Gjest @mommo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er 39. Har 2 adopterte barn. Har vært igjennom ett par runder med inseminasjon og ett ISCI - forsøk uten å lykkes(+ ett med opptinte egg). Ved ISCI forsøket hadde jeg mange modne og fine egg, som jeg i tillegg fikk satt av noen til neste forsøk. De første ble befruktet og satt inn, litt problematikk ved innsetting - pga noe fremfall av livmor ? (husker ikke helt hvordan man uttrykker dette) Eggene hadde delt seg fint - så selve befruktningprosessen før innsetting gikk også uten problemer. Den gangen hadde jeg en stressende jobb og mange som viste om prosessen, så det var mange spørsmål og nysgjerrighet. I tillegg var jeg mye på dol og diskuterte og fulgte med i andres lykke. Tror ikke det var bra for meg. Livet er mye bedre nå - ikke stress på jobben. Flott familie, men jeg klarer bare ikke å slå meg til ro. Kommer stadig over ny og bedre hjelp for å lykkes med å bli gravid. Vi sjekket de nye mulighetene for å ta ut sædsellene fra bitestikklene, men fikk beskjed om at vi ikke kunne behandles. Dette svaret kom uten at det ble tatt kirurgiske prøver fra testikklene - kun fra blodprøver og hormonprøver. Uansett. Jeg er i fin form, har samme syklus som før - noe kort - ca 24 dager. En tett eggleder, mens en som er noe kronglete, noen cyster - endometriose ? Hvor starter jeg og blir dette helt håpløst ? Det er jo kommet så mange nye måter å hjelpe til på og det som er vanskelig er å "bestille" riktig behandling når du går til gyn.lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287386-en-siste-sjanse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det er ikke til å komme utenom at din alder ikke er gunstig for befruktning. Mye kan man gjøre, men ’gamle’ egg kan man ikke gi foryngelseskur. Det at din syklus er på 24 dager kan være tegn på at overgangsalderen nærmer seg (selv om den kan være 5-10 år frem i tiden). Jeg foreslår at du kontakter det infertilitetssenter som tidligere har behandlet deg og får en vurdering. Måling av hormonene FSH og østradiol på dag 3-5 kan si noe om dine sjanser. Jeg er altså litt pessimistisk med hensyn til prøverørsforsøk, men få en vurdering av ekspertene. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287386-en-siste-sjanse/#findComment-2306706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @mommo Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Det er ikke til å komme utenom at din alder ikke er gunstig for befruktning. Mye kan man gjøre, men ’gamle’ egg kan man ikke gi foryngelseskur. Det at din syklus er på 24 dager kan være tegn på at overgangsalderen nærmer seg (selv om den kan være 5-10 år frem i tiden). Jeg foreslår at du kontakter det infertilitetssenter som tidligere har behandlet deg og får en vurdering. Måling av hormonene FSH og østradiol på dag 3-5 kan si noe om dine sjanser. Jeg er altså litt pessimistisk med hensyn til prøverørsforsøk, men få en vurdering av ekspertene. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Bare en liten kommmentar. Syklusen har alltid vært på ca 24 dager. Vet jo at alderen ikke er gunstig, men ser jo at mange godt voksne (> 40) damer lykkes. Bor langt unna infertilitetsklinikk så her må vi nesten bruke turnusleger - fastleger for slike vurderinger og da blir det ikke så lett å beskrive riktige behov og "bestille" riktige undersøkelser og prøver. Da er det bra å ha ett faglig felt her på web og dol som kan svare direkte !!! Her hos oss er det ikke mulig å bestille time pr. mail eller elektronisk. Kø på telefonen hele dagen så - eneste fremkommelige metode er å møte direkte opp i luka... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287386-en-siste-sjanse/#findComment-2306791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Bare en liten kommmentar. Syklusen har alltid vært på ca 24 dager. Vet jo at alderen ikke er gunstig, men ser jo at mange godt voksne (> 40) damer lykkes. Bor langt unna infertilitetsklinikk så her må vi nesten bruke turnusleger - fastleger for slike vurderinger og da blir det ikke så lett å beskrive riktige behov og "bestille" riktige undersøkelser og prøver. Da er det bra å ha ett faglig felt her på web og dol som kan svare direkte !!! Her hos oss er det ikke mulig å bestille time pr. mail eller elektronisk. Kø på telefonen hele dagen så - eneste fremkommelige metode er å møte direkte opp i luka... Be legesenteret om å ta blodprøve for undersøkelsen jeg beskrev for deg (østradiol og FSH) på syklusdag mellom 3 og 5. Du kan legge resultatet inn her så jeg kan vurdere det. Vennlig hilsen Mette H Moen PS litt beroligende at din syklus ikke har endret seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287386-en-siste-sjanse/#findComment-2307396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @mommo Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Endelig har jeg fått tatt noen prøver. Her er resultatene. Prøvene ble tatt midt på dagen første syklusdag. HB 13,1 S-Ferritin 5* uG/L - vet den er for lav S-FSH - 7,3 IE/L S-FT4 14 pMOL/L S-GT 18 U/L S-LH 3,0 IE/L S-Progesteron 2,9* nMOL/L S-TSH 2,4 mIE/L S-Østradiol 0,19* nMOL/L 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/287386-en-siste-sjanse/#findComment-2420039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.