøre alt best mulig. Er veldig pliktoppfyllende og gjør aldri noe "halvveis". Men så er det mor da.. Hun mener at jeg bør ha tid til enda en jobb ved siden av skolen. (Jobber fra før to ettermidager/kvelder i uka). Og jeg syns i grunn at det holder. Jeg er alltid sliten, jeg orker bare ikke tanken på en jobb til. Siste året på vgs er en fulltidsjobb i seg selv. Mener jeg. Men det mener ikke moren min. (Som er på jobb fra 8-16 og har helt fri hver ettermidag og helg). Husarbeidet hjemme deler vi alle på, jeg er flink til å bidra, så syns liksom at jeg gjør nok jeg.. Orker ikke å være konstant sliten. Men jeg tjener ikke så veldig mye i måneden så da må jeg jo spørre om litt penger for å være med ut med venner.. Og det får jeg som regel, men er så lei av å høre på maset om at jeg må ha enda en jobb. Hva syns dere? Jobber jeg nok eller klarer jeg en jobb til? Jeg er sliten... og litt lei meg for at mamma ikke ser hvor mye jeg virkelig jobber med skolearbeidet. Hun er liksom "vant til" at jeg alltid får 5 og 6, så hun tror vel ikke det er noe slit for meg.. 0 Siter
Nellie Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er enig med deg i at det holder å jobbe to kvelder i uken når du studerer. Det tar tid å få gode karakterer, og jeg synes du skal være stolt av det du har oppnådd, og satse på å fortsette med å få så gode karakterer. 0 Siter
frosken Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg mener du ikke bør jobbe mer enn du allerede gjør! Synes forøvrig at du høres ut til å jobbe veldig bra med skolearbeidet ditt, håper du klarer å fortsette med det til du er ferdig med vgs :-) 0 Siter
buzzy Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tror moren din bør sette seg litt mer inn i hva du bruker av krefter på et såpass bra snitt. Synes det høres ut som du har nok og gjøre, og tror nok ikke du bør ta på deg andre jobber. Kan ikke forstå hva moren din tenker på, unnskyld meg;) 0 Siter
soleil Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Videregående skole er i prinsippet en fulltidsjobb. Mange lærere er derfor veldig skeptisk til deltidsarbeid ved siden av. Jeg syns at du skal fokusere på skolearbeidet først og ikke jobbe mer enn at du føler at du har litt overskudd. Litt tragisk om en skal bli utslitt og utbrent som 18åring. Synd at din mor ikke verdsetter at du er såpass pliktoppfyllende og flink, er nok mange frustrerte foreldre med giddasløse 18åringer som ikke aner hva de skal gjøre for å påvirke ungdommen. For din egen stolthets skyld så prøv å grei deg økonomisk uten å måtte spørre mor om penger. Kanskje hadde det vært mer innbringende og mindre slitsomt å jobbe litt på helg i stedet for i uka? Sånn ser jeg på det, er ikke sååå lenge siden jeg gikk på videregående selv. Jeg var ikke så pliktoppfyllende på skolen som deg og min mor hadde nok vært overlykkelig om jeg var som deg den gang. Syns du fortjener ros, jeg. http://www.tull.no/innhold/moro/humor/ros.php 0 Siter
Gjest Vekten87 Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er alltid sliten, jeg orker bare ikke tanken på en jobb til. Siste året på vgs er en fulltidsjobb i seg selv. Mener jeg. Men det mener ikke moren min. (Som er på jobb fra 8-16 og har helt fri hver ettermidag og helg). helt enig.. husker selv da jeg gikk på vgs, ikke noe prakteksemplar i det heletatt. hadde 3 i snitt, hvis jeg var heldig. jeg jobbet ca to ganger i uken ved siden av. noe sov var mer enn nok. mamma og pappa har aldri krevet masse av meg, det jeg klarer det klarer jeg og mer var det ikke å si om den saken. jeg synes du gjør en kjempe innsats! synes det er dumt med foreldre som forventer så altfor mye av barna. si til mammaen din at du gjør ditt beste, du føler det er viktigere å få gode karakterer siste året enn å satse mest på jobb, energien skal stekke til også. du kan godt jobbe mer men det vil gå utover karakterene, er det det hun vil? neppe. snakk så hun forstår, hun har selv vært ung en gang og jeg mener personlig at det kreves mer av de unge nå enn før. du skriver at hun jobber 8-16 og fri esten. en som går på skole jobber 8-20 og kanskje mer.. 0 Siter
morsan Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er enig med de andre her - det høres da ut som om du jobber mer enn nok, og at moren din bør være sjeleglad for at du er så pliktoppfyllende i forhold til skolearbeidet. Da jeg gikk på videregående hadde jeg helgejobb, men ikke alltid hver helg. Det var deilig med noen ekstra kroner, men det var heldigvis ikke noe krav fra foreldrene mine at jeg _måtte_ jobbe - det var noe jeg valgte selv. Hvorfor vil hun egentlig at du skal jobbe så mye? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 ''Jeg er alltid sliten, jeg orker bare ikke tanken på en jobb til. Siste året på vgs er en fulltidsjobb i seg selv. Mener jeg. Men det mener ikke moren min.'' Der er jeg 100% enig med deg, syns mora di er alt for storforlangende! Dette siste året på videregående skal du legge grunnlaget for det du skal gjøre i mange år fremover, og du er ikke tjent med å være sliten hele tida. Er du så sliten som du sier, så bør du faktisk vurdere om du kanskje skal jobbe _mindre_ i stedet for mer. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 hva begrunner din mor dette med? 0 Siter
siriil Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Du høres for meg ut som å være en veldig flott og priktoppfyllende ungdom som din mor kan være veldig stolt av :-).Du jobber mer enn nok som det er med skolearbeid og deltidsjobb.. Håper du får tid til fest og kos innimellom for det hører også ungdommen til. Lykke til videre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Kanskje mora di synes du skal holde deg med klær og lommepenger sjøl. Det var mine unger nødt til da jeg var innmari blakk det siste året de gikk på videregående og all støtte jeg fikk for dem forsvant etter andre klasse. 0 Siter
mrxx Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Du må da være alle foreldres drøm. Hvis det er slik du fremstiller det så må jeg si jeg er imponert over deg. Jeg synes ikke du skal dra på deg flere jobber, egentlig burde det holde at du gikk på skolen og gjorde det bra. Moren din skulle ha hatt en oppstrammer så det holdt, så hun skjønte hvor heldig hun er, som har ei datter som deg. 0 Siter
pekkaline Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Du er flink til tusen. Jeg synes ikke du skal få flere jobber. Du har nok som det er. Det som er en mulighet er kanskje å se om du finner en annen jobb som gir bedre lønn om mulig. Om ikke så skal du uansett ikke ha dårlig samvittighet, du gjør mere enn mange andre i din alder. 0 Siter
Gjest sliten tenåring Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Videregående skole er i prinsippet en fulltidsjobb. Mange lærere er derfor veldig skeptisk til deltidsarbeid ved siden av. Jeg syns at du skal fokusere på skolearbeidet først og ikke jobbe mer enn at du føler at du har litt overskudd. Litt tragisk om en skal bli utslitt og utbrent som 18åring. Synd at din mor ikke verdsetter at du er såpass pliktoppfyllende og flink, er nok mange frustrerte foreldre med giddasløse 18åringer som ikke aner hva de skal gjøre for å påvirke ungdommen. For din egen stolthets skyld så prøv å grei deg økonomisk uten å måtte spørre mor om penger. Kanskje hadde det vært mer innbringende og mindre slitsomt å jobbe litt på helg i stedet for i uka? Sånn ser jeg på det, er ikke sååå lenge siden jeg gikk på videregående selv. Jeg var ikke så pliktoppfyllende på skolen som deg og min mor hadde nok vært overlykkelig om jeg var som deg den gang. Syns du fortjener ros, jeg. http://www.tull.no/innhold/moro/humor/ros.php Takk for fint svar,det er kanskje en god ide og prøve å jobbe litt i helger og kanskje droppe en ukedag. Og den siden var jo litt morsom da:) 0 Siter
Gjest sliten tenåring Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 hva begrunner din mor dette med? Jeg er jo som ungdommer flest (vil jeg tro), og har jo lyst til å være med på alt som skjer når jeg har tid til det. Og dette "alt" koster en del. Vil ut på byen, dra på kino, cafe og bare møte venner. Og det koster, derfor mener hun at jeg bør jobbe mer siden jeg velger å være med på alt som koster. Jeg skjønner jo det da, at hun ikke vil sponse meg med byturer flere ganger i måneden, så jeg betaler som regel det meste selv. Og hun sier også at hvis jeg har tid til å dra på kino/byen, så har jeg også tid til å jobbe mer. Men hva skal jeg med mer penger om jeg aldri har tid til å finne på noe...? 0 Siter
Gjest sliten tenåring Skrevet 4. oktober 2007 Skrevet 4. oktober 2007 Takk for svar alle sammen:) Jeg er glad for at dere er enige med meg! Og bare for å ha det klart, så er ikke moren min så håpløs altså, hun er veldig grei og forståelsesfull med det aller meste, det er bare det med jobbingen hun er litt sær på. 0 Siter
Gjest En mamma her også Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Slik du forklarer det her så synes jeg at du har rett i at det er nok det du har nå. Jeg ville satt meg ned og pratet med mor jeg, og sakt at jeg virkelig jobbet hardt med skolearbeidet mitt for å klare å opprettholde såpass gode karakterer. Og at du faktisk er ganske sliten nå så du er redd for at ennå en jobb vil slite såpass mye på deg at du er redd karakterene vil ta skade av det. Si til henne at du heller kan hjelpe til litt mer i huset eller noe i løpet av helgen hvis du føler du orker det. Og si at ved siden av gode karakterer så trenger du også litt fritid med venner. En god balanse av alt slik at du ikke mister piffen og går helt lei. 0 Siter
calendula Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men som lærer på vgs mener jeg at du har helt rett i dine prioriteringer. Elever som jobber mye utenfor skolen har nesten alltid dårligere karakterer enn dem som bare har en liten jobb. Det er en fulltidsjobb å gå på vgs. Lekser krever mye hvis man vi lgjøre det bra, som du selv er inne på. Hvis du føler deg sliten nå, må du for all del ikke ta på deg mer. Husk at dette siste skoleår bare blir tøffere utover med heldagsprøver og eksamensforberedelser. Jeg ser mange elever som tar på seg ekstra jobber for å få råd til russefeiringen og som resultat går ned både en og to karakterer mot slutten av VK2 - det er en dårlig investering for framtida. Du høres ut som en pliktoppfyllende elev. Stå på med studiene dine, men sørg for at du også har tid til å være sammen med venner og å koble av, ellers risikere du å jobbe deg syk - det er ingen tjent med. 0 Siter
morsan Skrevet 5. oktober 2007 Skrevet 5. oktober 2007 Du må da være alle foreldres drøm. Hvis det er slik du fremstiller det så må jeg si jeg er imponert over deg. Jeg synes ikke du skal dra på deg flere jobber, egentlig burde det holde at du gikk på skolen og gjorde det bra. Moren din skulle ha hatt en oppstrammer så det holdt, så hun skjønte hvor heldig hun er, som har ei datter som deg. ''Hvis det er slik du fremstiller det så må jeg si jeg er imponert over deg.'' Det kan jo være et meget nyttig forbehold! :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.