Gå til innhold

Hva synes dere egentlig om leseaksjonen?


Anbefalte innlegg

Har ikke sansen for denne aksjonen jeg, da man må lese forferdelig mye for å i det hele tatt få klistremerke.

Det er heller ingen forskjell på om det er et barn som har evner til å sitte i ro å lese så lenge eller et barn med store vansker, alle skal liksom klare å lese så "mye" for å få merke.

noen jeg vet av leser som bare det, bare at de aldri kan klare å få noe merke.

Tenk for et nederlag det blir for dem når de har strevd så mye å likevel ikke kan få merke.

Jeg synes det bør bli opp til lærer å bestemme hvor lang tid som kreves av hvert enkelt barn jeg.

Fortsetter under...

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1191586751' post='3689248]

Hele barneskolen er med. F må lese 280 minutter i uka...

Hver enkelt skole må melde seg på for å være med på aksjonen, og absolutt ikke alle skolene er med. Det er det nok en grunn til...

Jeg ble forøvrig sterkt kritisert, da jeg her på forumet ymtet frampå om at denne aksjonen kanskje ikke var så ensidig positiv. Grunnen var nok at jeg fortalte at jeg var lærer, ikke vet jeg. Men uansett ser det nå ut for at flere enn meg ikke er 100% fornøyd med denne aksjonen, og godt er det!

Jeg forstod det slik at om de ikke når mengdekravet i løpet av en uke, starter de på bar bakke uken etterpå.

Enten man måler det i tid, sider eller bøker kan jo det bli ganske demotiverende.

mvh

Stemmer. Man starter på "bar bakke" hver uke, vel!? Synes også det er et kaos med å skrive inn både det antall minutter som leses på skolen, og det som leses hjemme.

Men, antall minutter er egentlig bedre enn antall bøker! Det er iallefall mer gunstig for dem som leser sakte, da. Rettferdig vil dette aldri bli.

Stemmer. Man starter på "bar bakke" hver uke, vel!? Synes også det er et kaos med å skrive inn både det antall minutter som leses på skolen, og det som leses hjemme.

Men, antall minutter er egentlig bedre enn antall bøker! Det er iallefall mer gunstig for dem som leser sakte, da. Rettferdig vil dette aldri bli.

Vår skole er ikke meldt på dette.

Hadde jeg hatt et barn som absolutt ikke klarte å lese lenge, hadde jeg nok ganske kynisk satt på lydbøker ved diverse anledninger. Lesekondis i forhold til tid henger jo sterkt sammen med leseferdigheter.

På vår skole har de gjennom skoleåret mange ganger hatt ulike former for bokormer etc. som felles klasseprosjekt. Der har de regnet bøker, uavhengig av tykkelse, men vi foreldre har hatt et ansvar for å godkjenne bokvalget. Har funket motiverende for både reserne og de som strever. Også en fordel at det har gått gjennom hele året, i stedet for bare et skippertak på høsten før man helt har fått igjen pusten etter skolestart.

mvh

Jeg forstod det slik at om de ikke når mengdekravet i løpet av en uke, starter de på bar bakke uken etterpå.

Enten man måler det i tid, sider eller bøker kan jo det bli ganske demotiverende.

mvh

De starter på bar bakke i forhold til konkurransen ja, men på vår skole hadde vi en stor rull med klistremerker igjen fra fjorårets leselystaksjon, så vi tar "uoffisielt" og gir dem klistremerker (lesekompiser) hver gang de yngste har fått nok (legger sammen flere uker om det trengs. Alle skal få klistremerker minst en gang hos oss ihvertfall! ;-) Vi kommer imidlertid ikke til å registrere disse klistremerkene, kun de som reglene i konkurransen tilsier.

Har ikke sansen for denne aksjonen jeg, da man må lese forferdelig mye for å i det hele tatt få klistremerke.

Det er heller ingen forskjell på om det er et barn som har evner til å sitte i ro å lese så lenge eller et barn med store vansker, alle skal liksom klare å lese så "mye" for å få merke.

noen jeg vet av leser som bare det, bare at de aldri kan klare å få noe merke.

Tenk for et nederlag det blir for dem når de har strevd så mye å likevel ikke kan få merke.

Jeg synes det bør bli opp til lærer å bestemme hvor lang tid som kreves av hvert enkelt barn jeg.

Vi anbefaler å gå på biblioteket og låne lydbøker. Greie å ha i bilen for eksempel og da samtidig få seg noen minutter i leseloggen

Annonse

Har i grunnen bare positive erfaringer med den aksjonen jeg. Første uka fikk jeg litt sjokk, for da klarte vi akkuart minste kravet og følte vi hadde lest ganske mye. Men så viste det seg at lesetiden på skolen ikke var ført opp, så da fikk vi plutselig mer enn nok poeng vi også.

Uka etter fikk vi ca dobbelt så mye poeng som vi trengte. Da blir det ca 20 minutter lekse lesing på jenta og alt fra 15 til 40 minutter høytlesning fra oss voksne.

Vi har blitt flinkere til å besøke biblioteket, og vi har fått bedre rutine over lesingen på kvelden. Faren har også tatt helt av i å samle lesepoeng sammen med datteren, og det har vært en positiv erfaring det også :0) Har jo et lite håp om at vi klarer å fortsette i samme tralten etter aksjonen er over.

Men skjønner jo det kan oppleves som travelt og stress for folk som har en mer travel hverdag enn oss. Og trist for de barna som ikke får nok lesepoeng.

Vår skole er ikke meldt på dette.

Hadde jeg hatt et barn som absolutt ikke klarte å lese lenge, hadde jeg nok ganske kynisk satt på lydbøker ved diverse anledninger. Lesekondis i forhold til tid henger jo sterkt sammen med leseferdigheter.

På vår skole har de gjennom skoleåret mange ganger hatt ulike former for bokormer etc. som felles klasseprosjekt. Der har de regnet bøker, uavhengig av tykkelse, men vi foreldre har hatt et ansvar for å godkjenne bokvalget. Har funket motiverende for både reserne og de som strever. Også en fordel at det har gått gjennom hele året, i stedet for bare et skippertak på høsten før man helt har fått igjen pusten etter skolestart.

mvh

Jeg mener at lydbøker og høytlesing er helt ok i forhold til leseaksjonene. Det står i instruksjonen. Men læreren påpekte at selvlesing selvfølgelig er viktigst. Jeg synes poden har hatt ufattelig mye leselekser siden andre klasse, og vi har nok ikke helt klart å følge opp dette så dessverre henger han da bak de som har vært flinke. Går nå i tredje. Men leseaksjonene har ihvertfall stimulert han. Det er moro å se at han begynner med en bok på 1 time, og etter gjentatte repetisjoner er han nede i 25 minutter. Så den har nok fungert. Men jeg er glad for at aksjonen bare er noen uker. Det blir nok noe mindre lesing etter dette, men mer enn før Men han er blitt veldig flink den siste tiden, og det er morsomt å se. Så alt i alt har det vel egentlig fungert sånn som det skulle for oss.

Vi anbefaler å gå på biblioteket og låne lydbøker. Greie å ha i bilen for eksempel og da samtidig få seg noen minutter i leseloggen

Lydbøker kan være en grei ting da, bare at det finnes så lite lydbøker på vårt bibliotek.

Ellers så kan det være svært vanskelig for et f.eks multifunksjonshemmet barn å lese i bøker.

Det skulle ha vært organisert på en helt annen måte dette lesepasset. Det blir så stor synlig forskjell på barna ved å gjøre det sånn som nå pluss at de som ikke klarer å få merker opplevr nederlag og skuffelse selv om de har lest enormt i sine øyne.

Vi har bare positive erfaringer så langt. 2-klassingen motiveres til å lese noen minutter selv hver dag. Heldigvis teller lydbok, så det bruker vi mye. Gjerne i bilen.

Det skal nevnes at vi bare har ett barn, og ingen av oss er spesielt aktive på fritiden. 2-klassingen spiller fotball, vi foreldrene har ingen faste aktiviteter vi er med på.

Vi trives godt med et stille rolig familieliv, og lesing er fra før av en av hovedbeskeftigelsene her i heimen.

Jeg synes lesing er noe positivt for oss. Vi hører mye på lydbøker, de leser selvog vi leser for dem. Nå når vi skal registrere hvert minutt, blir det noe negativt ladet for meg som har motsatt effekt. Stress og mas om noe som er naturlig for oss.

For mine barn er den flott, men de er allerede glade i å lese. 3. klassingen leser mye hele året, 1.klassingen får virkelig inspirasjon til å fortsette å lese for seg selv - og blir dermed flinkere til lesingen.

Litt pes med å måtte huske på hvert minutt som blir lest, men det er verdt det :)

Jeg synes det er ok, selv om jeg likte fjorårets opplegg med antall bøker i stedet.

6.klassingen har ikke noe problem med å nå opp i leseminutter, tross i andre lekser og et aktivt liv. 3. klassingen må oppfordres litt, men med litt høytlesing og selvlesing er det ikke noe problem å nå 30 minutter eller mer. Men vi er veldig opptatt av dette hele året også da.

Men det som er litt morsomt er at femåringen også vil lese og få registrert "minuttene" sine, så hun har laget seg sitt eget skjema og er nå i forhandling om "premie".

Annonse

Lydbøker kan være en grei ting da, bare at det finnes så lite lydbøker på vårt bibliotek.

Ellers så kan det være svært vanskelig for et f.eks multifunksjonshemmet barn å lese i bøker.

Det skulle ha vært organisert på en helt annen måte dette lesepasset. Det blir så stor synlig forskjell på barna ved å gjøre det sånn som nå pluss at de som ikke klarer å få merker opplevr nederlag og skuffelse selv om de har lest enormt i sine øyne.

Nettopp derfor bør alle lærerne passe på at minst en av ukene Leselystaksjonen pågår, leses det så mye på skolen at ALLE barna får klistremerke uansett om de leser hjemme den uka eller ikke.

I fjor var det antall sider (for mellomtrinn) og antall bøker (for småtrinn) som talte. Våre elever synes ihvertfall, og vi lærere, at det er mer rettferdig, for om en nybegynner leser ei bok med to setninger på en side og en i samme klasse som leser flytende (som voksenbøker) med mye mer tekst, så fikk det flere elever i fjor til å velge for enkle bøker.. Da leste de sidene fortere.. Nå er det i det minste slik at uansett hvilket lesenivå man er på, så er det hvor mye tid man bruker på å lese som teller, og det er det mest rettferdige også. Elevene kan jo også høre på lydbøker eller høre når noen andre leser for dem.

Men kravet er høyt, særlig for de eldste for å få lesemedalje...

(Ikke det, de eldste på vår skole leste første uka dobbelt så mye som de trengte for å komme seg i vei på lesereisen-så noen leser enormt mye..)

JA de leser mer enn før, men når leselystaksjonen er ferdig vil nok mange ikke åpne n eneste bok på lang tid...

Jeg er så enig med deg. Kravet er altfor høyt for de eldste. De har ikke mer fritid enn de yngre, lengre skoledager og mer lekser. Eldstemann hos oss er veldig glad i å lese, men jeg merker at hun ikke er særlig motivert for dette.

Guttungen tenner lett på sånne konkurranser, så for ham er det ok.

Jeg synes det fungerte bedre med lesediplomene lærerene har hatt utenom den landsomfattende aksjonen der ungene skal lese sjøl og får diplom etter x-antall sider. Der har de hatt en type diplom for lytting og en for lesing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...