Gå til innhold

Vi ønsker barn

Anbefalte innlegg

Gjest Randi, 30 år.

Hei! Var hos legen min i dag, da mannen min og jeg har prøvd å få barn siden januar 07. Jeg sluttet med p-piller i des. 06 og fikk min første menstruasjon 4. jan 07, deretter 11. feb. 29. mars, 24. mai, 28. juni og sist 30. aug. Menstruasjonen er altså uregelmessig og spørsmålet er nå hvorfor det er slik. Fastlegen min foretok i dag en GU og sa at livmoren min var fint fremoverbøyd. Det ble tatt div. blodprøver i forhold til hormoner og jeg ble spurt om jeg hadde sterke smerter ved menstruasjon, om jeg var plaget med mye utflod og om jeg har merket væske som kommer ut av brystvorten. Jeg kunne svare nei på disse tre spørsmålene. Men fastlegen sa ikke om dette pos. eller neg.? Fastlegen henviste meg videre til gynekolog og ville gi meg tilbakemelding hvis det var noe å si på blodprøvene. Det er ca 3 mnd ventetid for å komme til gynekolog. Hva bør vi gjøre i ventetiden ? Legen min ga meg ingen forslag! Kan man ikke f.eks ta jevnlige blodprøver som vil vise når en evt. eggløsning kommer? Jeg kjenner til de forskjellige metodene man selv kan utføre for å finne eggløsning, men blodprøver er vel mer sikre? Håper på forslag fra deg i forhold til hva som bør gjøres av både oss og fastlegen i ventetiden. Jeg er ellers 30 år, frisk og bruker ingen med. 170 cm høy og 58 kg. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287445-vi-%C3%B8nsker-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse urinstiksene for å påvise eggløsning regnes vel som pålitelige, har ikke hørt om at man tar blodprøver for å finne eggløsningsdagen. Men jeg husker da jeg selv ble utredet at jeg måtte ta nye hormonprøver da jeg kom til gyn. Faslegen hadde tatt prøvene på en tilfeldig dag i syklusen, de skulle tas i et spesielt intervall. Det første som gjøres er vanligvis å teste mannens sæd, har dere gjort det?

Væske ut av brystvortene kan være et tegn på at du har høyt nivå av et hormon som gjør det vanskelig å bli gravid. Smerter og utflod vet jeg ikke, legen tenkte kanskje på endometriose eller infeksjoner?

Ellers syns jeg vel ikke menstruasjonen din var så veldig uregelmessig, men du har litt lang syklus. Jeg ville tatt eggløsningstester (fra apoteket) i en måned eller to, så vet du mer om når i syklusen du har eggløsning, samt at du blir kjent med symptomene du har. Ellers er det vel bare å ha sex ofte mens dere venter på utredning, dere har jo ikke prøvd ett år engang! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/287445-vi-%C3%B8nsker-barn/#findComment-2307163
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...