Gå til innhold

Ung ufør

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Jeg har fire barn og har vært alene med de fra de var små. De yngste ble 19 år i September. Trygdekontoret brukte først 4 mnd på min søknad om ung ufør. Da jeg var på møte med saksbehandler og legen der hadde de tydelig ikke satt seg inn i saken. Rådgivende lege var ikke engang klar over at jeg hadde søkt om ung ufør. De fattet et vedtak i all hast og ga meg tidsbegrenset ufør i to år. Jeg har diagnosene FAE- AD/HD-ARTREOSE (Slitasjegikt) Raunards syndrom. Jeg klaget på vedtaket da mine hovedproblemer overhodet ikke var nevnt. Jeg klaget og fikk etter masse om og men min saksbehandler til å skrive et brev til de spesialistene jeg har vært hos, om en spesialisterklæring. De presiserte sterkt at det hastet pga lang saksbehandlings tid. Nevropsykologen innkalte meg og brev ang. ung ufør ble sendt trygdekontoret. Spørsmålet som omhandler ung ufør er tilstede og han skriver at min diagnose er medfødt og at jeg skal ha ung ufør fra før 18 år. Jeg hører ikke noe mer fra trygdekontoret. Jeg skriver brev og lurer på hva som videre skal skje og hvorfor jeg ikke hører noe fra de. Jeg blir innkalt til en oppfølgingssamtale og heller ikke hun har sett i min mappe så hun vet ingen ting om mine problemer/diagnoser, Hun forteller at min saksbehandler har gått av med pensjon og gir meg navnet på ny sakbehandler. Hun finner ikke mappen min. Jeg skriver enda et brev til ny sakbehandler og lurer på fremdrift osv. Hun sier at jeg har ramlet ut av sytemet og at mappen var arkivert feil. Hvordan kunne da jeg bli innkalt til oppfølgingssamtale? Det har nå gått ett år og jeg har enda ikke fått svar på noe. Jeg froklarer at jeg ikke makter å gå flere år på tidsbegrenset da dette også innebærer at jeg må være sosialklient, da minstesatsen til trygdekontoret ligger langt under minste norm til sosialen. Jeg er derfor helt avhengig av supplering og jeg blir enda sykere av å bruke all energi på å få løst de økonomiske problemene dette medfører.FAS/FAE AD/HD er medfødt da min mor var alkoholliker og drakk betydelig under svangerskapet. Nevropsykologen er klar i sin tale som omhandler disse spørsmålene som trygdekontoret ikke vil ta stilling til eller svare meg på. Hvordan skal jeg forholde meg? Jeg må da kunne få et svar på min klage i det minste. Jeg har ikke mulighet til å engasjere advokat. Og for meg er det betydelig forskjeld på en uføretrygd med ung ufør enn det å være sosialkilient uten bostøtte osv osv. Jeg er 47 år og har brukt hele livet på å finne ut av hva som har vært galt og kjenner at jeg er helt utslitt av aldri å få svar eller komme noen vei her i livet. Kan du gi meg noen råd eller hjelpe meg så jeg kan få de svarene jeg har krav på? MVH Henriette

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei! For det første: ung ufør er ikke noe det er mulig å søke på. Det er en beregningsmåte som skal vurderes i forbindelse med tilståelse av enten varig uførepensjon eller tidsbegrenset uførestønad. Hvis du først nå, som 47 åring tilstås uførepensjon, vil du ikke kunne få noen ung ufør fordel. Ung ufør fordel betinger at kravet er fremsatt senest før fyllte 36 år. Slik jeg forstår deg, så fremsatte du kravet lenge etter dette. Da vil du aldri få ung ufør fordel. Du skal uansett ha svar på klagen, det er de lovpålagt. Hvis så ikke skjer, kan du sende inn en administrativ klage og klage på selve saksbehandlingen. For at du skal tilstås varig uførepensjon, må det være dokumentert at bedring av arbeidsevnen ikke kan skje i et 2-4 års perspektiv. Mtp. din unge alder, skal det en del til får å få varig pensjon. Skulle du trenge advokat, vil dette kunne dekkes under ordningen med fri rettshjelp. Dette betinger at du som enslig ikke tjener mer enn 230000, som par 345000, og ikke har formue på over 100000. Mvh. Thomas Myran Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...